X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ייתכן שהחלטת בג"צ מהיום אינה רק בשורה חשובה בתחום הנקודתי של השמיטה, אלא גם סוללת את הדרך להשבת מערך הרבנות לידי הציבור הדתי-לאומי. צריך לראות האם בג"צ יהיה מוכן להעניק גיבוי דומה למערך כשרות נפרד, למערך גיורים נפרד וכדומה
▪  ▪  ▪
יונה מצגר, שלמה עמאר

מי אמר שבג"צ לא חושב על החרדים? הנה, היום נתנו הנשיאה דורית ביניש והשופטים אליקים רובינשטיין ואסתר חיות לעיתונים החרדיים בדיוק את מה שהם צריכים לסוף השבוע: נושא לכותרות ארסיות ומאמרים מתלהמים. שהרי - האמינו או לא - גם בציבור החרדי, עיתוני סוף השבוע הם הנקראים ביותר.
ועכשיו ברצינות. סביר מאוד להניח שהחרדים יתקפו בשצף קצף את החלטת בג"צ הקובעת שהרבנות הראשית אינה יכולה להניח לכל רב עיר להחליט כרצונו אם להשתמש או להשתמש בהיתר המכירה בשנת השמיטה. סביר מאוד להניח, שאליקים רובינשטיין חובש הכיפה הסרוגה, שכתב את פסק הדין, יהיה מטרה נוחה להתקפות אישיות (בדיוק כמו אמנון דה-הרטוך ממשרד המשפטים). אבל לציבור הדתי-לאומי, פסק הדין הוא בשורה טובה.
תחת הרב יונה מצגר, הפכה הרבנות הראשית לשלוחה של הציבור החרדי. הרב מצגר נבחר בתמיכתו הנמרצת של החשוב שבפוסקים החרדיים בדורנו, הרב יוסף שלום אלישיב. כפי שפורסם כאן בעבר, הוא אף אומר במפורש שבספקות הוא מתייעץ עם "גדולי הדור" - כינוי השמור רק לרבנים החרדיים (הערת אגב: פעם הרבנים הראשיים נמנו גם הם עם גדולי הדור, במובן האמיתי של המילה).
הרבנות הראשית של היום היא גוף מחמיר, ששכח את הכלל "כוחא דהיתרא עדיף". היא מחמירה בשמיטה, היא מחמירה בגיור, היא מחמירה בכשרות. רק כאשר עולות על שולחנה סוגיות דתיות-פוליטיות, היא נאלמת דום או פועלת כמי שכפאו שד (כפי שהיה למשל בנושא הרס בתי הכנסת בגוש קטיף). בקיצור: היא מגיבה כמו מפלגה חרדית קלאסית.
חשוב לסייג ולומר, שמדובר בנושאים המסורים למועצת הרבנות הראשית, בראשה עומד כיום הרב מצגר. עמיתו, הראשון לציון ונשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב שלמה עמאר, הרבה יותר פרגמטי ומעשי. היה זה הרב עמאר שניסה להגיע להסדר עם השר דניאל פרידמן בנושא הגיור ונישואיהם של מי שאינם יהודים, והיו אלו החרדים האשכנזים שהרימו קול זעקה נגד. אולי בעוד חצי שנה, כאשר השניים יתחלפו בתפקידיהם, נראה רבנות ראשית מתונה יותר. אולי.
מכל מקום, מה שעשתה הרבנות בנושא השמיטה היה לא רק שבירה של מסורת הלכתית ומעשית בת כ-120 שנה, אלא גם בריחה מאחריות. תארו לעצמכם מצב שבו הרמטכ"ל היה אומר: אני לא קובע מה תהיה תורת הלחימה של צה"ל; כל מח"ט יקבע לו תורה משלו. זה כמובן מגוחך לחלוטין, אבל זה בדיוק מה שעשתה הרבנות הראשית.
גם הרב מצגר הבין, שלא יוכל להודיע בריש גלי שאינו מפעיל את היתר המכירה (למרות שאמר במפורש שהיה רוצה שזה מה שיקרה בשמיטה הבאה - אבל זו כבר לא תהיה בעיה שלו). לכן, הוא אומנם לא הפעיל אותו, אבל רשמית הניח לכל רב עיר להחליט למי הוא נותן תעודת כשרות בשנת השמיטה.
