X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הליכה שבי אחר "קולות השווא המתונים" משחקת לידי תנועת החמאס, החותרת להשתלט באופן בלעדי על הייצוג של העם הפלשתיני ולהקים מדינת הלכה איסלאמית
▪  ▪  ▪

פרשנים ופוליטיקאים בישראל חוזרים וטוענים שתנועת החמאס יכולה לשמש פרטנר להסדר ברצועת עזה ואף במסגרת הסדר כולל לישוב הסכסוך. השר עמי איילון קרא (24.10.2007) לראש הממשלה להכריז שהחמאס שותף רצוי בוועידת אנאפוליס, ובלבד שהארגון יודיע מראש, כי כל סיכום שיושג באנאפוליס בין אולמרט ליושב-ראש הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, יהיה מקובל עליו.
בחמאס קיימת מחלוקת בין שני זרמים מרכזיים הנוגעת לשאלת הטקטיקה המדינית. הזרם הקיצוני, המזוהה עם מחמוד אל-זהאר, דבק בהמשך הג'יהאד הבלתי מתפשר נגד "אויבי האיסלאם", ובהם ישראל והמערב. הזרם המתיימר להציג עצמו כפרגמאטי ומזוהה עם ראש ממשלת החמאס, איסמאעיל הניה, מעוניין לנצל את האפיק המדיני להשגת היעדים האסטרטגיים של החמאס. יועצו המדיני של הניה, אחמד יוסוף, נחשב למוביל הקו הפרגמאטי והוא מנסה לשווק את "הפנים החדשות של החמאס" מול המערב בהתבטאויות "מתונות" בתקשורת ובפגישות עם גורמים אירופים בשנה האחרונה.
במסגרת הקמפיין התקשורתי, התראיין השבוע יוסוף לסוכנות הידיעות הפלשתינית "רמתאן" (09.11.2007) וטען, כמשתמע, כי אמנת החמאס הינה מסמך היסטורי גרידא שאין לו כיום השפעה של ממש על עיצוב המדיניות של החמאס וכי מקור הסמכות החדש של החמאס הינו מצע הממשלה. לדברי יוסוף, יש לשפוט את החמאס בהתאם למצעה המדיני ולא לפי מסמכיה ההיסטוריים. עוד טען יוסוף, כי חמאס מייצגת את הגישה האיסלאמית המתונה והיא מעוניינת להגיע להסדר שלום המתבסס על תפישת ההודנה או הפסקת אש ארוכת טווח.
"הקול המתון" של יוסוף אינו מבשר כל שינוי מהותי בעמדות החמאס, ובוודאי לא בשאלת ההכרה בזכות הקיום של מדינת ישראל. יוסוף אינו מערער על עקרונות היסוד של החמאס, הרואה בכל פלשתין אדמת הקדש מוסלמית, ובצורך להמשיך את המערכה להפצת האיסלאם בעולם כולו. הויכוח בחמאס נסוב סביב השאלה כיצד להשיג את שחרור פלשתין בדרך הקלה והמהירה ביותר.
בראייתו של הזרם הקיצוני, "ההתנגדות" - היא המאבק המזוין - הוכיחה עצמה כגורם האפקטיבי ביותר שהניע את ישראל לראשונה מאז 1967 לסגת ללא תנאי מ"השטחים הפלשתינים הכבושים". הזרם הפרגמאטי סבור כי בעיתוי הנוכחי, לאחר ההשתלטות על עזה, ראוי לעשות שימוש בכלים מדיניים על-מנת להביא לנסיגה ישראלית נוספת מיהודה ושומרון, וזאת מבלי שהפלשתינים מוותרים כהוא זה על עמדותיהם ומוכנים להעניק בתמורה אך ורק "הפסקת אש", שהיא בבחינת פסק זמן להיערכות טובה יותר לקראת השלב של העימות על שאר חלקי פלשתין.
לזרם הפרגמאטי יעדים נוספים, ובראשם "הכשרת השרץ" (החמאס) כגורם מדיני לגיטימי המסוגל לספק (לכאורה) את הסחורה. לכך יש חשיבות עליונה, לא רק לשם ייצוב שלטון החמאס ברצועת עזה, אלא גם כדי לשמוט את הקרקע מתחת לשלטונו של אבו מאזן והתנועה הלאומית הפלשתינית. הפרגמטיזם בא לידי ביטוי בנכונות להסתייע בגורמים בינלאומיים, האיחוד האירופי או האו"ם, אך אינו מבטא כלל ועיקר קבלת של מקור הסמכות של הקהילה הבינלאומית.
מבחינת החמאס - "מתונים" וקיצוניים כאחד - מקור הסמכות היחיד הינו הקוראן ואין בלתו. הליכה שבי אחר "קולות השווא המתונים" משחקת לידי תנועת החמאס, החותרת להשתלט באופן בלעדי על הייצוג של העם הפלשתיני ולהקים מדינת הלכה איסלאמית שתהיה חלק בלתי נפרד מהח'ליפות האיסלאמית העולמית.

הכותב הינו חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (www.jcpa.org.il)
תאריך:  13/11/2007   |   עודכן:  14/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי מילשטיין
צה"ל בין בריחה (שנת 2000) לתבוסה (שנת 2006) בדרום לבנון
עו"ד זאב קם
הפרסומים השליליים, הכתבות המשמיצות, הפרשיות החדשות שצצות מכל עבר. את כל אלה ועוד הרוויחה מפלגת הגמלאים ביושר. מפלגת הגמלאים תסיים בקרוב את דרכה הפוליטית. בין אם יקרה הדבר בבחירות הבאות, ובין אם בדרך של התפצלות והתפלגות המפלגה עוד קודם
עו"ד דב אבן-אור
צה"ל מטייח חקירות מוות ומערכת המשפט מסייעת לו    מסקנותי ע"ס ידע אישי
קובי לירז
מה משותף לוועידת אנאפוליס וזבוב האנופלס? משניהם נקבל קדחת. אז למה כולם רצים לשם? התשובה - ה-ם מ-פ-ח-ד-י-ם
יוסי אחימאיר
ישראל, שמפירה התחייבויותיה לעצמה, מצטיירת כמדינה עלובה בעיני אויביה. זוהי ישראל לחיצה, שהכל ניתן לחלץ מידיה, בסבלנות ובעיקשות שהערבים ניחנו בהן
רשימות נוספות
ברק: שיבת פליטים רק למדינה הפלשתינית  /  איציק וולף
מחבל תנזים נעצר בלילה ביריחו  /  איציק וולף
לבני: ללא הסכמות לא נגיע ליישום  /  רונן ליבוביץ, איציק וולף
מני מזוז טועה  /  חמי דורון
לראות מעבר לקסאמים  /  צבי גיל
רוח אופטימית במזרח התיכון  /  אסתר שניאורסון גרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il