X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחרונה פורסם באמצעי התקשורת שרבע מהמועמדים לגיוס לצבא ההגנה לישראל, אינם מתגייסים. אבל למעשה רק אחוז בטל בשישים של המועמדים הפוטנציאלים אכן משתמט. איך ניתן למנוע או להפחית את תופעת ההשתמטות?
▪  ▪  ▪

לאחרונה פורסם באמצעי התקשורת שרבע מהמועמדים לגיוס לצבא ההגנה לישראל, אינם מתגייסים. כידוע, אנו נמצאים בעונת המלפפונים - עונה שבה לא מתרחשים אירועים משמעותיים, וגם בעונת הספינים-סחריר (מונח מעולם העיתונות - מידע מוטה ומניפולטיבי, שנועד להשפיע על דעת הקהל), היזומים וקצרי המועד, שמעניקים לסיפור נופך מוטעה, על הגבול בין האמת לשקר.
מה האמת המספרית? אכן, רבע מהמועמדים אינם מתגייסים, אבל אם נפרק את המספר לגורמיו נמצא ש-4% אינם מתגייסים לצבא מסיבות פליליות, 4% נוספים סובלים מבעיות רפואיות/נפשיות (סך הכל 8% שהצבא אינו מעוניין בהם), 4% שוהים בחו"ל, 11% תורתם אמונתם, והשאר משתמטים. מעתה אמור שרק אחוז בטל בשישים של המועמדים הפוטנציאלים אכן משתמט.
ראשית, אני מבקש להזכיר שהמאורע ידוע מקדמא דנא. עוד בימי התורה חלק מהלוחמים זכו לפטור וגם נעשתה הבחנה בין מלחמת מצווה ולבין מלחמת רשות. גם בתקופתנו החיזיון מוכר. להלן מספר קטעים משירו הידוע של צבי בן יוסף:
הורה נהלל
משתמט אני הייתי
ואני לא התביישתי כלל...
את ידה תפסתי
אך היא אמרה
שזה אסור!...
היא אמרה -
תוך אגב ריקוד -
היא נותנת יד בלבד לבחורי הגדוד
היא אמרה -
בשביל האידיאל
זה בחור ממין זכר ומסוכן כלומר: חייל
סיפור המסגרת: בני תל אביב שלא התגייסו ובאו למושב לעזור בעבודת השדה והרפת, מנסים כוחם גם בחיזור. אך בת נהלל גאה, נותנת ידה רק למי שעונה על כמה תנאים: עליו להיות בחור וגם מסוכן, כלומר, חייל. ובסוף השיר המחזר הנלהב באמת מתגייס לצבא.
כלומר, ההשתמטות היא ספין בעונת המלפפונים המתייחס לתופעה שולית, הידועה מאז ומתמיד. מה שמזכיר לי את הבדיחה, על אחד שאומר לשני: מזל טוב, שמחתי לשמוע שהרווחת בלוטו חצי מיליון שקל, והשני עונה לו: קודם כל לא בלוטו, אלא בקזינו, לא חצי מיליון שקל, אלא 100 אלף שקל. וחוץ מזה זה לא אני, אלא אחי. והאמת שהוא הפסיד ולא הרוויח...
בכל זאת זה נושא המאמר, כי הנושא חשוב והוא בנפשנו. אם ננסה להבין את המשמעות העמוקה של ההשתמטות, הרי שמיד נגיע ל"יתרונות" ו"חסרונות".
היתרונות (למשתמט), שהוא לא מסתכן וגם יכול לנצל את זמנו לטובתו (לימודים, עבודה וזמן פנוי). ואילו החסרונות הם הרגשתו הפנימית של המשתמט וכיצד החברה מתייחסת אליו.
סיכון- המשתמט לא מסתכן. אך אנחנו חשופים לסיכונים רבים מאוד ובריאותנו עלולה להיפגע ו/או חיינו להסתיים מסיבות רבות מאוד, ואכן הכי בטוח הוא להישאר במיטה מכוסה עד צוואר בשמיכת פוך (אלא שראוי להתהפך מדי פעם על-מנת לא לסבול מפצעי לחץ...). לא נרחיב את היריעה בעניין הסיכון, ולמרות זאת נזכיר את מספר הנפגעים בתאונות הדרכים מול מספר הנפגעים בצבא. כמו כן, כל מלש"ב (מיועד לשירות ביטחון) צריך לתרום את חלקו, בתורו, כמו אביו ואחיו שתרמו לפניו, ובדומה לצעירים ממנו שיתרמו בתורם.
ניצול זמן השירות- המשתמט מנצל טוב יותר את הזמן. אך אני רוצה לציין שהמתגייס גם נתרם משירותו הצבאי, הוא משתתף בקורסים, צובר ידע וניסיון, רוכש חברים וגם, נכון תורם מזמנו.
מבלי להכביר במילים, ראוי מאוד שהמדינה תמצא את הדרך הנכונה איך לפצות את המתגייס על הזמן ש"בוזבז" בכסף, במלגות, בהטבות, ובהנחות עד רמה כזאת שהגיוס יהיה כדאי גם ברמה הכלכלית.
הרגשתו של המשתמט- אנחנו צריכים לגרום לזה שלמשתמט לא יהיה נוח לעשות זאת, עד כדי בושה.איך עושים זאת?התשובה "שווה" מאמר נוסף ורק ארמוז שהיא קשורה לחינוך ובחינוך.
יחס החברה למשתמט- אם נזכה לחזור לערכים הישנים של פטריוטיות, נאמנות לעם ישראל, מסירות לארץ ישראל והערכים ההומניים, כמו כבוד לזולת, סולידריות, עזרה הדדית, אז יחס החברה למשתמט יהיה כנאות לו, ותיווצר דיפרנצציה (הבחנה) בין המתגייס למשתמט.
לסיום, משפט אישי. בעוד כשנתיים אני מתגייס, אני בכלל לא חושב על האפשרות של ההשתמטות. אני מקווה ללכת בדרכי שני אחיי הבוגרים ששניהם התחילו את שירותם הצבאי כפרחי טייס ושניהם סיימו קורס קצינים בהצטיינות. להתראות בבקו"ם.

