X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דברים על הספר "החופש לבחור החופש לאהוב"/ ורד שרייבר (רחימיאן), הוצאת קוים, תל אביב 2006. הדפסה שנייה 2007), 146 עמ'
▪  ▪  ▪
צילום: גיא שרייברׂ

המשוררת לאה גולדברג כותבת באחד משיריה:
רק ציפורי מסע יודעות
כשהן תלויות בין ארץ ושמים
את זה הכאב של שתי המולדות.
דורנו הוא דור של קיבוץ גלויות ושל חווית הכאב של קיום בין שתי מולדות, של שורשים כפולים. בספרה של ורד רחימיאן שרייבר לא ברור לאורך כל הספר מהי המולדת האמיתית. בעמוד הפותח היא כותבת:
מחצית חיי חייתי במולדת
ובמחצית השנייה המולדת היתה בתוכי.
והדברים נותרים עמומים: מהי אותה מולדת שעליה היא כותבת: אירן או ישראל. התשובה הנכונה היא: ש ת י ה ן.
דורנו הוא דור של קיבוץ גלויות, והסופרת מתארת את חייה כחוויה של שורשים כפולים ונופים כפולים. אפילו עולם הנפש שלה קלוע בין מלים משם ומכאן, מוזיקה משם ומכאן. ובכל הוויתה היא דו תרבותית ודו לשונית.
עמוס עוז כתב בספרו "באור התכלת העזה" שכל יצירה צומחת מתוך פצע. ספרה של ורד שרייבר צומח מתוך פצע, מתוך כאב גדול. הפצע נותר עם השנים פתוח כל הזמן, והכתיבה הייתה התהליך התרפי. המילים הכתובות היו רטיות על הפצע שאינו מגליד בתהליך של ריפוי עצמי באמצעות מלים.
הקרע בין המולדות הוא גם קרע בין תרבויות, הוא גם קרע בין ההתפתחות האישית ובין המסורת המשפחתית. הספר הזה הוא סוג של תיקון.
לאחר שנים של כלים שבורים, קמה ורד שרייבר וכתבה ספר כדי לאחות את השברים. לאחר שכתבה ספר, היא תכננה בקפידה את אירוע השקת הספר, והארוע היום הוא מתן לגיטימציה לחומרים הפנימיים, לגיטימציה לתהליך הארוך של הגשמה עצמית, באווירה של סביבה מתנכרת.
כשוורד פנתה אלי, שקלתי אם לבוא ולפתוח את האירוע שלה: הרי לא מדובר ברומן, או בקובץ סיפורים. ההופעה שלי כאן כיושב-ראש אגודת הסופרים העברים בישראל היא כדי לתת לגיטימציה לחומרים שוורד כותבת עליהם.
אמנם מדובר בספר של זכרונות ותובנות אישיות מן הזכרונות, אך הכתיבה היא נוקבת מאוד, הכתיבה חודרת תהום והיא לפעמים על גבול הספרות היפה. חווית הכתיבה בין המולדות מתוארת בנימה וידויית מאוד, חושפנית מאוד, ללא מעצורים וללא צנזורה. זהו ז'אנר של ספרות וידויים, והיא משלבת בתוך הוידוי האישי הרהורים ותובנות בנוסח זרם התודעה.
לא קל היה לה הוידוי הזה, ואני מבין שבמהדורה השנייה הוכנסה צנזורה מסוימת. הקרע בין המולדות, והקונפליקט עם המסורת המשפחתית ועם דמויות מכוננות של המסורת המשפחתית אינו קל, ואני גם מבין את הצורך לצנזר לפעמים כדי לשמור על הרקמה המשפחתית.
אחת החוויות המכוננות שבספר היא הסיפור על המשקפיים של הסבתא. ורד מתגלה כאן כמספרת סיפור שיודעת איך לעשות זאת: לרקום את הדברים בצורה מרגשת ומרתקת: הילדה ורד סבלה מראייה לקויה מילדותה וכך הפכה לילדה דחויה. בכל מקום אחר, היו פשוט עושים לילדה בדיקת ראייה ומתאימים לה משקפיים. אך בסיפור של ורד היא לא ראתה את הכתוב על הלוח והתקשתה בלימודים, עד רגע המפנה:
"סבתי ישבה ישיבה מזרחית לצד הבריכה, עיניה עצומות, עטורות משקפיים עגולים, והיא שרויה בנגינתה. ניגשתי אליה, לקחתי את המשקפיים ישר מאפה והרכבתי אותם על פניי. סבתא המשיכה לנגן בלי להרגיש בנוכחותי. באותו רגע נהפך עליי עולמי: לפתע הרגשתי, שמבעד למשקפי הראייה העגולים אני מגלה עולם חדש, אור, חיים, ורגשות עזים מילאו אותי והרעידו את לבי. נדמה היה לי שמרגע זה עומדים חיי להשתנות ללא הכר" (עמוד 21).
