X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הזכות לבחור ולהיבחר, היכולת להשפיע על הנבחרים, והידיעה שהציבור בעצמו באמת אחראי לבחירת הנבחרים הם כמה מהמפתחות לדמוקרטיה אמיתית
▪  ▪  ▪
מעולם לא נבחר

למרות הזמן הרב שעבר מאז מלחמת לבנון השנייה, והנטייה של הציבור לשכוח, ולמרות עורכי העיתונים שתומכים בראש הממשלה ומסייעים לספינים שלו, רוב הציבור עדיין אינו מזדהה עם הנהגתו ואינו רואה בה הנהגה לגיטימית. את כמות החקירות נגד ראש הממשלה עו"ד אולמרט כבר הפסקנו לספור. אם לקבל את התקדים שקבע היועץ המשפטי לממשלה בפרשת קצב - כמות החקירות מעידה שהן אינן מופרכות. אלא שלראש הממשלה יש את הכלים לעכב את החקירות ולסבך אותן עד לזרא.
כך הוא גם טיפל בוועדת החקירה של וינוגרד. ועדה אשר נולדה בחטא כוועדת בדיקה, ומלכתחילה אמון הציבור בתוצאות שתציג היתה מוגבלת. הוועדה תאלץ עכשיו להזהיר את ראש הממשלה ואז לתת לו זמן רב להגיב, ובינתיים הוא ממשיך עד תום הקדנציה במלוא הסמכות. גם העובדה שבפני ועדת חקירה זו נבדקת האפשרות שראש ממשלה זה שלח למוות מיותר עשרות חיילים לאחר שהתקבלה כבר ההחלטה על הפסקת אש, רק לצורך תדמיתי שלו עצמו, לא מונעת ממנו להמשיך להיות אחראי על חיי חיילים נוספים. האם אנו יכולים להיות בטוחים שאם הוא ישלח טייסים למשימה כלשהי בסוריה למשל, הוא יעשה זאת בצורה שקולה ולא יטיל עליהם סיכונים מיותרים מסיבות דומות? האם ניתן לסמוך ששיקול דעתו יהיה טהור ולא יונע ממניעים פוליטיים הישרדותיים כאשר הוא דן עם אבו מאזן על הסכם עקרונות?
תיקון הליקויים, הוא אמר בעבר, היא הסיבה שבשלה יש להשאיר אותו בשלטון. היום כול מי שחי באזורים שנפגעו במלחמה ההיא, או באזורים שנפגעים מקסאמים מעזה, יודע שהיה זה ספין ללא כיסוי.
אלא שאיש אינו רואה עדיין את קץ שלטונו, ואפילו מר "ניקיון" ממפלגת העבודה - עמי אילון, מצטרף לממשלתו ללא חשש. הסיבה היא, שהמערכת הפוליטית אינה מבטאת את רצון הציבור, ואין צורך לחשוש מגזר דינו של הבוחר.
אם יש לעם במערכת דמוקרטית הצדקה לשבת בשקט ולשאת בתוצאות שלטונו של ראש ממשלה עד תום הקדנציה, היא העובדה שהוא בעצמו בחר אותו. אלא שאם תחשבו על כך תיזכרו שעו"ד אולמרט הוא בעצם ראש הממשלה הראשון בתולדות ישראל שלא נבחר. אינני מתכוון שהוא עלה לשלטון בלא בחירות, בהפיכה או פוטש חלילה. בהחלט לא. מפלגתו אכן קיבלה את הכמות הגדולה ביותר של מנדטים בבחירות לכנסת. אלא שהוא עצמו מעולם לא נבחר לעמוד בראש אותה מפלגה. הוא התמנה לתפקיד כברירת מחדל.
אנו כבר רגילים שמועמדים לכנסת אינם צריכים להיבחר. במפלגות כמו ש"ס ויהדות התורה הם מתמנים בידי רבנים, ובמפלגות אחרות כמו קדימה וישראל ביתנו הם מתמנים בידי ראשי התנועה. אנחנו אפילו לא מתקוממים כאשר בחלק לא מבוטל מהרשימות קיימת אפליה חמורה נגד נשים, והן מוגשות על טהרת המין הגבר. אולי משום כך איש לא שם לב לתקדים המעניין. עד היום, ראשי המפלגה, אפילו בימי וועדות המינויים במפא"י נאלצו להתמודד ולהיבחר לפחות על-ידי מרכזי המפלגות או וועידותיהם. אפילו היחיד בדורו - דוד בן-גוריון לא היה פטור מכך (עיין ערך אשכול). והנה לראשונה תופעת המינויים מכה היישר בצמרת.
