X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בתי המשפט קבעו שלמוהל יש אחריות על ביצוע הברית ותוצאותיה, אך נראה כי אחריותו פחותה מזו של רופא ולו מן הטעם שהוא אינו יכול להיות אחראי לדברים שהוא לא קיבל הכשרה להם או לא למד אותם
▪  ▪  ▪

הכשרתם של מוהלים אינה מוסדרת בחקיקה ואין מוסד תחיקתי שמרכז את הכשרתם של מוהלים ומנפיק להם אישורים לביצוע ברית. עם זאת, מדינת ישראל הקימה מנגנון העוסק בכך באופן וולונטרי ותפקידו הסמכת מוהלים ומתן אישורים לתפקיד.
כידוע לכל, ביצוע ברית המילה כרוך בחיתוך של הערלה המצויה בחלק העליון של האיבר הזכרי. אין ספק כי לצורך ביצוע החיתוך נזקק המוהל לידע באנטומיה של האיבר וכן ידע בסיסי בביולוגיה והבנת תהליכים בגוף האדם. בנוסף ביצוע הפעולה כרוך בסיכונים בעלי אופי רפואי.
על אף הסיכונים הכרוכים בביצוע ברית המילה ואף שרוב מוחלט של הבריתות אינן מבוצעות על-ידי רופאים, זוכה ברית המילה ללגיטימיות ברוב חלקי העם ובכפוף לכך שהבריתות מבוצעות בדרך נאותה ובידי מוהל מיומן.
הפסיקה במדינת ישראל קבעה כי פעולותיו של המוהל, על אף היותן פעולות כירורגיות, אינן פעולות רפואיות הנכללות בפקודת הרופאים ואין כל חובה שתתבצע על-ידי רופא. במילים אחרות, בתי המשפט בישראל ובעולם אישרו את המתרחש מזה דורות וקבעו כי בריתות המבוצעות בשל מצוות הדת יכולות להמשיך להתבצע על-ידי מוהלים שאינם רופאים.
עם זאת, קבעו בתי המשפט כי העובדה שהמוהל אינו רופא ואינו בעל הכשרה רפואית אינה מסירה ממנו אחריות לביצוע הברית ואף מעבר לכך. כמו רופא על המוהל חלה אחריות לפני ביצוע הברית להסביר ולהדריך את ההורים כיצד מתבצעת הברית וכיצד עליהם לנהוג לאחריה. על המוהל לפרט את הסיכונים בביצוע הברית, דרכי ביצועה והשלכותיה זאת לרבות אפשריות חלופיות לביצועה. לאחר ביצוע הברית חלה על המוהל אחריות לשלומו של התינוק ועליו לבדוק ולעקב אחר הפצע באבר.
מובן שאין להשוות בין ברית שבוצעה על-ידי מוהל לברית שבוצעה על-ידי רופא ובכל מקרה של גרימת נזק ישוו בין דרכי פעולה של מוהל למוהל ורופא לרופא.
בתי המשפט קבעו שלמוהל יש אחריות על ביצוע הברית ותוצאותיה, אך נראה כי אחריותו פחותה מזו של רופא ולו מן הטעם שהוא אינו יכול להיות אחראי לדברים שהוא לא קיבל הכשרה להם או לא למד אותם. הרופא שמבצע ברית הינו בעל ידע רחב יותר בתחומים הנחוצים לביצועה וכך מודע יותר לאפשרות של גרימת נזקים שעלולים להתרחש ובמקרה של התרחשות נזקים נדירים יותר יתכן שרופא ישא באחריות ומוהל לא.
לרוב, הבריתות אכן מסתיימות באופן תקין וללא נזקים. אך לצערנו קיימים מקרים בהם בריתות כן הסתיימו בנזק ואף נזקים קשים עד כדי נשירת הפין. חשוב מאוד אפוא לבחון היטב מי הוא אותו מוהל אשר נבחר לביצוע ברית המילה של בננו והאם עבר הכשרה מקצועית מתאימה על-ידי הרבנות הראשית לישראל וכן לדרוש ממנו הסברים מפורטים על תהליך הביצוע וההחלמה. בדרך זו אנו יכולים גם ללמוד על ניסיונו של המוהל וגם להבין את התהליך בכדי למנוע נזקים.
אין הכוונה לומר שרופא עדיף על מוהל, הרי מוהלים מבצעים בריתות בעם ישראל מזה דורות. אך הצעתנו היא שביצוע ברית המילה יעשה על-ידי מוהל מנוסה ומוסמך וניתן אף לעשות זאת בפיקוח רפואי.

מידע נוסף בנושא הרשלנות הרפואית באתר: www.prmm.co.il
עו"ד יאיר סקלסקי מתמחה בתחום הרשלנות הרפואית.
תאריך:  31/07/2007   |   עודכן:  31/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנדי ספדי
המהלך שעתידה ממשלת אולמרט לבצע עשוי לפתוח צוהר למימוש זכות השיבה לשטחי הרשות כהתחלה ולא יהיה מן הנמנע שלא ירחק היום בו יחלו לחזור פליטים לשטחי ישראל
רינת ויגרצין
אומרים אהבה יש בעולם-מה זאת אהבה (ארגונית)?
אתי אלטמן
לאחר שהתייעץ עם ילדיו הקטנים החליט כי "אין ברירה" והשליך את כלבתו האהובה יחד עם ששת גוריה בשמש הקופחת בפתחה של תחנת ההסגר העירונית. אתי אלטמן זועמת
עו"ד יוסי דר
העורך - בתמימות של נער בר מצווה - אינו חושב שקודם שאתה תומך בזה ומוקיע את ההוא, כדאי להקדיש דקה או שתיים למחשבה ולהגדרה מי הוא מי, ומהו "שלטון החוק" ומהי "שחיתות"
רחמים יפת
למארחנו, מר יואב יצחק, הרבה אויבים. כל איש ציבור מושחת הוא אויבו. ברשימה זו אתייחס לשניים הגדולים והחזקים ביותר, "אויב ואויבת". "האויב" הוא אהוד אולמרט וסיעתו ו"האויבת" היא דורית ביניש וסיעתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il