X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התפיסה לפיה "הבלגה היא עוצמה", וכי ניתן להבליג על פיגועי הטרור כל עוד פגיעתם קטנה, היא היסוד להתערערות כושר ההרתעה של צה"ל מול הפלשתינים וגם בחזיתות אחרות קיים פתרון צבאי לטרור והוא מצוי ראשית במידת הנחישות של מדינה לממש את זכות ההגנה העצמית וחובתה להגן על אזרחיה.
▪  ▪  ▪

עשרות טירונים חזרו (16.9.07) למגורי האוהלים בבסיס זיקים המהווה יעד קבוע לתקיפות רקטות קסאם בשנים האחרונות. לאחר פגיעת הקסאם במחנה זיקים הסמוך לאשקלון ב-11 בספטמבר 2007 , שגרמה לפציעתם של 67 חיילים, נדרש צה"ל להסביר מדוע לא היה מיגון סביר לחיילים השוהים במחנה חרף איום רקטות הקסאם. בהודעה שפרסם דובר צה"ל בעקבות האירוע נאמר כדלהלן:
"במסגרת בחינה מחודשת של מיגון החיילים בבסיס, נעשתה עבודה מעמיקה בזרוע היבשה ונבנתה תוכנית תלת-שלבית: בשלב ראשון הותקנה מערכת ההתראה "צבע אדום". כמו כן קיבלו החיילים מיגון אישי: שכפ"ץ ייעודי נגד רסיסים וקסדת מיגון. השלב השלישי, מיגון אזור הלינה הפלוגתי, תוקצב ואושר - וערב האירוע היה בתהליך השלמה וסיום, וכבר הוכנה התשתית להצבת מרכיבי המיגון".
הפגיעה הראשונה של רקטת קסאם במחנה זיקים ב-21 בדצמבר 2005 גררה לחץ ציבורי על צה"ל למגן את מגורי החיילים הלנים באוהלים. צה"ל התקין אזורי ביטחון בהם יכולים החיילים למצוא מחסה בעת שיגור רקטות קסאם, ואולם החיילים הוסיפו ללון באוהלים חסרי המיגון. במלחמת לבנון בקיץ 2006 נהרגו 12 חיילי מילואים בכפר גלעדי מפגיעת קטיושה לאחר שהוצבו במקום ללא מיגון בסיסי מבלי שנלקחה בחשבון משמעות איום הקטיושות של חיזבאללה.
בדיקת הודעות נטילת האחריות של ארגון הג'יהאד האיסלאמי, האחראי (עם ועדות ההתנגדות העממית) לשיגור הקסאם ב-11 בספטמבר 2007, מלמדת שאיום הקסאמים על מחנה זיקים מאז דצמבר 2005 לא חדל ואדרבא הלך והתעצם. הג'יהאד האיסלאמי הודיע על שיפור הטווח, הדיוק ועוצמת הפיצוץ של רקטות הקסאם (הג'יהאד מכנה רקטות אלה בשם "אל-קודס") ודיווח על 13 שיגורים של רקטות לעבר מחנה זיקים במהלך 2006 (2 בפברואר, 10, 11, 16 ו- 21 באפריל, 18 במאי, 12 ו- 24 ביולי, 20 באוגוסט, 1 ו- 30 בספטמבר, 21 ו- 22 בנובמבר 2006).
בשנת 2007 עד הפגיעה במחנה זיקים נטל הג'יהאד האיסלאמי אחריות ל-29 שיגורי רקטות לעבר אזור אשקלון, ובכלל זה מחנה זיקים, בתאריכים הבאים: 17, 21 ו- 22 בינואר, 6, 7, 21, 27 ו- 28 בפברואר, 1, 2, 6, 18 ו- 28 במרץ, 2, 21, 22 ו- 23 באפריל, 9 במאי, 11 ו- 20 ביוני, 17, 23, 27 ו- 29 ביולי, 16, 21 ו- 24 באוגוסט, 3 ו- 5 בספטמבר. על נתונים אלה יש להוסיף את שיגורי רקטות הקסאם לעבר מחנה זיקים שבוצעו בשנים 2006 ו- 2007 ע"י ועדות ההתנגדות העממית.
