X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נודע מפי חז"ל כי מטרת הבריאה היא להיטיב לנבראים, כי מדרך הטוב להיטיב. אם כן מדוע מצווים אנו להגביל את עצמנו בחמשת ההגבלות ביום כיפור? ומדוע נקרא יום הדין הזה - יום טוב?
▪  ▪  ▪

בין כל החגים של מחזור החיים היהודי קיימים שני החגים, ראש השנה ויום כיפור, שנושאים בחובם יראה ודריכות לקראת הדין. המתח מגיע אל שיאו ביום כיפור בו "נחתם" גזר דיננו.
חז"ל, קבעו לנו ביום זה את חמשת ההגבלות הידועות: הצום, הרחיצה, הסיכה, נעילת הסנדל ותשמיש המיטה.
מהי המשמעות הפנימית להגבלות אלו, אשר לכאורה מנוגדות למטרת הבריאה - שיהנו הנבראים? ועוד, אם עשרת ימי תשובה הם ימי דין, מדוע גם ראש השנה וגם יום כיפור נקראים ימים טובים?
הטוב והרע בכללותם
ותחילה, בכדי לתת התשובות לשאלות אלו, עלינו להגדיר את מהות הטוב והרע בכללותם. במאמר מהות הדת ומטרתה כותב הרב יהודה אשלג, בעל הסולם, כי "כללות כל הרע אינו אלא אהבה עצמית הנקראת אגואיזם להיותו הפוך מהבורא ית' שאין לו רצון לקבל לעצמו ולא כלום אלא רק להשפיע".
כל מעשיו של האדם ראויים להימדד כלפי תכונתו של הבורא - תכונת ההשפעה, כפי שכתב הרמב"ם בהלכות דעות, "מה הוא רחום אף אתה הוי רחום וכו'. במידה שמצליח האדם להידבק במידותיו של הבורא, דהיינו שמשפיע טוב לזולת ללא רצון לקבל איזו תמורה ושכר לעצמו, הרי בכך משיג את העליון.
מאידך, אם האדם חי לטובת מילוי רצונותיו האגואיסטיים, הרי נמצא נבדל מהבורא, ורחוק ממנו ית' כרחוק מזרח ממערב. ולא זו בלבד אלא "אם לומד האדם תורה מטעם קבלה עצמית, לימוד זה מפריד בינו ובין הבורא ית'. נמצא, שתורתו נעשה לו סם המות, כי נשאר בפירוד ממנו ית'" (מאמר רשע או צדיק לא קאמר, מאת בעל הסולם).
יום דין או יום טוב?
הרב ברוך שלום הלוי אשלג, בנו וממשיך דרכו של בעל הסולם זצ"ל, כותב באיגרתו באיגרתו משנת תשט"ז לתלמידיו כי בימים הנוראים מתגלה דווקא השפע העליון הגדול, המזומן לנבראים. אדם הנמצא בעבודה הרוחנית חייב להגביל את עצמו מלקבל את השפע על-מנת לספק את יצריו האגואיסטיים. על כן שפע זה נבחן בבחינת דין וצמצום שעושה על עצמו האדם פן יכשל ויקבל את התענוג הגדול למילוי רצונותיו.
"לכן צריכים להרבות בהתעוררות לתשובה", כותב הרב אשלג, "שעניין תשובה הוא השבת את רצון לקבל לרצון להשפיע, שעל-ידי זה חוזרים הנבראים ומדבקים במקורם העליון, וזוכין לדביקות הנצחית".
כפי שמשתמע מדברי הרב"ש, חמשת ההגבלות של יום כיפור אותם אנו נוהגים לקיים, מסמלות למעשה את הצמצום שמבצע האדם על עצמו בכדי שלא לקבל את אור הבורא למילוי רצונותיו הלא מתוקנים, עד שעובר את תהליך התשובה.
אנו רואים כי מנהגי יום הכיפורים, הם העתקה מפעולות שעובר האדם בפנימיותו, ביחסו אל הבורא ית'. אין בהם די לחולל בנו השינוי הרצוי ולהביאנו לתיקון שלם. הם מהווים בסיס ותזכורת עבורנו על התיקונים האמיתיים שעלינו לעבור בתוכנו, בנשמתנו. תיקונים שאותם אנו יכולים לבצע אך ורק בעזרת מאור התורה, כמו שכתוב "בראתי יצר רע ובראתי לו תורה תבלין, כי המאור שבה מחזירם למוטב" (קידושין ל')
עתה נבין מדוע ראש השנה ויום הכיפורים, נקראים "יום טוב", אף על-פי שהם דין. כי בהגיענו אל התשובה - אל תיקון מידת הקבלה הטבועה בנו למידת ההשפעה שבהבורא, זוכים אנו לקבל את מלוא השלמות והטהרה. וזה עניין שנקרא יום טוב, מסיבת הזכות הניתנת לנו להשיג את שלמותו ית'.
שנזכה לתשובה פנימית ולדבקות בו ית'. גמר חתימה טובה!

מדינה יהודית
תאריך:  17/09/2007   |   עודכן:  17/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון רול
האם אנו נוהגים או אמורים לנהוג לפי העיקרון המקראי המקובל גם על מאמיני הדתות בדבר "עין תחת עין ושן תחת שן"? עובדות החיים המודרניים מראות כי התמרנו ציווי קדום זה במערכת תגובות חלופיות
איתמר לוין
ממשלות ישראל לדורותיהן הזניחו כמעט לחלוטין את שאלת זכויותיהם של יוצאי מדינות ערב בכלל ואת הפיצוי על רכושם בפרט
ד"ר צ'לו רוזנברג
הניאו נאצים הם תוצרת ישראל. ודאי שהם אשמים בהתבהמות שלהם, אך לא רק הם. הבית, החברה הסובבת, מערכת החינוך, המסרים שבתקשורת שניתן להצליח גם ללא ערכים אנושיים בסיסיים, כל אלה אשמים באותה המידה
גדי גולן
הכרתי הרבה חיילים בצה"ל בתקופתי. אולם להערכתי הצנועה, עוזי היה החייל הטוב ביותר בצה"ל של זמננו
יהונתן דחוח-הלוי
התפיסה לפיה "הבלגה היא עוצמה", וכי ניתן להבליג על פיגועי הטרור כל עוד פגיעתם קטנה, היא היסוד להתערערות כושר ההרתעה של צה"ל מול הפלשתינים וגם בחזיתות אחרות    קיים פתרון צבאי לטרור והוא מצוי ראשית במידת הנחישות של מדינה לממש את זכות ההגנה העצמית וחובתה להגן על אזרחיה.
רשימות נוספות
בפעם ה-8: יום כיפור של כולם  /  מחלקה ראשונה
רק 14% מהמפעלים יוציאו עובדים לחופשה מרוכזת   /  דרור מרום
הקלוריות של מאכלי החג ומתכונים  /  גלית יצחק
ברכות לראש השנה תשס"ח   /  ליאורה קוזלובסקי
מה עושה השופר?  /  נסים ישעיהו
בפרוס שנה  /  לאה כהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il