X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאורך הדורות ניסו הפילוסופים להגדיר את מהות ה"רע" ו"הטוב", לקבוע אמות מידה למוסר והאתיקה. מהו ההבדל בין גישתה של היהדות לגישה של תורת המוסר ומה היא הסיבה לחולשותן של תורות פילוסופיות למיניהן אל מול המציאות?
▪  ▪  ▪

שיטת התועלתנות
לאורך הדורות ניסו הפילוסופים להגדיר את מהות ה"רע" ו"הטוב", לקבוע אמות מידה למוסר ואתיקה. במהלך המאה השבע עשרה והמאה השמונה עשרה, הגו ג'רמי בנתם וג'ון סטיוארט מיל - ממשיך דרכו, את תורת התועלתנות. ביסודה של השיטה עומדת הטענה שהכאב והעונג הם אמות מידה המוחלטות היחידות, וכי יש לחתור למצב של השפעת עונג מרבי (הדוניזם) וסבל מזערי לכלל האנושות.
על אף שהתפיסה המחשבתית, התרבותית והפוליטית של שתי המאות האחרונות מתבססות על פילוסופית התועלתנות, זאת לא הפריע לדמויות השררה והשלטון לחולל את עוולותיהם ופשעיהם כלפי האנושות בשם התועלתנות עצמה. (על טעותם של "מתקני העולם" כתבתי בהרחבה בחלק הקודם של המאמר, "הטוב הרע ו... המתוקן"). הליברליזם והדמוקרטיה שגדלו על ברכי תורת התועלתנות לא הצליחו לעמוד על משמר המוסר, ודומה כי תכופות התועלתנות עצמה הפכה "לקרדום לחפור בה".
הטוב והרע נמדדים לפי פעולות הפרט ביחס לחברה
אם כן מהו הטוב והרע לפי הגדרת היהדות? המושגים "טוב" ו"רע" הינם מושגים מופשטים, על כן עלינו לקבוע את ערכם תחילה. במלים אחרות, כאשר אנחנו מגדירים את פעולותיהן או את תכונותיהן של מידות כמו טוב ורע, עלינו לברר ביחס למי הן נמדדות. כדי להבין זאת, יש לדעת היטב מה ערכו של הפרט ביחס לכלל, כלומר, את ערכו של היחיד ביחס לציבור שבו הוא חי, אשר ממנו הוא ניזון, גם חומרית וגם רוחנית.
המציאות מראה לנו, שאין ליחיד שום זכות קיום כפרט המבודד מן החברה שאין לו חברה גדולה דיה, שתשמש אותו ותסייע לו בסיפוק צרכיו. האדם נברא מלכתחילה בכדי להשתייך לחברה וסביבה מסוימת. כל יחיד בחברה הוא מעין גלגל קטן אך חיוני במנגנון אחד. אין לגלגל בודד שום חופש תנועה כשלעצמו, אלא הוא מתואם עם התנועה הכללית של כל ייתר הגלגלים במערכת, על-מנת להכשיר את המנגנון לתפקידו המיועד. אם יישבר גלגל אחד, הנזק יהיה ניכר בהתאם לתפקידו ולייעודו של הגלגל במנגנון השלם ולא רק כלפי עצמו.
כותב על כך הרב יהודה אשלג, "בעל הסולם", במאמר השלום בעולם: "... וכמו כן בעניינינו. מדת טובו של כל יחיד ויחיד בתוך הציבור שלו, נערכת לא לפי טובת עצמו, אלא לפי מדת שירותו את הציבור בכללו. וכן להיפך, אין אנו מעריכים את מדת הרע של כל יחיד ויחיד - אלא לפי מדת הנזק שמזיק את הציבור בכלל, ולא לפי ערכו עצמו הפרטי...
אין בכלל אלא מה שבפרט, וטובת הכלל היא טובת כל יחיד ויחיד. המזיק לכלל נוטל חלקו בנזק. והמטיב לכלל נוטל חלקו בהטבה. כי היחידים הם חלק מהכלל. ואין לכלל ערך כלשהו והוספה כלשהי יותר מסכום היחידים שבו".
בין תורת המוסר ל"תורת אמת"
לכאורה רואים אנו כי יש דמיון רב בין גישת היהדות בנוגע לטובת היחיד והכלל, לבין גישתה של הפילוסופיה. אם כן מדוע לא התקיימו כוונותיהם של הוגי תורת התועלתנות בפועל? מדוע לא נמצאה האנושות כשירה לקיים במלואם את היסודות עליהם הושתתה הדמוקרטיה הליברלית?