תאריך:  22/08/2007   |   עודכן:  22/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הורה למשתמט
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
בהצלחה
רחמים  |  22/08/07 12:06
2
מדוע "תורתם אומנותם" נגרעו?
לוחם משכיל  |  22/08/07 14:08
3
שים לב
שלומי בן-עוז  |  22/08/07 16:15
 
- לא הוזכרו כ"משתמטים"
לוחם משכיל  |  22/08/07 18:43
4
ל-2 דווקא הוזכר
רפאל ב.  |  22/08/07 17:11
5
צהל מלא סמים(ידיעות אחרונות)
ולדימיר  |  22/08/07 20:42
6
תקשיב טוב, ילד,
ח"א  |  23/08/07 12:35
 
- ועוד -
ח"א  |  23/08/07 13:35
 
- אתה מתחיל בכלל לרדת
ח"א  |  23/08/07 14:00
7
אני מתנצל
ח"א  |  23/08/07 17:04
8
ח"א גדול אולי בגיל,אבל יצא קטן
מאיר וייסמן  |  24/08/07 12:30
9
ח"א,מצטערת לא הבנתי מה אתה רוצ
רוית 41  |  24/08/07 12:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן גנור
צה"ל ירד מהפסים, ובמקום להילחם בתופעת ההשתמטות הוא מצא פתרון קסמים בו אלילי נוער "כאילו" ישרתו. כך אולי צה"ל חושב שירדו מגבו בנושא, אך טעות גדולה זו. הרעיון האווילי הזה חסר כל מוסר או צדק, הוא פגום בחוסר הגינות זועק, וספק אם יעמוד במבחן חוקתיות
גדי גולן
לנו כעם חשוב מאד להגשים, ככל האפשר, את מטרותיה של התנועה הציונית. אולם חשוב לנו לא פחות ואולי אף יותר, להגשים מטרות אלו בכמה שפחות אבידות
אביתר בן-צדף
מחד-גיסא, זמר, שלא שירת ואינו עושה מילואים, אך מתנדב להופיע בפני חיילים    ומאידך-גיסא, קצין בכיר, מפקדן של יחידות 804, המאוכלסות לעייפה במאות משתמטים במדים, שאינם תורמים דבר, ונקראים, "מפקדת קצין חינוך ונוער ראשי"    אם יימנע צה"ל ממשתמטים להופיע בפני חיילים - האם יורשו נשיאנו ומורתנו להופיע בפניהם?
ארז תדמור
במדינת ישראל 2007 מתקבל הסברם של החיילים כי הניחו לשוטרים מצרים לרצוח פליטים סודנים משום שחששו מתקרית עם המצרים כהסבר מתקבל על הדעת. יוסי שריד ויריב אופנהיימר לא יאהבו אולי לשמוע את ההסברים לאירוע ובכל זאת אציע כמה
יעל לוטן
לפני ראיון הכרחי לעשות סימולציה מול הלקוח ולשאול את כל השאלות שהוא רוצה ושהוא לא רוצה לשמוע וללמד אותו להתכונן אליהן כדי שהכתבה הגדולה תצא הכי חיובית שאפשר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il