X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מירי רגב היא הראשונה בקצינות צה"ל הפורשות, שמדברת בגלוי, בעודה לובשת מדים, על כך שיש סיבות מגדריות סמויות מן העין לחוסר ההערכה המיוחצ"ן מדי לתפקודה במלחמה
▪  ▪  ▪

ראשית, חשוב לי להקדים ולומר כי בדברי אני מתייחסת להבט החזותי-ייצוגי-מגדרי ולהבדלים בדרישות בין המינים בלבד. ייצוגים ספציפיים נרשמו לצורך הדגמה. חו"ח אין בדברי התייחסות לסוגיות משקל לכשעצמן או לבעלי/ות משקל יתר בכלל.
לכשאמירה חשובה זו נאמרה - אני יכולת לפנות להענקת חיזוק חיובי לדוברת צה"ל היוצאת, מירי רגב, על נאום הסיום שלה בטקס החלפת הדוברים. הדיבור של מירי רגב על מקומה כאישה בדברור המלחמה הגברית (למען הגילוי הנאות: גם לדעתי), התחילה במושב פרלמנט נשים אודות קול נשי במלחמה, שנערך ב-25 בספטמבר 2006, בכפר סבא.
בתגובה לפוסט שכתבתי בנושא השבוע בקפה דה מרקר, קבלתי מסרים על היות רגב סוג של "מלכת הדבורים". הגדרתה של ד"ר אורית קמיר למושג: "מלכת הדבורים"- אישה שאינה בוחלת באמצעים, מצליחה להידחק למעוזי הכבוד והכוח הגבריים, ועושה ככל יכולתה למנוע מנשים אחרות להצטרף אליה שם. לתפיסתי, מלכות דבורים שכאלו - גם להן יש לעיתים רגע של הארה, פרספקטיבה מגדרית, שבה הם מגלות ששיתפו פעולה לכאורה עם כוחות הפועלים נגדן ממניעים מגדריים סמויים או גלויים.
בתוך כל הנטייה המתלהמת לתקוף את רגב על האופן בו היא ניהלה את מערך הדוברות במלחמה, חשוב לזכור את ההשתקה הפיקודית והביקורת החריפה מבית, על עמדה דוברותית אמיצה - שבמטכ"ל לא ממש אפשרו לה ביטוי חופשי (מי הגביל? חלוץ?). רגב היתה זו ש"פתחה את הקווים" לדיווחים סלולריים מהשטח, למרות המתקפות עליה בגין זה וניסיונות הסאבוטאז' של הפיקוד הצבאי לדורותיו, שהצליחו בחלקם - בין השאר בגיוס פתטי של הסלוגן "ביטחון שדה" לטובת חסימת הקווים, או שמע אנחנו הפתטיים, ש"קנינו" את הפרופגנדה הזולה הזו? רגב גם אפשרה, לראשונה באופן רשמי וגורף, לעיתונאיות להיכנס לשטח עם הכוחות הלוחמים, מתוך תפיסה ש"אם הכתבת חושבת שהיא יכולה - אני לא אהיה זו שאעצור בעדה מלבצע את עבודתה המקצועית".
מירי רגב היא הראשונה בקצינות צה"ל הפורשות, שמדברת בגלוי, בעודה לובשת מדים, על כך שיש סיבות מגדריות סמויות מן העין לחוסר ההערכה המיוחצ"ן מדי לתפקודה במלחמה (בניגוד גמור להערכה שקבלה על דברור ההינתקות). אחת הטענות שטענו נגדה היתה סוגיית הייצוגיות. לכאורה, טענת תוכן המתייחסת למסרים שעברו לציבור. בפועל - היא נאלצה לייצג את תכתיבי התוכן הדיווחי המזגזג של הטוענים נגדה. מאקלים דבריה מצטייר כי מאחורי הקלעים עשו לה כנראה "זובור" מתמשך, יצרו סביבה אווירת עבודה בלתי אפשרית ושוחקת. כל הכבוד לה שהיא מחזירה מלחמה וחושפת אותנו לסוגיה, החשובה כל כך לתהליך ההתבגרות של הדיון הציבורי.
לא הופתעתי שנבחר גבר לשמש כדובר אחרי רגב - זה התבקש, לפחות כהבנתי את הפסיכוזה המגדרית-טוסטסטרונית של המערכת הצבאית והצורך שלה ושל המדינאים מעליה, להתמתג במראית עין לפיה מישהי נותנת את הדין על מעשיהם שלהם (אבל מי מדקדק דקדוקי עניות שכאלו...) ומוחלפת בייצוג של הדובר ה"נכון", שבא 'מבפנים' (גל"צ) ולכן 'מבין עניין'.