במאמר "מהות הדת ומטרתה" מתייחס בעל הסולם, לשוני בין הפילוסופיה ובין הדת.
"רבים טועים ומשווים את תורתנו הקדושה לתורת המוסר, אולם זה הגיע להם משום שלא טעמו טעם הדת מימיהם וקורא אני עליהם את המקרא טעמו וראו כי טוב ה'.
והן אמת ששניהם: האתיקה והדת, לדבר אחד מתכוונים, שהוא לרומם את האדם מזוהמת האהבה העצמית הצרה ולהביאו על מרומי הפסגה של אהבת זולתו, אולם עם כל זה רחוקים הם אחד מהשני כרחוק מחשבת הבורא ית' מן מחשבת הבריות...
הכרת הרע והטוב המתפתחת בנו ע"י תורת האתיקה, יש לה יחס רלטיבי להצלחת החברה, מה שאין כן הדת, אשר דבר הכרת טוב ורע המתפתחת בנו מתוך שמושה, יש לה יחס רלטיבי אל השי"ת לבדו, דהיינו עד להשוואת הצורה אליו ית' שנקראת דביקות".
כל ההגות היהודית מושתתת על מרכזיותו של הבורא במערכת הערכים. יהיו המטרות יפות ונעלות ככל יהיו, בהינתק קשר הדביקות שבין האדם ליוצרו, לא יעמדו העקרונות אף לא דור אחד.
כל האמור פשוט ומוכח רבות על-ידי ההיסטוריה. טבע האדם האגואיסטי אינו יכול לבוא בד בבד עם הרעיונות המוסריים. אפילו אם במרכזה של תורת התועלתנות עומדת הנאת הרבים (הדוניזם) ומיעוט סבלם, תמיד יחפש האדם להשלים את סיפוק טובתו על גבם של רעיו.
ממשיך בעל הסולם במאמר השלום ואומר, "אין להאריך יותר בדבר שידוע ומפורסם, והאמור עד כה אינו אלא להראות את נקודת התורפה, כלומר, המקום התובע את תיקונו. והוא שכל יחיד יבין שטובתו וטובת הציבור אחד הוא ובזה יבוא העולם על תיקונו המלא".

מדינה יהודית
תאריך:  09/07/2007   |   עודכן:  09/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תורת המוסר מול מוסר התורה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אינך יודע כלום על הפילוסופיות
פנחס  |  10/07/07 06:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי עבדי
מי שיגלוש לאתר משרד הביטחון עלול לחשוב שבמדינת ישראל אין שר ביטחון, אין סגן שר, אין מנכ"ל משרד, ואין סדר-יום    תמונתו של ברק כנראה קשה להשגה, וקורות חייו נסתרים    אחרת, לא ניתן להסביר מדוע חלפו שבועות וימים ומחלקת האינטרנט טרם עשתה שימוש בעכבר שעל שולחנה
יהונתן דחוח-הלוי
פרשת שחרורו של אלן ג'ונסטון חושפת את שיתוף הפעולה בין החמאס לבין שלוחת אל-קאעידה ברצועת עזה    ממשלת החמאס, אשר הבטיחה קבל עם ועולם שלא תנקוט בכל צעדים נגד לוחמי הג'יהאד, מעניקה מספקת את התנאים להפיכת רצועת עזה לחממה לטרור האיסלאמי העולמי
ד"ר אבולפיה מיכאל
תהיה בריא אינה רק סתם ברכה למצב של משבר כלכלי    כיום ידוע שיש קשר ישיר בין משבר כלכלי לבין בריאות    כיצד תזהו את הסיפטומים הראשונים למשבר
אביתר בן-צדף
עוד פנינה מהמבול, שמגיע אלי בדואר האלקטרוני    תגובה מדהימה של "דרורה מהנגב", לסמר - ערבייה מחיפה, שטענה, כי ארץ-ישראל היא של העם הפלשתיני    את מכתבה של דרורה משרד החוץ של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, כנראה, לא יתרגם לעולם, כדי להפיצו בעולם - כיוון שהוא יותר מדי ציוני ופרו-יהודי
אלכס לוין
אני כותב מאמר זה מתוך כאב אמיתי. בושה קשה ויותר מכול הרגשת קלון שהגענו לרגעים כה קשים ומשפילים במדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il