X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ארז תדמור מנכ"ל תנועת "אם תרצו"
החל מקביעת תוואי הגדר וביטול צעדים ביטחוניים, דרך קביעת יחסי הדת והמדינה וסוגיות אתיקה רפואית, ועד ליצירת חוקה יש מאין והפיכת ישראל ממדינה יהודית ודמוקרטית למדינת כל אזרחיה, הפך בית המשפט העליון לגוף העליון המכריע במתרחש בישראל
▪  ▪  ▪

אהרן ברק ומאיר שמגר, מיכאל חשין ודן מרגלית, זהבה גלאון ואריה אלדד, אבירי שלטון החוק כולם נרתמו לאחרונה למאמץ להשמצת שר המשפטים ולרמיסת כל זכר לדיון ענייני בנושא רפורמות פרידמן, אולם דווקא בשל כך חשוב לבחון הנושא במישור הענייני, זה שכל כך חסר לאחרונה.
אחד העקרונות המרכזיים של הדמוקרטיה הליברלית הינו עיקרון הפרדת הרשויות שמטרתו למנוע את צמיחתה של רשות עליונה שתחזיק בידה כוח מוחלט שאינו ניתן לפיקוח ולהגבלה מצד רשויות אחרות.
בהכללה ניתן לומר כי תפקיד הרשות המבצעת הוא למשול בתמיכת הרשות המחוקקת ובכפוף לחוקיה, על הרשות המחוקקת לחוקק חוקים על פיהם תנהג הרשות השופטת, ותפקיד הרשות השופטת הוא לשפוט על-פי חוקי הרשות המחוקקת ולהבטיח כי הרשויות המחוקקת והמבצעת לא יפעלו בניגוד לחוקי היסוד או החוקה.
כל אחת מהרשויות אמורה לעמוד תחת פיקוח יתר הרשויות ובכל מקרה מתחלקות הסמכויות בין הרשויות, זאת בכדי למנוע ריכוז הכוח בידי רשות אחת.
בישראל, מבטיחה השיטה הפרלמנטרית כי הממשלה לא תוכל לפעול בלא אמון הכנסת, ולמעשה בלא תמיכת הציבור. הכנסת אינה זו שמתווה ומבצעת מדיניות אלא זו הבוחרת מתוכה רשות מבצעת, והמגבלה המרכזית עליה היא משך כהונתה והכורח של חבריה להיבחר מחדש ובכך להבטיח את עיקרון שלטון העם.
בית המשפט העליון שתפקידו פירוש כוונת המחוקק, ומתן סעד משפטי לאזרחים ולגופים, כפוף כאמור לחוקי הכנסת שמחזיקה בחופש לשנותם או להבהירם במידה והיא סבורה כי הרשות השופטת מפרשת את כוונת המחוקק באופן שגוי או החורג מסמכותה.
החל מסוף שנות התשעים נתונה ישראל בעידן 'המהפכה החוקתית' שהנהיג נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק. תחת הכותרת 'הכל שפיט' ותוך הסתמכות על שני חוקי יסוד: 'חוק יסוד כבוד האדם וחירותו' ו'חוק יסוד חופש העיסוק', לקח לעצמו בית המשפט העליון את הסמכות לפסול חוקים, להגביל את פעולות הממשלה עד כדי ביטולן, לפרש באופן רדיקלי את שני חוקי היסוד (שהתקבלו בתמיכת פחות מעשרים חברי כנסת), להכריע בכל סוגייה אף אם הדבר לא עוגן בחוק, ולפרש בהתאם לגישת 'הציבור הנאור' שני חוקי יסוד כאילו בכוחם לאפשר פסילת כל חוק כנסת או החלטת ממשלה.
יבחן הקורא בעצמו מיהו הגוף המכריע בסדר היום הציבורי ומיהו המעצב את פני המדינה. החל מקביעת תוואי הגדר וביטול צעדים ביטחוניים, דרך קביעת יחסי הדת והמדינה וסוגיות אתיקה רפואית, ועד ליצירת חוקה יש מאין והפיכת ישראל ממדינה יהודית ודמוקרטית למדינת כל אזרחיה, הפך בית המשפט העליון לגוף העליון המכריע במתרחש בישראל.
זאת בעוד החלטות שתי הרשויות האחרות הינן בגדר המלצה הכפופה לאישור הרשות השופטת. רשות שלא עומדת לבחירה בידי העם אלא בידי ועדה שמנציחה את אופיה, רשות שהפרוטוקולים שלה אינם גלויים לציבור, רשות שלקחה לידיה את סמכויות הרשויות המבצעת והמחוקקת והפכה לגורם הכוח היחיד שאינו נתון לפיקוח אמיתי בעודו בעל העוצמה הרבה ביותר.
זהו הרקע לרפורמות פרידמן ולשם חידוד הדבר ישאל את עצמו הקורא הרואה עצמו כאזרח במדינה דמוקרטית מהי יכולתו לעצב את פני מדינתו בעידן 'המהפכה השיפוטית' אם אינו חלק מסגל בית המשפט העליון.

