X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עיקרון ההתמחות ומערכת החינוך
▪  ▪  ▪

מאז תחילת השנה הארץ רועשת וגועשת סביב השביתות במערכת-החינוך, אך למרבה הצער הדיון הציבורי בנושא כמעט ואיננו עוסק בחינוך, אלא בשאלות תקציביות גרידא. כנראה נהיה מקובל להניח שהתרופה לכל תחלואי החברה (ובכללם החינוך) הנה תקציב ממשלתי. לעניות דעתי ניתן לומר בפירוש שדווקא התכנים הם שורש הבעיה, ולא משכורות המורים, ולהלן ננסה להסביר זאת.
ננסה לשאוב השראה בעניין ממקורותינו היהודיים וניזכר בחז"ל המורים לכל אחד ואחד מאיתנו להכיר בכך שכל העולם נברא בשבילו (סנהדרין לז ע"א), ויש מפרשים שזאת בכדי שהוא יוכל לגלות בו את אורו של הקב"ה ע"י מימוש האפשרויות שגולמו בו באופן ייחודי. הרי אין אדם אחד יכול להכיל את כל הכשרונות הקיימים ולכן עליו להתמקד במתאים לו. מכאן שתיקון החינוך הנו היסוד לתיקון העולם שכן מטרתו הבאת כל אדם למקומו האמיתי, כפי שאמר הרבי מליובאוויטש: 'מחובתכם לשאול את עצמכם דרך קבע איך תוכלו להשתמש בכישוריכם הייחודיים כדי לשפר את העולם'.
אך לצורך הגשמת הפוטנציאל האנושי הכללי דרוש חינוך אשר יסייע לכל פרט לחשוף את הפוטנציאל הייחודי שלו. לכן נודעת חשיבות עצומה לתפקיד המחנך, שכן עלינו להבין שכאשר מחנך טועה בהדרכתו אנשים יוצאים ממקומם והגאולה מתרחקת. מי שהיה אמור להיות בנאי למשל, הופך לעובד היי-טק, ומי שאמור היה להיות צייר הופך לרואה-חשבון. במצב זה רע לו לאותו אדם, רע לחבריו ולמשפחתו ורע לחברה שהפסידה בנאי מוכשר אשר היתה זקוקה לו.
לא חייבים להאמין בהשגחה וייעוד בכדי להבין שכל אדם הנו בריאה חד-פעמית, אשר יכולה להרים תרומה ייחודית עבור האנושות כולה אם רק ינתנו לה ההזדמנות והחינוך המתאימים. כאן אנו מגיעים לתיאוריה הכלכלית אשר אחד מאדניה המרכזיים הנו עיקרון ההתמחות. עפ"י עיקרון זה החברה כולה תרוויח אם כל אחד יתמקד בתחום בו יש לו יתרון יחסי, תוך כדי קיום מסחר בין הפרטים כך שהם יוכלו לסייע בסיפוק הצרכים ההדדיים.
אחד המאפיינים החשובים של דורנו הנו היכולת להתנייד חברתית בין מגוון עצום של אפשרויות. מצד שני, עודף רב מדי של אפשרויות בחירה, המתחרות ביניהן באופן אגרסיבי, מצמצם את היכולת ליהנות מהמגוון הרב הזה. עובדה זו ניכרת בתחומים רבים המוכיחים שהחל מרמה מסויימת שפע רב מדי מקטין את היכולת להמשיך ולהפיק ממנו תועלת (לדוגמא: ריבוי מאכלים מגרים שהפך את השמנת-היתר למחלה הנפוצה ביותר במערב).
כך שמצד אחד אנו זקוקים לשוק חופשי שיאפשר את ההתפתחות הפרטית של אנשים ומוצרים ואת המסחר ביניהם, אך מצד שני דווקא ההפרזה בכמות האפשרויות היא שמגבילה אותנו. הראיה הברורה לכך הנה שלמרות שפע האפשרויות העצום הקיים עדיין בוחרים מרבית האנשים להיכנס למספר מצומצם של מקצועות (המעניקים את הסטטוס והמשכורות הגבוהים ביותר), בעוד מקצועות ותחומי-עשיה רבים וחשובים (כגון החינוך) מוזנחים.
