|
תאריך:
|
15/10/2007
|
|
|
עודכן:
|
15/10/2007
|
על מוזיקה מזרחית וזמרים מזרחיים |
|
1 |
|
|
הכותב אינו מבחין בכונתו של אהוד מנור, שכתב "אליהו השמן אומר מילים נורא גסים", לא מכיוון שלא ידע עברית - העברית של אהוד מנור ז"ל היתה משובחת - אלא משום שרצה להביא את אופן השגוי הדיבור של ילדי השכונה.
אכן, אריק איינשטיין, והאחרים שהכותב מזכיר, שוגים בהגיית מילים והרדיו היה חייב לדרוש תיקון השגיאות בגרסאות שהוא משמיע. ואולם, תחנות הרדיו עצמן טובלות עד צווארן בעברית עילגת ואיומה, שאיש שם שוב אינו מבחין בה ואינו טורח לתקנה.
כל אלה אינם מהווים צידוק להשלטת הסגנון המכונה "זמר מזרחי", שהוא מזרחי אמיתי ואותנטי כמו שג'ורג' בוש הוא בחור ישיבה חרדי. במרבית המקרים, זהו סלאט מאוס של חריזה עלובה ועבשה, מילים בנאליות ומטופשות להחריד, תערובת של כלי פריטה יווניים, תיפוף-קצב תימני, סלסולי מוואלי מזויפים, סגנון סן-רמו לעניים המעורב בעיבוד לשניצל, וחיקוי דל לסגנונות אחרים כמו פלאמנקו. זמר המסלסל במבטא תימני פלאמנקו ספרדי המבוטא בעי"ן ובחי"ת, הוא תופעה מגוחכת.
הרוצה במוסיקה ובשירה יפה בסגנון יווני, יאזין לפוליקר המעולה ולא לכל מיני דלפוני-מוסיקה זייפנים הממלאים את אוזנינו. לפוליקר אין יומרה להיות "מזרחי", אלא כל-כולו מתכוונן לסגנון היווני האותנטי, לאלה האוהבים סגנון זה.
ההשמעה המרובה של הסגנון ה"מזרחי" הקלוקל כבר השחיתה את יכולתו של הציבור להבחין בין טוב לרע במוסיקה, ותוספת השמעה תקלקל עוד יותר.
כעת הגיע זמנם של כל השוטים והאווילים, לטעון שכותב דברים אלה הוא גזען השונא מזרחיים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משה, עורך-דין |
|
|
|
|
|
הוא יהונתן גפן ולא אהוד מנור.
בעניין "מילים גסים" אתה צודק. יש פה ציטוט של אותו "שומר" משבש העברית. וזה מאוד מוצלח. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
תושבת להדם |
|
|
|
|
- צודקת |
|
משה, עורך-דין | 15/10/07 20:01 |
|
|
בדקתי, ואכן את צודקת. חנן יובל והדמיון לזכרונות בנימינה הביאוני לייחוס השיר לאהוד מנור. גם יונתן גפן הוא כותב מוכשר ביותר, וכוונת ה"מילים נורא גסים" שלו היתה כפי שהסכמנו. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משה, עורך-דין |
|
|
2 |
|
|
בשירה מה שקרוי "רשות המשורר".
משמעות הדבר שלמשורר יש רשות לאנוס את השפה כדי להכניס איזון ושיווי משקל בתוך הבתים.
גם אלתרמן מדבר על "משקפיים כהות".
ואפילו ביאליק מדבר על "אשון לילה" (אלף סגולה ו"ו שרוקה) במקום אישון לילה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ודייק |
|
|
|
|
|
נכון, יש "רשות המשורר". יהודה עמיחי כתב "שערך הארוך נערה, שערך הקצר" (צד"י צרויה), לכאורה שגיאה, כדי לאפשר את החרוז.
לעניין "אישון לילה": הביטוי שייחסת לביאליק, "אשון לילה" (אל"ף סגולה ו-וי"ו שרוקה), לעניות דעתי אינו שגוי. במשלי יש "אשון חושך" (משלי כ', כ'), כלומר באמצע החושך. כתיב "אישון חושך" (אל"ף בחטף-סגול), אך קרי "אשון חושך". ויש גם "באישון לילה" (משלי ז', ט'). ביאליק חיבר איפוא את שני הביטויים, ובכך העיד על עצמו כי הכיר היטב את המקורות. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משה, עורך-דין |
|
|
3 |
|
|
אדון עורך דין, לפני הכל את המילים לשיר "אתם זוכרים את השירים" כתב יהונתן גפן ולא אהוד מנור, לפני שאתה מתפלפל פילפולים שונים עליך לברר את הפרטים היבשים.