אתר התנועה.
הכותב הוא דובר תנועת אם תרצו הפועלת לחיזוק ערכי הציונות בישראל.
תאריך:  05/09/2007   |   עודכן:  05/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי מפקח על בג"צ?
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
מדוייק ומעולה ל"ת
בעז העצני  |  5/09/07 10:33
2
לפקח על בג"צ ???
ע. סובול  |  5/09/07 10:36
 
- במחשבה שנייה:מי כמו השופט בדימ
הנ"ל  |  5/09/07 13:36
3
ההסבר ממצה והמטרה ברורה.
קורא  |  5/09/07 10:36
4
מי שמפקח על בג"צ
אפרי הלפרין  |  5/09/07 11:49
5
הפרשנות התכליתית
היא רמאות העליון  |  5/09/07 12:40
6
יש לשפוט אותו על פגיעה בדמוקרט ל"ת
ברק שפיט  |  5/09/07 13:12
7
איפה היה דיון כלשהו ברפורמות
מי שעוקב  |  5/09/07 14:46
 
- איפוה היה דיון אי פעם
פנחס  |  5/09/07 15:23
8
מי-מכיר מי-יודע
ע. סובול  |  5/09/07 17:34
9
אם תרצה הכנסת תבטל את המושג של
חק יסוד  |  5/09/07 19:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד רז מסורי
האם שלילתו של שי לחג עשויה להיתפס כהרעת תנאי עבודה, ולשמש עילה להתפטרות מוצדקת של עובד? סוגיה נדירה שהתשובה לה איננה חד-משמעית. עו"ד רז מסורי המתמחה בדיני עבודה מבהיר את יחסו של החוק הישראלי אל נוהג מתן שי לחגים
עו"ד דב אבן-אור
אם אנו (העם) לא נרים ראש - ומיד, אזי סופנו קרוב ולא משנה עד כמה הבורסה לני"ע תגאה ועד כמה יעלו מחירי הדירות בת"א!
עו"ד אבי סטוקהולם-כהן
חברת חפציבה, שבשליטת בועז יונה, הנתונה בהקפאת הליכים, עלולה להיות הקורבן הראשון האמיתי של הליך ההקפאה בגרסתו העדכנית, "הפוסט-מודרנית", לאחר שבית המשפט העליון, במספר החלטות תקדימיות, העדיף את החלתם של דינים אחרים על פני דיני הקפאת ההליכים וכתוצאה מכך, הליך ההקפאה מצוי בהפשרה נורמטיבית מתמדת
עו"ד אלי דורון, יפעת גוטמן
אם הייתם פונים ליזם או קבלן, לפני מספר שנים ומעניינים אותו בהשקעה בבולגריה, הייתם ודאי נתקלים בהרמת גבה. עד לפני מספר שנים, בולגריה לא היוותה מוקד משיכה אטרקטיבי עבור משקיעים זרים ובפרט בקרב היזמים הישראלים. אולם בשנים האחרונות, חלה מגמה הפוכה המאיצה את הצמיחה ואת ההשקעות בקרב משקיעים ויזמים בעולם
יוסי אחימאיר
מודעות השיטנה השבועיות של "גוש שלום" בראשות אורי אבנרי מוכרות היטב לקוראי הארץ. הן ממוקמות במקום קבוע, כחלק ממנת הארס הקבועה שמקבלים מנויי העיתון מדי יום שישי
רשימות נוספות
הציונות, המשבר, הפתרון  /  ארז תדמור, רונן שובל
השלום משחית  /  ארז תדמור
אסטרטגיה ציונית כוללת  /  ארז תדמור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il