X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אילו הדבר היה אפשרי מבחינה טכנית, היה מקום להקים סוכת ענק אחת ולהושיב בה את כל עם ישראל יחדיו - חרדים וחילוניים, אנשים ונשים, עולי המערב ויוצאי המזרח, כהי עור ובהירי עור. העובדה שהדבר אינו אפשרי מבחינה מעשית, אינה גורעת מרעיון האחדות והשיתוף הבא לידי ביטוי במאמר זה
▪  ▪  ▪

לחג הסוכות אלמנטים רבים. יש בו משום הודאה לבורא עולם על היבול עם תום העונה החקלאית. יש בו משום תפילה על המים לקראת העונה החקלאית הבאה. הוא מהווה זכר להשגחה האלוקית בזמן יציאת מצרים והנדודים במדבר. זהו החג היחיד עליו נאמרה בתורה מצות שמחה. וזהו גם החג בו אחדות ישראל בולטת במיוחד.
על הפסוק "כל האזרח בישראל יישבו בסוכות" אמרו חז"ל: "ראויים כל ישראל לישב בסוכה אחת". כלומר: אילו הדבר היה אפשרי מבחינה טכנית, היה מקום להקים סוכת ענק אחת ולהושיב בה את כל עם ישראל יחדיו - חרדים וחילוניים, אנשים ונשים, עולי המערב ויוצאי המזרח, כהי עור ובהירי עור. העובדה שהדבר אינו אפשרי מבחינה מעשית, אינה גורעת מרעיון האחדות והשיתוף הבא לידי ביטוי במאמר זה.
חז"ל גם דרשו את ארבעת המינים כמרמזים לארבע קבוצות של יהודים. לאתרוג יש טעם ויש ריח - והרי הוא נגד הצדיקים, שגם לומדים תורה וגם עוסקים במעשים טובים. ללולב (עץ התמר) יש טעם אך אין ריח - נגד מי שלומדים תורה אך אינם עוסקים בחסד. ההדס הפוך, יש בו ריח ואין בו טעם, והוא מרמז למי שאמנם אינם לומדים תורה אך עוסקים בחסד. ואילו הערבה נטולת טעם ונטולת ריח - רמז לרשעים, שנמנעים הן מלימוד תורה והן ממעשים טובים שבין אדם לחברו.
והנה, רק נטילת כל ארבעת המינים יחדיו מאפשרת לקיים את המצווה. ישקיע אדם מאות שקלים באתרוג המהודר ביותר, יבחן שעות את הלולב, יחפש את ההכשרים הטובים ביותר להדסים - כל אלו אינם שווים דבר בלא הערבה הפשוטה, הממהרת להתייבש ואשר מחירה שקלים בודדים. ובעת הברכה על ארבעת המינים יש להחזיקם צמודים זה לזה. מי שיחזיק חלק מהמינים ביד אחת ואת האחרים הרחק ביד השנייה - לא יצא ידי חובתו.
המסר ברור: יש צורך בחיבור של כל שכבות העם היהודי. אפילו לרשעים יש תפקיד, גם אם אין הוא נגלה לעינינו. וכבר אמרו, שיכולים לעמוד תשעה אדמו"רים וגאונים - אך לא יוכלו להתפלל במניין; גדולים מהם עשרה סנדלרים, שיכולים לקרוא בתורה ולומר קדיש וקדושה.
אלא שהמסר אינו מסתיים כאן. ביום האחרון של סוכות, הושענא רבה, לאחר גמר אמירת ההלל ושבע ההושענות, מניחים את ארבעת המינים ונוטלים חמש ערבות נפרדות. בסיום התפילה חובטים את הערבות בקרקע.
הרבה טעמים ניתנו למנהג זה, שהוא מן הקדומים ביותר במנהגי התפילה שבידינו. אחד מהם אומר: נכון שהרשעים התחברו אלינו בשבעת ימי החג, אך בסופו של דבר - הם עדיין רשעים, ודינו של רשע להיענש.
סוף הסיפור? לא. לאחר סוכות מגיע חג שמיני עצרת, אליו נוסף לפני כ-1,500 שנה חג שמחת תורה. לאורך השנים, כבש שמחת תורה את הבכורה והוא השם הנפוץ כיום לכ"ב בתשרי.