אתה סותר את עצמיך וזאת כי הרבה שירים מזרחיים נכתבו דווקא על ידי אהוד מנור. ואתה מדבר כאן על "כוונתו של המשורר.." ואתה אפילו לא מברר מי כתב את השיר, יצא המרצע מן השק, אינך מבין דבר במוסיקה.
אתה טוען כי החריזה בזמר המזרחי היא עלובה, ובכן בוא אפתיע אותך: אהוד מנור כתב הרבה מאוד משירי הזמר המזרחי ולדוגמא: שרית חדד, שמעון בוסקילה ועוד רבים מזרחיים וטובים כמו כן אזכיר את יאיר לפיד ואת עוזי חיטמן שכתבו לזמר המזרחי, עליהם אתה אומר "סלאט מאוס של חריזה עלובה ועבשה", נפלת כאן חזק ידידי, אתה בטוח שאתה עורך דין? אינך מבין כלל וכלל על מה אתה כותב ואתה רוצה שנסמוך על הטעם העלוב שלך כאשר אתה טוען ל "סלסולי מוואלי מזויפים" (מה זה מוואלי?) הקשבת פעם להראל מויאל? חסר טעם שכמוך. אני מסכם את הדיון בכך שאומר שאדון עורך דין לא קרא את החומר ולא התכונן, אדון עורך דין מעתיק מכל מיני כתבות שורות מכאן ומכאן (קופי פייסט)אדון עורך דין חסר טעם ונראה על פניו כי אינו מבין במוסיקה, שהרי השיר שהוא אחד הידועים בקלאסיקה העברית "אתם זוכרים את השירים" אינו מוכר לך כלל. אבקשך לא להגיב כאן יותר, טיפש. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יצחק וורשבסקי |
|
|
4 |
|
|
אין מוסיקה מזרחית ישראלית ואין זמרים מזרחים ישראלים.יש מוסיקה ערבית בעברית ויש זמרים יהודים חקיינים ששרים בעברית מוסיקה ערבית! הכל כדי לרצות את יוצאי ארצות ערב שרוצים בכל דרך אפשרית לשמר תרבות ארצות המזרח בישראל. להבדיל אלף אלפי הבדלות בין זה למוסיקה ים תיכונית יפיפיה שמאפינת תרבות הבלקן והמערב |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
א ר |
|
|
5 |
|
|
יהונתן גפן כתב את המילים ולא אהוד מנור.
אתה טוען שהחריזה עלובה במזרחית? לידיעתך אהוד מנור כתב הרבה שירים בזמר המזרחי, האם אתה קורה לו עלוב? הרי לפני רגע ציינת באיוולתך שאהוד מנור כתב את השיר "אתם זוכרים את השירים" והשמצת חזור והשמץ את יוצרי המזרחית, כנראה שאתה לא קורא את מילות השירים לא "במזרחית" ולא "באשכנזית", אתה סתם כותב כאן קשקושים השד יודע מאיפה הבאת אותם (השד העדתי כנראה), מכיוון ואתה לא קורא את מילות השירים ואינך יודע מי הכותבים, אני מעריך שכנראה גם לא האזנת להם, אי לכך כל טענותיך נדחות על הסף. כל ההשמצות שלך בגין מאוולי (?) זיופים וכו תלושים מהמציאות.אתה לא חייב להגיב בנושאים שאין לך בהם הבנה בסיסית. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
המוחה הלאומי |
|
|
6 |
|
|
לפני שתקראו, כדאי שתנגבו את הקצף מעל שפתותיכם. ההשתוללות היתה צפויה, מאחר שתמיד יש כאלה.
תופעה מוכרת וידועה היא, שכותבים מוכשרים - תמלילנים ומלחינים - "יורדים לזנות" וכותבים במתכוון ברמה נמוכה יותר, כדי להתאים את הרמה לקהל האוהב את הסגנון הירוד יותר. לא רק בכתיבת המילים, אלא גם בעיבוד המוסיקלי, שניכר בו כי המעבד הוא מקצוען בתזמור, ומורגש שגיחך בשעת הכתיבה. לדעתי, ננסי ברנדס יודע לא מעט בתחום זה.
