X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"ראה, אנכי נותן לפניכם היום, ברכה וקללה. את הברכה, אשר תשמעו אל מצות ה' אלקיכם, אשר אנכי מצוה אתכם היום. והקללה, אם לא תשמעו אל מצות" (דברים י"א כ"ו).
▪  ▪  ▪

פרשת ראה פותחת בהגדרת "הברכה והקללה" מאת ה'. "ראה, אנכי נותן לפניכם היום, ברכה וקללה".
ההבנה הפשוטה של המקרא עלולה לטמון בחובה טעות גדולה. משמע, כביכול שהבורא נותן פעם ברכה ופעם קללה. והרי כתוב באיכה ג', "מפי עליון לא תצא הרעות והטוב". גם יש להבין מדוע מתחילה הפניה בלשון יחיד, "ראה", ומסתיימת בלשון רבים, "לפניכם".
אחד יחיד ומיוחד
שאלות אלו נשאלו רבות על-ידי מפרשי התורה לדורותיהם. בכדי לבארן לעומק, צריכים תחילה להבין כי אין דבר בכל המציאות כולה שלא יהיה כלול בהבורא ית'. הרב יהודה אשלג, "בעל הסולם", מבאר את סוגיית ייחודיות הבורא כך:
"אין לך מהות כלשהי בעולם, הן מן המוחשות אל החושים, והן מן המושכלות בעין השכל, שאינה כלולה בבורא ית'. ואף אותם המושגים, שהם מנוגדים זה לזה ונפרדים בתפיסתנו הגשמית, כולם כלולים כאחד באורו הפשוט, בלי שום הכר והבדל ביניהם כלל בסוד "אחד יחיד ומיוחד". (ספר תלמוד עשר הספירות, כרך א', חלק א', הסתכלות פנימית, אות א')
וזה סוד האמור בספר איכה ג', כי "מפי עליון לא תצא הרעות והטוב". כלומר אור הבורא ית' נמצא בשלמות מוחלטת, ללא שינוי צורה אופי או יחס כלפי הנבראים, אלא כולו משפיע ופועל טוב - להביא את הנבראים למטרה הסופית - גילויו ית' לנבראיו.
הקללה והברכה
ועתה, אחר שביארנו את כל האמור לעיל, נוכל להבין את כוונת התורה באומרה "ברכה וקללה".
הורונו חז"ל כי רצונו של הבורא הוא להיטיב לנבראיו, ככתוב "טוב ומטיב לטובים ולרעים". כל מטרתו של הנברא, להגיע לדבקות שלמה בה' ית', בכדי שיזכה לגלותו כטוב ומטיב בלבד. ומטרם שהגיע לדרגה נעלה זו, הוא מרגיש את הבורא כמייסר ח"ו. הרגשותיו מעידות עליו כי נמצא בפירוד ממנו ית', ו"מרשיע" את קונו. מצב זה נקרא "קללה".
"ומכאן נפתח לנו פתח להבין מקור כלל התענוגים והייסורים בעולמנו." מסביר בעל הסולם במאמר מתן תורה. "כי מתוך שהשי"ת הוא השורש לכל הבריות אשר ברא, לפיכך כל העניינים הכלולים בו ית', יבושמו לנו וינעמו לנו, משום שטבענו קרוב לשורשינו ית'. וכל העניינים שאינם נוהגים בו ית'... יהיו אלה נגד הטבע שלנו, ויהיה קשה לנו לסובלם".
הסיבה להרגשת הייסורים היא טבענו האגואיסטי. אנו נמצאים הפוכים, מטבע השי"ת. ומשום שאנו הפוכים לשורשנו, כלומר בפירוד מלא ממנו ית', אף הרגשתנו את המציאות שהבורא פועל עלינו, הפוכה מהאמת.
מטרת הבריאה היא לבוא לידי השתוות עם הבורא. גילוי הבורא כטוב ומטיב תיתכן רק באדם שתיקן את עצמו מהטבע "לקבל לעצמו" – הטבע האגואיסטי, לטבע "לקבל על-מנת להשפיע" נחת רוח ליוצרו, בדומה לטבע הבורא ית'.
וכשמתקן את עצמו ומדבק בבורא, על-מנת להשפיע לו נחת רוח, זוכה להרגיש את מלוא טובו ית', אשר אין לך בכל הנאות העולם הזה הנאה גדולה מזו. וזה קרוי בלשון התורה "ברכה".
אחדות הנותן מול ריבוי המקבלים
ובאמור נוכל להבין את השאלה השניה, מדוע פתחה התורה בלשון יחיד, "ראה" וסיימה בלשון רבים, "לפניכם". כי מצד הבורא אין הבחן כי הכל נמצא כלול באורו ית' באחדות שלמה, ככתוב אני ה' לא שיניתי" (מלאכי ג', ו').
מכך שהבורא ית' נותן דבר אחד לכולם. לכן כתוב "אשר אני נותן לפניכם", כי נתינתו הינה לכל הכלל כולו. לעומת זאת כשכתוב "ראה", הכוונה לנבראים, שהם מקבלים כל אחד ראיה מיוחדת בפני עצמה ומרגישים את הבורא בצורה שונה לחלוטין. כמאמר חז"ל, "כשם שאין פרצופיהם שווים זה לזה, כן אין דעתן שווה" (ברכות נ"ח).
מי ייתן ונזכה לגלות את הבורא ית' באחדותו השלמה, להדבק בו בכל לב ונפש.

מדינה יהודית
תאריך:  09/08/2007   |   עודכן:  10/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת PCאון
מחקר עולמי של סימנטק מצביע על כך שמרכזי מחשבים (Data Center) ניצבים בפני אתגרים חמורים שהולכים וגוברים. מקצועני IT מחפשים תהליכים מומלצים לשליטה על מורכבות מרכז מחשבים
אביתר בן-צדף
שוב מערער צבאנו הכושל על הקשר הסביר בין הצלחה לבין עיטורים. כלומר, מחזק את אמרת החיילים, שככל שיש יותר פאשלות, יהיו יותר צל"שים    142 עיטורים וצל"שים יוענקו במנה הראשונה על מלחמת לבנון 2    אך מתי אירעה מלחמת לבנון הראשונה?    מלחמות קודמות לא תוחקרו כיאות, או שלא תוחקרו כלל. למרות זאת, ניתנו צל"שים ועיטורים
שלמה אידן
ה"הינתקות" בוצעה במטרה אחת ויחידה - לחלץ את שרון מהליכה לכלא בגין לקיחת שוחד. גם ראשי צה"ל ישרו קו עם ההינתקות, תוך התעלמות מהיותה מנוגדת לתפקיד הצבא, ומעשה בלתי חוקי בעליל של בגידה בדמוקרטיה. צה"ל, צבא העם, הפך תחת פיקודם לצבא קלגסים, צבא שכירי-חרב המשרת שלטון רודני מושחת
יואב עציון
אני יודע כי חבריי מהימין יתקפו אותי על מאמר זה, חלקם מכיוון שהם רואים ביבי אדם שאינו יכול לטעות וחלקם מכיוון שלדעתם תקיפת ביבי תוריד את סיכוייו בהתמודדות מול ברק, אך אני מביט לטווח ארוך יותר
עו"ד יאיר סקלסקי
מהם השלבים הנכונים לטיפול במקרה של חשד לרשלנות רפואית?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il