X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפיצוץ הגדול בפרשת מוחמד א-דורה הולך וקרב ואיתו הולכת וקרבה חשיפת תפקידו של עיתון הארץ בליבון הפסיכוזה האנטי-ישראלית בפרשה הזאת. כצפוי, האחראים הישירים כבר פותחים בקרב המאסף ולא תום שגב יהיה מי שישמור את הנשק הכבד רחוק מהחזית
▪  ▪  ▪

תום שגב, דוקטור להיסטוריה ואחד מבכירי העיתונאים של הארץ, מכיר את פרשת מוחמד א-דורה מזמן, ולמרות זאת עדיין לא הצליח ללמוד את תאריך התרחשותה: זה קרה ב-30 בספטמבר 2000 ולא ב-1 באוקטובר, כמו שיצא תחת עטו במאמרו החדש. אומנם זהו חוסר הדיוק הקטן ביותר בכל הקטע המוקדש לנושא, כי תום שגב טען שוב, בביטחון עצמי הראוי לשימוש טוב יותר, שמוחמד א-דורה אכן נהרג.
ההוכחות המדעיות, שהארוע היה מבוים והילד לא נפגע כלל, מעולם לא הטרידו את שלוות נפשו של דר' שגב. הוא תירגל את האבסולוטיזם הקביעתי שלו כבר ביום 22.03.2002, בעקבות הקרנת סרטה של אסתר שפירא בטלוויזיה הגרמנית ARD. הסרט העלה ראיות נגד האשמת צה"ל בהריגת הילד ונפסל לשידור בטלוויזיה הישראלית. בתוקף היותו איש מדע, חייב להכיר תום שגב את חשיבותו של החומר הגולמי, עליו לדעת את קדימותה של עובדה על פני דעה, אך כל אלה נדחו בבוז. בפרשת מוחמד א-דורה הוא לא קרא לדגל את השיטות המדעיות.
כבר אז הוא לא התמודד עם העובדות אלא פתר את עצמו באמירת סתם: "יום טוב סמיה, שהיה אלוף פיקוד הדרום בעת האירוע, מראה בפעם המי יודע כמה את המדידות, שעשה על גבי המחשב הנייד שלו והן אמורות להוכיח שחיילי העמדה לא יכלו לפגוע בילד; המדידות נעשו על קיר ועמדה שנבנו במיוחד לצורך זה, בשחזור הוליוודי למדי, ועל כן אין להן ערך כראיה."
מדוע השחזור היה "הוליוודי"? דווקא ניתן להביא מספר דוגמאות מסרטי הוליווד, שבהם השקיעו היוצרים עבודה רבה בבניית הרקע, אבל תום שגב בעליל לא התכוון להחמיא. מאידך, הוא לא נתן פרט כלשהו, שיכול היה לפסול את השחזור, הוא בכלל לא התעסק בפרטים ותחת זאת השתמש אך ורק בנשק הלעג בקביעתו השרירותית: "אין ערך כראיה."
תום שגב הסכים לדבר עם נחום שחף רק לאחר החשיפות ב"אטלנטיק מונת'לי" ומקומות אחרים (אוקיי, קיבל אישור מאמריקה...), בראיון שנתן נחום שחף לכותב שורות אלו, כך הוא תיאר את השיחה ביניהם: "שאלתי אותו האם הוא היה במקום וראה מקרוב את הפגיעות לפני שטען שהן באו מצה"ל. הוא ענה 'לא, ראיתי את הצילומים'. שאלתי אם דיבר עם חיילי צה"ל - ענה בשלילה. שאלתי 'למה היית בטוח, שהשחזור היה 'הוליוודי'?' אז הוא אמר דבר חכם, שכדי לדעת אם אפשר היה מכיוון חיילי צה"ל לראות את אבא והילד היה צריך לדעת את גודל החבית וטען, שלא יכולתי לדעת את גודל החבית. הסברתי לו, שהחבית היתה על-רקע של בלוקים חשופים, הייתי במקום, מדדתי אותם, הבאתי אותם למקום השחזור ויכולתי להשתמש בהם ככלי מידה כדי לדעת בדיוק מה היה גודל החבית. זאת הייתה לא בפעם האחרונה, שתום שגב לא טרח לתקן ולא טרח להתנצל."
מדענים אומרים שהתגליות המדעיות מתחילות לא מקריאה "אאוריקה!” אלא מתהייה "זה מוזר...”. זה בדיוק מה שעשה הפיזיקאי נחום שחף כשצפה לראשונה בחומר, ההמשך היה שלב אחר שלב בצעדים קטנים, שהובילו לתמונה שאין לברוח ממנה, שלל הוכחות מדעיות המוכיחות בדרך קונסיסטנטית, שהמאורע עם א-דורה היה מבוים. כשההיסטוריון תום שגב שמע על שיטת המדידה של החבית, סקרנותו המדעיות היתה מוכרחה לגרות אותו לבקש לראות את שאר חומר החקירה.
אך זה לא קרה, והשאלה מדוע היא שאלה קשה, כי פרושה הוא הטלת ספק בידיעתו של דר' תום שגב את הכלים האינטלקטואליים הבסיסיים, שבלעדיהם אין מדע ואין מדען: סקרנות לדעת, הספק השיטתי, יכולת להבדיל בין עובדה ודעה ויושר אינטלקטואלי.
