X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ללא כל קשר ליום הכיפורים או לחג הרמדאן, ישנם כיום בעולם הערבי והאיסלאמי מי שעסוקים בחשבון נפש עמוק גל הטרור הרצחני המציף את העולם, מאבקים פנים איסלאמיים המביאים למותם של מאות אלפי בני-אדם, בנוסף להשחרת דמותם של המוסלמים ודמות האיסלאם בעיני העולם - אלו מביאים אנשי-רוח ערביים - אינטלקטואלים ואנשי דת - לעסוק בשאלה מה השתבש
▪  ▪  ▪

עבד אל-חמיד אל-אנסארי, דיקן הפקולטה למשפטים והשריעה באוניברסיטת קטר לשעבר, מקדיש רבים ממחקריו להתחקוּת אחר שורשי האידיאולוגיה האיסלאמית הקיצונית. על-פי רוב מתייחס אל-אנסארי במאמריו לתפקיד המסגדים והמדרסות האיסלאמיות, ומסביר כיצד הפכו למרכזים להפצת חשיבה פונדמנטליסטית וקיצונית. המסגדים, אומר אל-אנסארי, הפכו כיום לזירות תעמולה מפלגתית ולהפצת אידיאולוגיות קיצוניות.
אנשי דת מטיפים מעל בימות המסגדים לאלימות, ”וממשיכים למלא את ליבותיהם של צעירינו ברגשות שנאה ועוינות נגד התרבות המודרנית“. התכנים הנלמדים במדרסות הפזורות ברחבי העולם הערבי והאיסלאמי, אומר אל-אנסארי, רחוקים מרחק רב מלימודים מודרניים; הן מקנות לתלמידיהם תפיסות שגויות של מושג הג'יהאד ובוחרות ללמדם את הלכות האיסלאם הקיצוניות ביותר. הן אינן מחזקות רגש השתייכות ונאמנותם למולדת ואף ההפך מכך - הן ממלאות אותם בשנאה כלפי המדינה אותה הם מחשיבים לחילונית ואשר פועלת על-פי תכתיבי ”הכופרים“ - המערב וארצות-הברית. מכאן קצרה הדרך לשכנע את אותם תלמידים לאמץ את הג'יהאד נגד המדינה עד כדי ביצוע פעולות-התאבדות.
הפרופסור מאמון פנדי, מומחה מצרי בתחום האיסלאם הפונדמנטליסטי, טוען כי התקשורת הערבית, ובראשה תחנות-הלווין הערביות לוקחות חלק נכבד בהשרשת תרבות הטרור בקרב החברה הערבית. לטענתו, רבים מן ה-”מומחים“ והפרשנים המתארחים בערוצי החדשות הינם למעשה חברי ארגונים ומפלגות איסלאמיות קיצוניות, ובהופעתם בתקשורת הם משמשים כסנגוריהן של אותן קבוצות ממש. כזה הוא לדוגמא, אוסאמה חמדאן, נציג החמאס בלבנון, המשמש כיום פרשן ב"אל-ג'זירה". ”אין זה מפליא אפוא“, הוא מוסיף, ”כי סגנו של מנהיג ארגון אל קאעדה, איימן אל-זוואהירי, זוכה בכינוי ’ד"ר איימן‘, ובן-לאדן עצמו מוצג כ-’שיח' אוסאמה‘, בעוד שמעשי האלימות היוצאים מבית מדרשם זוכים בלשונם של אותם פרשנים לכינוי -"מעשים אותם מכנה וושינגטון כּטרור".
לרגל ציון שש שנים להתקפות הטרור של 11 בספטמבר, שואל האינטלקטואל הפלשתיני אחמד אבו-מטר, מה התחדש בעולם הערבי והאיסלאמי. לטענתו בחלוף שש שנים ניתן לומר כי תופעת הטרור, ובמיוחד בעולם הערבי, מצויה במגמת עלייה. חלק ניכר ממאמרו מקדיש אבו-מטר לקשר שבין בעיית האנאלפביתיות בעולם הערבי (העומדת על כ-40 אחוזים) לבין התחזקות הטרור. לטענתו אותם מיליוני אנאלפביתים אשר אינם יודעים לקרוא ולכתוב, מעבירים את מרבית שעותיהם במסגדים ומול מכשירי הטלוויזיה. הם מאזינים וצופים בשטף שידורי-הלווין הדתיים המנוהלים על-ידי שיח’ים בורים, במלוא מובן המילה, המדברים ללא הרף ומעודדים לטענתו, מעשי אלימות.