תעודות הכשרות הן אכן עניינה של הרבנות המקומית, אך לא בהיבטים המחייבים מדיניות כלל-ארצית. הרי רב עיר אינו יכול למכור את אדמות החקלאים המספקים תוצרת דווקא לעירו, בדיוק כמו שרב עיר אינו נותן הכשר לקונצרנים של מזון הפרוסים בכל הארץ (לתנובה, למשל, יש רב משגיח משלה). זה היה תמיד עניינה של הרבנות הראשית, כך שמשמעות גישת ה"שב ואל תעשה" של הרב מצגר היתה אחת: היתר המכירה - יוק.
החרדים מעדיפים להשתמש ביבול נוכרי, כלומר: בעיקר יבול מיובא או כזה הנרכש מחקלאים פלשתינים. המשמעות הכלכלית, הלאומית והביטחונית של יבול נוכרי אינה מטרידה אותם.
הרבנות הראשית, כמוסד ממלכתי שכל כוחו בא מהחוק הישראלי, חייבת לחשוב ולפעול אחרת. המבט שלה חייב להיות נרחב בהרבה, חייב לתת מענה לכולם. זה מה שהכריח אותה היום בג"צ לעשות.
ברקע ההחלטה עומדת גם יוזמתו של ארגון צהר להעניק הכשרים משלו, במקביל לאלו של הרבנות. זהו ארגון רב-פעילות של רבנים ציוניים צעירים, שכבר חולל גדולות ונצורות בתחום הנישואין וקירוב הלבבות. אם יוכל להקים גם מערך כשרות משלו, ייתכן שהחיים של כולנו ייראו אחרת. ייתכן שנקבל מערכת כשרות הפועלת רק משיקולים מקצועיים, ולא משיקולים של הכ' המשולשת: כבוד, כוח, כסף.
בקיצור: ייתכן שהחלטת בג"צ מהיום אינה רק בשורה חשובה בתחום הנקודתי של השמיטה, אלא גם סוללת את הדרך להשבת מערך הרבנות לידי הציבור הדתי-לאומי. צריך לראות האם בג"צ יהיה מוכן להעניק גיבוי דומה למערך כשרות נפרד, למערך גיורים נפרד וכדומה.
נכון, פירוד אינו דבר חיובי. נכון, מוטב שהכל יהיה ביד אחת. אך כאשר היד האחת הקיימת פועלת בעצמה רק משיקולים של מגזר צר בציבור - אין לשאר הציבור ברירה אלא לפעול לטובת עצמו. הרבנות הראשית כורתת את הענף עליו היא יושבת. העץ עצמו חזק ממנה.

הכותב הוא מנהל הפרסומים בלשכת רואי חשבון. המאמר מבטא את עמדתו האישית בלבד.
תאריך:  24/10/2007   |   עודכן:  24/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמילי לנדאו
ואירן ממשיכה לעבוד על תוכנית הגרעין שלה כאילו לא קיבלה כבר בעניין זה מועצת הביטחון של האו"ם שלוש החלטות מחייבות
יוני בן-מנחם
ח'אלד משעל ממשיך להוביל את הקו הקיצוני וכבר הודיע שארגון החמאס החל להכין את האינתיפאדה הבאה. בינתיים, ברצועת עזה מסייע לו דוקטור מחמוד א-זהאר
מנחם ברוד
הכרה ב'גיורים' שאינם על-פי ההלכה תיצור תוהו ובוהו שקשה להמעיט בחומרתו. אם תכיר המדינה בגיורי-סרק שונים ומשונים, יאבד הרישום את כל משמעותו
עו"ד דב אבן-אור
אני שואל את חברי הליכוד: במה באמת אתם מלוכדים? איזה דבק מחבר ביניכם? איזו אופוזיציה ראשיכם מפעילים? ע"ס מה מפלגתכם ראויה להרכיב את הממשלה הבאה? האם אינכם רואים את הבור הענק שנפער בין מה שאתם באמת רוצים ובין מה שראשי תנועתכם אומרים ועושים?
יהונתן דחוח-הלוי
הסכנה של אירידנטה פלשתינית עשויה להיות מוחשית לאחר הקמת המדינה הפלשתינית, וכך גם הסיכויים לאינתיפאדה פלשתינית מבית בגבולות 1948    נסיגה לגבולות "הבטן הרכה" עלולה אפוא להציב איומים קיומיים חדשים על היציבות במדינת ישראל ועל עצם קיומה
רשימות נוספות
בג"צ ביטל את החלטות הרבנות  /  משה ריינפלד
ישראל רוצה תוצרת חקלאית פלשתינית לשומרי שמיטה  /  עידן יוסף
מסתמן: עקיבא פולק בראש מערך צהר לכשרות  /  עידן יוסף
מה לשמיטה ולנו?  /  ראובן ימרום
מדריך הכשרות  /  שמואל שטח
על השמיטה  /  אדמונד חסין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il