X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשנים האחרונות רבו המקרים בהם המשטרה והפרקליטות הפעילו איומים ו/או נקטו בהליכים פליליים כלפי חוקרים פרטיים אשר ביצעו חקירות בתיקים פליליים במקביל לחקירת המשטרה, זאת בהתעלמות מהחוק, ותוך פגיעה חמורה בזכויות החשודים והחוקרים
▪  ▪  ▪

אתמול שמענו כי המשטרה ערכה "פשיטה" מתוקשרת ומצולמת על משרדי חברת חקירות אשר "נחשדת בביצוע חקירה פרטית", בניסיון לדובב בכיסוי את ה' - המתלוננת בפרשת חיים רמון. "חשד נוסף" עליו התבשרנו הוא כי החוקרים הפרטיים אולי גם ביצעו מעקב סמוי אחרי הגברת.
פרטי המקרה טרם פורסמו במלואם, אבל למרות הדיווחים הסנסציוניים, על פניו נראה כי החקירה בוצעה באופן מקצועי ואתי. אם אכן כך היה, עולה השאלה האם עצם ביצוע החקירה מהווה עבירה?
חוקרים פרטיים במדינת ישראל עובדים ומורשים על-פי חוק חוקרים פרטיים ושירותי שמירה תשל"ב-1972, המסדיר את פעולתם. כאשר חוקקה הכנסת חוק זה, עמד לנגד עיניה בעיקר הצורך של חשודים ונאשמים בפלילים לבצע חקירה עצמאית ומקצועית - שלא בידי המשטרה, לצורך ביסוס הגנתם, שכן מדרך הטבע חקירת המשטרה מכוונת להוכחת אשמתם של החשודים.
עם זאת, על-מנת למנוע מצב שבו פעולותיו של החוקר הפרטי יפריעו לחקירת המשטרה, הסמיך החוק את היועץ המשפטי לממשלה, במקרים חריגים, לדרוש מהחוקר הפרטי להפסיק את חקירתו באופן זמני. החוק מחייב את היועץ המשפטי לממשלה להודיע לחוקר הפרטי עם סיום חקירת המשטרה, על-מנת שזה יוכל להמשיך בחקירה הפרטית (ר' סעיף 7. ג. לחוק).
יודגש: הסמכות ניתנה אך ורק ליועץ המשפטי לממשלה בכבודו ובעצמו, אך ורק כאשר עדיין מתנהלת חקירת משטרה, ואך ורק אם שוכנע כי החקירה הפרטית עלולה להפריע לה.
למרות הסייגים, סמכות זו שניתנה ליועמ"ש זכתה לביקורת נוקבת במהלך הדיון בנושא בכנסת, כאשר חברי כנסת אחדים, ובראשם יורם ארידור, דרשו כי אם החקירה מנוהלת על-ידי החוקר ב"תום לב", לא ניתן יהיה כלל לדרוש את הפסקתה. וכך נימק יורם ארידור: " [...] נראה לי שהפתרון להתנגשות בין שתי זכויות לגיטימיות לחקירה [...] חקירת המשטרה, וחומר הראיות שרוצה הנאשם לאסוף להגנתו באמצעות חוקר פרטי - הוא בכך שחקירה בתום לב על-ידי חוקר פרטי לא תיחשב להפרעה בחקירת המשטרה בעבירה. [אחרת] עלול להגרם עוול לחשוד או לנאשם, שהוא אדם קטן העומד מול המכונה העצומה של המשטרה, ואין מניחים לו להמשיך באיסוף ראיות להגנתו באמצעות חוקר המיועד לכך על-פי חוק של הכנסת."
הסתייגותו של חבר הכנסת ארידור אומנם נדחתה, אבל רק לאחר ששר המשפטים יעקב שמשון שפירא התחייב בפני הכנסת כי היועץ המשפטי לממשלה לא ידרוש הפסקת חקירה פרטית אלא אם שוכנע לחלוטין שזו עלולה להפריע לחקירה המשטרתית, וגם אז "[...] אין הוא אומר לחוקר הפרטי: אל תחקור לעולם, אלא הוא אומר לו: המתן עד שהמשטרה תסיים את חקירתה".
