X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה גרם לתקשורת ולמערכת השלטונית כולה להזדעק אל מול דברי פרופסור הלל ויס למח"ט חברון? ויס, בניגוד לתוכניותיהם, אמר את הדברים לא מעמדת נחיתות אלא מעמדת הנהגה אלטנרנטיבית
▪  ▪  ▪

זמן רב כבר לא נשמעה השתלחות חסרת רסן כזאת באישיות כלשהי, קל-וחומר בפרופסור כלשהו, ואף נגד כאלו המצויים בצידה הימני/יהודי של המפה הפוליטית. כמות הארס והחיצים שנשלחו לעברו של פרופסור הלל ויס בשבועות האחרונים בעקבות הדברים שהטיח בפני המח"ט הממונה על הגירוש בחברון, אינה עומדת בכל פרופורציה אפשרית.
והדבר צריך תלמוד: מה יש כל-כך בדבריו של פרופ' הלל ויס שבכך ניעורו כל הדובים וכל הכפירים מרבצם? האם בכל הגירושים הקודמים שידענו, לא נשמעו קללות כגון אלו שהשמיע פרופ' ויס? האם לראשונה שומעים כל אותם 'טהורי אוזן' דברים כמו אלו? סבורני כי כל אזרח במדינתנו זוכה בכל יום ויום לשמוע דברים קשים פי כמה, לא זה העניין; מה אפוא קרה עכשיו??
מסתבר כי אכן יש משהו במעשהו של פרופ' ויס שעדיין לא נראה במחוזותינו עד עתה. פרופ' ויס, אולי בניגוד לחבריו במחנה היהודי-אמוני, לא חיפש להצטדק, לא חיפש לטשטש; הוא נעמד עם כל העצמה שיש לו מול המצלמות והמיקרופונים ואמר בפה מלא ובוטח את כל אשר יש לו עם ליבו. את קללתו אותה הטיח כלפי המח"ט הממונה על הגירוש, לא הטיח מתוך התפרצות גרידא ותוך כדי התנצחות; הוא לא היסס לרגע לחזור עליה בפני הכתבים שעמדו במקום.
העצמה הזאת שאיננה תובעת לגיטימציה מאיש, או יותר נכון - מהאליטה השלטת, מבשרת על כיוון חדש שיש בו כדי להמית את חמדת החיות של אותה אליטה: למערכת לא אכפת שמקללים אותה, לא אכפת לה שמטיחים בה אשמות - ולא רק שלא אכפת לה, אדרבה, מאלו דווקא היא שואבת את מקור הצדקתה, קיומה וחיותה; בכך היא יכולה להיראות "דמוקרטית". לעומת זאת, כשבא פרופ' ויס, לא מעמדתו של המסכן שבא לטעון טענה מתוך הממסד ונגדו, אלא מעמדתו של המנהיג שבא ממקום שאינו מחויב בכלום לממסד, ממקום המנהיגות האלטרנטיבית לאותה השלטת - כאן כבר הדובים אינם יכולים לשתוק, כאן כבר הולך הפחד ומשתלט על כל סביבותם, כאן הם כבר חייבים לכנותו "פסיכי"...

הלל ויס מול התודעה ה'ישראלית'

