X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הכיצד יכולים בני עדות המזרח לטעון שהם ניצלו מן השואה כי נזהרו מלדבר בבית הכנסת? כיום קריאות ומחשבות אלו נשמעים ע"י רבנים שמייצגים ציבור
▪  ▪  ▪

כשראיתי את המודעה שנתלתה על קיר לוח המודעות בתוך בית הכנסת הספרדי אליו הלכתי להתפלל מנחה, לא ידעתי אם לצחוק או לבכות. הייתי בהפתעה מחד אך גם ידעתי שזה לא חדש וכי כבר נשמעו אמירות מוזרות עוד הרבה יותר מזו הכתובה במודעה.
כן, בתוך בית כנסת ספרדי, במדינת ישראל שלאחר השואה, הרבה שנים אחרי, כתובים המילים הללו עם חתימה של גדולי הרבנים: "אנחנו (הספרדים) בזכות אי דיבורנו בתפילה ניצלנו בימי מלחמת העולם השנייה מהתופת שהתחוללה באירופה... הבה נשמור על פינו גם עתה".
שמעתם? הספרדים ניצלו בגלל שהם לא דיברו בתפילה, ואילו בני אשכנז נטבחו בתופת שהתחוללה בשואה מפאת היותם מדברים בתפילה. הם חוטאים ועל כן באה אליהם הצרה הזו.
יש באמירות הללו היסטוריה החוזרת על עצמה. בימי מלחמת העולם השנייה, עת באו הנאצים אל בית כנסת שהיה במרחק הליכה של שלושה רחובות מבית כנסת אחר, היו בטוחים מתפללי בית הכנסת אשר לא הגיעו אליו הנאצים עדיין, שהם ינצלו. מדוע? כי חטאיהם של מתפללי בית הכנסת אליו הגיעו הנאצים גרמו להם לצרה הזו ואילו הם יינצלו שכן הם אינם חוטאים בחטאיהם של זולתם.
כיום, זה נשמע מצחיק במובן העצוב של המילה, לומר את הדברים הללו. שכן, לבסוף נרצחו כולם ללא הבדלים בין חטא זה או אחר. הייתה זה טעות לחשוב שלאחד יגיעו הנאצים כעונש ולשני לא יגיעו הם, ויעשו אבחנה בין דם היהודי בבית כנסת אחד לבין הדם של היהודי שבבית הכנסת האחר. רבותיי, ההיסטוריה חוזרת. אנשים מבני העם היהודי עודם מאמינים בשטות שבאמירה זו, שהתבררה לאחר ימי הזוועה, כשגויה ובלתי הגיונית. לומר זאת כיום זו פגיעה בציבור שלם.
וכי השואה לא הגיעה לארצות המזרח? הרי גם מאלו נלקחו אלפי יהודים ונטבחו ע"י הנאצים בשואה, ואף במדינות מגוריהם גרמו להם השלטונות בעידוד ובהשראת מלחמת העולם השנייה לסבל רב ואף למיתה. הייתכן לומר שאליהם לא הגיעה הפורענות? זה עיוות ההיסטוריה, וניסיון להסתיר בכוח את המציאות המרה. השואה גם הגיעה אליהם כי זה לא משנה איפה גר אותו יהודי ומה מעשהו. אתה יהודי, וזה יגיע אליך ללא הבדל בין אם עשית חטא או לא. אפילו אם אתה היהודי היחיד במדינה מסוימת (ע"פ המפה הידועה של היטלר ובה מספר היהודים בכל מדינה וארץ ע"פ כדור הארץ).
גם בהונגריה של מלחמת העולם השנייה היו שאננים. השואה לא תגיע לכאן הם חשבו, והתבדו, ובגדול. בתוך חודשים מספר הושמדו אלפי יהודים במהירות מטורפת וקשה לעיכול. ביום אחד נטבחו מאות.
אז הכיצד יכולים בני עדות המזרח לטעון דברים שכאלו? זו טענה שקרית ובלתי ראויה ומה גם שהשואה הגיעה אליהם. שכן הגיעה היא לכולם ללא קשר למעשיהם. היא הגיעה אליהם כי הם יהודים ודינם מוות. תחילה הגיעה היא אל פולין כי שם זה היה הכי קל נוח וקרוב לנאצים. משם הם תכננו להמשיך גם לארצות אחרת, עד היהודי האחרון.
