X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רשמי מסע מהכינוס ה-44 הבינלאומי לסופרים בבלגרד. 28 בספטמבר עד ל-4 באוקטובר
▪  ▪  ▪

כמדי שנה בחודש אוקטובר שולחת אגודת הסופרים העבריים במדינת ישראל נציגים לכינוס הסופרים הבינלאומי הנערך בבלגרד. כינוס זה מטרתו להפגיש את סופרי סרביה עם נציגים מכל מדינות העולם, סופרים, משוררים, מוציאים לאור, מסאים, מחזאים, כדי לשמוע ולהשמיע את פרי יצירותיהם.
איש-איש בלשונו ובשפתו, עם תרגום לאנגלית ולסרבית. ואכן גם השנה נשלחו נציגים מעשרים וארבע ארצות, ביניהם סופרים מרוסיה, פולניה, רומניה, הודו, איטליה, יוון, צ'ילה, אוסטרליה, ארגנטינה, ארה"ב ועוד. מעניין שהשנה לא הגיעו נציגים מארצות ערב, ואף לא שכנינו הפלשתינים מהמזרח התיכון. לא הצלחתי להבין האם היתה זאת סיבת ההזדהות לרגל המלחמה עם הלאום המוסלמי שנערכה בקוסובו ובבוסניה מול הסרבים, או מכל סיבה אחרת. בעבר, השתתפו גם נציגים מארצות ערב.
לרגל הוועידה הושקה אנתולוגיה של שירה סרבית במאה ה-20 שתורגמה לשפה הפולנית ע"י גרזגורץ לטוסניסקי. לשמחתי הרבה פגשתי בכינוס משורר סרבי, ששמו אלכסנדר פטרוב, הנמנה עם חשובי המשוררים במזרח אירופה. שיריו תורגמו לעשרים ושבע שפות בידי משוררים ידועי שם. הוא נולד בניש שביגוסלביה, נודע גם ככותב רומנים בשפה הסרבית, כחוקר ספרות הבלקן וכעורך אנתולוגיות חשובות מן השירה הרוסית והסרבית.
ספרו:" הביתה לתוך החשכה" תורגם לעברית ע"י המשורר אורי ברנשטיין ויצא לאור בהוצאת "קשב" לשירה. שירו על פרץ מארקיש, המשורר היהודי שהוצא להורג נגע מאוד ללבי, כמו שירים אחרים, העוסקים בהיסטוריה הכאובה של ארצו ושל אירופה במאה העשרים.
"פרץ מארקיש ניצב בפני כיתת יורים.
ולצידו סופרים, משוררים ומבקרים.
אנתולוגיה יידית שלמה מחכה לעלות
באש עם הזריחה. ומוכנים
אתים, כדורים ורוח וצבתות לעקירה".
בימי הפסטיבל הוקדשו ערבים לספרות של לאומים שונים, בהם קראו ודנו במצב הספרות והשירה במקומות שונים בעולם. כמו כן נערכו מרתונים של קריאת שירה בפני תלמידי בתי ספר, ע"י משוררים
שונים, בשפת הלאום שלהם ובתרגום הקריאה לשפה הסרבית. קריאת השירים נערכה לא רק בעיר בלגרד, כי אם גם במקומות אחרים, כמו קוסובו, בוסניה, נובי סאד, ואחרים. במקומות אלו קבלו את פני הסופרים ראשי הממשל, נערכו לכבודם ארוחות חגיגיות ואף שובצו בהם תלמידי בתי הספר שרקדו ושרו שירי עם סרביים בליווי תלבושות אתניות.
האירועים היו מרגשים, התפעלתי במיוחד מתרבות ההקשבה של הנוער הצעיר, המחונך על תרבות שירה וספרות,על אמנות, ריקוד ומוזיקה. מאות תלמידים ישבו בשקט והקשיבו לקריאת המשוררים, הגה לא נשמע באולם, ובסיום נגשו אלינו ובקשו חתימות ידינו, בעדינות ובנימוס.
את חלקי הצנוע לקריאה תרמתי גם אני, בשפה העברית, והסברתי להם שאני גאה לקרוא בשפה העברית העתיקה, שפת המשוררים דויד ושלמה המלך, ושפת הלווים ששרתו בבית המקדש, ואף שפתם של הנביאים הגדולים שהטיפו לעמם דברי מוסר והשכל, שתובלו באמרי משל ופיוט.
בחרתי להביא לפניהם שיר שנכתב על-ידי בשנת 1995 בזמן חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן, המביא משהו מהרוח הישראלית, הים תיכונית.
הים התיכון
מי- הים התיכון החמים
משפילים לרגלי
סכין ומזלג
לבצוע
אבטיח נטול
גרעיני שלום
וכוס מים קרים
להרגיע מוזיקה מזרחית
מאבדת חושים
בשפה הבלתי מדוברת
בעולם
במקום המשוח
שבחר בי
להתרפק על נוף אבותיי
בכול הצבעים
מתהדר בהכנסת אורחים
לרחוץ צעדינו בדמעות
צימח עץ זית
ולימון.
