X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אובדן אם בשלב הילדות הוא אחד האירועים החשובים בחייה של בת, כזה המעצב את אישיותה ומשפיע על שארית החיים שלה תחושת העצמי של אישה נובעת בחלקה הגדול מההזדהות וההיקשרות שלה עם אימה, ומכאן, ברור כי באובדן אם נלקח מהבת אובייקט ההזדהות העיקרי שלה
▪  ▪  ▪

פעמים רבות האם היא המטפל העיקרי ועם מותה הבת נאלצת לקחת על עצמה את תפקודי האם טרם מותה. המבוגרים הקרובים האחרים (אב, סבים וסבתות) שקועים באבלם ואף מתקשים לדבר על נושא המוות עם ילדים, מתוך הנחה, שגויה כמובן, שאם לא ידברו על המוות והאם המתה, הכאב יפחת ואף ייעלם.
יחד עם זאת, האובדן יכול להניב גם תוצרים חיוביים. גרנות (1985) טוענת, כי האובדן עשוי להוביל לתהליך של התבגרות ומציאת כוחות פנימיים להתמודדות עם קשיים ובעיות. אדלמן (1997) מצאה במחקרה, כי אחת מכל שלוש נשים בלא אם יכלה לזהות גם השפעה חיובית של האובדן שחוותה. לדברי אותן נשים, ייתכן כי עצמאות זו היא שפתחה בפניהן את הדרך להצלחה מקצועית. מן הממצאים עולה גם האפשרות שאישה שאיבדה את אימה בגיל צעיר ונאלצה לעיתים להפוך להורה לאחיה הצעירים ממנה או למטפלת של אביה האבל, עשויה לפתח מאפיינים כגון, חמלה ואמפתיה, שישרתו אותה היטב בעתיד.
האירוע היחיד המשתווה בעוצמתו והשפעתו על האישיות לאובדן אם, הוא הלידה והאמהוּת. הכמיהה לאם ממשיכה לאורך כל מסלול החיים והאובדן צף מחדש ברגעי מעבר שונים בחיים. המעבר המשמעותי ביותר מתרחש כשאותה בת ללא אם הופכת לאם. החוסר שמהדהד בכל שלב בחייה מאז איבדה את אימה מתעצם ומשפיע על אימהותה. הלידה והאימהוּת מעלה שאלות רבות אצל כל יולדת לגבי ילדותה, התא המשפחתי בו גדלה וכיצד זה יעצב אותה כאם. לאמהוֹת ללא אמהוֹת אין אל מי לפנות לקבלת המידע החשוב הזה, מידע שברוב המקרים אינן זוכרות בעצמן.
פעמים רבות הלידה מעוררת זיכרונות של הטיפול האימהי שהאם עצמה חוותה, מהשלבים המאוד מוקדמים, בעיקר זיכרונות גופניים תחושתיים, העלולים להשאיר בת ללא אם עם הצפה רגשית וקושי בעיבוד. בנות ללא אמהוֹת, זקוקות נואשות לחיבוק, לחום ולתמיכה שאותם לעולם לא יקבלו בצורה שהן רוצות. זה עלול לפגוע ביכולת שלהן לראות את הצרכים של ילדיהן, ולהוות מצע להתפתחות יחסים לא תקינים עד כדי חילוף תפקידים בין הילד לאם.
ממחקרו של Zall ב-1994 על ההשפעות של אובדן אם בגיל ההתבגרות על תפקוד אימהי עתידי עולה, כי נשים שאיבדו את אימהותיהן בגיל ההתבגרות תפסו את עצמן כמוכשרות ויעילות בתפקידן כאימהות. יחד עם זאת, אימהות רבות שחוו אובדן אם העלו חרדות ספציפיות, למשל, חרדה גדולה בנוגע לאפשרות שימותו בעצמן וילדיהן יאלצו להתמודד כמוהן עם אובדן אם, או חרדה לגבי המידה שבה החיים שבירים וחשש תמידי שמשהו עלול לקרות ליקיריהן.
