X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השמועות על "הודנה" מצד החמאס, כפי שהופיעו בתקשורת הישראלית, הן מוקדמות ולא מבוססות ראוי לבדוק היטב את משמעות נוסחאות החמאס להפסקת אש בכירי החמאס ממשיכים להכחיש נכונות להפסקת אש ברצועת עזה בלבד
▪  ▪  ▪

התקשורת הישראלית דיווחה בשבת (22.12.2007) בהרחבה על תפנית במדיניות החמאס בנושא הפסקת האש עם ישראל בהסתמכה על דבריו של בכיר בארגון ל"אל-שרק אל-אווסט". עיתונאים ופרשנים ציינו, כי לראשונה מוכן החמאס להפסקת אש "ללא תנאים".
ראשית חוכמה ראוי לבחון מה אכן נאמר ב"אל-שרק אל-אווסט". בגיליון המדובר מ-22 בדצמבר מופיעה בעמוד הראשון בלבד התייחסות קצרה בלבד לנושא ההודנה מפי גורם בחמאס שסירב להזדהות: "בקרב החמאס התחדש באופן רציני הדיון בנושא ההודנה ובין החמאס לארגוני ההתנגדות ואנו מקווים שנצליח בכך... לא יהיו כל תנאים (להודנה אלא על-פי התפיסה הבאה) הפסק את מה שנוגע אליך ואני אפסיק את מה שנוגע אלי".
האמנם אמירה כה כללית זו ובשם גורם שאינו מוכן להזדהות בשמו מהווה את הסנונית הראשונה לתפנית אסטרטגית בעמדת החמאס? לא בהכרח. המפתח להבנת עמדת החמאס טמונה בניתוח משמעות הנוסחה עליה דיבר הגורם הפלשתיני. חמאס אינו רואה עצמו כמייצג את רצועת עזה בלבד ואינו מוכן בשום אופן להשלים עם חלוקת פלשתין בין הגדה המערבית לרצועת עזה. לפיכך, הדרישה מישראל כתנאי להודנה - "להפסיק את מה שנוגע אליה" - מתייחסת לכל הפעילות הסיכולית בשטחים הפלשתינים ללא הבחנה וגם בירושלים. משמעות הדברים - לא חל כל שינוי בעמדה המקורית של החמאס. מי שסבור שחמאס מוכן להודנה רק ברצועת עזה אומר למעשה, כי הארגון ויתר הלכה למעשה על עקרון יסוד של החמאס בדבר אחדות העם הפלשתיני ואחדות הטריטוריה הפלשתינית, ועליו הראייה.
בכיר אחר בחמאס, איסמאעיל רדוואן, שאינו חושש להזדהות מסביר בקולו לרדיו "קול אל-אקצה" (22.12.2007), כי "לא יהיה שיח עם הכיבוש הציוני על הודנה בצל המשך התוקפנות ומעשי הטבח בעם הפלשתיני ברצועת עזה ובגדה המערבית הכבושות", הווה אומר אף הוא רואה זיקה ברורה בין הגדה לרצועה וסבור שההודנה צריכה להיות כוללת בכל האזורים הפלשתינים.
השמועות על "דגל לבן" שמניף החמאס, או על הודנה מוגבלת כדרישת ישראל ברצועת עזה בלבד היו מוקדמות מדי. ההדלפות על נכונות החמאס להודנה נובעות בראש ובראשונה מחולשת החמאס שאינה מצליחה להוות אלטרנטיבה לגיטימית לשלטונו של אבו מאזן, להחליש את התמיכה הציבורית בישראל במבצע צבאי נגד החמאס וע"י כך להשפיע על הממשלה, לתקוע טריז בין ישראל לרשות הפלשתינית של אבו מאזן ולהרוויח זמן יקר להמשך ההיערכות וההצטיידות הצבאית.
קבלת תפיסת ההודנה של החמאס משמעותה ויתור ישראלי על זכות ההגנה העצמית והפעילות הסיכולית נגד הטרור, ויתור העומד בסתירה מוחלטת לאינטרסים הביטחוניים. מבחינה מדינית יכולה ישראל להתמודד עם "מתקפת ההודנה" של החמאס בנכונות הצהרתית לנצור את האש לאחר (והדגש לאחר) שכל ארגוני הטרור הפלשתינים יחדלו לתקוף יעדים ישראלים אזרחיים וצבאיים כאחד. עד אז לפעילות הסיכולית משקל רב בבלימת הטרור וכנגזרת גם בהפעלת לחץ על הנהגת החמאס לנהוג בריסון. במקביל, יש להיערך למבצע "חומת מגן 2 ברצועת עזה, שעצם האיום המוחשי בו מאלץ את החמאס (לפחות לפי שעה) לנהוג משנה זהירות בפרט במדיניות פיגועי ההתאבדות.

הכותב הינו חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (www.jcpa.org.il)
תאריך:  24/12/2007   |   עודכן:  24/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' יהודה אדלר
מחלות לב וכלי דם מהוות את אחת הסיבות השכיחות לתמותה, תחלואה ונכות    בעשור האחרון ניתן אומנם לראות כי חלה ירידה בתמותה, אך אין ירידה של ממש בכמות החולים    ולכן, בשנים הקרובות אנו צופים כי אחוז חולי הלב ילך ויגדל
יוסי עבדי
ח"כ א-סאנע טוען כי יעדי החיסול בעזה אינם פעילי טרור    בג'יהאד האיסלאמי דווקא מודים כי "הם היו בכירי הזרוע הצבאית"    אז למה לא להקשיב להם?
אורנה מרקוס בן-צבי
את תחושת האדנות המהולה ביהירות מסוכנת, יש להחליף במדיניות אחראית ובתבונה מדינית. יש למצות כל דרך, גלויה כסמויה, כדי להניע את תהליך השלום עם סוריה
אברהם שרון
מן הסתם אקים עלי ואקומם נגדי טהרני-עשן, אשר מכל בחינה שהיא אני נמנה עם המחנה הטהור והלא מעשן שעמו גם הם נמנים. אני בוודאי יכול למנות עשר סיבות, לכל המעט, לנזק הוודאי הכרוך בעישון ולתועלת הוודאית הכרוכה בהפסקתו. ואף על-פי כן...
אהרון רול
הצפייה בכתבות הנרחבות והמתוזמרות העלתה תחושת אי נוחות ואף העלתה טעם רע בפה ואין הכוונה דווקא לפדופילים עצמם
רשימות נוספות
התחדש המו"מ לשחרור שליט  /  יהונתן דחוח-הלוי
הרעיון: להגדיר מחדש "דם על הידיים"  /  איציק וולף
חמאס: פיענחנו את חיסול רנטיסי  /  איציק וולף
תא"ל צביקה ומיסטר פוגל  /  יהונתן דחוח-הלוי
מלחמה בעזה - כך היא תיראה  /  יהונתן דחוח-הלוי
"אמנסטי" מקל ברצח פלשתינים  /  יהונתן דחוח-הלוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il