מחוץ לקריאת שירים ומפגשים עם אנשי רוח מכול העולם, נערכו פאנלים שונים, שהועלו בהם שאלות רציניות לגבי מקומה והשפעתה של הספרות והשירה על האג'נדה הפוליטית חברתית. יוצרים שונים הביעו דעות שונות, משורר סרבי אחד אמר, כי משק כנפי פרפר במקום מסוים בעולם, יכול לגרום לסופת רעמים וברקים בקצה אחר של העולם, כוונתו היתה, שכל דבר שעושים במקום אחד יכול להשפיע על מקום אחר. במילים אחרות, לספרות יש השפעה על המציאות הפוליטית.
משורר אמריקני הציע להביט מן החלון, להתרכז ביפי הטבע, אהבת האדם ולא ליפול למלכודת מוות. תפקיד האמן לדעתו הוא לעסוק באסתטיקה ולא בפוליטיקה. באותם רגעים חשבתי על דברי א.ב. יהושע שלנו, שאמר פעם באחת מהרצאותיו, כי לדעתו ספרות ללא ערכים מוסריים, הומאניים, אינה יכולה להיות ספרות טובה. הצהרה, שמביאה אותנו להרבה מחשבות על תפקידה של ספרות, על תפקידו של היוצר ועל ההשפעה שלהם על המציאות הקיומית היומיומית.
מן הסתם ברטולד ברכט גם הוא הביט מן החלון או ירד לחצר, שם ראה עץ שזיפים. וכך כתב:
עץ שזיפים עומד בחצר
ואת העץ עוקפת גדר.
עץ קטן, ממש לא יאומן
שלא ידרכו עליו, הוא מוגן.
העץ הקטן לא יכול לגדול
אמנם היה רוצה לו יכול
אין אפילו על מה לדבר
כי אין די שמש בחצר. ומפני שאין לו שזיף לעולם
קשה להאמין שהוא עץ שזיפים
ובכל זאת הוא עץ שזיף מן הסתם
אפשר להכיר זאת לפי העלים.
לצערי במציאות הקיומית שלנו חווינו לפני שנה את מלחמת לבנון השנייה, בה ספגו תושבי צפון הארץ אבידות בנפש וברכוש. מלחמה אכזרית ומיותרת, שפגעה קשה במורל התושבים במדינת ישראל, ואף הכתה קשה בחיילים, שגם הם ספגו מכות קשות. זכורה לי המחאה נגד המלחמה של מספר אנשי רוח נכבדים ונחשבים במדינתנו, ביניהם יהושע, עוז, גרוסמן, שלדאבוננו בנו נפל באותה מלחמה, ולא עזרה שום השפעה ספרותית על הממסד הפוליטי הישראלי. עניין המוכיח כי אנשי רוח על כול תרומתם ומעלותיהם, אינם עושים שלום. פוליטיקאים ומדינאים חותמים בסופו של דבר על הסכמי שלום.
עם זאת, חשוב שיערכו כינוסים ופסטיבלים של אנשי רוח בינלאומיים, כי הסופר הוא השופר שבקולו נשמעים הלכי הרוח והביטוי של ארצו ועמו. או אם נחזור לסרביה הוא הציפור השחורה הממלאת את השדות בקוסובו קוס פרושה ציפור.

תאריך:  07/10/2007   |   עודכן:  07/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כינוס סופרים בבלגרד
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לדעתיאת כתבת טובה יותר ממשוררת ל"ת
דנה ש.  |  7/10/07 14:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
מהו הדין כאשר נזק נגרם ע"י רכב ההשכרה כשהוא אינו נהוג ע"י שוכר הרכב אלא על-ידי אחר מטעמו
עו"ד אלי דורון
בית המשפט לענייני משפחה בחיפה דן בסוגייה העקרונית האם יש לכלול "מוניטין אישיים" במסגרת האיזון של המשאבים, שאותם יש לחלק בין בני זוג, והגיע למסקנה שאין לכלול מוניטין אישיים במסגרת האיזון
אהרון רול
רבים מאלו המכהנים בממשלה ובכנסת כיום אותרו ככישלונות בשלבי "חוסר הכישרון המדרגי" עוד במפלגות האם שלהם
אפרי הלפרין
בשנת 1998 עתרתי לבג"צ - והתוצאה לא לה פיללתי כלל, שורפת מאז המון שעות לשווא מבית המשפט העליון. האימפריאליזם השיפוטי ניצל בפועל עתירה שלי לרעה, וקבע הלכה שאומרת בפועל כי ניתן לעתור לבג"צ נגד כל פסק דין סופי, בכל ערכאה - והלכה זו משבשת לדעתי ממש ממש את עבודת הבג"צ ובית המשפט העליון
עו"ד משה מכנס
הרצח בראס בורקה, לפני 22 שנה בדיוק, ותגובתו של נשיא מצרים לו, ממחישים את יחסה של מצרים לישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il