X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השד הגיאוגרפי שמאיים על ישראל מסוכן לא פחות מהשד הדמוגראפי לא ניתן יותר לטפל בביזור הגיאוגרפי באמצעות בניית תשתיות לטווח ארוך יש לנקוט צעדים חריפים לקבלת תוצאות מיידיות
▪  ▪  ▪

רוב אוכלוסיית המדינה מרוכזת באזור המרכז. כ-40% מכלל האוכלוסיה של המדינה ויותר מ-48% מהאוכלוסיה היהודית נמצאת באופן קבוע באזור שבין גדרה לחדרה, ובשעות העבודה הם מצטופפים אף יותר לתוך גוש דן. על כך יעידו הפקקים בכניסות לאזור גוש-דן בשעות העומס של תחילת העבודה, וביציאות מגוש דן בשעות העומס של סיום העבודה. מבחינה כלכלית חשיבותו של האזור הזה היא גבוהה אף יותר, מאחר והוא מכיל בתוכו מרכזים בנקאיים, עסקיים ותעשייתיים.
הריכוז הזה לא נעלם מעיניו של שליט אירן אחמדיניג'אד הרואה בישראל יעד קל לחיסול על-ידי טיל גרעיני. גם הפלשתינים באזור השומרון, המעוניינים להשיג יכולת שיגור קסאמים ואלו בעזה המעוניינים להשיג קטיושות קצרות טווח, מכוונים אל המטרה הזו. גם אם נזקם של הטילים הללו בפועל לא יהיה גבוה, די בשיתוק הפעילות הכלכלית באזור המרכז כדי לגרום נזק עצום לישראל. אך זו אינה הבעיה האסטרטגית היחידה שיוצר ריכוז האוכלוסין באזור המרכז.
ריכוז האוכלוסין במרכז כה קטן יוצר פגיעות גבוה למפגעים אקולוגיים ואלו לא חסרים באזור המרכז. כבר כיום זיהום האוויר הקבוע בתל אביב הוא בערך פי שלושה מהתקן המותר, והוא גורם לתמותה של מאות אנשים מידי שנה. זיהום זה לא נגרם על-ידי מספר מפעלים מזהמים במיוחד, אלא על-ידי הצפיפות הגבוהה של כלי רכב. הפתרונות התחבורתיים שנבנים היום עבור גוש דן יחמירו את המצב. לא רק שהם ינציחו את מרכזיות גוש דן. הם יאפשרו ליותר אנשים להגיע בכל יום למרכז, למרות שלא כולם רוצים או מסוגלים לגור בתוכו. הם יביאו לתוך גוש דן יותר מקורות זיהום ויחמירו את המצב האקולוגי.
כאשר מרחיבים או מוסיפים צירי תנועה לגוש דן מצדיקים זאת בכך שיכולת גישה מהירה מהפריפריה תעודד את האוכלוסיה להרחיק את מקום מגוריה מגוש דן, מאחר והיא לא תתקשה לנסוע לגוש דן כדי לעבוד בו או כדי ליהנות מהמרכזים התרבותיים והמסחריים שלו. אלא שבפועל קורה הפוך - הידיעה שצירי התנועה לגוש דן ימשיכו להתרחב ככל שתגדל הדרישה מביאה להקמה של יותר ויותר מבני יוקרה, מרכזי עסקים ומקומות עבודה בתוך גוש דן ולהנצחת הריכוזיות.

