X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאמר לעשרה בטבת יום הקדיש הכללי לחללי השואה, על הספר "אולקניקי ראדין וילנא" מאת הרב קלמן פרבר
▪  ▪  ▪

מאז קום המדינה מלווה זכרון השואה את קיומנו כאן כפצע שאינו מגליד. ספרות התיעוד של השואה נכתבת על-ידי חוקרים והיסטוריונים אך גם כספרות עדות של השבים מן התופת. הספר "אולקניקי ראדין וילנא" נכתב על-ידי הרב קלמן פרבר ז"ל, אך הדפים שהשאיר אחריו נערכו והובאו לדפוס רק אחרי מותו. בניו חניאל ושאול פרבר גאלו את הכתבים וזכינו לקבל יצירה מרגשת של יהודי מאמין המתאר את קורותיו מתוך זווית ראייה אמונית.
מתברר שהרב קלמן פרבר ניהל את היומן שלו מאז היותו בגטו וילנא. עם הצלתו מן התופת ועלייתו ארצה צרף לדברי הזכרונות פרקי ילדות מעיירת ילדותו אולקניקי במחיצת הרב חיים עוזר גרודז'נסקי בישיבת ראמיילעס בוילנה וכן זכרונות מישיבת ראדין יוצק מים על ידיהם של ה"חפץ חיים" והרב נפתלי טרופ.
עוד בטרם החלה ההשמדה הוא מתאר את הקמת היודנראט בוילנה. אנו נוטים בדרך כלל לשפוט לרעה את היודנראטים. כאן מתואר הרב שוב שמתבקש לשלוח כל יום פלוגות עבודה לפונאר (12 ק"מ מוילנה), אך כשמתברר לו שהמשלוח אינו בהכרח לצורך עבודה, הוא מסרב לשלוח יהודים לפונאר עד שיידע בוודאות לאן נשלחים היהודים. הכותב רואה בזאת אות למסירות נפש.
בהיותו במחנה העבודה בפונאר מתאר הכותב איך סרב לאכול את הבשר הטרף שהוגש להם. קצין הס"ס ניסה להתווכח איתו שבזמן מלחמה יש לעבור על חוקי הדת. "לא הגעתי לדרגה כזאת של פיקוח נפש" עונה לו הרב פרבר, והנאצי מגלה רגש אנושי ונמנע מלהביא לו בשר טריפה. המחבר מספר גם איך חגגו את חגי ישראל בחשאי בתוך מחנות העבודה, כשלמטה עומדים הילדים ומזהירים מפני בואם של הגרמנים והליטאים (עמ' 98).
פרבר מציב יד לסיפורי גבורה בתוך השנאה הזאת ליהודים, שהעמים השכנים ששו אליה בבוא הנאצים לעיירותיהם. כך באולקניק ששו העמים השכנים לקחת את רכוש היהודים, ולא היססו לפגוע בכבוד בנות ישראל. פרבר מציב יד לזכרה של שיינה'לה פרבר שסטרה לגוי שנטפל אליה בשוק של אולקניק (עמ' 144).
פרבר מרגיש צורך להתחשבן עם הקלישאה הישראלית שטבוחי השואה הלכו כצאן לטבח. כך הוא כותב: "הרוצחים הגרמנים מתחלקים בשלל הקרבנות עם אחיהם הרוצחים הליטאים, הם מתחלקים ברכוש היהודי שנלקח מהיוצאים להרג בפונאר. ולא די להם בכך, הם מתעללים ומשפילים את קרבנותיהם...גם בפונאר גופא רימו הליטאים את הקרבנות בעד בצע כסף ולא עמדו בהבטחותיהם. זה, כמובן, עורר את היהודים, ברגעי חייהם האחרונים, לנקמה. ורבים מהליטאים והגרמנים נהרגו, נחבלו ונפצעו בידי צעירי בחורי ישראל, בעמדם על חייהם... מי הוציא את השקר הגדול כי בני ישראל בגטאות הלכו כצאן לטבח? לא ולא! בראש מורם, בגאווה ובגאון הלכו רבנים אלי קבר כששירת 'בצאת ישראל ממצרים' על פיהם ובקריאת 'שמע ישראל' עזבו את עולם השקר" (עמ' 289). פרבר מבחין כאן בין גבורה פיזית של צעירים שהכו בנאצים על סף הוצאתם להורג על-ידי הנאצים, ובין גבורה רוחנית של רבנים ששרו וקידשו את השם במותם.
מתואר אירוע גבורה (שלא ידוע לי על תיעוד אחר שלו) כשהם מובלים לנימנצין, והם רואים בצדי הדרך את גויי הסביבה חופרים בורות ליהודים. שיירת היהודים המובלים על-ידי גרמנים עם רובים מכודנים מאותתים זה לזה שהגיעה השעה לפעול: "...הם ידעו כי מישהו צריך להרים קול צעקה ובמהומה שתיווצר נבחר היערה...החלטנו שמרצוננו הטוב לא נלך כצאן לטבח. הרגשתי ששעון החול שלי הלך ואזל ואמרתי לעצמי, אם לא עכשיו אימתי....בתוך הצעקות והמהומה נפרץ המעגל. הצעירים המאורגנים והלא מאורגנים התחילו לצעוק ולרוץ לתוך היער. מי שעלה על שוטר ליטאי או על איש אס אס לא נס מפניו, אלא כיבד אותו בדקירות סכין, במכות במוט ברזל שהוכן מראש או בבול עץ שהרים מן הקרקע. עד שהשוטרים ואנשי האס אס התאוששו ותפסו את הנעשה, חלפו דקות טובות ובינתיים אנו הבורחים התרחקנו מהם והלאה. הרוצחים התחילו לירות בנו ללא מטרה, ואנו המשכנו בריצתנו עד שהרגשנו שיצאנו מכלל סכנה...בסך הכול ניצלו כמאתיים איש" (עמ' 335-334).
מתברר שהמחבר פרבר היה נפח במקצועו ועליו היה להפעיל עם קבוצת יהודים את המכונה לחיתוך תבן ומתעורר ויכוח הלכתי בתוך המחנה המגודר תיל, איך לעשות את המלאכה כך שלא יעבור על איסורי אורייתא ואיסורי רבנן. הוויכוח בין היהודים הדתיים ושאינם דתיים מרתק, כשאתה חושב על כך שמדובר באנשים המשחקים שח עם המוות ואינם מוותרים על אמונתם (עמ' 293-292).
המחבר זצ"ל עשה כל חייו למען הפצת זכרון השואה ולקחיה, וספר זה שיצא לאור רק לאחר מותו מציב יד לפעלו כל חייו וגם לזכרם של היהודים שנספו במחנות ההשמדה.