שמחת תורה שוב משותפת לכל העם היהודי, כפי שניתן לראות בצורה מוחשית בבתי הכנסת ובחוצות הערים. יהודים הרחוקים מלימוד התורה ושמירתה, באים להשתתף בריקודים ובשמחה. למה? כנראה משום שכמעט כל יהודי מרגיש קשר כלשהו אל התורה, אל המוסר שהיא מלמדת, אל החיבור שהיא יוצרת בין כולנו. שהרי בלא המוסר היהודי והרקע המשותף - מה ליהודי תושב ישראל, ליהודי תושב הודו וליהודי תושב ברזיל?
יתרה מזו: התורה למעשה מחייבת אחדות מלאה של העם היהודי. אין אף יהודי שיכול לקיים לבדו את כל המצוות. יש מצוות לכהנים ויש ללוויים; יש לחקלאים ויש לסוחרים; יש לגברים ויש לנשים; וכך הלאה. רק שילוב של כל מגזרי עם ישראל יכול להביא לקיומה המלא של תורת ישראל.
אם כן, מה מלמדים אותנו שמונת ימי חג הסוכות ושמחת תורה? הם מלמדים שאחדות ישראל היא ערך בעל חשיבות עצומה ושיש מקום לנסות ולקרב כל יהודי באשר הוא. ואולם, אין זו אחדות עיוורת, המוכנה לעבור לסדר היום על חטאים; מי שדבק ברשעו, סופו שימצא את עצמו מחוץ למעגל.
הדרך הטובה ביותר להשיג את האחדות היא באמצעות התורה, ולכן החובה הראשונה במעלה מוטלת על גדולי הדור. הם שחייבים לתת את הדוגמא האישית, קודם כל ביחסים ביניהם וביחסם אל מי שאינם משתייכים לחוגיהם. גם כאן, אין המדובר בהתחברות עיוורת; יש מי שאכן אינם ראויים לבוא בקהל. אך רוב העם היהודי אינו כזה, וכלפי אותו רוב - יש לפעול באחווה, בדרכי נועם ובכבוד. "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום" - נאמר על התורה.
כך יכול המסר של שמחת תורה להוציא את המסר של סוכות מן הכוח אל הפועל. חג שמח.

הכותב הוא מנהל הפרסומים בלשכת רואי חשבון. המאמר מבטא את עמדתו בלבד.
תאריך:  26/09/2007   |   עודכן:  27/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צבי לוטבק
20%-15% מהנשים יסבלו מהבעיה בשלב זה או אחר של חייהן    באי שליטה על שתן, ההרטבה עצמה היא חלק קטן ממכלול ההשפעות הקשות הנגרמות ממחלה זו
ד"ר אברהם בן-עזרא
יש לעולם החופשי עסק עם מדינת אירן והוא צריך לבוא עמה חשבון. החשבון ייפרע בכל מקרה; או לפני שנשיא אירן יגיש אותו לעולם החופשי, או - במקרה הגרוע, ובלית ברירה - אחרי כן
עו"ד יצחק גאגולה
הסוכה היא משכנו של הבורא אשר ספוף כולו קדושה, מה שלא רואות עינינו הגשמיות החוצצות לראות את האור הענק הזה, אך גדולי ישראל וחכמי התלמוד והזוהר, ראו גם ראו זאת ובחוש
יוני בן מנחם
בשבועות האחרונים התברר כי בתנועת החמאס יש שני מחנות. המחנה המיליטנטי בראשותו של ד"ר מחמוד א-זהאר האוכף את סמכותו בכוח ברצועה באמצעות הגוף המכונה "הכוח המבצעי" והמחנה היותר מתון, בראשותו של ראש הממשלה המפוטר איסמעיל הנייה, הפועל למען חידוש הדיאלוג עם תנועת הפת"
איתן גנור
מזה שנים מחשבת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את השכר הממוצע במשק בצורה המטעה את הציבור. ומדוע אין מתקנים הטיה זו? הפחד לפתוח את תיבת פנדורה זו, מה שיגרור העלאת הקצבאות והשכר הצמודים לשכר הממוצע במשק
רשימות נוספות
הלולב של חב"ד הגיע לכנסת  /  עידן יוסף
אגף חדש בצורת סוכה במוזיאון היהודי בברלין  /  משה ריינפלד
שלומית בונה סוכה גם בשדרות  /  איציק וולף
על סוכה, פנימיות ומה שביניהם...  /  דודי אהרוני
יום אחד וחמש תפילות  /  נסים ישעיהו
מיום כיפורים זה, עד...  /  גלעד קדומים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il