מהי המסקנה העולה מכך, אם-כן? אותם אינטלקטואלים ערביים מדברים למעשה על אידיאולוגיה קיצונית השולטת על השיח הפנימי בעולם הערבי והאיסלאמי והמתבטאת כאמור בתעמולה קיצונית המופצת במסגדים, במערכות החינוך הדתיות ובכלי התקשורת הערביים. על-רקע מציאות זו הופכת המלחמה בהסתה ובאידיאולוגיה הקיצונית לצורך של ממש - ומכאן חשיבותם של אנשי-הרוח הערביים. בראייתם, רק שינוי מתוך החברה הערבית והאיסלאמית, יוביל לשינוי המיוחל. הם מקווים כי באמצעות הטפה נגד אלימות, הפצת רעיונות ליברליים ודמוקרטיים וקריאה לרפורמה איסלאמית-דתית בכלי-התקשורת הערביים השונים והאינטרנט, תיווצר האפשרות לחדור מבעד לערפל הסמיך של השיח הקיצוני והסגירוּת המחשבתית השלטים כיום על הרחוב הערבי. ”אין להסתמך אך ורק על כוחות הביטחון“, אומר אל-אנסארי, ”שהרי אין בכוחם של אלו לחדור אל המוחות הקנאים והנפשות המלאות שנאה ועוינות כלפי החברה בה הם חיים. הטרור הינו רעיון אלים השולח שורשים עמוקים החודרים את תרבות החברה“. לפיכך, הוא מוסיף, זוהי חובתם של המשכילים, של אנשי-הדת ושל המחנכים לצאת נגד תפיסת הטרור ולעקרה.
לסיכום, יש לציין כי אותם ליברלים אינם זוכים לפופולריות רבה בקרב העולם הערבי והאיסלאמי וקולותיהם אינם זוכים על-פי רוב לתהודה מספקת. אולם אומץ-הלב וההתמדה שהם מפגינים מחייבים את העולם המערבי לתת את הדעת ולחשוב כיצד עליו לסייע בהפצת משנתם במלחמה האידיאולוגית באיסלאם הרדיקאלי ובמאבק על מוחם ועל ליבם של מיליוני צעירים מוסלמים.

תאריך:  22/10/2007   |   עודכן:  22/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המאבק האידיאולוגי באיסלאם הרדיקאלי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הפונדמנטליזם האיסלאמי
מוצא "פרנקית"  |  22/10/07 19:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
דווקא העיתון "לאנשים חושבים" לועג לאינטיליגנציה של קוראיו ומתייחס אליהם כאנשים נבערים ורפי שכל
עו"ד חיים קליר
ילד בן 8 נאנס בתוך כיתת בית הספר על-ידי השרת, עובד בית הספר. האנס הורשע ונדון למאסר. האם לבית הספר יש אחריות אזרחית בנזיקין למעשה האונס? האם העובדה שהילד לא בא להעיד על נסיבות האונס עומדת לו לרועץ? את התשובה נותן השופט כרמי מוסק, מבית משפט השלום בירושלים
עו"ד משה גולדבלט
בניגוד לעו"ד בומבך, שכיהן כיו"ר ועדת האתיקה של מחוז תל אביב, אני איני מומחה לתחום האתיקה. בתמימותי סברתי כי עורך דין רשאי לפרסם את שמו ומענו ותחום עיסוקו ואף מספר השגים מקצועיים נוספים כמו פרסום מאמרים. מעולם לא שמעתי כי הרצועה הותרה מעבר לכך    מכתב גלוי ללשכת עוה"ד
יוסף דוריאל
אחרי התבוסות שספגנו בלוחמה הפסיכולוגית, בפרשת א-דורה וב"טבח כפר-קנא", נגרר הרמטכ"ל לתבוסה נוספת?
ארז מור
חשוב ביותר לגבות נתונים אותם אנו מאחסנים במחשב שלנו, כך שאם קורה משהו למחשב, החל בווירוס שתוקף אותו דרך גניבה וכלה בשריפה בבית חס ושלום, אנחנו יכולים להיות רגועים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il