עד כאן עסקנו רק במראה והמשמעות הגלויה של 'קללתו' של פרופ' ויס, ומשנבוא לעסוק במשמעות היותר פנימית והיותר עמוקה, נגלה כי סטירת הלחי שקיבלה האליטה במעשהו של פרופ' ויס, עוצמתית פי כמה.
כלפי מה הדברים אמורים?
אחד היסודות שנותן את הבסיס לכל הקיום ה'ישראלי', נעוץ בתודעה החילונית-מערבית, אותה תודעה שגורסת כי אין טוב ואין רע; אין צודק ואין רשע; אין זכר ואין נקבה; אין יום ואין לילה; אין חושך ואין אור – ובעצם במילה אחת: אין אלוהים. אם אין כיוון, אם אין אלוהים – אין גם אחריות; האדם אינו אחראי כלל למעשיו, הוא נתון לכל מיני כוחות שמושכים אותו פעם לכאן ופעם לכאן. מכאן הגענו לתפיסה המעוותת ששולטת היום בתודעה, התפיסה שמוחלת וסולחת לכל מעשה פשע כאשר הוא נעשה "לצורך פרנסה" (שוטרי הגירוש הם דוגמה אחת), או כמילוי צו מפקד. ברגע שבא האדם לעשות כל מעשה נבלה בשם החוק או מפני ההכרח (פרנסה או פחד מהדחה וכדומה), הוא הופך לצדיק וכל מעשיו הנתעבים אינם עומדים כלל נגדו.
תפיסה זו, אין צריך לומר כי היא נוגדת, ובעצם יסודה, את התודעה היהודית. היהדות בניגוד לתפיסה זו באה ונותנת ומטילה את כל האחריות של מעשי האדם עליו עצמו. זהו יסוד החירות והבחירה היהודית – ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע... ובחרת בחיים (דברים ל). האדם אחראי בצורה מלאה על כל מעשה ממעשיו. אחד היסודות הבסיסיים ביותר של היהדות הוא היסוד שלמדונו חז"ל – אין שליח לדבר עבירה . אין האדם יכול לפטור עצמו על-ידי התירוץ – "רק מלאתי פקודות". האדם העושה הוא האחראי הישיר והבלעדי לכל מעשה אשר נעשה תחת ידו.
על-רקע הסרבנות האמיצה של כמה וכמה מחיילי "דוכיפת" שסירבו לשתף פעולה עם ה"משימה" בחברון, צץ שוב ועלה לתודעה אותו עיקרון בסיסי שהיהדות מציבה – אותו עיקרון של "אין שליח לדבר עבירה". כל חייל שמסרב לתת ידו למעשי הגירוש והחורבן, מוכיח לכולם כי יש ברירה אחרת; כל חייל שמסרב, מחייב בעצם סרבנותו את כל שאר החיילים שנותנים את ידם למעשה הנתעב. החייל שמסרב לפקודה ופועל על-פי צו מצפונו האלוקי, מציב בפני כל חבריו החיילים את העיקרון הבסיסי של – אין שליח לדבר עבירה, ומתוך כך מטיל עליהם את כל האחריות למעשה הנאלח שהם מבצעים.
על-רקע אותה סרבנות, שגם היא זכתה לעלות לכותרות ולמשוך אש מכל כיוון, היה מעשהו של פרופ' ויס אך המשך ישיר וטבעי. פרופ' ויס הציב במלא העצמה ובדברים ברורים וישירים את אותו עיקרון שהחיילים הצדיקים הציבו בצורה נסתרת יותר בעצם סרבנותם. בסרבנותם של החיילים ניצבה הקרקע וניתן הרקע לדבריו של פרופ' ויס; אחרי שהיו חיילים שהראו כי אפשר גם אחרת, כי אפשר לסרב ולא לתת יד לפשע, נפלה האחריות המלאה של הפשע על ראשו של כל חייל ושוטר שנתן את ידו בצורה זו או אחרת, ודבריו של פרופ' ויס מקבלים את מלוא משמעותם.
זאת אפוא המשמעות העמוקה של המעשה של פרופ' ויס, והיא זו שהוציאה את האליטה, שמחנכת לעקרונות הפוכים לחלוטין, מכל הכלים. כי מלבד עצם המסר שהעביר פרופ' ויס בדבריו, הוא עשה זאת בצורה מדהימה ביותר: בפני הישראלים נעמד אדם מכובד, פרופסור לספרות, כיפה גדולה לראשו, ומתוך גרונו נחתכות מילים תנ"כיות בצורה פיוטית ושירית, כמו בא בשם דוד המלך בכבודו ובעצמו להטיח בפני ה'ישראלים' את האמת האמיתית כי נתרחקו כל-כך ממקור חיותם, כי מוסרים הם את כל נפשם למען חורבן עם ישראל. כאן הצליח פרופ' ויס להוציא את ה'ישראלים' מכליהם. מתוך עמדה של מנהיג, כזה שאינו זקוק כלל ללגיטימציה מן הממסד, בא ויס בשם ה', בשם היהדות, וערער את היסוד התודעתי עליו נשענת כל ה'ישראליות'; הוא זעק לעין כל – יש אלוהים, יש אחריות, יש דין, יש צדק. כפירה כזאת, בלי שום צל של נחיתות והצטדקות, בכל הקדוש והיקר לציונות ה'ישראלית' ה'נאורה', עדיין לא נשמעה מפי אף אזרח במדינה; בא הפרופסור הלל ויס ו'העיז בחוצפתו הרבה' לעשות זאת; האם איננו ראוי לתליה בכיכר העיר?
כל הכבוד לפרופסור הלל ויס! הוא השיב לכולנו את כבוד שם ה' המתחלל בכל יום.

תאריך:  27/08/2007   |   עודכן:  27/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין שליח לדבר עבירה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד ל"ת
ישראלי ויהודי  |  27/08/07 16:28
2
ולפרופ וייס ל"ת
מצדיע לך  |  27/08/07 17:07
3
קללות בהלכה
דב שטיין  |  27/08/07 23:58
4
מאמר משיחי של שנאה מזוקקת ל"ת
חילוני = טועה...  |  28/08/07 19:00
 
- משהו לעצם הענין יש לך לומר? ל"ת
מתעניין בחילוניות  |  28/08/07 23:30
5
וייס כדוגמא
עוזי ראשלצ  |  1/09/07 11:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד דב אבן אור
מדינת ישראל מצויה על פרשת דרכים, וללא עשיית צדק ולא סתם משפט (כדי לצאת לידי חובה), אין טעם לקיים מדינה
ראובן לייב
פרופיל של הסועד המצוי: אוהב לאכול בשר, מבלה לפחות פעם בשבוע במסעדה ומשלם בממוצע 90 שקל לארוחה. המסעדות הפופולריות: האיטלקיות, הצרפתיות והאסיאתיות
אפרי הלפרין
עובדיה יוסף, את החשבון האמיתי אתה תשלם שם, כאשר תגיע ברבות הימים ובשיבה טובה לבית דין של מעלה
אהרון רול
מדוע אפוא חשים אנו מחויבות לכנסת ישראל ונבחריה? האין אנו עומדים כאווילים מול שוקת דמוקרטית שבורה?
אדמונד חסין
העם היהודי התקיים לאורך אלפי שנים, בתנאים קשים ביותר, כשהוא שואב את כוחו ממקורות האמונה. הדבק המלכד את העם היהודי הורכב מאהבת-ישראל, אהבת התורה ואהבת הארץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il