בשנים האחרונות רבו המקרים בהם המשטרה והפרקליטות הפעילו איומים ו/או נקטו בהליכים פליליים כלפי חוקרים פרטיים אשר ביצעו חקירות בתיקים פליליים במקביל לחקירת המשטרה, זאת בהתעלמות מהחוק, ותוך פגיעה חמורה בזכויות החשודים והחוקרים.
כאזרח, אני חרד משלילת זכותו של כל אדם לאסוף ראיות להוכחת חפותו, ומ"חטיפת החוק" בידי המשטרה והפרקליטות.
גם לנאשמים ולמופללים יש זכויות, ורק לפני חודשים אחדים שוחרר ממאסר אדם אשר הורשע באונס, על לא עוול בכפו, ובזכותה של חקירה פרטית מהסוג הנדון.
אם עברו החוקרים הפרטיים על החוק במהלך ביצוע החקירה - לדוגמה - אם איימו על עדים, אם שיבשו ראיות או העלימו אותן - יש לטפל בהם בכל חומר הדין.
ואולם, אם עבדו כחוק, אין זכות לפרקליטות ולמשטרה לדרוש הפסקת החקירה הפרטית, אין להן זכות לדרוש מסירת מידע חסוי שמסר מזמין החקירה, ואין להן זכות להטריד ולאיים על החוקרים הפרטיים.
מה גם שבפעם זו, לא רק שהמשטרה סיימה את חקירתה, ולא רק שהמשפט הסתיים והנאשם הורשע, אלא שכבר נגזר דינו והוא ריצה את עונשו. כעת אין רשות לאיש למנוע מאדם את האפשרות לאסוף ראיות להוכחת חפותו.

הכותב הוא יו"ר לשכת החוקרים הפרטיים בישראל
תאריך:  11/07/2007   |   עודכן:  11/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לשמור על זכויות הנאשמים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
התנהגות המשטרה היא הפלילית
עפרר  |  11/07/07 15:47
2
מדינת משטרה! ל"ת
עצבני בשטח  |  11/07/07 18:45
3
מה אתה מיתמם? האם האישור
אחד מעיר  |  11/07/07 20:21
4
אותו דבר
ע.ג1  |  11/07/07 22:27
5
חזק ואמץ !
א.ד. - חוקר  |  11/07/07 23:17
6
ל3 ול 4
חוקריקו  |  12/07/07 08:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה טל
על-מנת שלא תידרש לחוס על עובדי בנק ישראל "הדלים" הרשה לי להסב תשומת לבך לתנאי השכר של עובדי בנק ישראל בהשוואה לתנאי השכר של כלל העובדים, לאחר זאת, לא יהיה מקום לספק כי עובדי בנק ישראל מחזיקים שכר ותנאי שירות כמו היו הבעלים של המדינה
מנחם ברוד
הגלות הקשה מכול היא הפנימית, כשאדם שרוי בגלות בנפשו. הגלותיות הזאת ספוגה בחיינו הציבוריים, עד שרבים כבר אינם מעלים על דעתם שאפשר להתנהג כעם בריא ונורמלי
יוסי מטלון
נראה לי לפעמים כי הרבה מתושבי העיר הזאת עסוקים רק בעצמם - הם התנתקו!    לצערי, שדרות לא נמצאת בתל אביב, לא בגוף ולא בנפש
גלית שפר
אובדן אם בשלב הילדות הוא אחד האירועים החשובים בחייה של בת, כזה המעצב את אישיותה ומשפיע על שארית החיים שלה    תחושת העצמי של אישה נובעת בחלקה הגדול מההזדהות וההיקשרות שלה עם אימה, ומכאן, ברור כי באובדן אם נלקח מהבת אובייקט ההזדהות העיקרי שלה
אליקים העצני
כל "בעלי הברית" עתידים להשאיר את אולמרט, ועמו את כל אלה שבהבל פה חילקו את הפלשתינים ל"טובים ורעים", עם המכנסיים למטה. הספין ייצא מכלל שליטה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il