X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החתול השחור בין החרדים לדה-הרטוך לא החל היום. החרדים מתלוננים על רדיפה הולכת ומתמשכת שסוטרת בפניהם מדי יום. הסיבה להתנכלות לכאורה: דה-הרטוך חובש כיפה סרוגה
▪  ▪  ▪
עו"ד אמנון. דה-הרטוכיזם?

המאבק בין עו"ד אמנון דה-הרטוך לחרדים, ששיאו הגיע לסטירה המצלצלת במשכן הכנסת לח"כ יעקב כהן, לא התחיל היום. החרדים טוענים כי מזה שנים דה-הרטוך מתנכל להם. רק הבוקר דיווח היומון החרדי "יתד נאמן" על גזירה חדשה שהגיעה בהוראה ישירה של ראש תחום תמיכות במשרד החינוך, עו"ד אמנון דה-הרטוך. מדובר בהוראה שהעביר חשב משרד החינוך, מוטי מרוז, לחשב החינוך העצמאי, ובו הוראה להקפיא לחלוטין את כל התשלומים ל-25 מוסדות חינוך חרדיים הפועלים במסגרת "מרכז החינוך העצמאי". הנימוק: מוסדות אלו אינם מקיימים את תוכנית הליבה.
בעיתון נטען כי בניגוד לכללי המינהל התקין מתערב דה-הרטוך בנושאים לא לו, בניסיון להרוס את החינוך החרדי: "ראשית, לא ברור כיצד מחליט פקיד ממשלתי, בניגוד לחוק ובניגוד לפסיקת בג"צ, שכן במידה ומוסד חינוך חרדי אינו מלמד את מלוא דרישות הליב"ה, מקבל 75% מהתקציב. וכאן, במקרה הזה, הורה עו"ד דה-הרטוך על הקפאה מוחלטת של תקציבי אותם מוסדות. שנית, לא ברור כיצד עו"ד דה-הרטוך מתערב בענייני תקציב החינוך העצמאי, הפועל מכוח חוק התקציב, ולא באמצעות תמיכות, והרי תפקידו של עו"ד דה-הרטוך מוגדר כראש תחום תמיכות, ולא כראש תחום תקצוב. אין זאת, אלא רצון להתערב גם בתחומים שאינם קשורים לאחריותו, במטרה לפגוע, להרוס ולחבל בחינוך החרדי בכל מחיר".
דובר משרד המשפטים מסר ליתד נאמן, כי תחומי עיסוקו של עו"ד דה-הרטוך נקבעים על-ידי הממונים עליו. לעניין הפסקת תקציבם של 25 מוסדות חינוך, מסר הדובר, כי "לגבי סוגיית תיקצובם בשיעור 100% של בתי ספר מסויימים של תאגיד "מרכז החינוך העצמאי", בהם מונחלת תוכנית הליבה בהקף הנופל מ-100% - נמצאת כעת בבדיקה. לאחרונה התברר כי לא יושמה הנחיית היועץ המשפטי לממשלה שעסקה בנושא זה לפני 4 שנים. בתמצית, נקבע כי הקף התיקצוב ייגזר מהקף הנחלת תוכנית הליבה. עוד נקבע כי התאמת הקף התיקצוב להקף הנחלת תוכנית הליב"ה תתבצע בהדרגה עד תחילת שנת הלימודים תשס"ח". עוד נמסר ממשרד המשפטים, כי לעו"ד דה-הרטוך לא הייתה מעורבות בהנחיות משרד החינוך למוסדות בעניין אישורי קונסטרוקציה ממוסדות ובעניין חריגה ממספר התלמידים ברישיון.

התחקיר: משולש הארץ, קריב ודה-הרטוך

לפני שבועיים פרסם יתד נאמן תחקיר, ולפיו דה-הרטוך, התנועה הרפורמית ועיתון הארץ, חברו יחדיו למאבק משותף וחסר-תקדים נגד היהדות החרדית, ובכלל זה מוסדות התורה והחינוך, במטרה למוטט ולפגוע במוסדות באמצעות הפסקה או הפחתת תקציבים. כל זאת, כביכול, מ"שיקולים מקצועיים". התחקיר מאשים את דה-הרטוך במתן פרשנות מופרכת לחוקים ולתקנות, והכל במטרה לחנוק את מקורות המימון של מוסדות התורה, בתי הספר, תקציבי האברכים, המורות, המורים, הסעות תלמידי החינוך העצמאי ועוד.
בכתבה נחשפות גם עמדותיו האישיות של דה-הרטוך נגד הציבור החרדי, כולל משפטים חמורים לכאורה שנאמרו על-ידי האיש המנהל, לטענתם, מלחמת תרבות נגד הציבור החרדי, בתחכום, בעזות ובלי פשרות.
ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הגדיר זאת במילים הבאות: "משולש הרסני הכריז עלינו מלחמה. המשולש הזה הוא בעל שלושה קודקודים, כל אחד עובד בהתמדה עם הקורנס שלו, ושלושתם יחד מתאמים עמדות". הכוונה היא לעומד בראש המשולש, הלא הוא דה-הרטוך, שאליו הצטרפו עו"ד גלעד קריב מהתנועה הרפורמית, ידידו של דה-הרטוך, שהגיש עד היום עתירות רבות לבג"צ נגד החינוך החרדי, ולאחרונה אף הגיש תלונה לוועדת האתיקה של הכנסת נגד גפני, בגין העלבת עובד ציבור, הלא הוא דה-הרטוך ממשרד המשפטים; וכן עיתון הארץ, המפרסם כתבות שלטענת החרדים עמוסות לעייפה בהשמצות ובהכפשות, ללא ביסוס או בקשת תגובות, שכל כולן נועדו לנגח, להשמיץ את הציבור החרדי.