להפסיק הרחבת התשתית התחבורתית בכניסה לגוש דן

העובדה שאין הפנייה מסיבית של אוכלוסיה לאזורי הפריפריה מביאה תוצאות אסטרטגיות חמורות נוספות. בנגב הנטוש הולכים לאיבוד אדמות מדינה כתוצאה מהשתלטות של בדואים המנצלים את הואקום. בצפון הולך ונוצר רוב ערבי אשר מידת הזדהותו עם המדינה הולכת ופוחתת ושכניו מהחיזבאללה יהיו מעוניינים לגייסו לאינתיפאדה מסוג חדש.
שילוב הסכנות האסטרטגיות הללו מביא אותנו למסקנה שלא ניתן להמתין להבשלתן של השקעות תשתיתיות ארוכות טווח, יש לנקוט בצעדי חרום שיביאו תפנית בטווח המיידי.
כצעד ראשון, יש להפסיק את כל ההשקעות בהרחבת התשתית התחבורתית בכניסות לגוש דן, ולהפנות את כל התקציבים הללו לכבישים האדומים בצפון ובדרום. במקום רכבות פרברים בגוש דן, יש להשקיע בהבאת הרכבת לעפולה, מעלות, טבריה, אילת וקריית שמונה. כך ידע כל מי שמשקיע במגדלים בתל אביב, שהוא דן את עצמו לעמידה אין סופית בפקקים, ואם אינו רוצה בכך – שיעבור לפריפריה.
אם הרמז הזה לא יהיה ברור מספיק, יהיה צורך להטיל מגבלות ואף להפסיק בניה לגובה באזור המרכז. בנייה, שהיא כשלעצמה מהווה טרגדיה פוטנציאלית במקרה של שריפה או רעידת אדמה.
אך הצעד החשוב ביותר צריך להיות עצירת הספיראלה שגורמת לרשויות המקומיות במרכז לשגשג, ולרשויות המקומיות באזורי הפריפריה לפשוט את היד. ככל שלרשות יש יותר משלמי ארנונה עמוקי כיסים, כך יש בידה יותר מזומנים כדי להשקיע במתן שירותים שימשכו אליה עוד משלמי ארנונה כאלה, בעוד שרשויות מקומיות באזורי הפריפריה שאין להן את התקציבים הענקיים האלה, מבריחות את משלמי הארנונה העשירים, וכך הן נותרות עם עוד פחות תקציבים. את הספיראלה הזו יש לעצור, וכדי לעשות זאת, יש להעביר תקציבים מכיסי משלמי הארנונה העשירים באזור המרכז אל הרשויות המקומיות בפריפריה. לשם כך יש לחוקק חוק שיטיל על אזורי הארנונה הגבוהה באזור המרכז היטל פריפריה, כלומר להעלות להם את תשלומי הארנונה, ואת הסכומים הנוספים שייגבו לחלק לרשויות המקומיות באזורי הפריפריה. במקביל יש להפשיר קרקעות בעיירות הפריפריה לפרויקטים של בנה ביתך, למגדלי יוקרה ולפארקי תעשיות הייטק, אשר יקלטו את כל מי שירצו לחסוך לעצמם את תשלום היטל הפריפריה.
הצעדים הללו נראים אולי מופרזים והיסטריים, אך אם לא יינקטו, הסכנות הן מוחשיות ומיידיות. נדרשת רק מנהיגות שמסוגלת להבין את התהליכים שאנו מצויים בהם, ויכולה להביא לשינויים.

תאריך:  01/07/2007   |   עודכן:  01/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השד הגיאוגרפי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כדאי גם לחזור לחטוב עצים ?
טל1234  |  1/07/07 22:14
2
תעיפו את יהב ותשקיעו בחיפה  ל"ת
חיפה חייבת להתפתח  |  2/07/07 12:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי לוי
האם רק בשל העובדה שהתעקשתי, ועל כך קיבלתי תמיכה מקיר לקיר מתושבי להבים, שתחנת הרכבת שהוקמה ביישוב שלי תקרא "תחנת להבים", אני ראוי לכינויים "גזען" ו"שונא ערבים"?! האם פעילותי הענפה למען הבדואים לא עמדה לנגד עיני משמיצי אפילו לא פעם אחת?
עו"ד דב אבן אור
היועץ המשפטי לממשלה שגה מספר פעמים אולם כעת, כאשר החליט לעשות הסדר טיעון עם הנשיא לשעבר קצב, הוא עשה פחות ממה שהיה חייב אך יותר ממה שהתכוון
ד"ר ניצן יניב
פיגוע מכוניות התופת נמנע השבוע רק במקרה על-ידי אזרחים ערניים    מתברר כי למרות השקעות הענק של המדינות המפותחות, ובעיקר אנגליה וארצות הברית, שפיגועים נמנעים במקרה על-ידי אזרחים, ולא על-ידי שירותי הביטחון הממשלתיים ואמצעי האבטחה שבידיהם
אליקים העצני
לבד מן ההנחה חסרת השחר, שלפתח יש מטרה כלשהי אחרת מאשר השמדת ישראל, יש כשל הגיוני בספין של אולמרט, כאלו מהעז של עזה יכול לצאת מתוק לישראל, אם רק תיטיב עם אבו מאזן
אליקים העצני
מועצת יש"ע מביאה דברי חרטה מדהימים מפי כמה מראשי המבצעים והתומכים של הגירוש הקרוי "הינתקות"    ממי שנפקחו עיניהם מותר לצפות שיצביעו על העובדה הגלויה, שצבאות הפתח רצחו יותר יהודים מאשר "גדודי עז-א-דין אל קסאם של חמאס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il