התוצאה, אם נחשוב על כך מהבחינה הדמוקרטית היא פשוט מחרידה. ראש ממשלה שלא נבחר, מצליח לשמור על כיסאו משום, שחברי כנסת שגם הם לא נבחרו אלא מונו על ידו, חוששים להראות לו את הדרך החוצה.
לכן אין פלא שחלק כה גדול מהציבור מנער את חוצנו ממנהיגותו ומצפה בכיליון עיניים לסיום כהונת הממשלה. בשיטות דמוקרטיות אחרות, כמו בשיטה האמריקנית, אין כמעט אפשרות להפסיק את כהונתו של ראש המדינה לפני תום הקדנציה, אלא ששם הציבור בעצמו בחר אותו. בישראל, שיטת הבחירה הישירה של ראש הממשלה נכשלה, בין היתר משום שהיא לא לוותה בכלים נוספים שישפיעו על איכות הבחירה ויציבות שלטונו של הנבחר. אינני מציע לחזור על הניסוי. מה שאני מבקש לקבוע הוא כלל הרבה יותר פשוט. נבחרי הציבור צריכים להיות באמת נבחרים, ולא ממונים.
השיטה צריכה להיות פשוטה ללא אפשרות להטיה על-ידי מסעות יחסי ציבור יקרים, או השחתה בדרך אחרת. כל חברי המפלגה (במגבלת וותק מינימאלי) יוכלו לבחור ולהיבחר. רשימת המועמדים, תמונתם ומצעיהם יפורסמו באופן שוויוני באתר האינטרנט של המפלגה ויישלחו במכתב אחד מרוכז לכול חברי המפלגה. על המועמדים עצמם ייאסר לנהל תעמולה. מפלגה שלא יתקיימו בה בחירות כאלה לרשימת המועמדים, לרבות כמובן למקום הראשון ברשימה, לא תורשה להתמודד בבחירות לכנסת.
כאשר הציבור יהיה מעורב באופן ישיר כזה לא רק בבחירת הרשימות המוגמרות של המפלגות לכנסת אלא בהשפעה על תוכנן, יהיו גם הנבחרים קשובים יותר להמיית ליבו של הציבור. כך גם הציבור בסופו של דבר יזדהה עם האנשים שהוא בחר ויהיה מוכן אפילו לסלוח להם על טעויות קלות פה ושם, וכשאלה יחרגו מגדר הסביר חברי הכנסת שיהיו קשובים לציבור ולא יהיו חייבים את נאמנותם לממנים, יוכלו לקבל החלטות נבונות.

תאריך:  02/10/2007   |   עודכן:  02/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לתקן את הדמוקרטיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קובי לירז, שלום. ההצעה שלך היא
שאול אבידור  |  3/10/07 08:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביב ירון
מאות חוקרים פרטיים מבצעים מדי יום מעקבים בנושאים שונים ומגוונים    איך מזהים מעקב    איך חושפים את העוקב וכיצד מתחמקים ממעקב
נרי אבנרי
ולמרות המציאות המרה, יש ל"נביא" עמוס, את העוז, או שמא יש לומר את החוצפה, להציע לנו לנהל מו"מ להפסקת אש עם החמאס. בפועל מדובר בקניית קצת שקט זמני, תמורת הרבה דם אח"כ
ד"ר צ'לו רוזנברג
פטפטת מיותרת שיש בה כדי לגרום לאסד השפלה ועגמת נפש, לא תסייע בידינו. ההיסטוריה מלאה בדוגמאות של מנהיגים אשר הוציאו למלחמה את עמיהם רק משום שהצד השני פגע בכבודם ובגאוותם
אביתר בן-צדף
יעדו האסטרטגי של אולמרט: אּתרוּגוֹ על-מנת שלא יועמד לדין    תקדים שרון לנגד עיניו    יואב יצחק דחף קדימה את סיפור הבית ברחוב כרמיה לבדו, נגד כל התקשורת    כשהתקשורת הישראלית אינה לוקחת סקופ, שהוא סיפור אדיר - סימן ברור, שהסקופ חותר תחת אשיות המערכת הון-שלטון-תקשורת, ומסכן את מיטיביהם של העיתונאים ושל עורכיהם
דרור מרום
האם ישראל מספקת נשק למשטר הצבאי בבורמה? תחקיר בריטי מגלה כי תעשיות ישראליות השביחו מטוסים וסיפקו נשק למשטר הצבאי ולמשטרים אפלים נוספים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il