X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האוסטרים למדו להכיר בכך שחוזקה של האימפריה תלוי ביחסה למיעוטיה, ובראשם ההונגרים, וכי אם יימשך המצב של אי השקט הפנימי, תתמוטט האימפריה תחת הלחצים מבפנים ומבחוץ
▪  ▪  ▪

למרות אווירת "אוסלו" אין סיכוי רב להיווצרות הסכם שלום על-פי המתווה המתבשל כיום בין ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לבין אבו מאזן. יש יותר סיבות שהוא יכשל ולא יצא לפועל מאשר יצליח וגם יחזיק מעמד לאחרית הימים. לעתים בעת משבר יש לחזור לנקודת ההתחלה אפילו לקדם ימי ההסכם עם מצרים ולהניח אולי תשתית שונה מהמקובלות לשלום עם הפלשתינים, ויש בהיסטוריה תקדים לכך.
הקלחת המדינית רוחשת בעשייה, ראש הממשלה, אהוד אולמרט, מבשל הסדר מדיני עם אבו מאזן. הם יושבים ומדברים על עקרונות הסדר הקבע בין ישראל לפלשתינים.
עקרונות ההסדר המוצע: תוקם מדינה פלשתינית לצד מדינת ישראל. היא תוקם על בסיס קווי 1967, ישראל תשמור על חלק מגושי ההתיישבות, יהיו חילופי שטחים בין הצדדים, ירושלים תהיה בירת שתי המדינות. השכונות הפלשתיניות יהיו בשליטת המדינה הפלשתינית. השכונות היהודיות בשליטת ישראל כולל הכותל המערבי והר הזיתים. האגן הקדוש יהיה בשליטת גוף תחת משטר מיוחד ומוסכם. סוגיית הפליטים צריכה לקבל פתרון צודק ומוסכם.
אכן, עדיין שקט במסדרונות הפוליטיקה, גוש הימין טרם הרים ראש והחל לומר את דברו, גם העולם עדיין שותק. כאשר אין מחלוקת על כך שיש בהסדר המוצע מספיק מוקשים וסיכון למדינת ישראל בעצם קיום מדיניות ביטחונית משלהם כמדינה עצמאית עם אפשרות יצירת בריתות גם עם מדינה עוינת וצבא נוסף בשכנות לנו שיכול בבוא הזמן לפעול נגדנו.
ושאלות הקשות טרם נשאלו למשל, מה יהיה גורל רצועת עזה בהסדר? מה הם הסדרי הביטחון בבקעת הירדן? מה פרוש החלפת שטחים ואלו? מה פרוש פתרון צודק לבעיית הפליטים? מהם הפרטים על המשטר המיוחד בהר הבית ואיזה דגל יונף? איזה סוג צבא יוקם ברשות ומה תכליתו? ואלה רק חלק מהשאלות.
אין כותב המאמר מזוהה עם הגוש הימני, אך הסדר המוצע המתגבש גורם לרבים אי שקט, אולי היה מקום עוד מבעוד יום לכל מעצבי מדיניות הסדרי השלום באשר הם ויועציהם לחשוב על קונספט אחר לגמרי ולחזור להתחלה מלפני הסכם השלום עם מצרים והוא המודל של ההסכם האוסטרו-הונגרי משנת 1867.
כמה מילים על הקיסרות האוסטרו הונגרית
ב-1867, אחרי מאות שנים שבהם שבטים ובתי מלוכה התחרו על שטחים ברחבי מרכז ומזרח אירופה, הושג הסכם בין בתי המלוכה של אוסטריה ושל הונגריה:
- הממלכה תיקרא בשם אוסטרו-הונגריה.
- לממלכה כולה ריבון אחד שיתפקד כקיסר אוסטריה ומלך הונגריה, בן למשפחת המלוכה האוסטרית.
- יקומו שני בתי פרלמנט: אחד הונגרי ואחד אוסטרי. להונגריה יהיה ראש ממשלה נבחר.
- תקני סחר וכלכלה יחולו גם על הונגריה, אך תוכל לנהל מערכות בנקים משלה, וכן מערכות חינוך, בריאות, תחבורה ותקשורת עצמאיות.
