X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חמאס נערך במרץ לפלישה ישראלית הכין תוכנית מגננה המבוססת על רשת מנהרות ושימוש מסיבי בנשק נ"ט, במקביל לתקיפת ישובים ישראלים בקטיושות וסידרת פיגועי התאבדות בערים.
▪  ▪  ▪

ישראל פוסחת על שני הסעיפים בהתמודדות עם מתקפת הטרור ורקטות הקסאם הבלתי פוסקת מרצועת עזה, שהלכה והסלימה לאחר הנסיגה החד-צדדית מרצועת עזה וצפון השומרון באוגוסט 2005.
מעבר להיבטים השונים הנגזרים ממדיניות זו, ובהם שחיקת כושר ההרתעה וחוסנה של החברה הישראלית, ניצלה תנועת החמאס את הימנעותה של ישראל מלפעול לפרוק תשתיות הטרור ברצועה על-מנת להאיץ את תהליך הפיכת המליציות הצבאיות - גדודי אל-קסאם - ליחידות המאורגנות כצבא סדיר העוברות אימוני חי"ר וגרילה ולהאיץ את ההצטיידות באמצעי לחימה ותחמושת.
אבו עוביידה, דובר דובר גדודי אל-קסאם, מספר בראיון לעיתון "אל-חיאת" (17 בדצמבר 2007), כי ארגון החמאס השלים באחרונה את תוכנית המגננה, שנועדה לבלום מתקפה צבאית ישראלית רחבת היקף ולגרום אבדות רבות ככל האפשר לכוחות הישראלים. מדבריו של אבו עוביידה וממעקב אחר הפעילות הצבאית של החמאס בחודשים האחרונים, שחלקה תועד בסרטוני וידיאו של הארגון, ניתן לשרטט את דפוסי הלחימה שינהל החמאס ברצועת עזה בתרחיש מבצע חומת מגן 2:
"הפתעות טקטיות" - בשטחים הפתוחים תתבסס הלחימה על העברת כוחות במערכת מנהרות, המאפשרת העברה בטוחה של כוחות ואמצעי לחימה ויציאה לעמדות תקיפה נגד כוחות צה"ל ממקומות מאובטחים ומוסתרים ותוך ניצול גורם ההפתעה. לחמאס יכולת מוכחת וניסיון רב בהכנת מנהרות תופת המיועדות לפיצוץ רב הרס של עמדות צה"ל ומשוריינים. שימוש במנהרות יכול להעניק יתרון לחמאס בתקיפה של כוחות צה"ל מהעורף לאחר הכניסה לעומק השטח הפלשתיני, וזאת במתווה של פעולות התאבדות ע"י פעילים נושאי נשק נ"ט וחגורות נפץ. היעד העיקרי - שיבוש מהלכי הלחימה, זריעת בלבול בקרב הכוחות וניסיון לחטוף חיילים דרך המנהרות. צפוי, כי ייעשה שימוש נרחב במטעני חבלה רבי עוצמה ובעיקר מטעני צד חודרי שריון. לוחמי החמאס עברו בתקופה האחרונה אימונים בהסתננות עם מטעני חבלה והכנת מארבי מטענים בלחימה בשטח בנוי.
הכנסת נשק חדש לזירה - אבו עוביידה טען, כי ארגון החמאס הצטייד בנשק חדש בו ייעשה שימוש לראשונה בעת פלישה ישראלית. נראה, כי מדובר במטולים נגד מטוסים שהוברחו ממצרים, קטיושות לטווח ארוך עם יכולות הרס משופרת ופצצות נגד טנקים בעלות חדירות גבוהה במיוחד (טאנדם), כולל של טנקי המרכבה. חמאס הצטייד בכמויות גדולות של מטולי נ"ט מסוגים שונים (RPG, "יאסין" ו"בתאר" מייצור מקומי) והוא מתכוון לעשות בהם שימוש מסיבי, בדומה לתגובה על המבצעים המוגבלים של צה"ל.
העורף הישראלי כחזית - מעקב אחר דפוס הפעולה של החמאס בכל פעולה קרקעית של צה"ל בשטח רצועת עזה מגלה, כי יחידות ה"ארטילריה" מונחות לשגר מיידית פצצות ורקטות קסאם לעבר ישובים ישראלים במקביל ללחימת הגרילה נגד הכוחות הישראלים. סביר, כי בעת מערכה כוללת יעשה החמאס שימוש מסיבי בקטיושות ארוכות טווח עם כושר הרס גדול במיוחד נגד ישובים ישראלים מעבר לטווח של 20 ק"מ הכולל את כל העיר אשקלון. המטרה - גרימת אבדות גדולות ככל האפשר ופגיעה ביעדים אסטרטגיים (דוגמת תחנת הכוח באשקלון). סביר, כי חלק מהמנהרות שחפר החמאס עוברות אל מעבר לגבול ומאפשרות שליחת מחבלים לפיגועי מיקוח והרג המוני בישובים ישראלים. בנוסף, מתכנן החמאס לבצע סידרת פיגועי התאבדות בערים בישראל כחלק ממדיניות "מאזן האימה".
ניסיון לפגוע בכלי טיס צבאיים ואזרחיים - לחמאס מספר מקלעים כבדים מסוג "דושקה" המשמשים כנשק נ"מ. באימונים שנערכו באחרונה ברצועת עזה תורגלו לוחמי החמאס על ירי לעבר כלי טיס מעמדות נייחות וממקלעי ה"דושקה" שהותקנו על כלי רכב. מקלע ה"דושקה" יעיל בכינון ישיר נגד "מטרות רכות" (כלי רכב ונגמ"שים קלים) ובתים בישובים. ע"פ גורמי המודיעין הישראלים בידי החמאס מספר טילי נ"מ נישאים, ככל הנראה מסוג "סטרלה".
שיפר הפיקוד והשליטה ואיסוף המודיעין - בפעולות צה"ל האחרונות הצליח מערך התצפיות של החמאס לספק לדרג מידע חיוני בזמן אמת, ולטענת הארגון גם לחשוף את הפעילות של הכוחות המיוחדים. רשת הקשר עם הכוחות במערכת המנהרות מתבססת על קשר קווי המאפשר שליטה ובקרה יעילה ובאופן המקשה על האזנה של גורמי המודיעין.
בסיכומו של דבר, הטיעון לפיו יש לדחות את המבצע הצבאי ההכרחי ברצועת עזה מחשש לנפגעים רבים הינו מופרך מיסודו. דווקא ההפוגה מעניקה זמן יקר לחמאס לשפר את ההיערכות הצבאית, העלולה להגדיל את מחיר הדמים של בקרב הכוחות הלוחמים ובאוכלוסיה האזרחית.

