X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אני שואל עצמי, ושואלים אותי שוב ושוב, מה זה הצדק הטבעי הזה שכולם רוצים שוועדת וינוגרד תספק, ובדיעבד מתברר לי שלכל אחד אני מוכר לוקש אחר. ואז החלטתי לוותר. אני, עם הצדק הטבעי לא מתמודד יותר, לפחות לא באופן ישיר
▪  ▪  ▪

כן, אני עם הצדק הטבעי לא מוכן יותר להתמודד, לפחות לא ישירות, וכרגיל כאשר זה לא כלכלי לתקוף מהחזית, אך המטרה מאוד חשובה, עושים מעקף קטן, ותוקפים מן העורף.
והיכן מכים? נכון תלמידים, בבטן הרכה, בנקודה הכי חלשה. והבטן הרכה, עקב האכילס של ה"צדק הטבעי" היא כמובן המילה טבעי.
ומה פשר המונח טבעי? טבעי הוא משהו שנוצר מן הטבע, משהו שחי אלפי שנים, יחיה עוד אלפי שנים, משהו שלא נוצר באופן מלאכותי על-ידי אדם, אלא הטבע יצרו. החילוניים יגידו - כוח עליון, הדתיים יגידו - יד אלקים, ועמך יגיד, זה מן הטבע.
ואם הצדק הזה הוא כל כך טבעי, הוא ודאי טבוע בדמם של אנשים פשוטים כאנשים מורמים מעם, חסרי השכלה, כמשכילים, הוא ודאי וודאי טבוע בדמם של שופטים, על אחת כמה וכמה שופטים עליונים ועל אחת כמה וכמה וכמה נשיאי בית המשפט העליון.
ולאו דווקא אלה השופטים המכהנים כיום, כי הרי מדובר בטבע, ואפשר לחזור לאחור עשרות, מאות ואפילו אלפי שנים, ולצָפות כי שופטינו ישפטו על-פי אותו צדק, כי הרי טבעי הוא.
וכאן עולה לה דילמה קטנה. חוק ועדות החקירה הממלכתיות אשר פרט הלכה למעשה את ההשלכות של חוקי הצדק הטבעיים על זכויות הנפגעים האפשריים מוועדות חקירה ממלכתיות, נחקק אחרי שוועדת אגרנט, אשר חקרה את מאורעות מלחמת יום הכיפורים, "פסקה את דינה" מבלי לאפשר לנפגעים להגן על עצמם במידה המרבית האפשרית, יש הטוענים שאפילו זכות הגנה מזערית הם לא קיבלו.
הנפגע הבולט, אשר לטענתו לא ידע כלל שהוא הולך לחטוף כל כך חזק, היה איש טוב וישר, אשר פישל רבות ערב המלחמה, אך לקח עצמו בידיים במהלכה, הרמטכ"ל דאז רא"ל דוד אלעזר ז"ל.
הוועדה אז לא היתה ועדה ממשלתית, ולא היתה ועדה ציבורית, לא ישב בראשה שופט מחוזי וגם לא שופט לענייני עבודה, היא היתה ועדה ממלכתית, אשר נשיא בית המשפט העליון ישב בראשה, ואותה ועדה דרכה לכאורה ברגליים גסות על זכויות הצדק הטבעי - אבל אם הצדק הזה הוא כל כך טבעי, העובר מדור לדור, כאן בארץ ובכל רחבי תבל, איך קרה כדבר ההוא?
ואם קרה, כיצד לא קמים אנו היום ומבטלים וקורעים לגזרים את הדוח הקלוקל לכאורה של ועדת אגרנט, מדוע איננו פוסלים את כל עבודתו המשפטית, מדוע לא נקרע לגזרים את פסקי דינו, הוא הרי הוביל מדינה שלמה, עם שלם - נגד אותם כללים חשובים, כללים להם זכאי כל פרט וזכאית כל אומה, להישפט בצדק, ואם בארזים נפלה שלהבת, אם בוועדת החקירה אגרנט שם קצוץ, מי יודע מה עשה בפסקי הדין האחרים - מי יודע כיצד שפט את אזובי הקיר.
ובמחשבה שנייה, חלילה, חלילה לי מלהוריד מילימטר ממלוא קומתו של השופט אגרנט, הוא וכמה כמוהו אשר אכלסו את בית המשפט העליון בשנים ההן, ראויים להרבה יותר הערכת מהמקהלה הצווחנית היושבת שם כיום.
אנחנו חיים בעולם יחסי, אשר ככל הנראה יש בו רק דבר סופי אחד, והוא המוות. כל עוד נשמה באפנו, תמיד נבחר בין אלטרנטיבות, ותמיד נשתדל לבחור את האלטרנטיבה הטובה.
כל עוד חיינו לא בסכנה, משמע שאנו חיים גם בכבוד, מתפרנסים, תורמים, נתרמים, מתחתנים יולדים ילדים, שמחים ועצובים - החלטותינו מאד מאד קלות, וגם אם טעינו, לא קרה דבר כי בד"כ האלטרנטיבה השנייה בתור, אף היא איננה אסונית, ואז ודאי שמחובתנו להתמזג עם הטבע, לשמור על ניקינו, לשמור על צדקו, לשמור על כל מתנת אל שקיבלנו חינם אין כסף, לפתח אותה ולטפח אותה.
אך את הלוקסוס הזה אנחנו לא תמיד יכולים לתת לעצמנו, יש עתים בהם כמות האלטרנטיבות מצטמצמת, כי האלטרנטיבה הנגדית היא טרמינאלית - היינו חושך ומוות.
וכאשר אנו אמורים לבחור בין חשכת המוות ובין שבירת כללי הצדק הטבעי, אין לי ספק ולא היה ספק לשופט אגרנט, באיזו דרך היה עליו לבחור.
הוא בחר בדרך שאולי הכבידה את העול שהוטל על דדו, הפכה אותו לקרבן של המלחמה, אך בל נשכח כי גם עקב מחדליו של דדו, נערך צה"ל כפי שנערך לקראת יום כיפורים, באופן שכל מפקד כיתה היה אמור להבין כי מדובר במערך שהוא מלכודת בלתי אפשרית לכוחות, ומסננת קלה מאד לחדירה - ואת כל אלה לא ראתה צמרת צה"ל בראשות דדו, על אף שכידוע תוכניות ברמה הזו עוברות תחת ידי הרמטכ"ל.
עם כל ההערכה לדדו האיש, וללוחם, כולל מלחמתו ביום הכיפורים, הרי שדי היה בעדויות המוצקות על היערכות הצבא למלחמה על-מנת להדיחו מהתפקיד, ולאור המצב הקשה של המדינה אז (כמו היום, והיום המצב יותר קשה בכמה היבטים) הוא היה חייב ללכת, ואת זכויות הצדק הטבעי אפשר להשאיר לועדות חקירה בעניינים אחרים, בעניינים אשר אין להם השלכה ישירה על חיי האומה, ועצם חיי הפרטים בה.
בואו נזכור שלאלפי הנופלים אז, ולמאות הנופלים בלבנון השנייה, יש גם זכות לחיים, ולחיים של כבוד, זכות שנשללה מרבים מהם בשל טמטום של מנהיגים, וגם הם לא קיבלו כל זכות טיעון או זכות לחקירה נגדית טרם פילחו הכדורים את גופם, והכריעו אותם, והם, המתים, היו צדיקים וטהורים, רבב לא דבק בהם.
ואת זאת בג"צ של היום לא מבין, וזו לא רק נקמנות בשופטי בית המשפט המחוזי, וזה לא רק פחד ממוקד הכוח החדש שצץ ועולה, אלא זה פשוט חוסר עצום בשיקול הדעת, מחשבה עקומה של שופטים, אשר מודרכים על-ידי כל דבר מלבד החוק, ומלבד הצורך להבין כי המדינה היא במצב של מלחמה מתמשכת, מצב המחמיר מיום ליום (עם הפוגות) וכי על בית המשפט להתאים את אופי חשיבתו ואת כללי התנהגותו למצב.
ולדעתי אני מדבר לקירות.