- החוק האוסטרי חל גם על ההונגרים, אך מותר להונגרים לחוקק חוקים משלהם שיחולו על ההונגרים בלבד.
- להונגריה אין זכות למדיניות חוץ וביטחון עצמאיות, הן ייקבעו על-ידי אוסטריה.
- המשטרה ההונגרית תעמוד מתחת למשטרה האוסטרית. להונגרים לא יהיה צבא משלהם, והם חלק מהצבא האוסטרי.
ואכן, האוסטרים למדו להכיר בכך שחוזקה של האימפריה תלוי ביחסה למיעוטיה, ובראשם ההונגרים, וכי אם יימשך המצב של אי השקט הפנימי, תתמוטט האימפריה תחת הלחצים מבפנים ומבחוץ. לאחר משא-ומתן ארוך, הגיעו העם ההונגרי ובית הבסבורג לפשרה, אשר כוננה ממלכה דואלית, בה ניתנה להונגרים אוטונומיה מוחלטת כמעט לנהל את ענייניהם, תוך השארת ענייני החוץ, הצבא והכלכלה בידי בית הבסבורג. ואכן התקופה שלאחר מכן היתה תקופת פריחה ושגשוג מדיני וכלכלי ברחבי הונגריה שהחזיקה מעמד עד לפרוץ מלחמת העולם הראשונה עם הרצח של יורש העצר האוסטרי ב-1914.
לא קשה לנחש את ההדמיה, ואם נעצום את עינינו ונדמיין במתכונת זו את האוסטרים לישראלים ואת ההונגרים לפלשתינים אולי ניתן היה להגיע להסדר על בסיס הרעיון שמתגבש כיום בשני שלבים.
א.בשלב ראשון, לקיים ממשל בדומה לקיסרות האוסטרו-הונגרית, אך בשינויים המתאימים לנו, שמשכה יהיה 100 שנה.
ב. לאחר מכן לכונן הסדר קבע עם מתן מדינה עצמאית מוחלטת למדינת פלשתין ואפילו מדיניות ביטחון והחזקת צבא משלהם.
ויתכן היה שאפשרי לבנות מודל של הסדר, היתרונות בכך הן קודם כל, ששיני הזמן יעשו את שלהם על-ידי כל שנתרגל אנו והדורות הבאים למציאות של שתי מדינות כביכול. ובזמן זה יוסרו חומות האיבה הנמשכות כבר מאה שנה, ונדלג בכך על הסיכון והמוקשים שיצוצו חליפות לבקרים בהסדר המוצע שמתגבש בין אולמרט לאבו-מאזן.
אולי בכל זאת לא מאוחר מדי להתחיל מחדש?

הכותב הוא סא"ל (בדימ.)) סופר ופובלציסט.
תאריך:  06/09/2007   |   עודכן:  06/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כמו הקיסרות האוסטרו-הונגרית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הדברים במאמר הן משאלות לב ותו
שאול אבידור  |  6/09/07 15:10
2
הנרטיב ערבי-יהודי לא דומה כלל
איציק מנאמן  |  9/09/07 12:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם ברוד
האדם אינו אוהב להרגיש אשם, לבקש סליחה, להתנצל. אנחנו אוהבים להיות צודקים, גאים, לא חייבים דבר לאיש. ובדיוק אל הנקודה הזאת מכוּונת אמירת הסליחות
ד"ר צ'לו רוזנברג
מי שרוצה קשר עם הדור הזה, יתכבד לנהוג בו בתבונה. אל יצפה איש שבמדינת הגמדים, הדור הזה ינהג כבמדינת הענקים. הבה נהיה אנחנו, קודם כל, דוגמה להם
גדעון גלעדי
כל בג"צ הקרקעות היה מעשה נבלה וטעות מביכה של בית המשפט העליון
בצלאל לביא
הציבור צריך לשאול את עצמו אם ובאיזו מידה יהיה דגל המאבק בשחיתות השלטונית יעיל יותר אם וכאשר ירון זליכה יעזוב את האוצר כאשר אפשר להניח כי שר האוצר רוני בר און לא ירצה להכריז קבל עם ועדה כי הוא איננו מתכוון להוריד את הדגל הזה לחצי התורן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il