(הרב קלמן פרבר, אולקניקי ראדין וילנה – מיומנו של בן תורה, הוצאת בני המחבר דפוס העיר העתיקה, ירושלים תשס"ז, 453 עמ').
תאריך:  18/12/2007   |   עודכן:  18/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היהודים לא הלכו כצאן לטבח
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אכן כצאן לטבח
אורי נטע  |  18/12/07 11:13
2
עדות חשובה. תודה. ל"ת
אבזם  |  18/12/07 11:20
3
דווקא אנחנו הולכים כצאן לטבח,
ועוד:  |  18/12/07 12:07
4
למד להפנים:זכרון השואה והגבורה
למחבר הכתבה.  |  18/12/07 14:03
 
- צ"ל יום הזיכרון לשואה ולגבורה. ל"ת
למחבר הכתבה.  |  19/12/07 01:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
יש להפוך את הביטוח הלאומי מביטוח פנסיוני לביטוח סוציאלי. את הקצבאות יקבלו רק נזקקים, והן יוכלו להיות גדולות עד כדי פי שלושה מהקצבאות העלובות הניתנות כיום
יהונתן דחוח-הלוי
תקיפות חיל האוויר שבהן חוסלו בכירים בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי היו הצלחה מבצעית וכישלון מוחלט בהסברה    האתרים הממשלתיים הרשמיים התעלמו מהתקיפות ולא נעשה כל ניסיון לספק מידע שיסביר את המניע לסיכולים הממוקדים
רחל גרנות
גופנו צורך אנרגיה, הדרושה לו לעצם קיומו הפיסי והנפשי    זהו הדלק המניע את מערכות הגוף ומספק להן את כוח החיות    הגיע הזמן להתחיל לחשב את הקלוריות המוכנסות לגופינו
איתן בן דוד
החקלאות המודרנית לא תוכל להתקיים ללא עובדים זרים
אריק פורסטר
על "כפר פוטמקין" שמעתם? מה אם המפעל בדימונה הוא, כפי שטענו פעם, באמת מפעל טקסטיל לעיבוד בדים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il