X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מבקר המדינה הוציא תחת ידיו דוח לא מחמיא במיוחד כלפי צה"ל, מאז שנת 2000 ועד מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006. אחת הטענות המרכזיות של מבקרי מלחמת לבנון השנייה היא אי-גיוס המילואים וכניסה קרקעית מסיבית ללבנון
▪  ▪  ▪

לא אחת מתח כותב שורות אלה ביקורת חריפה על צה"ל, על מפקדיו ותרבות קבלת ההחלטות הקלוקלת שארגוןזה מתאפיין בה. אין זו סוגייה של השנים האחרונות, אלא עניין שב"שגרה", בעל דפוסים מושרשים מאוד בחברה הישראלית. אין בביקורת כדי לפגום אהבה אמיתית לכל אלה שנוטלים חלק בעשייה הביטחונית של ישראל. כל הכוונות של הביקורת הן לשפר ולתקן את הדרוש למען ביטחונה של ישראל.
כאשר הדברים נאמרו מפי הכותב, הביקורת נשמעה כהתרסה כלפי צה"ל. והנה, מבקר המדינה הוציא תחת ידיו דוח לא מחמיא במיוחד כלפי צה"ל, מאז שנת 2000 ועד מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006. אחת הטענות המרכזיות של מבקרי מלחמת לבנון השנייה היא אי-גיוס המילואים וכניסה קרקעית מסיבית ללבנון. העיקרון מוסכם, שהרי כדי לעצור את טילי חיזבאללה, לא ניתן מן האוויר בלבד.
זאת ועוד, קצינים בכירים ביותר של צה"ל טוענים עד היום שהיו תוכניות ואפילו תורגלו. בא מבקר המדינה וטען בדוחו כך: "באשרה את הפגיעה באימוני מערך המילואים מדי שנה בשנה, ללא ניתוח המשמעויות המבצעיות שלה וללא דיון בהן, בייחוד לנוכח קביעתו של שר הביטחון באוגוסט 2005 בדבר אי-כשירות מערך המילואים, קיבלה עליה הממשלה סיכון גבוה שמערך זה לא יפעל כנדרש אם תפרוץ מלחמה כוללת".
דומה שדברים יותר ברורים מכך לא ניתן לקבוע. ועתה, לאפשרויות שהיו בפני הרמטכ"ל כאשר הממשלה החליטה לצאת למלחמת לבנון השנייה: לנסות ולפגוע בתשתיות הטרור באמצעות חיל האוויר ואמצעים טכנולוגיים אחרים, או להכניס את כוחות המילואים בכמויות גדולות כדי להגיע למשגרי הקטיושות. אילו היו בוחרים באפשרות השנייה, הרי שלאחר חמש שנות "בצורת" באימונים, בנקל ניתן לנחש שחיילי המילואים היו הופכים לברווזים במטווח.
ואיך בכל זאת הגענו למצב הזה? המבקר נותן את התשובה בצורה ברורה וחד-משמעית "למערך המילואים ביבשה נקבע מודל אימונים המבוסס על מחזור אימונים שנתי שנועד לשמר את מוכנותו למלחמה. בשנת 1989 שונה המודל למודל המבוסס על מחזור אימונים דו-שנתי, בעיקר בשל אילוצים תקציביים, ובשנת 2004 הוחל באימון במחזוריות תלת-שנתית. למרות הירידה הניכרת בתדירות ובהיקף של האימונים, מפקדת זרוע היבשה לא בחנה את ההשפעות האפשריות של המודל החדש על יכולתם של החיילים והמפקדים לשמר את הכשירויות הבסיסיות שרכשו בעבר, ואת השפעתו על כשירותם לבצע את משימותיהם בעת מלחמה"
מהי המשמעות של דברי המבקר? הקיצוצים התקציביים, הנהגת שיטות הפרטה אל תוך צה"ל ומדיניות כלכלית "נבונה" הביאו לתוצאות שלעיל. ואם לא מספיק, ממשיך המבקר ומבאר את דבריו: "בשנים 2003 עד 2005 דיווח צה"ל לדרג המדיני כי קיימת פגיעה מתמשכת באימוני מערך המילואים בכוחות היבשה עקב קיצוצים בתקציב אך לא הציג את המשמעויות המבצעיות של פגיעה זו ואת השפעתה על כשירות מערך המילואים למלחמה, כגון: פגיעה ביכולת לממש תוכניות מבצעיות, בין השאר, מבחינת משך הזמן הנדרש לביצוען; או הפגיעה ביכולת של החיילים להפעיל אמצעי לחימה שונים.