כעת הוא טען, שהניסיון להוכיח את הפברוק על-ידי "פראנס-2” הוא ניסיון פתאטי, אך הרי תום שגב יודע, שקיימות הוכחות פיזיות מוצקות לכך, שזאת האמת (אמנם הוא אינו מכיר את ההוכחות - ואיש אינו אשם בכך מלבדו, על שלא טרח לבחון אותם על-פי הכללים העיתונאים המחייבים - אך הוא יודע שהן קיימות, לפחות מאז הכתבה ב"אטלנטיק", שאוזכרה ב"הארץ”). במקום להתמודד עם ממצאי החקירה, הוא ציטט את דברי השופטת שושנה אלמגור שהחקירה היתה "לא מקצועית ולא מדעית" - אך לא הסביר, שהקביעה של השופטת התייחסה אך ורק ליוסף דוריאל, שסולק מוועדת החקירה, ולא לממצאים של נחום שחף, שלא עמדו לדיון.
כתיבתו של שגב מחשידה, שהוא אולי חושש ממה שעלול להתגלות בסופו של התהליך וכבמעשה ייאוש מנסה לעצור את המפולת הבלתי-נמנעת של התאוריה שעיתונאים הנעדרים כללי מבחן אינטלקטואלים, בנו בחוסר יושר ויזע רב. הדרישה מתחנת הטלוויזיה לחשוף את צילומי הגלם הייתה לצנינים בעיניו: “... זה כמו שהצבא ידרוש מהעיתונאי שיחשוף את טיוטותיו", כך כתב. אומנם האדם בעל השכלתו כשל ד"ר תום שגב אמור להבחין בהבדל הגדול בין רישומי טיוטא לבין צילומי גלם: זהו ההבדל שבין רשמים סובייקטיביים לבין ראייה מוצקה למה שהתרחש.
שלא יהיו אי-הבנות: הפברוק בפרשת א-דורה ואי-הפגיעה ג'מאל א-דורה והילד, שישב איתו מאחורי החבית בצומת נצרים - הוכחו במלואם ללא כל אותם הצילומים הגולמיים, שלא נחשפו על-ידי "פראנס-2”; הדבר מוכח, כמו שמוכח משפט פיתגורס בגאומטריה אוקלידית.
ועם זאת, לידיעתו של תום שגב וכל המעוניין: הצילומים כבר נצפו. סוכנות הידיעות Mena יזמה את המהלך, אנשי "פראנס-2” התנגדו, אך נכנעו ללחץ, שהופעל דרך העורך של l'Express לוק רוזנצוייג. באוקטובר 2004 שלושה עיתונאים, שאחד מהם ייצג את Mena, צפו בסרט המלא. ההוכחות היחידות שנמצאו שם, היו הוכחות לבימוי. באותו מעמד, הודה אחד הבכירים של "פראנס-2” דידייה אפלבאום, שמדובר בבימוי ושהפלשתינים עושים את זה כל הזמן.
עוד נצטרך לחזור ולחפש תשובה לשאלה מדוע דר' תום שגב, היסטוריון וחוקר השואה, שמקורה בשנאה הבנויה על עלילות הדם באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, התנגד לחשיפת האמת המנקה את ישראל מעלילת הדם מהגדולות בהיסטוריה היהודית. בחיפושינו אחר התשובות, נעיין במאמר קודם של תום שגב "מי זוכר את סברה ושתילה" ובו רמז לאפשרות, שאלי חובייקה חוסל בפריז על-ידי ישראל על-מנת למנוע ממנו להעיד נגד אריאל שרון.
שגב לא הזכיר פרט חשוב: בצרפת התפרסם ספר מאת האיש המכונה "קוברה", שהיה שומר הראש של חובייקה, בו הוא טען, שחובייקה ביצע את הטבח כסוכן של הסורים ושארבעה חודשים לפני הטבח נפגש חובייקה בפריז עם ריפעת אל אסד, אחיו של נשיא סוריה (פורסם ב"הארץ” ביום 24.01.02). שגב כתב, שלפני מותו טען חובייקה, שלא הוא ביצע את הטבח ואת האחראים יש לחפש בצד"ל; את שרון הוא כלל לא הזכיר; את גרסתו המלאה היה מוכן למסור רק בעדותו במשפט.
הייתכן, שהסורים יזמו את הטבח בסברה ושתילה על-ידי הפלנגות הנוצריות כדי להביך את ישראל, כמו ש-18 שנה לאחר מכן עלילת מוחמד א-דורה הביכה אותה שוב? מעבר לטענותיו של "קוברה", איני מכיר ההוכחות לכך, אך בהתחשב ברמת המוסר ואופן הפעולה הן של משפחת אסד והן של אלי חובייקה, אין להוציא את זה מכלל אפשרות. לכן גם אין להוציא מכל אפשרות, שהסורים עמדו מאחורי חיסול העד אלי חובייקה, שעלול היה להפלילם.
ובכן, קיימות שתי תיאוריות קונספירציה לגבי חיסולו של אלי חובייקה. שתיהן משוועות לחקירה וגילוי האמת. תום שגב הזכיר רק אחת מן ועל-פי צלצול דבריו, הוא אינו פוסל אותה על הסף. רגע אחד, האם הבנתי נכון - תום שגב עלול להאמין בקונספירציה??

