X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בנוף-קדומים, ליד מודיעין העתיקה, הצליח הגיאוגרף זוהר ברעם לשחזר אתר, שבו ניתן לחוות את משק כנפי ההיסטוריה מאותם ימים הירואיים
▪  ▪  ▪
צילומים: מיקה

שלושים שנה חלפו מאז הציב, ערב חג החנוכה, הגיאוגרף זוהר ברעם (69) את אבן הפינה לכפר החשמונאי. שם, בואכה קברי המכבים שבמודיעין העתיקה, בנוף-קדומים, זעק אליו, מכל אבן, משק כנפי ההיסטוריה. הגבעות העגלגלות והטרשיות, שעליהן דרכו המכבים, כמו גם התנאים והאמוראים, הציתו בו את הניצוץ, שלא כבה עד היום, להתיישב במקום.
הוא גאל משיכחה ומהרס את החרסים שעל גבי הגבעות ואת שברי הכלים העזובים, העשויים מאבן, שהיו מכוסים באדמה ובקוצים. פעם שתו שם הכבשים משקתות האבן, הנשים כתשו גרעינים, והאיכרים יצרו שמן. בליבו של זוהר גמלה החלטה הנחרצת: להשיב את כל אלה לחיים חדשים. הוא החל אוסף ומרכז מכשירים ומיתקני-אבן מימים עברו בגבעה שבה נותרו שרידיו של כפר עתיק.
אתר מבוקש
עד מהרה הפך הכפר החשמונאי המשוחזר לאתר מבוקש להסרטת סרטים היסטוריים. חברות ידועות מרחבי תבל באות, חדשות לבקרים, להסריט שם סרטים על ימי בית שני ועל ראשית הנצרות, כשהמבנים והאביזרים נראים לאנשי המחקר שלהם אותנטיים לחלוטין.
על אחת מגבעות הטרשים הקרחות, שאותה איתר, נטה זוהר את אוהלו, כשהוא מחליט לשחזר במקום כפר עתיק, שבו יוכלו המבקרים לראות, במו-עיניהם, כיצד חיו אנשים בארץ המכבים לפני 2000 שנה, התפרנסו בכבוד וברווחה, ולא חשו בחסרונם של אמצעי הנוחות שבהם אנו מצויידים היום.
כדי להמחיש את החיים של פעם, רכש זוהר כלי-עבודה של ממש, אך מסורתיים, עשויים מעץ וברזל, שהיו בשימוש עד לאחרונה וששמרו על צורתם העתיקה. אלה נרכשו מאספנים קשישים, שהחליטו להיפטר מרכוש מעלה-עובש ומפלאחים בכפרים הערביים הסמוכים למודיעין.
השייח והאגדות
עד מהרה זכה זוהר לשם חדש בפי השכנים הערביים: "שייח זוהיר אבו חרוייש", כלומר: "זוהר מספר האגדות העתיקות". עם התווית הזו שהודבקה עליו, המשיך זוהר לשוטט בכפרים ולחפש כלי-עבודה ואגדות לכפר החשמונאי. בהיות השם מחייב, טווה זוהר, תוך זמן קצר, סיפורי-אגדות עתיקים - כאלה ששמע מידידים יהודים וערבים, וכאלה שחיבר בעצמו, בעקבות חוויות אישיות.
מאז זרמו מים רבים בשפך הירקון, והכפר החשמונאי איננו עוד רק כפר משוחזר, המיועד לתצוגה בלבד. למבקר במקום נכונה חווייה של סיור בכפר עתיק. הצמחייה גדלה וכוללת זיתים, שקדים, תאנים, רימונים וכרמי-ענבים, ואלה, במשולב עם המבנים, מעניקים למבקר תחושה של כפר חי ונושם.
אל האתר נוהרים במרוצת השנה, ובמיוחד בפרוס חג החנוכה, תלמידי בתי-ספר מרחבי הארץ. כאן הם מודרכים להפעלה עצמית: כל תלמיד שמגיע לאתר מתנסה בעצמו במספר פעילויות, נוסח ימי החשמונאים: קציר במגל, בציר בכרם, או מסיק-זיתים - הכל לפי העונה החקלאית.
הילדים המבקרים צופים, חווים ועוסקים גם במלאכות עתיקות. הם פוקדים את בית חרש הברזל ועדים להדגמה של טביעת מטבעות ושל חישולי-פרסה. כל אלה נעשים בסוכות מוצלות ובקירבה לביתנים המשוחזרים.

תאריך:  04/12/2007   |   עודכן:  04/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דם המכבים זורם בכפר החשמונאי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הכל זיוף ימני פשיסטי
א ר  |  5/12/07 11:54
2
נו באמת
זוז  |  30/05/08 16:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
מאחורי תענוגות הבשרים של מסעדה קטנה בכפר סבא עומד שף גדול, המייבא אותם היישר מארגנטינה
ד"ר יובל ברנדשטטר
הארגון בראשותו של עמי אילון לא חזה ולא הכין את ממשלת ישראל לאינתיפאדה שפרצה זמן קצר לאחר שפרש, ואשר יאסר ערפאת הכין מתחת לאפו של ראש השב"כ. יתר על כן, אילון האשים את אהוד ברק בכישלון ועידת קמפ-דייויד ובפרוץ האינתיפאדה
הרצל ובלפור חקק
ספרי לימוד ותכנים ספרותיים הם אכן כלי מאבק בהנחלת ערכים ומורשת. אין הם באים רק להעביר מוטיבים ספרותיים וז'אנרים ספרותיים אלא יש בהם גם שימוש לצרכים אחרים, להנחלת אידיאולוגיות של מעצבי המקראות
נרי אבנרי
התחושה הדומיננטית של המושחתים, היא הייחום. הם כל כך מיוחמי כסף ציבורי, עד כי כל מי שיהין לדכא את ייחומם, הופך באחת לאויב האומה. ד"ר ירון זליכה ניסה, והצליח- ועל כך מגיעה לו תודתנו...
עו"ד משה גולדבלט
"היכל המשפט" בעיר חיפה הוא מכוער להפליא, עוין לבאים בשעריו, לא תפקודי, וכבר כיום ברור שאינו מסוגל לענות על הצרכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il