X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סבורני שניתן למצוא הסכמה רבה להנחה שההנהגה הפלשתינית (של החמאס ושל הרשות הפלשתינית) עדיין רחוקה מאוד מאוד מהבנת המשמעות המלאה של הדמוקרטיה ויישומה בשטח
▪  ▪  ▪
אבו מאזן. רחוקים מהדמוקרטיה

הנשיא האמריקני ג'ורג' בוש הדגיש בנאומו בוועידת אנאפוליס את חשיבות הקמתה של מדינה פלשתינית עצמאית, דמוקרטית וברת קיימא כמתכון מוצלח לפתרון הסכסוך הישראלי פלשתיני. באותו היום שבו נשא הנשיא בוש את נאומו, הפגינו מאות אזרחים פלשתינים ברמאללה ובחברון נגד ועידת אנאפוליס בתהלוכות שאורגנו על-ידי "מפלגת השחרור" ותנועת החמאס.
אנשי הביטחון הפלשתיני של הנשיא מחמוד עבאס פיזרו את ההפגנות באכזריות רבה תוך שימוש באש חייה ובאלות. במהלך הפיזור נורה למוות אחד המפגינים, השאם בראד'עי תושב חברון, עשרות מפגינים אחרים נפצעו ובהם וא'איל א-שיוחי כתב רשת הטלוויזיה אל-ג'זירה. אנשי הביטחון הפלשתינים עצרו גם יותר ממאה מהמפגינים. בהחלט "דמוקרטיה לשמה".
האם אני נשמע קצת ציני? בהחלט כן. כיוון שבאותו היום הפגינו בירושלים יותר מעשרת אלפים מפגינים מהימין נגד ועידת אנאפוליס. נכון שמרכז ירושלים היה פקוק במשך כמה שעות, בגלל ההפגנה, אך שום מפגין לא נהרג או נפצע ומשטרת ירושלים שמרה בצורה מכובדת על הסדר הציבורי. כלומר יש לפלשתינים עוד הרבה ללמוד בכל הקשור לדמוקרטיה, שמירה על חופש הביטוי ועל חופש העיתונות.
אינני היחיד שמותח ביקורת על התנהגותם של אנשי הביטחון של הנשיא הפלשתיני מחמוד עבאס. גם ארגון הפת"ח שהוא עומד בראשו מתח עליהם ביקורת חריפה. בסופו של דבר נאלצה הרשות הפלשתינית להיכנע ללחץ הציבורי והזעם שהתפרץ בשטחי הגדה המערבית לאחר שהתמונות הקשות של דיכוי המפגינים שודרו בערוצי הטלוויזיה השונים. הנשיא עבאס, שר הפנים ושר ההסברה פרסמו גינוי לאירועים, והורו לשחרר את כל העצורים ולפתוח בחקירה רשמית.
אחת השאלות החשובות שאין לה תשובה היא מדוע הפקיר הנשיא מחמוד עבאס את השטח לתנועת החמאס ונסע לוועידת אנאפוליס מבלי לארגן עצרות תמיכה במשלחת הפלשתינית לשיחות? מדוע תנועת הפת"ח בגדה לא נרתמה למשימה? בפועל נוצר בשטח וואקום שאותו ניצלה תנועת החמאס והתוצאה ידועה.
אוזלת היד של הנשיא מחמוד עבאס והתנהגותם של אנשי הביטחון שלו כלפי המפגינים והעיתונאים הפלשתינים העניקה מתנה יקרה מפז לתנועת החמאס. כזכור איבדה תנועת החמאס הרבה מהתמיכה הציבורית בה בעקבות התנהגותם של אנשי ה"כוח המבצעי" בעזה אש ירו והרגו כמה מפגינים מתנועת הפת"ח באירועים לציון יום השנה השלישי למותו של יאסר ערפאת. עכשיו שואלים תושבי השטחים מה ההבדל בין אנשי הביטחון של עבאס לבין אנשי הביטחון של החמאס?
התשובה ידועה, אין שום הבדל. מדובר באותה תפיסה מעוותת של חוסר הבנת הדמוקרטיה והזכות לחופש הביטוי וחופש העיתונות. אחד מעקרונות הדמוקרטיה הוא שהרוב מכבד את דעת המיעוט ואילו המיעוט מכבד את החלטת הרוב. המצב ששורר היום בשטחים הפלשתינים בגדה וברצועה הוא של כאוס מוחלט ורמיסת כל עקרונות הדמוקרטיה.