האימהות דיווחו על-כך שבשל החששות הללו הן מאוד מגוננות על ילדיהן ורוצות שהם ידעו עד כמה הן אוהבות אותם וזמינות בשבילם. לדבריהן, לא משנה מה יקרה, הן וילדיהן קשורים רגשית לנצח. אימהות נוספות דיווחו על-כך שהן מקפידות לבלות כמה שיותר זמן עם ילדיהן. חלקן אף ציינו, כי הן לא עובדות כשילדיהן לא לומדים.
אחת הדרכים להתמודד עם הקושי הגדול המלווה אמהות שאיבדו אימהות היא להשתתף בקבוצות ייחודיות לאימהות שאיבדו אימהות. מחקר שבדק התערבות קבוצתית קצרת טווח לנשים שסבלו מאובדן אם מוקדם (Pill ,Zabin ,1997) גילה כי הקבוצה, שהפכה להיות מקום תומך ובטוח, סייעה לנשים לשוב לתהליך האבל ולעבדו. החוויה הקבוצתית הפחיתה את תחושת חברות הקבוצה של בידוד והיות לבד.
התכנים שהועלו בקבוצות שנבדקו, סייעו לנשים להתחבר לאימן ובכך לקבל יותר את עצמן. ההזדהות עם הנשים האחרות בקבוצה ונקודות הדמיון בהתנהגויות שונות הובילו לתחושה שהתנהגויות אלה אינן חריגות, אלא תולדה נורמלית של האובדן שחוו, וכן להכרה בהשפעה הנצחית של האובדן על אישיותן, הן השלילית והן החיובית.
למרות שמרבית הנשים בקבוצות חששו בתחילה מיצירת יחסים קרובים, הפכו הקבוצות לחשובות ביותר עבורן ולמקור תמיכה.
לסיכום, ברור כי אובדן אם בגיל מוקדם משפיע על חייה של בת ובהכרח משפיע גם על אמהוּתה. ההשפעות הינן מגוונות, חיוביות ושליליות גם יחד, ויש מקום לבדיקת השפעות אלה על אותה אם במסגרת מקבלת ותומכת.
  • המאמר פורסם לראשונה באתר להיות בריא של חנה אקרמן:

מחברת המאמר הינה גלית שפר, M.A בטיפול בתנועה ומנחת קבוצות לאמהות שאיבדו אמהות
תאריך:  11/07/2007   |   עודכן:  12/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אימהות שאיבדו אימהות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
זה לא נכון בכלל
אייל.ב  |  11/07/07 13:19
2
כתבה מעניינת ונכונה
אמא ללא אמא  |  12/07/07 19:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
כל "בעלי הברית" עתידים להשאיר את אולמרט, ועמו את כל אלה שבהבל פה חילקו את הפלשתינים ל"טובים ורעים", עם המכנסיים למטה. הספין ייצא מכלל שליטה
יוסי עבדי
עוד לא יבש הדיו על הצעת הקיצוץ התקציבי, וכבר מיהרו קצינים בכירים לאיים על אזרחי ישראל בפגיעה בביטחון: טנקים לא ימוגנו, האימונים יופסקו, ההצטיידות תעצר    האמנם כך? הפוליטיקה הקטנה מאחורי התקציב הגדול
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
להגדרת פעולה כמכירה של זכות במקרקעין השפעה ישירה על חיוב במיסים העקיפים (מס רכישה ומס מכירה), מיסים הפוגעים ביעילות הכלכלית. לפיכך, המגמה הפרשנית הרצויה הינה צמצום המונח "זכות במקרקעין". להלן יוצגו מספר תשלומים הקשורים במקרקעין ואשר אינם מהווים לדעתנו בגדר "זכות במקרקעין"
אלכס לוין
שכר העובדים אינו נטל, הוא גורם יצרני חשוב ביותר. אוכלוסיה מרוצה תעבוד יותר טוב תיתן תוצר לאומי יותר טוב. מצב חברתי טוב ימנע הגירה שלילית ממדינת ישראל
איתמר בן גביר
מן הראוי להקדים ולומר: הדרישה לשחרר את האחים עמיר היא דרישה לגיטימית והגיונית. אם רב מרצחים שידיו מגואלות בדם יהודי כמו מרוואן ברגותי הולך הביתה, אין כל סיבה שלא יעשו "מחוות" כלפי הצד השני ואסירים ביטחוניים יהודים ילכו הביתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il