X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצעת חקיקה - פיקוח ורישום עסקות נדל"ן בין יזם לרוכש
▪  ▪  ▪

רכישת דירה, מהווה מהלך כלכלי מרכזי בחייהם של מרבית אזרחי המדינה. פרשת קריסתה הכלכלית של חברת הנדל"ן חפציבה, מלמדת כי רוכשי דירות, ספקים ובנקים, נותרו פגועים, כשהפסידו כספים רבים, כאשר אצל חלקם מדובר בנזק בלתי הפיך.
בין אלה שניזוקו בצורה משמעותית, בשל היעדר היכולת להיפרע כדי נזקם, נמצאים רוכשי דירות, שכספיהם לא הובטחו בבטוחה כלשהי, בהתאם לסעיף 2 לחוק המכר (דירות - הבטחת השקעות של רוכשי דירות), התשל"ה-1974.
במקרים שבהם ליווה מי מן הבנקים את אחד הפרויקטים שבנתה חפציבה, יכול רוכש דירה, שלא העביר את כספי התמורה בגין הדירה שרכש, להינזק ולבנק המלווה לא תהא כל חובה כלפיו. עם זאת, בנסיבות מסוימות, היה ובית המשפט יעדיף את טובתו של רוכש דירה, הגם שאינו מובטח וגם לא העביר את כספי התמורה נגד הדירה ל"חשבון הליווי" של הפרויקט, עלול הבנק המלווה להיפגע.
זאת ועוד. כאשר יזם כלשהוא, הבונה פרויקט מגורים במסגרת "ליווי בנקאי", מבצע מעשה מרמה, במטרה "לעקוף" את הסכם הליווי ועורך חוזה עם רוכש, שלא בדק היטב את הנסיבות המשפטיות שלו ולא היה מודע נניח, לליווי ו/או למשמעותו, שכן באותו הסכם לא הוזכרו עניינים אלה ומשכך גם לא ידע כי עליו להפקיד את כספי התמורה, בגין הדירה שרכש, לחשבון הליווי, הסיכוי שהבנק ייפגע, גדול יותר.
על-מנת להקל על הטיפול בסוגייה זו, דהיינו הבטחת זכויות רוכשי דירה מיזם והבטחת זכויות הבנק המלווה, ראוי כי תהיה שקיפות מלאה באשר לעצם העובדה כי הפרויקט, בו נרכשת הדירה, מתבצע במסגרת "ליווי בנקאי". כמו כן, יוכל הבנק המלווה לבדוק אם בהסכם המכר, נקבע כי על רוכש הדירה מוטלת חובה להפקיד את מלוא כספי התמורה בגין הדירה שרכש מן היזם, בחשבון הליווי של הפרויקט.
כדי לעקוף מעשי מרמה, כפי שצוין לעיל, ראוי כי יבוצע תיקון חקיקה ולפיו, באגף רישום והסדר מקרקעין, במשרד המשפטים, תוקם מחלקה לפיקוח ורישום עסקות נדל"ן בין יזמים לרוכשים. בתיקון חקיקה זה ייקבע, כי כל עסקת רכישה של נכס מיזם, לא תהא תקפה ואסור יהא לגבות תמורה כלשהי, בגינה, אם לא נרשמה במחלקה דלעיל, כאשר המידע יהיה בבחינת נחלת הכלל.
במסגרת תיקון חקיקה זה, ניתן יהיה להשיג מספר מטרות ובהן, רישום עצם רכישת הנכס בלשכת רישום המקרקעין האזורית, זאת גם אם לא ניתן לרשום הערת אזהרה לטובת הרוכש. מטרה נוספת שתושג, הבנק המלווה, יידע אילו נכסים נמכרו במסגרת הפרויקט, אותו הוא מלווה ויוכל לפקח על כך שהרוכש מודע לחובה, להפקיד את כספי התמורה בחשבון הליווי ואכן עושה כן.
כמו כן, יוכל הבנק להוות גורם מפקח הבוחן אם הרוכש קיבל בטוחה כגון ערבות בנקאית, בהתאם לסעיף 2 לחוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), התשל"ה-1974. כך, יימנע מצב כי היזם ביצע עסקה במרמה והרוכש ו/או הבנק יצאו נפגעים.

משפטן ושליח ציבור חבר מפלגת העבודה.
תאריך:  06/08/2007   |   עודכן:  06/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בועז יונה  מרדכי יונה
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סמדר כהן
זאת לא הפעם הראשונה ששדרים, פרשנים ואנשי תקשורת חסרי הבנה, ידע ורחמים חורצים את גורלם של אנשי ציבור ומנסים כל אפשרות אחרת ליצירת "אווירה" שתוביל לכותרות ולפסטיבל ובעיקר לרייטינג המיוחל והלא מוצדק
ראובן לייב
במקום שבו הגה היטלר את "הפתרון הסופי" יש היום חיי תרבות ובילויים יותר מבכל עיר אחרת בגרמניה, ויש גם נקודה יהודית שוקקת-חיים
אהוד פינקלשטיין
בתי החולים משתמשים בחומר הנקרא אתילן אוקסיד לעיקור פריטים שלא ניתן לעקר בחום. המשרד לאיכות הסביבה מסרב למסור פרטים על פליטות החומר ע"י בתי החולים השונים ועמידתם, או יותר נכון אי עמידתם בדרישות
עו"ד אלי דורון, עו"ד ינון צוברי, עו"ד אור שפר
מוניטין במכירה ורכישה של משרד רואה חשבון
ד"ר יובל ברנדשטטר
בדיבורים על ניצולי השואה באירופה שוב נשכחים ניצולי גירוש ארצות האיסלאם. מי אחראי לפצות אותם?
רשימות נוספות
בלעדי: חפציבה מכרה דירות שאינן שלה  /  אלעזר לוין
3 חברות מציעות לרכוש את חפציבה  /  אלעזר לוין
נציג חפציבה: אני מניח שבועז יונה נמצא בחו"ל  /  אלעזר לוין
כיצד הסתבכה חפציבה?  /  אלעזר לוין
על חורבות חפציבה  /  עו"ד אבי זילברפלד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il