הכותב הינו חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (www.jcpa.org.il)
תאריך:  20/12/2007   |   עודכן:  20/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלחמה בעזה - כך היא תיראה
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
אז מה עושים?
dter  |  20/12/07 22:35
 
- ניתן להציף
אתה אומר?  |  21/12/07 22:07
2
מה עושים???
hezi1  |  21/12/07 12:34
3
יונתן -יש לנו שר בטחון מנעולן
יואל  |  21/12/07 16:05
4
תותחים אוטומטיים ורובוטים
info123  |  21/12/07 18:00
5
לאיש כאן
אין חזון המציאות  |  21/12/07 22:02
6
אפשר לשתק את החיים בעזה כמו
אלי943  |  22/12/07 16:58
7
אפשר להפציץ מהאויר, ולגרום..
מלכודת העכברושים  |  9/01/08 10:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרצל חקק
זרקור על אלבר ממי - 55 שנה לצאת הספר "נציב המלח" לאור: זהות יהודית במשבר - ללכת קדימה, להביט לאחור או לחפש מוצא אחר
נאוה עינבר
החשיפה המתמדת לעישון פסיבי, במשך שעות עבודה רבות ביום ובלילה, גורמת לעובדי הפאבים לסבול מנזקי העישון הפסיבי    חוק הגבלת העישון במקומות ציבוריים נועד להגן על אלו שאינם מעשנים
שמואל קופר
מתנחלת יושבת בבית כלא כי אינה מוכנה להכיר בסמכות בתי המשפט של מדינת "ישראל" לאחר שנעצרה מפני שנלחמה להחיל את שלטון המדינה הזאת על שטחי ארץ ישראל
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
התקנות מונות רשימה סגורה של 13 תכנוני מס, עסקות החייבות בדיווח, היות ולגביהם קיימים ספקות בעיני מחוקק המשנה שעסקינן בתכנון מס אגרסיבי או מלאכותי
גילה גרטל
אתרי אינטרנט רבים אינם נגישים לאנשים עם מוגבלות. בתהליך הנגשת האתרים - החזר ההשקעה מובטח. חברה הרוצה להעלות את היקף המכירות והשרותים שלה באתר- חייבת לאפשר לכולם להיכנס! תעשיית האינטרנט בישראל מוזמנת לפתוח דלת לאנשים עם מוגבלות - מכל הסיבות הנכונות
רשימות נוספות
עזה: חייל צה"ל נפצע קשה  /  איציק וולף
המדינה חושפת: החשמל לעזה כבר צומצם בהסכמה  /  רותי אברהם
מתכנן פיגוע ההתאבדות נורה ונעצר  /  איציק וולף
"אמנסטי" מקל ברצח פלשתינים  /  יהונתן דחוח-הלוי
ישראל משדרת חולשה   /  יהונתן דחוח-הלוי
סכנות ההודנה של החמאס  /  יהונתן דחוח-הלוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il