תאריך:  02/10/2007   |   עודכן:  02/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית המשפט הגבוה לצדק, טבעי
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
רמטכ"ל אינו יודע שהוא אחראי ?
מה הבדיחה הזו?  |  2/10/07 10:27
2
טבעי?
יונה סוקולובסקי  |  2/10/07 15:22
 
- יונה, אי אפשר אתך
א.ה.  |  2/10/07 16:41
 
- התנצלות
יונה סוקולובסקי  |  2/10/07 20:50
 
- חלילה - לא נפגעתי
א.ה.  |  4/10/07 20:00
3
שאלה לכותב
המאמר  |  10/10/07 13:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה מכנס
התנהגות הרמטכ"ל בפרשת שחרור האסירים מעלה את הצורך בהדחתו המיידית
אפרי הלפרין
כן, לפיד עומד בראש המחנה של העיתונות המגויסת, מחנה אשר רבים מאיתנו ציפו שיחוסל אחרי מלחמת לבנון השנייה, אך לו היו שואלים אותי, הייתי אומר להם שהמחנה הזה יפורק רק עם הסתלקותם מהבמה של הציבורית עיתונאי הצמרת אהוד אולמרט (במחנה) אמנון דנקנר (מעריב) דן מרגלית (חינמון כלשהו) טומי לפיד (מעריב) נחום ברנע (ידיעות אחרונות) ועוד כמה נגדים זוטרים המשרתים באותו מחנה
ד"ר דני לוסקי
כדי להבין את התפקיד המיוחד של הבריאות ההוליסטית יש צורך להשוותה לרפואה המדעית    בן-דב (2005): "כאשר אנו מדברים על ריפוי, אנו חייבים להתייחס לאדם השלם, ולא רק למרכיביו הנבדלים"
יצחק גאגולה
התנהגות התקשורת בפרשה המיוחסת ליו"ר האופוזיציה מר בנימין נתניהו כמי ששבר את השתיקה בפרשת התקיפה בסוריה צריכה להדליק נורה אדומה אצל אנשי התקשורת ההגונים
יצחק גאגולה
מדוע מרחיבה התורה כל כך במעשי האבות בספר בראשית, מבריית אדם הראשון ובסיפור מפעל חייהם של האבות הקדושים אברהם יצחק ויעקב?    מדוע לא החלה התורה ישר מציווי המצוות?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il