X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כדי להבין את התפקיד המיוחד של הבריאות ההוליסטית יש צורך להשוותה לרפואה המדעית בן-דב (2005): "כאשר אנו מדברים על ריפוי, אנו חייבים להתייחס לאדם השלם, ולא רק למרכיביו הנבדלים"
▪  ▪  ▪
לוסקי [צילום: יח"צ]

הצגה ביקורתית של הבריאות המדעית לצד הגישה ההוליסטית וכן תיאור הקשר בין גוף ונפש בגישה ההוליסטית, הם הרציונל למפגש בין הרפואה המדעית לרפואה ההוליסטית, לצורך יצירת רפואה משולבת.
על-פי האנציקלופדיה העברית (1961), מקור המילה "הוליזם" הוא יווני ופירוש המילה הוא "שלם". ההוליזם תופס את הכוליות כגורם בסיסי במבנה העולם. ההוליזם רואה את העצמים בטבע, את החי ואת הדומם כשלמות הגדולה מסך-כל חלקיה. השלם הוא מציאות ראשונית וייחודית.
המפגש של יסודות שונים בזמן ובמרחב מוגדרים יוצר תוצאה ייחודית, גילוי של תכונות חדשות שלא ניתן היה לצפותן מראש על סמך ניתוח כל חלק של המציאות בנפרד. בריאות הוליסטית היא דרך חיים ותפיסת עולם הרואה את האדם במרכז.
כדי להבין את התפקיד המיוחד של הבריאות ההוליסטית יש צורך להשוותה לרפואה המדעית. בן-דב (2005), מדען וחוקר העוסק בשאלות גוף נפש טוען, כי: "כאשר אנו מדברים על ריפוי, אנו חייבים להתייחס לאדם השלם, ולא רק למרכיביו הנבדלים. זהו ההבדל היסודי בין שיטת הרפואה המדעית לבין שיטות של רפואה חלופית" (בן-דב 2005).
לדברי בן-דב, הרפואה המדעית מבוססת על ההנחה שאפשר לטפל בתופעות נפרדות בתוך המערכת האנושית. ואכן, שיטת הרפואה המדעית מחלקת את האדם למערכות שכל אחת מהן היא נושא להתמחות רפואית נפרדת. רופא עיניים, למשל, איננו מתמחה בבעיות לב, ולהיפך. לפיכך, אם אנו מגיעים לרופא עם מחלה הפוגעת במערכת הנמצאת בתחום התמחותו, הוא יכול להציע לנו פתרון מספק. אולם אם, כפי שקורה, אנו מגיעים לרופא המדעי עם מחלה הפוגעת במערכות השייכות לתחומי התמחות שונים. במקרה כזה נצטרך לנוע בין רופאים מומחים שונים, שכל אחד מהם יכול לומר דברים אחרים, ולעיתים, לרשום תרופות הסותרות את מה שהמומחה, האחר, אמר ועשה.
אפשר להבין את ההבדל הזה אם נתבונן בתפקיד שהגוף האנושי השלם ממלא בריפוי. בשיטת הרפואה המדעית, אין לגוף שום תפקיד, והוא אף מופיע כגורם מפריע. לדוגמא, עיקר פעולתו של הרופא המנתח הוא חיתוך רקמות הגוף כדי להגיע לחלק הפגוע, ולכן היותו של החלק המטופל בתוך הגוף החי נתפס כבעיה ולא יתרון. באופן דומה, גם השפעות הלוואי של תרופות מופיעות בגלל קשרי הגומלין הסבוכים בין המערכות השונות בגוף, והמצב האידיאלי לפעולת תרופה הוא 'במבחנה', כשהתאים שעליהם היא פועלת מבודדים מסביבתם. לעומת זאת, הרפואה ההוליסטית רואה את האדם השלם, מתבססת על תהליכי ריפוי טבעיים, במטרה לחזק את הגוף ולאפשר לו להתמודד עם המחלה ביתר הצלחה.
בהיבט של גוף נפש "כאשר אנו מגיעים לרופא, איננו משאירים את הנפש מחוץ לחדר הטיפולים. ההיבטים הנפשיים של מחלה מהווים חלק חשוב גם בהתפתחות המחלה וגם בתהליך הריפוי" (בן-דב 2005).
ההבדל העקרוני בין המדען לרופא - המדען מחויב "לאמת המדעית", כלומר לאמת ששיטות החקירה של המדע מסוגלות לגלות. לעומת זאת, הרופא מחויב לריפוי, ויעדיף מצב שבו המטופל יתרפא מהסיבות "הלא נכונות" על מצב שבו הוא ימות מהסיבות "הנכונות".

המאמר פורסם לראשונה ב-2006 ב-"רפואה משולבת", בהוצאת מכללת לוסקי
מחבר המאמר הינו דני לוסקי, יוצר ומפתח שיטת לוסקי. פסיכותרפיה הוליסטית, רפואה משלימה משולבת.
תאריך:  01/10/2007   |   עודכן:  24/02/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק גאגולה
התנהגות התקשורת בפרשה המיוחסת ליו"ר האופוזיציה מר בנימין נתניהו כמי ששבר את השתיקה בפרשת התקיפה בסוריה צריכה להדליק נורה אדומה אצל אנשי התקשורת ההגונים
יצחק גאגולה
מדוע מרחיבה התורה כל כך במעשי האבות בספר בראשית, מבריית אדם הראשון ובסיפור מפעל חייהם של האבות הקדושים אברהם יצחק ויעקב?    מדוע לא החלה התורה ישר מציווי המצוות?
יהונתן דחוח-הלוי
בערוץ 10 מלמד הכתב הבכיר לענייני ערבים סנגוריה על ארגון החמאס וטוען לאי-מעורבותו בפעילות התקפית נגד ישראל    בניגוד מוחלט לטענות אלו מציג החמאס באתר האינטרנט שלו דוחות מפורטים של פעילות טרור נגד ישראל
ראובן לייב
מסעדת "דוזאן" החיפנית איננה רק גן-עדן קולינארי - היא גם מיפגש-תרבויות של ממש בין מזרח למערב
איתמר לוין
חבל שטומי לפיד לא היה העורך של כמה עיתונאים שוליים, כמו בוב וודוורד וקרל ברנסטיין (ווטרגייט) ורבים אחרים    אם טומי לפיד היה העורך שלהם, לא היו נאלצים אישים חשובים כמו נשיא ארה"ב וראש ממשלת ישראל לעסוק בהטרדות קטנוניות בנוגע לנקיון כפיהם וכולם היו מרוצים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il