X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
קצבת הנכות מתבטלת לנכה המשתכר מעל לסכום מסויים, כך שהאופציה היחידה של הנכים היא או לצאת לעבודה ולהפסיד כסף או לשבת בבית ולהפסיד כסף. קובי כהן זועם על אשליה של צדק חברתי
▪  ▪  ▪

מטה הפעולה של הנכים בישראל יצא השבוע בעצומה הקוראת נגד הצעת חוק עידוד התעסוקה, המהווה תיקון פרק ט' לחוק הביטוח הלאומי. הצעת החוק טוענת שנכה המשתכר מעל רמה מסוימת מאבד את קצבת הנכות החודשית שלו. לטענת מטה הפעולה הצעה זו, של הפרדת ההשתכרות מהקצבה, אינה אלא מהתלה, שבאה לפגוע בנכים ובזכויותיהם לעבוד ולהשתכר בהוגנות.
כנקודת מוצא אני חושב שלכל נכה ראוי וצריך להעניק סיוע בקצבאות מכוח ההעדפה המתקנת, כפי שזו מוגדרת באמנה של האו"ם, עליה חתמו משרד המשפטים ומשרד החוץ. זכות זו להשתלב בחברה, לעבוד ולקבל קצבה, אינה צריכה לבוא רק מכוח הקדימות הנחוצה בתקציב המדינה, אלא גם מכוח הזכות שלנו בחוק הביטוח הלאומי ודווקא בנושא הקצבאות שקשורות קשר ישיר לעבודה.
קחו לדוגמא את אותו אדם, שעבד כל חייו, השתכר, שילם ביטוח לאומי והפך לנכה. הצעת החוק החדשה מתנה את קצבת הנכות שלו בכך שישתכר, לאחר נכותו, סכום זעום, נמוך בהרבה מהשכר הממוצע במשק. אין שום התחשבות והתייחסות לדמי הביטוח הלאומי ששילם בעבר, למרות שדווקא מדמי הביטוח הפרוגרסיביים, מגיעים כספי קצבאות הנכות הכללית, כספי הקח"ן (התוספת) וכספי השר"מ (הפיצוי הסיעודי), ולא מכספי מדינה.
כספי הביטוח מהם מגיעות הקצבאות הינם מהביטוח הפרוגרסיבי, שמעצם הגדרתו אין לצפות לתמורה מלאה, אלא ממוצעת, אך עדיין מדובר בתמורה כלשהי ללא התניה וללא תקרה, ואני כלל לא נכנס לגובה הקצבאות הגם שבנושא זה דרושה מחשבה.
מדוע להתנות זכות זאת לקצבה בקיזוז דרקוני בו הנכה מאבד על-פי החוק החדש השתכרות של - 60 אחוז או ב-37 אחוז מהשכר הממוצע, את זכות ההשתלבות הלגיטימית בחברה ובעבודה.
ההתניה הזו בביטול הקצבה, ברמת השתכרות נמוכה ובהפרדה מתוכננת שתחל בקיזוז זוחל ופוגעני, היא פשוט עוול, שתחילתו במחסור במזומנים בקופת המוסד בזמן חקיקת חוק הביטוח הלאומי וסופו עדיין לא נראה.
אם הקופה היתה ריקה אני מבין, אך רק לפני לא מעט זמן דיווח הביטוח הלאומי על עודף תקציבי של מאה מיליארד שקלים, שנצברו במוסד ומכניסים ריבית נאה. מה גם שעבודה של נכים כמו עבודה של כל אזרח אחר מביאה עוד כסף לקופת הביטוח הלאומי בדמי תשלום פרוגרסיביים, כך שאת החלק היחסי שנכה עובד צריך לשלם הוא ממשיך לשלם לקופה גם כשהוא עובד.
המדינה היא זו שהורידה את התשלום הפרוגרסיבי על-ידי הפחתת תשלום דמי המעסיקים ותשלומי דמי הביטוח וברמה כזו שכיום כל שינו הפך לשינוי בתקציב מדינה, המדינה היא זו שבחרה להיטיב עם העשירונים העליונים כשהקטינה את חלקם בנטל הביטוחי בצורה משמעותית. איזו הצדקה יש למדינה שהיא זו שעכשיו באה ודורשת ודווקא מאוכלוסיית הנכים החלשה, לשלם את ההטבות הללו, בקיזוז בוטה בקצבתם ובניתוק ברמות נמוכות?