כך היה קורה אילו התבקש מנדלסון לכתוב עבור להקת-קצב של חובבים בשכונה. לא אתפלא אם גם אהוד מנור השתתף בכך.
התאמת הסגנון והרמה לקהל היעד קיימת גם בכתיבת שירי ילדים. יש שירי ילדים נפלאים, שרמתם הלשונית והחרזנית גבוהה מאוד, אך ברור שהתוכן, הסגנון והמשקל הותאמו להבנתם של ילדים. השיר "יונתן הקטן" הוא דוגמה לכתיבה לילדים: מילים יפות, חריזה טובה, לחן פשוט וקליט, אך איש לא יתייחס לשיר זה כאל משהו שאינו שיר ילדים.
כותבי הסגנון המכונה "זמר מזרחי", שאינו כזה באמת, רואים את קהל היעד שלהם כקהל נמוך יותר. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משה, עורך-דין |
|
|
|
|
|
תפסיק לדבר על קהלים נמוכים וגבוהים אולי בסוף תשלח אותנו למשרפות ביחד עם הערבים כי אנחנו לא אוהבים את יהונתן גפן וביאליק כמוך.
גם אני בתור מזרחי הצבעתי עבור טומי לפיד שהוא גזען בדיוק כמוך אחרי השפעת שטיפת מוח ממושכת של התקשורת בכך שהוא בנאדם נאור ונגד כפיה דתית, אולם הבנתי את גזענותו אחרי שהוא התחיל לדבר על טול כרם ועמיר בניון והצהרתו שישראלי אמיתי בעיניו הוא רק בבואת בנו יאיר משרתם הנאמן של בעלי ההון.
מאיפה באתם לנו מוחקי זהויות ארורים שכמותכם אנחנו חיים במזרח התיכון אם אתם שונאים אותו תלכו לאיפה שמתאים לכם ותפסיקו לחנך אותנו להיות כמוכם כי אנחנו ממש לא כמוכם. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
מזרחי מדוכא |
|
|
|
|
|
אנשים כמוך, הרואים בהבעת דיעה על סגנון מוסיקלי "גזענות", ואשר אינם מבינים כי יש גם "אשכנזים" המהווים קהל שרמתו ירודה - זה אינו עניין של עדה אלא של רמה תרבותית - אינם זקוקים לתשובה. במיוחד כאשר חכמים כמוך מדברים על משלוח אנשים למשרפות. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משה, עורך-דין |
|
|
7 |
|
|
סבורני כי כל התגובות, מזווית ראייה סובייקטיבית של הכותבים, הן נכונות וצודקות. לכן, כן יירבו. הויכוחים והארגומנטים רק מחדדים את המחשבה ומתסיסים את המוח. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
עמוס שריג |
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
איתמר לוין
בגישה המיושנת של ניהול משבר, הרשת היתה עושה הכל על-מנת לגמד את התחקיר ולשלוט בדיון הציבורי סביבו. בגישה המודרנית שלנו, ההיפך הוא הנכון. המטרה תהיה שכו-ל-ם ידברו על התחקיר במשך שבועות ארוכים ושכו-ל-ם יצפו בו
|
|
|
|
|
|
גדי להב
כלבוטק-טיב טעם אתמול לא היה תחקיר אלא משפט שדה בו לא נותר לצופים אלא להגיע למסקנה שבכותרת
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
יורם מרקוס
לרגל מלאת 21 שנה לנפילתו של רון ארד בשבי - ב-16 באוקטובר. שינוי הסטאטוס של רון ארד מ"שבוי", ל"נעדר", במקום לדרוש את קיום וכיבוד זכויות האנוש הבינלאומיות שלו כשבוי-מלחמה, היו הטעות - הגורלית? - שביצעה מדינת ישראל בטיפולה בפרשת הנווט השבוי
|
|
|
|
|
|
אורנה רב-הון
כדאי לא להתחיל כל יוזמה חדשה במשך כל חודש חשוון. התוצאות עלולות להיות קיצוניות - לטוב או לרע. התוצאה של ניסיון כזה יכולה להתגלות כמר או כרם, כעולה על כל ציפיותינו או כשוקעת בתהום הנשייה
|
|
|