תאריך:  07/10/2007   |   עודכן:  07/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם שגב כותב בתום?
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
יש להבדיל בין.....
דורון ט  |  7/10/07 15:26
 
- שיטת ההסקה שלך קצת מוזרה
בועז מושקוביץ  |  7/10/07 16:25
 
- חובת ההוכחה
humanape  |  8/10/07 08:45
 
- כל ההוכחות במאמר אחד?
בועז מושקוביץ  |  8/10/07 10:17
 
- הכנס לאתר של שחף
בועז מושקוביץ  |  8/10/07 11:02
 
- תודה, אבל
humanape  |  8/10/07 13:37
 
- לא הבנת, מוחמד א-דורה לא מת
בועז מושקוביץ  |  8/10/07 18:37
 
- משרד החוץ הישראלי התנגד לבדיקה
נחום שחף  |  8/10/07 10:06
2
השמאל יעשה הכל להרוס את ישראל
ע.ג1  |  7/10/07 16:12
3
שנאהעצמית
איכפתניק  |  7/10/07 16:45
4
תום שגב גדעון לוי חולים במחלת
פנחס  |  7/10/07 17:27
5
Dont confuse me with the facts
יובל ברנדשטטר  |  7/10/07 17:30
 
- תום שגב הוא פיון, לעומת פרס...
דורון ט  |  7/10/07 18:39
6
בועז
יונה סוקולובסקי  |  7/10/07 20:24
 
- יונה היקר, ל"ת
בועז מושקוביץ  |  7/10/07 21:21
 
- יונה היקר
בועז מושקוביץ  |  7/10/07 21:32
7
תום שגב
גד  |  8/10/07 02:25
8
תיקון טכני, לוק רוזנצויג
נחום שחף  |  8/10/07 17:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל רבינוביץ'
לא הצלחתי להבין ללבו של ניניו. לו היה בן אנוש, הייתי יכולה לתת בו סימנים, אך הוא כלב! הוא לא אמור לרצות את מה שאין לו, הוא אינו אמור להתאהב בבלתי מושגת, ולא ניתן להאשימו ברגשי אשם, או בשנאה עצמית
יגאל שחר
צמח ההודיה, שגדל במדבר הקלהרי בדרום-אפריקה, בוטסוונה נמיביה ואנגולה נמצא כמדכא הרעב הטבעי היעיל ביותר בעולם, ללא תופעות לוואי
איציק וולף
חלקם של נהגים ערבים בתאונות קטלניות עולה על חלקם היחסי באוכלוסיית המדינה    כל מי שנסע בכבישי הגליל והשומרון יודע שמדובר לעתים בסכנה ברורה ומיידית
ד"ר צ'לו רוזנברג
צרוף מקרים מצער הוא ההתבטאות של השר ודברי נשיא אירן על היהודים. שני האישים עושים שימוש נלוז, על גבול הפרוורטיות האינטלקטואלית, ביהודים ובנאצים
אביתר בן-צדף
אלופינו הגיעו לדרגת גנרל, ולא חוו ניצחון מעולם    צבא, שנכשָל בכל מעשיו, ממציא לעצמו מציאות מדומה    צה"ל מתברר בארבעת העשורים האחרונים כחרב חלודה ושבורה, שנסוגה אחור, ומקדשת תבוסתנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il