נבצר מבינתי להבין גם את האפליה בין נכי צה"ל, נכי עבודה, נכי פוליו, נכי גזזת, והנכים האחרים. הרי נכי צה"ל, לדוגמא ברובם, לא זכו עדיין לשלם שום דמי ביטוח טרם הפכו לנכים, ולמרות זאת מקבלים קצבה מלאה ומהמדינה, ללא קשר לתעסוקתם והסכום אותו הם מרוויחים, ואילו הנכים האחרים תלויים בחסדי הביטוח הלאומי ובגובה השכר שלהם. איני טוען חלילה לגובה תרומתם של נכי צה"ל למדינה, אלא רק ליחסו של המוסד.
כנכה מילדות, 24 שנים שילמתי דמי ביטוח לאומי ובסכום נאה ולא לקחתי אגורה בקצבת נכות, מבחינתי 24 שנה התמודדתי לבד ובעבודה מלאה ושילמתי על כך מחיר יקר בבריאותי. יכולתי לשבת בנחת בבית ולחיות בעוני מקצבאות אבל בחרתי לשקם את עצמי ולעבוד. היות ובחרתי בעבודה וגם בחרתי במשרה בשכר מלא, הודו לי על כך במחיקת הקצבה. וכך ללא שום סיוע, תוך שחיקה בבריאות עשיתי לעצמי, ולא קיבלתי דבר בחזרה, ללא התחשבות ולו מינימלית בנכותי.
היום, כשנכותי החמירה, כתוצאה מאותו רצון להשתלב ולצאת לעבוד, המדינה מודה לי על כך במחיקת זכותי לקבלת קצבה, תוך שאני ממשיך להשתכר עד מחצית השתכרותי הקודמת. למרות שלי ניתנה האופציה להמשיך לקבל את קצבתי על-פי החוק הישן, מתוך כך כנראה שלא אפגע יותר מדי, הרי שלנכים אחרים במצבי ולאלו שעוד עתידים להיות נכים, עוד יש מחיר גבוה מאוד לשלם.
הפתרון היחיד למצב הוא הפרדת קצבה, ללא תנאים וללא התאמה לגובה השכר. אם היו מציבים בחוק אופק עתידי לביטול ההתניה במלואה, וכמחיר זמני, היו דורשים תשלום מדורג העניין היה מתקבל בהבנה, אבל החקיקה החדשה חסרת אופק ומתוך כך גם חסרת כל פן ועניין של צדק חברתי.
אם אתם חושבים כמוני, אם אתם נכים שנמאס להם ואם אתם אזרחים שאכפת להם מאיך שהמדינה אינה מתייחסת לנו כאזרחים בדיוק כמו שעושה לכם, חתמו על העצומה.

תאריך:  02/08/2007   |   עודכן:  02/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עידוד תעסוקה לנכים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
פגיעה בקיצבאות של נכים !!
יוסי כהן  |  1/10/07 00:26
2
לא יהיה בכלל נורא
אורח  |  3/12/07 14:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אלי דורון, עו"ד ליאת בהר-כהן
כיצד לרכוש דירה ולצמצם את הסיכונים    עשרת הדברות לרכישה בטוחה
רחמים יפת
השערורייה בעניין הקיצבה לניצולי השואה החיים בינינו ולשאר הזקנים והזקנות, היא בלתי נסבלת לחלוטין. אסור לנו להחריש ולו לרגע עד אשר נערי האוצר והשר שמעליהם והממשלה שמעליו וראש הממשלה שבראשה, יחדלו מיידית להתעמר בזקנים ובזקנות, בין אם הם ניצולי שואה ובין אם לאו
נרי אבנרי
עיקר היכולת של אולמרט, היא פיו. בזכות הבל פה, הוא תמיד מצליח, תמיד מנצח, ואם יש בסביבה מישהו שלא יודע להתפעל ממנו- הבעיה היא אצלו. ירון זליכה יכול לקשקש עד מחר! בפרשת בנק לאומי, הוא פעל ללא דופי. מבקר המדינה הוא בעצם מנהל קרקס מתוסכל. ואם דורית ביניש חושבת שהיא עובדת בחנות חרסינה, יש לו בשבילה פיל אלכוהוליסט.
דוידי הרמלין
אנו, בני הדור הרביעי, איננו יכולים עוד להסכים לחרפה שהמיטו ממשלות ישראל לדורותיהן על סבא וסבתא של כל אחת ואחד מאתנו. אם שר-האוצר שלנו כל כך מתהדר ב"צמיחה", אנו תובעים ממנו לדאוג עכשיו לסבא וסבתא
ארז תדמור
בעוד מאות אלפי הפליטים שילמו את המחיר, המשיכו מדינות ערב בהסתה נגד קיומה של ישראל ובניסיונות להשמידה. את הפליטים שיכנו מדינות ערב במחנות מוזנחים במטרה לטפח את שנאתם לישראל ולהעבירם חזרה לשטחי ישראל לאחר שתימחק מהמפה. כך טופח לו מיתוס הנכבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il