הילדה הקטנה מסרבת להיפרד מן המשקפיים ומבקשת משקפיים כמו של סבתא. זהו אירוע בעל משמעויות סמליות. הקשר בין הסבתא והנכדה מתברר כקשר בין-דורי שמתחדד באמצעות המשקפיים. הילדה מתחברה למורשת של הסבתא מהדור הקודם באמצעות התחברות למשקפיים שלה. מכאן ואילך היא רואה את העולם בעיניה של הסבתא. קבלת המשקפיים הופכת לחווית לידה מחודשת:
"עשר השנים הראשונות של חיי עברו עליי כמבשר ראשוני, כחווית לידה שעובר האדם ובעקבותיה הוא יוצא אל אוויר העולם. כעת משיצאתי אני לאוויר העולם, ידעתי שאני יכולה לצאת אליו כמנצחת או כמפסידה" (24).
ורד שרייבר מתארת חיים במשפחה סוגרת, שלא הותירה לה את זכות הבחירה החופשית. כך נשללה ממנה על-ידי משפחתה האפשרות להתגייס לצה"ל, והיא שוב נותרה דחויה מחוץ לקונצנזוס הישראלי.
מסיפורה שלה היא עוברת לסיפור של רעיה, שאותה הכירה בעבודתה כקצינת ביקור סדיר. ביד אמן רוקמת את הסיפור שרשמה מפי רעיה, ועלילת חיים זו נראית כתסריט של סיפור מתח בין תרבויות, של העקירה מפרס לישראל לאחר תלאות. ורד שרייבר מספרת גם על עבודתה כקצינת ביקור סדיר, מתוך רצון מתמיד להגיע לאמפתיה עם מטופליה ולסייע להם לקבוע את מסלול חייהם במו ידיהם, דבר שנמנע ממנה בילדותה.
בפרק הסיום של ספרה היא מתארת את הדרך של האדם כל חייו להגיע למקום שבו יהיו חייו טובים יותר. וכך היא מגדירה את המקום שאליו חפץ האדם להגיע: "המקום הזה אינו מסומן על מפה והדרך אליו נפתחת בפנינו באמצעות מודעות ובאמצעות חוויות מתקנות, המחיות מחדש את תקוותינו המתות" (עמ' 127). מתברר מספרה של ורד שיש תקוות.
המאמץ של ורד שרייבר רחימיאן לכתוב את הספר ולהוציאו לאור הוא חוויה מתקנת, שבאה לחולל תקוות חדשות. יישר כוח לוורד.
().

המאמר מבוסס על דברים שנשא המשורר בלפור חקק באירוע מחווה לספרה של ורד שרייבר ב"יד בן צבי" בירושלים.
תאריך:  12/12/2007   |   עודכן:  12/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כתיבה בין שתי מולדות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה מלמדנו בלפור חקק?עיקר-עצמו.
קב ונקי.  |  13/12/07 00:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
אוי להם, למיסיונרים של החורבן, שאזל להם המלאי האידיאולוגי, ו"מחנה השלום" שהתייאש מלשכנע במיקסמי-שלום ולהפחיד באימי "כיבוש", מנסה לקנות נשמות תועות בכסף מלוכלך
עמוס שריג
"מי שטורח בערב שבת, אוכל בשבת"; גם אם מדובר בקלישאה חבוטה ושחוקה, היא כל כך נכונה לגבי מאיר כהן. האיש אחראי לאחת מהמהפכות המוניציפאליות הכי גדולות שידעה המדינה בשנים האחרונות
אורנה מרקוס בן-צבי
יסודות ההסכם המוצע, כפי שמשתקפים, רק ינציחו את מעמדו המושפל והנרמס של המורה בישראל, וכתוצאה ידרדר עוד יותר את מערכת החינוך המדורדרת ממילא
יוני בן מנחם
אין סימנים שהממשל האמריקני הנוכחי שינה את גישתו הבסיסית כלפי סוריה למרות השתתפותה בוועידת אנאפוליס. מבחינתו סוריה רק מנסה להרוויח זמן
ראובן לייב
המסעדה האיטלקית הוותיקה של הרצליה פיתוח היא העתק של המטבח הטוסקני במיטבו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il