הנה כי כן, ע"פ הנתונים שצוינו לעיל, מחנה זיקים היה ליעד אסטרטגי בעל חשיבות עליונה עבור הג'יהאד האיסלאמי שהמשיך לטווח אותו בעקביות. המענה של צה"ל, כפי שמצוין בהודעת דובר צה"ל, מלמד כי הפיקוד הבכיר לא ראה דחיפות בהעברת החיילים מהאוהלים למבני מגורים למרות החרפת האיום והשיפור ההדרגתי ברקטות הקסאם. הנחת העבודה נסמכה כפי הנראה על סטטיסטיקת הפגיעה של הקסאם עד כה וההימור, כי היא תמשיך להתקיים גם עם העלייה במספר שיגורי הקסאם והשיפורים שהוכנסו בו.
זה ביטוי נוסף לכישלון תפיסת הביטחון הישראלית לאחר ההינתקות החד-צדדית מרצועת עזה ומצפון השומרון. התפיסה לפיה "הבלגה היא עוצמה", וכי ניתן להבליג על פיגועי הטרור כל עוד פגיעתם קטנה, היא היסוד להתערערות כושר ההרתעה של צה"ל מול הפלשתינים וגם בחזיתות אחרות, בהן האויב למד להכיר את מגבלות כוחו של צה"ל. קיים פתרון צבאי לטרור והוא מצוי ראשית במידת הנחישות של מדינה לממש את זכות ההגנה העצמית וחובתה להגן על אזרחיה. ההשלמה עם תפיסה לפיה אין פתרון צבאי לטרור מבטאת חוסר אמונה ביכולת המדינה לשרוד בטווח הארוך.

הכותב הינו חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (www.jcpa.org.il)
תאריך:  16/09/2007   |   עודכן:  16/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחדל בזיקים ותפיסת הביטחון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אין כאן כישלון של תפיסת הבטחון
צפנת פענח, סדום  |  17/09/07 08:55
2
כשלון הפציפיזם והנאו-שמרנות
אבזם  |  17/09/07 10:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם דורי
על כל אחת ואחד מאיתנו לזכור כי העימות בינינו לבין הפלשתינים לא יוכרע, כנראה, במתקפה צבאית, אלא בשדה האזרחי של יכולת הספיגה
פבלו הורנשטיין
חמש אסטרטגיות המאפשרות לארגונים ליישם אסטרטגיות חסכוניות לזמינות גבוהה והתאוששות מאסונות
עו"ד אליעזר גריסרו
מיליארדרית אמריקנית הורישה 12 מיליון דולר לכלבתה האהובה. זה עלול לקרות גם לכם, כמובן בסדרי גודל אחרים    בדיקת הצוואה מגלה במקרים רבים פגמים העשויים למנוע את קיומה. אם יש לכם תחושה שקופחתם, ניתן לזהות "באגים" בעזרת מומחים לצוואות
אדמונד חסין
דווקא כיום בארץ ישראל קיבלה ההלכה תפנית נוקשה, חסרת פשרות, לעיתים עד כדי אכזריות כפי שאנחנו נחשפים לכך גם ביחס בתי הדין הרבניים בסוגיית מסורבות הגט
אביתר בן-צדף
כשלוש שנים אחרי שה"פורום לאזרוח תחקירי קרבות ולקחי מלחמה" יזם את המחקר של מחלקת היסטוריה בצה"ל על הקרב ב"טרטור" 42 במלחמת יום הכיפורים, הודיע איציק מרדכי בכנס מורשת של גדוד 890, שהמחקר הסתיים, הצדיק אותו, וציין את גבורתו    לעומתו, פרופ' אלון קדיש, ראש המחלקה להיסטוריה, הודיע, שהמחקר טרם הסתיים    מרדכי ואנשיו ממשיכים לשקר בריש גלי, ולהפיץ את שקריהם אודות הקרב הכושל, שניהלו בחוסר תבונה מפגיע
רשימות נוספות
אולמרט: לא קיים הסכם עקרונות  /  איציק וולף
צה"ל פגע בשלושה חמושים בשכם  /  איציק וולף
הממשלה לא תצביע על מחוות לפלשתינים  /  איציק וולף
יעד לגיטימי  /  אורי הייטנר
עם נבל ולא חכם  /  עו"ד משה מכנס
למגן את עזה  /  עו"ד אברהם פכטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il