לניתוח המגדרי, מתווסף ההבדל החזותי בין רגב לבניהו, המגובה במחקרים פמיניסטיים רבים אודות הפערים המגדריים בדרישות סף לתפקיד בכיר;
כדי להיות מוצב/ת בעמדת מפתח (בכל התחומים במשק) ולקבל פרגון ושיתוף פעולה מלא, היא - צריכה להיות גם מבריקה מעל הנדרש לתפקיד, גם בעלת סיבולת גבוהה במיוחד וכישורים פוליטיים מפליגים, וגם נראית טוב. הוא - מספיק שיהיה בינוני+, מקושר ומוזנח. ואין בדברי אפילו משום רמיזה ספציפית על בניהו עצמו, שאת איכותו יוכיח בתפקודו המקצועי בעתיד.
אבי בניהו אולי איש מוכשר, אבל יש לי מה לומר, במדד הייצוגיות, על מי שמזניח את עצמו במידה רבה כל כך. דובר, צריך הרי לפני הכל לשווק את עצמו. אבי בניהו נכשל במבחן הסף. בהיעדר המחסה שמעניק הרדיו לפרנסיו, נותרה האמת המרה המכוונת את החלטות המינויים במטכ"ל כמו גם בצמרת הפוליטית: היופי, הוא לעולם בעיני המתבונן (שהוא, סטטיסטית: גבר, אשכנזי, ממעמד הביניים ומעלה, סביב גיל ביניים).
------------------------------------------------------
הכותבת הינה יועצת אסטרטגית-שיווקית, מאמנת, מנחה ופובליציסטית, עורכת האתר www.hbh.co.il ועורכת משנה של אתר הנשים הדרך למעלה.

תאריך:  09/08/2007   |   עודכן:  09/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אבי בניהו, תעשה דיאטה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מירי רגב רחוקה ממקצוענות
משה, עורך-דין  |  9/08/07 15:35
2
סרט ההמשך: חונטה מכה שנית ל"ת
מלחמת הכוכבים  |  9/08/07 15:56
3
חנה בית הלחמי - אכזבת אותי
אזרח מ  |  9/08/07 18:35
4
שיכנעת-חייבים גבר בדוברות ל"ת
א מ רול  |  9/08/07 19:17
5
מלכות הבינונויות ל"ת
הסטנדרט החדש  |  9/08/07 20:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
שוב, כמנהגנו ודרכנו בקודש, גם הפעם הופתענו מן העצמה של הסרבנות, ולא פחות מכך, בתמיכת ציבור רחב ביותר בתופעה זו. נרדמנו בשמירה, או כיסינו את עינינו כדי לא לראות. אך, התוצאה מוטלת לפנינו, ולא ברור אם יש מי שיושיע אותנו
ראובן ימרום
"ראה, אנכי נותן לפניכם היום, ברכה וקללה. את הברכה, אשר תשמעו אל מצות ה' אלקיכם, אשר אנכי מצוה אתכם היום. והקללה, אם לא תשמעו אל מצות" (דברים י"א כ"ו).
מערכת PCאון
מחקר עולמי של סימנטק מצביע על כך שמרכזי מחשבים (Data Center) ניצבים בפני אתגרים חמורים שהולכים וגוברים. מקצועני IT מחפשים תהליכים מומלצים לשליטה על מורכבות מרכז מחשבים
אביתר בן-צדף
שוב מערער צבאנו הכושל על הקשר הסביר בין הצלחה לבין עיטורים. כלומר, מחזק את אמרת החיילים, שככל שיש יותר פאשלות, יהיו יותר צל"שים    142 עיטורים וצל"שים יוענקו במנה הראשונה על מלחמת לבנון 2    אך מתי אירעה מלחמת לבנון הראשונה?    מלחמות קודמות לא תוחקרו כיאות, או שלא תוחקרו כלל. למרות זאת, ניתנו צל"שים ועיטורים
שלמה אידן
ה"הינתקות" בוצעה במטרה אחת ויחידה - לחלץ את שרון מהליכה לכלא בגין לקיחת שוחד. גם ראשי צה"ל ישרו קו עם ההינתקות, תוך התעלמות מהיותה מנוגדת לתפקיד הצבא, ומעשה בלתי חוקי בעליל של בגידה בדמוקרטיה. צה"ל, צבא העם, הפך תחת פיקודם לצבא קלגסים, צבא שכירי-חרב המשרת שלטון רודני מושחת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il