חד-צדדיות בהארץ?

על-פי הפרסום, הארץ נמנע מלהגיב על האשמות בסיוע לדה-הרטוך במאבקו. אישי ציבור הביעו פליאה על כך, שבמרבית המקרים, כתבות ומאמרים – בעיקר של הכתבים יובל יועז ומירב ארלוזורוב - פורסמו ללא תגובות, וזאת בניגוד לכללי האתיקה, ואמרו גם כי כתבות אלו היו מגמתיות וחריגות בסגנונן, וכי ניתן להניח שבעיתון כמו הארץ מעולם לא היו מתפרסמות כתבות מסוג זה נגד הציבור הערבי. ח"כ גפני מצוטט בתחקיר כמי שאומר: "שוחחתי עם דיויד לנדאו, העורך הראשי של הארץ, הוא הודה כי מדובר בעוול ובבושה אמיתית".
משרד המשפטים מסר תגובה מפורטת המתפרסמת בעיתון, אך השוואת השאלות והטענות עם התגובה הרשמית, מעידה כי אין בתגובה מענה של ממש לטענות המצביעות על מכלול של התנכלויות וגישה עויינת סדרתית של דה-הרטוך.

מאמר המערכת: על ראשו בוערת הכיפה

ביתד נאמן מאשימים תולים את התנכלותו לכאורה של דה-הרטוך, חובש הכיפה, בחילוקי דעות אידיאולוגיים. במאמר מערכת שפורסם לפני שבועיים נכתב: "למרבה הצער, הלהיטות הזו ניכרת בהתנהלותו של המשפטן חובש הכיפה, הרבה יותר מאשר בקרב הפקידים החילוניים. מתברר, כי בניגוד להצהרות שהשמיעו בשנים האחרונות רבנים ואישים דתיים-לאומיים על רצונם ב'פתיחת דף חדש' ביחסם לציבור החרדי, לפנינו דוגמה חיה, שבה הדעות הציוניות-דתיות משמשות באופן חריג ובולט במיוחד כוח מניע לגישה כוחנית ועויינת. איננו צריכים להפוך לקוראי מחשבות, כדי להכיר את ההרהורים הקשים המתרוצצים בראשו של דה-הרטוך, כשהוא רואה לנגד עיניו את פריחת החינוך החרדי, מול השבר הפוקד את הציבור הדתי-לאומי, שעמו הוא מזוהה מבחינה אידיאולוגית וחברתית. במקרה זה, על ראש הפקיד בוערת הכיפה (הסרוגה)".

מבקר המדינה בודק תלונה

בעקבות תלונה מפורטת שהגיש גפני למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, נגד התנהלותו של עו"ד דה-הרטוך, החלו נציגי האגף העוסק במשרדי הממשלה במשרד המבקר, לבדוק את התלונה המפורטת. לאחר כמה פגישות שנערכו עם דה-הרטוך, צפויה להתקיים פגישה נוספת בין דה-הרטוך למבקר המדינה וצוותו.
במסגרת התחקיר ביתד נאמן, מובאים מקרים רבים של לכאורה התעללות חסרת-תקדים בממסד החינוכי והתורני החרדי, כאשר האיש מנצל לרעה את הכוח, בגיבוי הרפורמים והארץ. באחד המקרים המובאים בעיתון, הורה דה-הרטוך לעיריית חדרה לסגור את בית הספר "שובו" של החינוך העצמאי בעיר, בגין "חוסר התאמת מבנים". התברר, כי מאחר שבסמוך לבית הספר עבר קו מתח גבוה, נשקפה סכנת קרינה אלקטרומגנטית ותלמידי בית הספר נדרשו לפנות את המקום. במקרה הזה, כמו במקרים אחרים, טוען גפני, פעל דה-הרטוך בחוסר סמכות, משום שאין כל קשר בין תמיכה תקציבית לבין עניינים של הגנת הסביבה. כן ניסה דה-הרטוך, על-פי התחקיר, לפגוע בשכרן של מורות חרדיות שיצאו לחופשה ללא תשלום, וננזף קשות על-ידי מבקר המדינה. עוד פורסם כי הורה, על-דעת עצמו, לקבוע את מספר שעות הלימוד בכוללים ל-45 שעות שבועיות, אולם במקרה אחר, לצורך המצאת פרשנות פוגעת חדשה שהקביעה של 45 שעות סתרה אותה, החליט לשנות את עמדתו וטען כי אברכים מחוייבים ל-35 שעות, כשהוא סותר את עצמו בין שתי ההנחיות; כך גם נאלצה הכנסת לחוקק חוק מיוחד המחייב את הרשויות המקומיות לממן את החינוך החרדי באותו שיעור שהממשלה מממנת, וזאת כדי לתקן את הנזק שנגרם מהוראתו של דה-הרטוך לרשויות המקומיות, שגרמה לסגירת הברזים התקציביים בכל הרשויות. בין פעולותיו העוינות אותן מונה "יתד נאמן" גם הפגיעות המתמשכות בתרבות התורנית וברבני ההתיישבות, וגם הנחיה חדשה שגרמה לסגירת הברז התקציבי לגרעין תורני המופעל על-ידי הקהילה החרדית בירוחם, והעדפת גרעין תורני דתי-לאומי המופעל במקום.

