X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיבוד הסכמי-שכר עם סקטורים ציבוריים הוא תנאי-יסוד למשק בריא ומתפקד. סחבת לא תעזור. היא רק תחמיר את המצב
▪  ▪  ▪

מן הסתם זה נשמע הזוי, אבל עובדה: ניסיון העבר הוכיח, בעליל, כי ממשלת ישראל אינה עומדת תמיד מאחורי הסכמי השכר שעליהם היא חותמת עם סקטורים שונים במגזר הציבורי. אחרת קשה להסביר מדוע היא מתכחשת, לא אחת, להתחייבויותיה כלפיהם ונוהגת בהם בסחבת.
בעבר קרה לא אחת שהסכמים שנחתמו על הנייר, פשוט לא מומשו, או שבמקרה הטוב נידחו ב"לך ושוב" של סחבת ביורוקרטית מלאה. חדשות לבקרים מוצא עצמו סקטור זה או אחר כשהוא מתוסכל בשל כך וניצב, בלית ברירה, בפני שוקת שבורה.
הסחבת המקובלת כבר הפכה לשם דבר. קחו, למשל, את סקטור המורים. כאן חוזרת התמונה על עצמה כמעט מדי שנה בשנה: ב-31 באוגוסט, מועד סיום "החופש הגדול" בבתי-הספר ויום לפני תחילת שנת הלימודים, מתעורר, "פתאום", משרד האוצר למשא-ומתן מרתוני-לילי מייגע ומורט-עצבים. משא-ומתן כזה נמשך, בדרך כלל, עד אור הבוקר, כדי לנסות "להציל את המצב", עקב איום אירגוני המורים להשבית את הלימודים בשל אי-היענות ממושכת לתביעותיהם הכספיות. לא אחת מסתיים המו"מ של ליל השימורים הזה במום של ממש: הוא, פשוט, מתפוצץ.
או אז פונה הממשלה לבית-הדין לעבודה ומבקשת, בצו-על-תנאי, לחייב את המורים לשוב לעבודה. וכאשר נענה, אומנם בית-הדין לפניית הממשלה, נאלצים, כמובן, המורים לבלוע את הצפרדע ולמלא אחר החוק, תוך חריקת-שיניים. במקרה כזה נשאר ה"פרונקל" בגוף עד למועד-פיצוצו מחדש, ואז חוזרת התמונה העגומה על עצמה, כאשר המורים שוב מאיימים בשביתה.
ה-31 באוגוסט, השתא, כבר עומד בפתח, ולמרות "השקט התעשייתי" שהושג, כביכול, עוד לפני "החופש הגדול", טוענים אירגוני המורים כי איום השביתה עומד בעינו, באשר האוצר פשוט אינו עומד בהתחייבויותיו המלאות כלפיהם.
אבל המורים הם רק דוגמה אחת מני רבות לסקטורים ציבוריים שונים, הנאלצים לנהל עם הממשלה מאבק מתיש למילוי תנאי השכר שלהם. היום אלה המורים, מחר הרופאים ומחרתיים האחיות. וכבר היו דברים מעולם. הצרה היא שמאבקים כאלה מסתיימים, כמעט תמיד, לא בדקה ה-90, אלא הרבה לאחריה, ואז, כשזה כבר מאוחר מדי, ניזוק המשק נזק של ממש.
בסופו של דבר חוזר תמיד התסריט על עצמו: כאשר שני הצדדים מצליחים לרדת מן העץ הגבוה שעליו טיפסו - מושג הסכם של פשרה, ואת מחירו משלם, לאחר מכן, ציבור העובדים בגזירות מגזירות שונות שמטיל עליו האוצר, כדי לכסות בכך על המחיר שהוא נאלץ לשלם לסקטור העובדים.
עובדי המועצות הדתיות, כמו גם עובדי רשויות מקומיות מסויימות, ששכרם לא שולם מזה תקופה ארוכה, היו הקטליזטור לאיום ההסתדרות בהשבתת המשק הציבורי כולו. היה זה לאחר מדיניות של "לך ושוב" מצד האוצר, שחזרה על עצמה פעמים אין-ספור, תוך הבטחה ש"יהיה בסדר."
החבל היה מתוח עד הרגע האחרון, כאשר מפה לשם התערב בית הדין לעבודה בניסיון להשהות את השביתה, כדי ששני הצדדים יגיעו, בינתיים, לעמק השווה. ואמנם, רק לאחר שהחבל היה מתוח מדי ו"נשק יום הדין" - שדה התעופה בן-גוריון - עמד להיות מושבת בשיא עונת התיירות - ירד האוצר מן העץ הגבוה. את מחיר ה"אתנן" שניתן לעובדי המיגזר הציבורי, ישלם, כמובן, המשק כולו. והגזירות הרי כבר בדרך.
והמסקנה המתבקשת מאליה: ממשלה המבקשת לקיים שקט תעשייתי במשק, צריכה, ראשית לכל, לעמוד בהסכמים שעליהם היא חותמת עם הסקטורים הציבוריים. נקיטת סחבת, או אי עמידה בהסכמים, רק גורמים לכך שהיא מאבדת, באורח טבעי, את אמון הציבור כלפיה.

הכותב הינו עיתונאי. שימש בעברו כעורך וככתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל".
תאריך:  07/08/2007   |   עודכן:  07/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
חופש ביטוי איננו ערך מוחלט. שלמה ארצי ואביב גפן- שני ענקי תרבות: אחד הטיף לא לשרת בצה"ל, והשני שידל את מאזיניו להשתמש בסמים. החרמתם תוכיח, שלערכים אין שני צדדים
ד"ר צ'לו רוזנברג
גורמים פוליטיים אינטרסנטיים מבקשים לקעקע את מעמדו של בית המשפט העליון. הם רוצים להפוך אותו למן "כנסת שנייה", היינו המייצגת את כל רובדי החברה. זכותם המלאה להביע את דעתם ולפעול למימושה. האם אנו רוצים להידמות לארה"ב בהקשר זה? לא בטוח שזהו המתכון הרצוי
יוני עוזרי
עשרות אוהדים הכינו פיצוחים, הוציאו משקאות, הניפו דגלים    המיקום: הסלון הביתי    המטרה: לצפות במשחק הראשון שבין בית"ר ירושלים לפ.צ. קופנהאגן    אלא שהמשחק התחיל, הכדור כבר נבעט, והאוהדים המבוהלים מגלים כי המשחק ששילמו עליו - אינו משודר    קבלו: מונולוג של אוהד בית"ר מאוכזב    אגב: מחר, יום ג', משחק הגומלין בארץ
יואב יצחק
שר המשפטים עומד להיפגש עם נשיאי בית המשפט העליון (בדימ.) אהרן ברק ומאיר שמגר    קודם לפגישה, כדאי שיילמד היטב את העובדות - גם כדי שיוכל להציג להם את השאלות הנכונות; וגם כדי שיוכל העמידם במקומם
נורית פלד אלחנן
מדינת ישראל לא השכילה, על אף האמצעים הטכנולוגיים המזהירים שיש בידה כשהיא מבקשת להסיר אשמה מחייליה היהודים, לקבוע אם החור שבראשה של עביר הקטנה אכן נגרם על-ידי כדור או על-ידי אבן. זאת על אף קביעתו של פתולוג בכיר, שעבד שנים רבות במכון לרפואה משפטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il