אי אפשר להאשים רק את שלטון החמאס בעזה בהפרות זכויות האדם גם שלטונה של הרשות הפלשתינית בערי הגדה מאופיין במדיניות דיקטטורית וחוסר סובלנות כלפי ארגוני האופוזיציה השונים. לכן נאומו של הנשיא ג'ורג' בוש על מדינה פלשתינית דמוקרטית נשמע לי קצת נאיבי. האמריקנים לחצו בזמנו על ראש הממשלה שרון לאפשר לתנועת החמאס להשתתף בבחירות לפרלמנט בשטחים, במסגרת המדיניות שלהם ללמד את מדינות ערב את תהליך הדמוקרטיזציה, התוצאה הייתה שארגון החמאס זכה בינואר 2006 בבחירות ולאחר כמה חודשים תפס בכוח את השלטון ברצועת עזה באמצעות הפיכה צבאית מלווה במעשי אכזריות.
ייתכן שחזונו של הנשיא בוש לפתרון הסכסוך הישראלי פלשתיני באמצעות הקמת מדינה פלשתינית לצד מדינת ישראל הוא אכן מעשי, למרות שגם על כך חלוקות הדיעות, אבל סבורני שניתן למצוא הסכמה רבה להנחה שההנהגה הפלשתינית (של החמאס ושל הרשות הפלשתינית) עדיין רחוקה מאוד מאוד מהבנת המשמעות המלאה של הדמוקרטיה ויישומה בשטח.
מה שמנחה את ההנהגה הזו הוא עיקרון ה"שמירה על הכסא בכל דרך" והפעלת אמצעים דיקטטורים במקרה הצורך, כדי לשמור על העיקרון הזה. התושבים הפלשתינים אינם רוצים הנהגה כזו, למרות הביקורת הקשה שלהם על ישראל הם יודעים היטב את משמעות הדמוקרטיה הישראלית והם בהחלט מקנאים בנו מהבחינה הזו. הדרך להקמת מדינה פלשתינית עצמאית היא ארוכה, אבל הדרך להקמת מדינה פלשתינית עצמאית ודמוקרטית היא ארוכה עוד יותר. כדאי שנשיא בוש יידע זאת.

תאריך:  02/12/2007   |   עודכן:  02/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדמוקרטיה הפלשתינית
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
נפלתי בכיסא מרוב צחוק
החתול הג'ינג'י  |  2/12/07 14:44
2
"עקרון השמירה על הכסא...."
הצחקת אותי.  |  2/12/07 15:25
3
יוני, למה אתה מתערב בעניינים? ל"ת
שיהרגו ! ! !  |  2/12/07 18:37
4
מדינה פלשתינית - אסון
יצחק001  |  2/12/07 23:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרי הלפרין
משטרת ישראל חקרה את ראש הממשלה בחשד כי הפר אמונים. בואו ננסה להבין מהי התשתית החוקית לעבירה מסוג זה, ומהי מסקנתי על המשטרה, על-פי תוצאות הביניים בתיק
קובי כהן
על-פי תוכנית ממשלת ישראל, שכר המינימום צפוי לעלות בשנים הקרובות לרמה של כ-4,600 ש"ח לחודש, מה שיביא את החלק שבו אכן יש איזה שהוא "עידוד" אל מתחת לשכר המינימום ונכים ימצאו את עצמם מתחננים להורדות שכרם ואל שכר המינימום המתואם - רק כדי שלא להפסיד כספים וזכויות
ישראל שפירא
אהוד אולמרט וחיים רמון, יחד עם הספינולוגים שעומדים לשרותם, יודעים שרוב הציבור בארץ אינו קונה כיום תיאורים פיוטיים על חזון השלום, מסקנתם היא לפעול בהפוך על הפוך
אהרון רול
כעת באים אנו לחבורת הקוזקים, כאן ממש אצלנו, הלא הם גילדת שופטי בית המשפט העליון
ראובן לייב
בפרוס חג החנוכה גוברת תחושת הבדידות והדיכאון של רבבות העיוורים במדינה, הקובלים על חוקי תעסוקה שרירותיים, המפלים אותם לרעה ומנציחים את תלותם ברשויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il