X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לילי קופצקי, אסירת אושוויץ ומזכירתם של ראשי מחנה ההשמדה לשעבר, הקדישה את כל חייה לאיתור הפושעים ולהחדרת תודעת השואה לנוער
▪  ▪  ▪

בקרב שרידי מחנות ההשמדה בארץ, שנותרו עדיין בחיים, היא ידועה בכינויה: "ביאטה קלרספלד הישראלית", אף כי את מבצעיה קיימה תמיד הרחק מאור הזרקורים. כתובת הקעקע, החקוקה על זרועה השמאלית, משייכת אותה, מטבע הדברים, אל המחנה הלא-מבוטל של אסירי הגדול במחנות ההשמדה - אושוויץ.
אלא שלא כרבים מעמיתיה לגורל, עברה לילי קופצקי, תושבת רמת-גן, את מוראות השואה משני צדי המתרס: מצד אחד כאסירת המחנה הידוע לשמצה, ומצד שני - כמזכירתם של מפקדיו מטילי המורא. אלה ניצלו את ידע השפות הרב שרכשה, הטילו עליה לזייף את סיבת המוות בכרטיסיהם האישיים של האסירים שהוצאו להורג, ולרשום בהם כי מתו ממחלה. בכך ביקשו, כמובן, להעלים מן העולם את עובדת השמדתם בכבשני הגז.
איסוף החומר
אלא שלילי קופצקי, אז עדיין לילי הולצר, לא יכלה להתנכר לילדותה. חרף הסכנה הרבה שבדבר, העדיפה לשים את נפשה בכפה ולזייף, במו ידיה, פרטים אישיים בכרטסת המחנה, כדי להציל בכך חיי אדם.
לילי הולצר, שעשתה באושוויץ שלוש שנים, היא מאותם בני מזל מעטים שהצליחו למלט נפשם מן הכבשנים. כאוד מוצל מאש חזרה אל מולדתה, סלובקיה, אך לא לאורך זמן. לאחר שנישאה וילדה את בנה-יחידה, היגרה עם בני-משפחתה לניו-יורק, שם הקימה, בסיועה של פליטת-אושוויץ אחרת, את "הארגון המיוחד של שרידי מחנות ההשמדה בארה"ב".
מספרת לילי: "רציתי לפעול למען אותם מעטים שנותרו בחיים ולהקים למענם בית-אבות מיוחד, שבו יוכלו לבלות את שארית-ימיהם". לצורך גיוס הכספים קיימה לילי מגעים עם ממשלת-גרמניה ועם שלטונות העיר ניו-יורק, אולם אלה נקטעו באיבם, בשל מחלה קשה שתקפה את לילי ובשל אסון משפחתי שפקד את רעותה. בלית-ברירה פורק אף הארגון שהקימו השתיים.
עדים ומסמכים
כשעלתה בגפה ארצה, התיישבה בדירה צנועה ברמת-גן. מאז עלייתה לא חדלה לשקוד על איסוף חומר ארכיוני על אודות הפושעים הנאצים שעדיין נותרו בחיים והמסתתרים ברחבי העולם הגדול. את התיקים עבי הכרס, שמילאו את דירתה, העמידה לרשות מוסדות וארגונים יהודיים, הלוחמים לאיתור הקלגסים הגרמניים ולהעמדתם לדין.
שרידי מחנה ההשמדה, שלא שכחו את מיטיבתם, החליטו לגמול לה על העזרה הרבה שהושיטה להם בעת צרה, ושבזכותה נותרו לא מעטים מהם בחיים: הם בחרו בה כמזכירת ארגון ניצולי אושוויץ בישראל. בתפקידה זה החליטה לילי קופצקי לשים דגש מיוחד על הצורך בהחדרת תודעת השואה בקרב הנוער. באמצעות עדים ומסמכים היא הוקיעה את מאמציהם של גורמים אנטישמיים, ובהם ארגונים ערביים, להכחיש את אירועי השואה ואת השמדתם של שישה מיליון יהודים בידי הנאצים. היא גם הופיעה, לא אחת, בפני סטודנטים באוניברסיטאות בארץ ובעולם, וגילתה את אוזנם, באורח בלתי-אמצעי, על האירועים שהייתה עדה להם במו-עיניה. בד-בבד היא גם דאגה להפיץ מיסמכי-שואה שונים בקרב ממשלות, מוסדות וגופים ציבוריים.
מבצע-הסברה
במאבקה הסתייעה תמיד בראשי ארגונים יהודיים אנטי-נאציים, כמו פסח בורשטיין ורפאל אולבסקי וכמובן גם ב"יד ושם" , שאחד מחוקריו, אריך קולקה, פעל תמיד לצידה. גם לוחמים אנטי-נאציים בחו"ל הביעו, לא אחת, באוזניה את נכונותם להירתם למבצע ההסברה של ארגונה. עכשיו גם מותר לגלות כי אפילו ציידת הנאצים מגרמניה, ביאטה קלרספלד, לא היססה לתרום את מירצה ונסיונה למאבקה הגדול של ציידת הנאצים הישראלית.
יד הגורל היא שבסתיו הבא יתקיים בארץ כנס בינלאומי של ניצולי השואה, במסגרת אירועי ה-60 למדינה - רעיון שאותו הגתה לילי קופצקי. כמשאת-נפשה מזה שנים. מן הסתם תהיה זו ההזדמנות האחרונה לעריכת כנס כזה לאותם עשרות-אלפי ניצולים שנותרו, עדיין, בחיים.

תאריך:  18/10/2007   |   עודכן:  18/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפורה של ציידת הנאצים הישראלית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה עם הנאצים שמסתתרים בישראל
צייד הנעצים  |  18/10/07 14:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי עבדי
אגף ההסברה של משרד החוץ נכשל בתפקידו, כך מודה המנכ"ל לשעבר, רון פרושאור    הנימוק: "סיבות תקציביות"    אם כך פני הדברים, ראוי אפוא לסגור את אגף זה ולהפריט לאלתר את מערך ההסברה הישראלי
ד"ר יובל ברנדשטטר
ליברמן מוכיח שוב ושוב כי את קולות הבוחרים קיבל מתוך בורות, או גניבת הדעת
עו"ד ירון טיקוצקי, עו"ד אלי דורון
לעניין התנהגותו של הבנק קבעה השופטת, כי זו "תמוהה ביותר. היא גובלת ברשלנות קשה ביותר-הן בעצם העמדת ההלוואה בלי רישום משכון ובלי קבלת התחייבות לרישום משכנתא מטעם למנהל מקרקעי ישראל והן בעצם אי רישום המשכון משך כמעט 9 שנים נוספות"
איתמר לוין
לוט העדיף את סדום על פני אברהם והביט על פוריות הארץ במקום על מעללי תושביה. וזהו הלקח לכל מי שמזניח את המוסר לטובת העושר ומקריב את עשיית הטוב על מזבח האופורטוניזם
אהרון רול
אין כל הסבר לעובדה כי כל ראשי ממשלות ישראל למעט בנימין נתניהו אשר פעל נמרצות לשחרורו של יונתן פולארד, לא נקפו אצבע רשמית ופומבית לשחרורו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il