X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במהומת האלוהים סביב עניין הסרבנות, הולכת לה ותופסת מקום מנטרה חדשה: "אסור לערב את צה"ל בפוני". כמחמירים, מוסיפים את הטיעון ההגיוני, כביכול, שחיילי צה"ל לא התגייסו כדי לעסוק אלא בהגנה על המדינה. כל זאת יכול היה להיות נכון, לו המציאות והחוק היו לצדם של אלה המשתמשים בטעונים הללו לצרכים שונים ומשונים
▪  ▪  ▪

ראשית, יש לבהיר מהו מעמדם המשפטי של השטחים: על-פי חוק מדינת ישראל ועל-פי החוק הבינלאומי, השטחים מוגדרים, לטוב ולרע, שטחים "כבושים". שלא כמעמדה של מזרח ירושלים ולא הגולן, כל האזורים האחרים ביהודה ושומרון לא סופחו למדינת ישראל ולא הוחל עליהם החוק האזרחי. ביהודה ושומרון שולט הצבא, מכוח החלטה של ממשלות ישראל, מאז 67 ועד היום. טוב או לא, זה עניין של הגדרה ערכית של כל אחד. מבחינה משפטית, השטחים הם בריבונות צה"ל.
על התושבים הערבים בשטחים חל החוק הצבאי ולא החוק האזרחי. לעומת זאת, על התושבים היהודים חל החוק האזרחי הישראלי, אך לא על השטח שבו הם חיים. זאת המציאות המורכבת והמסובכת למדי.
ברגע שצה"ל אחראי על השטחים, מטבע הדברים, שהוא חייב לבצע את כל המשימות הקשורות לאזורים אלה, כולל משימת הפינוי. צה"ל לא עושה זאת בחדווה יתרה, בלשון המעטה, אך זו אחת המטלות של צה"ל הנובעות מעצם שלטונו בשטחים.
למען הדיוק, יש להזכיר שהפינוי זו לא המשימה היחידה, שמבחנה תיאורטית, אינה צריכה להיות משימה צבאית. ליווי אוטובוסים בהם נוסעים ילדי המתיישבים, זו לא משימה צבאית טהורה. המצב הביטחוני מחייב זאת, וצה"ל מבצע.
את הישובים בשטחים מאבטח צה"ל. אין ישובים בתוך מה שקרוי הקו הירוק שצה"ל מאבטח, אלא המשטרה וגורמים אחרים. האם זו משימה צבאית גרידא? לא, אך ההכרח הוא שקובע את המשימות.
במשך שנים צה"ל עוסק, יש שיטענו יותר מדי, במשימות שיטור. אין צבא בעולם שתפקידו הוגדר למשימות שיטור, אלא במקרים של הימצאות צבא זר במדינה או באזור לחימה: ארה"ב בעירק ובמקומות אחרים, כוח צבאי של האו"ם בבאלקן וכד'.
המסקנה היא, שכל עוד השטחים לא סופחו לישראל ולא חל עליהם החוק האזרחי, צה"ל הוא הריבון בהם. מכאן, גם משימתו לעסוק בפינוי, אם כל האי-נעימות שבדבר.
המבקשים להרחיק את צה"ל מן המשימה של הפינוי, מציעים שהמשטרה תעשה זאת. וכאן, יש לשאול כמה שאלות מהותיות: אם המשטרה תעסוק בכך, התוצאות תהיינה אחרות מבחינת אלה המתנגדים לפינוי? כל בר דעת יודע שזהו שקר שקוף. הרי משמר הגבול, אומנם משתייך למשטרה, אך בפועל, משמר הגבול הוא יחידה צבאית לכל דבר.
חלק גדול מאוד מן המפנים בעזה היו אנשי משמר הגבול. במה הם לא הואשמו? בכול. כך שהטיעון שהמשטרה צריכה לעסוק בפינוי, מופרכת מיסודה.
השאלה השנייה היא, האם בקרב השוטרים אין כאלה שמשתייכים למתיישבים בשטחים, או לחילופין, מחזיקים בדעותיהם? התשובה ברורה. גם המשטרה היא גוף היררכי שמתנהל על-פי פקודות, והשוטרים חייבים לבצען. אם תהיה סרבנות מצד שוטרים כאלה ואחרים, התוצאות לא תהיינה פחות חמורות מאשר לסירוב של חיילים.
מותר להתנגד לפינוי בכל דרך דמוקרטית. אסור לתעתע בציבור ולטמטם אותו במיני מרשמי פלא, דוגמת הטלת הפינוי על המשטרה. זו דמגוגיה זולה מבית היוצר של אלה שמחפשים כל דרך אפשרית למנוע ביצוע החלטות של המוסדות הנבחרים.
מותר להטיח במנהיגים הנבחרים ביקורת קשה ביותר. אין לערב את צה"ל ולא את המשטרה בויכוח הפוליטי. טוב לא יצמח מזה.

הכותב הוא הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  14/08/2007   |   עודכן:  14/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחריות צה"ל על הפינוי
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
פשוט לא נכון
איש אמת  |  14/08/07 13:44
2
הקו הירוק = קו הפסקת האש
אין גבול  |  14/08/07 17:47
3
הדמוקרטיה של ההתנתקות וחוקיותה
משפטן  |  14/08/07 18:37
4
הכותב טועה ומטעה ל"ת
א מ רול  |  14/08/07 20:46
5
עוד עובדה לא נכונה
תוכי יוסי  |  14/08/07 23:16
6
הצ'לו הזה מזייף!
ל רפי  |  16/08/07 09:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בועז מושקוביץ
האם "תיק דבקה" פוגע בתדמית התקשורת הישראלית? קצת מוגזם לומר את זה. יחסית לתרבות "הברווזים", האתר שהקפיץ את ניו-יורק הוא מקרה קל
אביתר בן-צדף
יש לפתוח את תיקי ועדת העיטורים לעיון הציבור    עשרות עיטורי-שווא הוענקו למפקדים ולחיילים ממלחמת הקוממיות ועד הנה    לפחות שניים מאותות הגבורה במלחמת הקוממיות מפוקפקים    אני מקווה, שבמלחמת לבנון 2 לא חזר מופע האימים    ובאותה הזדמנות, גם משהו נגד קידום אוטומטי של קצינים בדרגות אחרי מלחמות
גדי גולן
העם היהודי מאמין מזה אלפיים שנה בביאת המשיח ובבניין בית-המקדש. אם עם שלם מאמין באמונה זו משך אלפיים שנה, סופה שהיא תתגשם. סתם אלוהים לא היה נוטע אמונה כזו לאורך כל-כך הרבה שנים בעם שלם, בלי שתהיה לו איזושהי כוונה
ראובן לייב
פינוק חדש: טייס פרטי, במטוס מפואר, בלי להתחכך עם שאר הנוסעים, ולהגיע ליעד אקזוטי, לפי בחירה, ושאינו כלול במפת התעופה הרגילה
עו"ד אלי דורון, עו"ד אסף הופמן
רשות המיסים אינה יכולה להישאר אדישה לנוכח מראות הזוועה להם אנו עדים מדי יום בעיתונים ובטלוויזיה, וחייבת גם היא להושיט ידה ולתרום כמו כולנו למלחמה בתאונות הדרכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il