כיום קריאות ומחשבות אלו כדוגמת אלו שבמודעה נשמעים ע"י רבנים שמייצגים ציבור, והם עיוורים לנוכח ההיסטוריה שהתרחשה אחרת מדבריהם. הם פשוט לא יודעים היסטוריה. קחו למשל את הרב מרדכי אליהו שללא בושה אמר: השואה באה בגלל הרפורמים. זו איוולת ושטות. או למשל את האמרה של הרב עובדיה שאלו אשר היו בשואה הם גלגול של חוטאים. אמרות אלו נשמעות מכיוון רבני הספרדים בכדי לומר אנחנו צדיקים ואתם חוטאים, ולכן ניצלנו. הם יודעים חשבונותיו של מקום, ואת סיבת מעשיו של היושב במרומים כנראה יותר ממנו עצמו. הם יודעים את סיבת השואה בבירור. הם יודעים יותר טוב ממנו מי צדיק ומי רשע. שכן, איך הם מעיזים לדבר כך?
שנאת אשכנז היא דבר שבשגרה היום. לא מזמן באיזה בית כנסת ספרדי בו נכחתי דיברו בשיעור על בשר שנתגלה כטריפה ועל כן יש למוכרו לגוי. אחד הנוכחים בשיעור, ממוצא ספרדי, קם ובפיו הצעה. "שיתנו את זה לאשכנזים, מותר להם" כלומר, הם גויים, שיאכלו. הזלזול פגע אך חשבתי כי זו פליטת פה שיצאה בצחוק.
ובפעם אחרת בעת שישבתי עם כמה ספרדים ולמדתי בספר "אור החיים" בשבת אחת, ספרדי החל לומר דברים לא נעימים על האשכנזים. לפני כן הוא רק בירר שאין כאן שום אשכנזים. לא רציתי לחשוף את מוצאי האשכנזי שמא יבולע לי ומטר גידופים ינחת עלי. הייתי מוקצה מחמת מיאוס.

תאריך:  04/07/2007   |   עודכן:  05/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זה נורא, והיום!
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אין להתגולל
יובל ברנדשטטר  |  5/07/07 07:18
2
חטא ועונש
יונה סוקולובסקי  |  5/07/07 12:23
3
יהודי המזרח עברו שואה הרבה
שאול אבידור  |  5/07/07 19:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
רוני בר-און הוא טיפוס בוגדני. עם שנינות וחדות לשון, לא מגיעים לצמרת בזמן קצר. בטח לא עם חימה שמתלקחת במהירות. בוגדנות, היא התכונה שהזניקה אותו. פיקחותו של בר-און, שנינותו, ותבונתו- שרתו, ומשרתים את בוגדנותו
עו"ד שרון, הורנשטיין
קבוצות הרכישה אינן יוצרות חיסכון בלתי ראוי במע"מ. ההיפך הוא הנכון - דווקא במסגרתן משולם מע"מ על הערך המוסף בלבד ונמנע עיוות מע"מ חמור הקיים ברכישת קרקע ומכירת דירות המבוצעת ע"י קבלנים ויזמים. מלחמתה של רשות המיסים בקבוצות הרכישה היא איפוא הפתרון השגוי לבעיה אמיתית
עו"ד חיים קליר
בתום יום העבודה, שבה העובדת לביתה והחנתה את מכוניתה בחנייה שמול שער חצר ביתה. במדרגות שהובילו ממקום החנייה לשער החצר, העובדת נפלה ונחבלה. האם מדובר בתאונת עבודה המזכה את העובדת בזכויות לנפגעי עבודה בביטוח הלאומי?
צילה שיר-אל
קצב הינו בן מזל קשת שזהו מזל של חופש אישי, ספונטאניות ורדיפה אחר ריגושים ללא השקעת מחשבה בתוצאות מעשיו    מאחר שהינו חסר את אלמנט האדמה ברור כיום כי הנשיא לשעבר לא השקיע כלל מחשבה במה שנקרא "היום שאחרי"
מנחם ברוד
ימי בין המצרים מעניקים לנו את עומק הכאב על הגלות והחורבן ואת מרכזיותו של עניין זה בהוויה היהודית. כי הגלות איננה רק רדיפות ופוגרומים, צרות ומצוקות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il