תאריך:  10/07/2007   |   עודכן:  10/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חרדים מדה-הרטוך
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
דה-הרטוך וכיפה הסרוגה
מרדכי בן נון  |  10/07/07 18:05
 
- כיפה סרוגה גרועים מחילונים
שונא מזרחיסטים  |  10/07/07 19:18
 
- כרגיל-החרדים מצטיינים בשנאה ל"ת
סרוג  |  10/07/07 19:42
 
- שנאה
משה אאר  |  12/07/07 09:16
 
- ואם היו קוראים לך נאצי...  ל"ת
יוסף.  |  10/07/07 23:23
2
ההטפלות לחינוך החרדי הוא
מממממ  |  10/07/07 19:34
3
החרדים הם הפרזיטים של המדינה ל"ת
הרטוךמגן על כספנו  |  11/07/07 00:18
 
- גזענים כמוך הם הפריזיטים
יופיטר  |  11/07/07 10:28
 
- אתה גם מאותו הזן של הר-טוח
זלזל  |  11/07/07 11:54
 
- תגובה למצדיקים אלימות
חרדי  |  11/07/07 16:09
4
זה מה שיפה אצל היהודים
הצדיק מסדום  |  11/07/07 00:52
5
בושה שאת לא מגנים את המכה
לופקה  |  11/07/07 01:21
6
דה-הרטוך והחרדים
ע.ג1  |  11/07/07 06:44
 
- אין דבר מוצדק יותר לתת סטירה
הצודק  |  11/07/07 12:55
7
דה הר טוך
איש הנגב  |  11/07/07 08:40
8
קוד התנהגות ראוי
leagat  |  11/07/07 09:51
9
צ"ל בתגובתי
leagat  |  11/07/07 14:08
10
דה הרטוך לא נאצי
חושב אחרת  |  11/07/07 15:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
בדרך אל כסא היו"ר הנחשק, סילבן יורה לכל הכיוונים אך במיוחד על ביבי נתניהו. סילבן מאמין שהוא זה שיציל את הליכוד, כי ביבי לא עושה כלום. תוכנית סילבן ל"חיסול הליכוד" נכנסת להילוך מבצעי
ערן לסר, זיו מנדל
בצורה מפתיעה, למנהל מערכות המידע יש היום כוח שעלול לגרום נזק בלתי הפיך עד הרמה האישית של החיים הפרטים של המנכ"ל שלו
עו"ד יוסי דר
הפרקליטות כלל לא היתה חייבת להראות שקצב היה מודע לכך שהוא מנצל את מרותו כלפי א'. די שהפרקליטות היתה מראה, שקצב - בנסיבות יחסי המרות שהיו בינו לבין א' - רק עצם עיניו מפני אפשרות ניצול שכזו
יוסי עבדי
הרטוריקה שעולה לאחרונה מפיהם של הקברניטים, הפכה את אסירי הטרור למעין "קלפי מיקוח" או כלי לחיזוק מעמד פוליטי    אלא שרוצחים אינם "סחורה בידי הרוכל", ושחרורם צריך להיות הכרח אחרון    שחרורם של 250 אסירים פלשתינים יחזק אומנם את מעמדו אבו מאזן, אך יפגע מהותית בישראל
עו"ד יוסף שטח
התקשורת הפסיקה לחשוב ברצינות, לבדוק ידיעות. היא חוצה קוים ומתלהמת. דוגמאות לכך הן טיפולה בנושא הפליטים מסודן ובפרשת קצב. התופעה תוביל להפסקת הצריכה של התקשורת הקלאסית. חלק מהציבור יפסיק לקרוא עיתונים ולראות טלוויזיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il