בדיון על תקציב מערכת הביטחון לשנת 2006, שהתקיים באוגוסט 2005 בראשות ראש הממשלה דאז מר אריאל שרון, ציין שר הביטחון דאז, מר שאול מופז, כי מערך המילואים של צה"ל איננו כשיר עקב הפגיעה באימוניו. מעיון בפרוטוקול הדיון עולה כי המשתתפים בדיון, לרבות ראש הממשלה, לא הגיבו על דבריו אלה. כמו כן, לא נמצא כי הממשלה דנה בנושא חיוני זה בעקבות דבריו המהותיים של שר הביטחון, וניתחה את המשמעות הנובעת מהם".
ולאחר כל אלה, מישהו מסוגל לשער מה היה גודלו של האסון לו היו נכנסים כוחות מילואים בכמויות גדולות מאוד לתוך דרום לבנון? יש להניח שהתשובה ברורה.
ועתה , כמה מילים למלעיזים של היום ולאלה שניהלו את המדינה בתקופה שאליה הדוח של המבקר מתייחס, היינו 2000-2007. מישהו עוד זוכר מי היו שרי האוצר בתקופה הנידונה? האם מותר לשאול עתה מה היתה "תרומתם" הסגולית לאי-מוכנות מערך המילואים של צה"ל? קל מאוד לבוא היום ולמתוח ביקורת קשה כלפי אחרים, וגם לבנות על הזיכרון הקצר של הציבור.
רגע לפני שלהקת המגיבים הקבועה קופצת ראש כדי להגן בחירוף נפש על "מלך ישראל" כזה או אחר, מן הראוי להביט אחורה, לא הרבה שנים, ולהיזכר באותה "כלכלה נכונה" שהונהגה בימים ההם. אין צורך לחזור על המנטרה של "תיקון הכלכלה" ו"הצלתה" של ישראל מן התהום הכלכלית.
ישאל כל אחד מן הקוראים [אם יש כאלה] האם רק צה"ל נפגע מן המדיניות הכלכלית הברוטלית שהונהגה כאן, או שמא היו גם המוני אזרחים גם? ויקי כנפו, הנכים וכד'.
הנייר והמיקרופונים סובלים כל אמירה. אלה שבאמת אכפת להם מן המדינה חייבים לעשות את חשבון הנפש ולבדוק מהן התוצאות של "מדיניות כלכלית נכונה".

ד"ר צלו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  20/11/2007   |   עודכן:  20/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחד בפה, אחד בלב
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
''הם קיבלו מכתבי אזהרה''
בנימין  |  20/11/07 19:20
2
"שְתֵּי מְדִינוֹת לִשְנֵי עַמִ
תמרה  |  20/11/07 19:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
אנאפוליס היא מעשה מחשבת של כישלון ידוע מראש    יסוד הכישלון טמון בקונספט אשר הציב את העגלה לפני הסוסים
אלעזר לוין
סוכן הביטוח המוביל, שהוא גם יו"ר מינהלת ליגת הכדורסל, הודיע על צעדים תקיפים נגד האלימות במגרשים    מי שחושב שלא די בכך - שיקום ויציע משהו אחר
ראובן לייב
על הטיילת של הרברט סמואל ממוקמת מסעדת הביסטרו, ברוח מלונות הפאר של עיר האורות האמריקנית, והנושאת את שמו של...גנגסטר יהודי, שחוסל בידי המאפיה הסיציליאנית [צילום: מיקה]
יואב עציון
הסיבה שבשלה ממשיכה הממשלה לסבסד תרבות הינה הפחד מפני תגובת האמנים. בכל פעם שפוליטיקאי כלשהו העז לגעת בציפור נפשם הם הפסיקו הצגות בהן אותו פוליטיקאי נכח והשתמשו בכוחם הציבורי על-מנת להבאיש את שמו בציבור
עו"ד משה גולדלבט
התביעה מהפלשתינים להכיר בישראל כמדינה יהודית היא התביעה הנכונה ביותר והצודקת ביותר ואף המעשית ביותר. אין טעם לדון בהסדרים מעשיים כאשר גם עיקרון יסוד זה אינו מקובל וכאשר קיימת נכונות מלאה להקמת מדינת לאום פלשתינית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il