X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביהירות ובאווילות שאינן נתפסות, מתעלמים חרדים רבים מכללי הבטיחות המזעריים. ונשמרתם מאוד לנפשותיכם
▪  ▪  ▪
מתנדבי זקא מעבירים את הילד לאמבולנס מדא לאחר טיפול ראשוני
[צילום: דנו מונקוטוביץ, מד"צ זק"א]
לבד בלילה בים המוות
שמואל קופר
סיפור הצלה מופלא! ילד בן שמונה מירושלים שנסחף בלילה בים המלח, נמצא, בסייעתא דשמייא עצומה, לאחר כמה שעות בריא ושלם מספר קילומטרים מן החוף
לרשימה המלאה

קראנו באתר זה, מאת הכותב שמואל קופר, כתבה על חילוץ ילד חרדי בן שמונה, שנעלם ונסחף בים המלח. הכותב מתלונן על שהתקשורת הצניעה את הסיפור, לדעתו בשל היות הילד והוריו חרדים. יתכן שהוא צודק, אך זו אינה הבעיה העיקרית.
הקהילה החרדית מסתייעת ללא מעצורים - כך צריך להיות - בכל שירותי החילוץ וההצלה שמדינת ישראל מעמידה לרשותם, לרבות ארגוני מתנדבים פרטיים המקדישים את זמנם, מרצם וכספם לפעילות ברוכה זו. במקרה של הילד שנעלם בים המלח, חיל האוויר הטיס במשך שעות מטוס-קרב שהטיל נורי תאורה, בעלות של רבבות שקלים אם לא יותר מכך. בטוחני כי צה"ל טרח גם להתקשר אל השלטונות הירדניים, להעמידם על פשר הפעולות ולבקש סיועם לפי הצורך.
אין לי ספק שהורי הילד ומשפחתו הודו למחלצים מקרב הלב. ואולם, הקהילה החרדית בכללה - אפשר לדבר בהכללה בתחום זה, שכן החריגים מעטים מאוד - מתייחסת אל נושאי ההצלה, שמירת כללי הבטיחות, ההתנדבות לפעילות הצלה וכיוצא באלה, בהתנשאות ובמשיכת כתף קרה, בנוסח "נכון, הם עוזרים בשעת הצורך, אך נושאים אלה אינם מעניינים אותנו שכן אנו עוסקים בתורה ואין לנו פנאי לקשקושים כאלה".
על-פי כללי ההתנהגות האנושית הבסיסיים, הנהוגים בכל חברה, אפשר לצפות - לצערי, כמעט ברור שיהיה זה לשווא - כי ראשי הקהילה החרדית יקומו ויודו בפה מלא למחלצים, לחיל האוויר, לזק"א, לצוותי ההצלה ההתנדבותיים ולשאר העוסקים במלאכת-קודש מצילת-חיים זו. אפשר היה לצפות כי, לאחר העזרה הרבה שבני-נוער ומבוגרים חרדיים רבים קבלו לאחרונה בעיתות מצוקה, יפנו רבניהם אל המדינה בבקשה רשמית וגורפת, להדריך את תלמידי הישיבות, ובעצם את כלל החברה החרדית, בכללי הבטיחות. אחרי ככלות הכל, רק קבוצה חרדית קטנה מאוד מנותקת מרצון מכל מגע עם המדינה, ואילו השאר נזקקים לשירותיה בתחומים השונים, מקבלים ממנה תגמולים וקצבאות ומסתייעים גם בארגוני ההתנדבות שאינם חרדיים.
אתמול כתב אבישי בן-חיים במעריב, במדורו "כניסת השבת" על הקהילה החרדית, כי פובליציסט חרדי ידוע כתב שאומנם האברכים ושאר חברי הקהילה החרדית אינם בקיאים בנושאי הבטיחות, בכללי הטיול (שהפרתם גבתה השבוע קורבנות חרדיים שהתייבשו) וכיוצא באלה. הוא מכיר בכך שיציאה לטיול מחייבת ידיעה והיא ממש מקצוע, ולכן יוצאים תלמידי ישיבות לטיול בשטח מדברי קשה בבגדיהם הרגילים ובנעלי שבת, ללא ציוד מתאים וללא מים בכמות מספיקה. אך אותו כותב מתברך בנוסח "אשרנו שאינם בקיאים בכך, שכן כל עולמם בלימוד התורה".