עוד יתרון של הדבקות בעיקרון היתרון היחסי הנו שאנשים שנהנים מעבודתם יבצעו אותה ביעילות רבה יותר מאשר אנשים שבחרו באותו מקצוע רק בגלל יוקרה חברתית, ולא בגלל עניין אישי. כאשר אנשים רבים פונים לתחומים בהם אין להם יתרון יחסי (ומזניחים את התחומים בהם כן יש להם יתרון) הם עצמם ניזוקים מכך רגשית ונפשית ורווחת החברה כולה פוחתת. בנוסף, הענפים הפופולריים סובלים מהיצע-יתר של כוח-אדם המביא לירידת מחירים שפוגעת בכל הענף. במקביל, תחומים חשובים אחרים (שוב, כגון חינוך) סובלים מביקוש נמוך וממחסור בכוח-אדם מתאים המביאים להחרפה נוספת במצב.
בסיכומו של דבר, אני מציע להוסיף להגדרת ייעוד מערכת החינוך את היותה כלי חברתי שחלק מתכליתו הנה פיתוח היתרונות היחסיים של הפרטים והכוונתם לתחומים המתאימים להם. אומנם הדבר קשור גם לשוויון בהזדמנויות אותו אמורה המערכת לספק לכלל האזרחים, אבל נראה לי שלאחר שנים של מאבקים חוזרים ונשנים סביב גודל התקציב, בהן הוסיף החינוך להתדרדר גם כשהוגדלו התקציבים, לא ניתן עוד להסתפק באשליה שמוכרים לנו ארגוני-המורים על-פיה 'עוד כסף' שווה בהכרח חינוך יותר טוב. אני מציע שלצד המשך התמיכה במאבקם התקציבי (שגם ימשוך יותר אנשים מוכשרים לחינוך), נדרוש מהם, כאזרחים, להציג בפנינו גם תוכנית מפורטת לגבי מה שיעשה בתקציב הזה וכיצד בדיוק הוא ישפר את מצבנו החברתי.

תאריך:  05/12/2007   |   עודכן:  05/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרי הלפרין
"הממשלה הזאת, שאני עומד בראשה, איננה פועלת ולא תפעל כדי למגן את מדינת ישראל לדעת". כך אמר אהוד אולמרט, הוא הוסיף ואמר כי בכוונתו לספק ליישובים בישראל את המיגון המינימלי ההכרחי להצלת חיים בלבד
ראובן לייב
במכון לארכיאולוגיה בירושלים מוצגת תערוכת נרות-חרס, המראה את דרך התפתחותו של הנר
יהונתן דחוח-הלוי
הוויתור הישראלי המוקדם על הזכות היהודית ההיסטורית בשטח מדינת פלשתין, וההשלמה עם הקמתה של מדינה פלשתינית גזענית "נקייה מיהודים", יוצרים א-סימטריה בסיסית בפתרון "שתי המדינות", מחלישים את התביעה להכרה ב"מדינה יהודית" ומעניקים תקווה לחותרים למימוש חזון "ישראל הגמורה" עליו דיבר רה"מ אולמרט
עו"ד יצחק גאגולה
כיצד ניתן לשבור את חומת הבינוניות ההורסת
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
כלכלת הולנד הינה אחת הכלכלות הדינאמיות, המפותחות והתחרותיות באיחוד האירופי. הולנד הפכה כבר לפני שנים ליעד אטרקטיבי בקרב חברות בינ"ל רבות שהקימו בה מרכזי הפצה למערב אירופה. היתרונות העיקריים של הולנד הם מיקומה הגיאוגרפי, המאפשר גישה מהירה לשווקים רבים במערב אירופה, כוח אדם מיומן, תשתיות טובות וכלכלה מפותחת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il