זוהי עמדה אווילית לחלוטין, שכן גם אותם "הנהרגים באוהלה של תורה" יוצאים לחופשות, בעיקר חופשת "בין הזמנים", שבהן הם יוצאים לבילויים ולטיולים שאין כל קשר בינם ובין לימוד תורה. בעיסוקים אלה חייב כל אדם לדעת כללי בטיחות והתנהגות מזעריים, לרבות הוראות -חוק שחובה לציית להן לשמירת הנפש, ורק אוויל ימנע עצמו מידיעת כללים אלה בשל היותו לומד תורה.
למיטב ידיעתי, יהודים חרדים רבים בארצות המערב אינם שותפים להשקפה זו, בדיוק כפי שאינם מעלים בדעתם להתנגד לדרישת מדינתם, למשל ארה"ב, כי ילדיהם ילמדו לימודי "ליבה", כמו לשון אנגלית, מתימטיקה ומקצועות בסיסיים אחרים, ובכללם גם ההיסטוריה של המדינה. שם אין להם עמדת-לחץ קואליציונית, ולכן אינם מסוגלים לשכנע את השלטון לפטרם מדברים "מיותרים" אלה. בשל כך, חרדים שגדלו בארה"ב דוברים אנגלית הרבה יותר טובה משחרדים שגדלו בישראל דוברים וכותבים עברית (למען האמת, העברית שבפי חרדים ישראלים רבים מעוותת ושגויה מאוד, אף יותר מעיוותה ה"רגיל" בפי לא-חרדים).
קטונתי מלתת לחרדים עצות הלכתיות, אך בטוחני כי הזנחת השינון והאימון בכללי הבטיחות - ברחצה בים, ביציאה לטיול וכיוצא באלה - מהווה לכל הפחות הפרת הציווי ההלכתי "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" (דברים ד', ט"ו), שנאמרו בפרשת השבוע שעבר (פרשת "ואתחנן"). אומנם, במקור כוונה אזהרה זו לעבודה זרה, אך ביטוי זה מצוטט פעמים רבות, גם ע"י חרדים, לצורך אזהרה מפני סכנות שאינן עבודה זרה.

תאריך:  04/08/2007   |   עודכן:  05/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החרדים והתעלמותם מכללי הבטיחות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בורים ופרזיטים
שולם עליכם  |  5/08/07 07:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
ביניש התחייבה לקיום פרוטוקולים מלאים    אך מתברר, כי על-פי מדיניותה החדשה, הערות ושאלות השופטים אינן מתועדות    בפרשת קצב, לדוגמה, לא תועדו דבריה החמורים ו/או המופרכים כלפי מזוז
אריק פורסטר
כשבית המשפט בירושלים דחה את עדותו של הפסיכיאטר בקשר לחפותו של הפדופיל, הוא השתמש למעשה בהלכת דאוברט. המסקנות אליהן הגיע הפסיכיאטר (ששמו חסוי) הן כה רחוקות ממה שהמחקרים והספרות המקצועית הראו בשנים האחרונות, שלא נותר אלא להסיק שהכסף שהוצע לו תמורת עדותו שיבש את דעתו
עו"ד אלי דורון, עו"ד אורי פסטליך
אנשי עסקים רבים מתלבטים אם לאגד את עסקיהם במסגרת חברה או שמא להסתפק ברישומם כעצמאיים. שאלה זו מדירה שינה מעייניהם של רבים, בייחוד בעת הזו, בשל שינויים דחופים המבוצעים במערכת דיני המס והחברות במדינתנו. החלטנו לתמצת בעבורכם את השיקולים אשר עומדים בפני המתלבטים באשר לאופן הפעלת עסקיהם
ראובן לייב
כישרון הכתיבה הספרותי והעיתונאי המבריק של מיכה לינדנשטראוס נתגלה עוד בהיותו סטודנט באוניברסיטה העברית בירושלים
יהונתן דחוח-הלוי
עיקרי המצע של הממשלה של פייאד אינם מציגים שינוי אידיאולוגי מהותי בעמדות היסוד הפלשתיניות    ההנהגה הפלשתינית החליטה בשלב זה להעדיף את האפיק המדיני על המאבק המזוין כבסיס להשגת יעדיה    ישראל יכולה לנצל זאת לטובת מאבק בחמאס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il