X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העובדה שכל צעד צבאי או אפילו מדיני אופרטיבי עלול להיבחן בבג"צ, עוד בטרם בוצע, יוצרת מציאות שאי אפשר לתפקד עמה ואסור להשלים אתה
▪  ▪  ▪

עדותו של היועץ המשפטי לממשלה בפני ועדת וינוגרד עוררה את הטענה לפיה האקטיביזם המשפטי המתבטא גם במעורבות יתר של היועץ המשפטי בתהליכי קבלת החלטות צבאיות, עלול להגיע לממדים מופרזים ביותר, עד כדי סיכון יכולתו של הצבא לבצע משימותיו במלחמה.
מאידך תומכי האקטיביזם המשפטי טוענים כי מעורבות זו היא המגנה על ישראל מדיונים בפורומים משפטיים בינלאומיים ומהסיכון [שכבר כמעט התממש] כי בעתיד יועמדו מנהיגי ישראל וקציני צה"ל בפני אישומים בבתי משפט של מדינות שהרחיבו את סמכות השיפוט הפנימית שלהן, כך שתחול על עבירות על כללי המשפט הבינלאומי.
עדותו של היועץ המשפטי בפני ועדת וינוגרד מחזקת לכאורה את הטענה כי הכול שפיט בתחום דיני המלחמה, או כפי שהשופט אהרן ברק טען לא אחת - מאחר שהכול שפיט בהאג הכול חייב להיות שפיט גם בישראל. על-פי טענה זו, אין מנוס משפיטות ועדיף למדינת ישראל כי הדיונים בכל הנוגע להתאמת פעולותיה למשפט הבינלאומי ובמיוחד לאמנת האג ואמנות ג'נבה יתקיימו בישראל ולא בפני פורומים זרים אוהדים פחות.
היועץ המשפטי לממשלה הצביע ביושר רב על תוצאותיה של מדיניות זו.הוא הבהיר כי באופן מוסדי הוא היה מעדיף להסתפק בהנחיות כלליות ולהניח לדרג המבצע לתרגם את ההנחיות בכל אירוע קונקרטי, בכך היה מצמצם את תפקידו לשפוט האם היתה הפרה של כללים מסוימים בדיעבד, אם לאו. העדפה זו אינה מתאפשרת כי בכירי המערכת המדינית ובמיוחד הצבאית מעוניינים בגיבוי משפטי מראש לכל פעולה ואינם מעוניינים להיות אחראים על תרגום ההנחיות הכלליות. בהמשך עדותו מסביר היועץ מדוע הדרג המחליט "לא זז" בלי ליווי משפטי.
"זה לא שיש בכל גדוד או חטיבה בשוטף יועץ משפטי שמלווה את המג"ד או את המח"ט על הפעילות השוטפת שלו.אבל הנושא הזה התחדד בתחומים של המשפט הבינלאומי.יש בכך בוודאי תרומה מאוד משמעותית למציאות, שאצלנו על כל דבר יש עתירה לבג"צ ולכן כדי שנהיה מסוגלים לתת תשובה טובה יותר מחר בבג"צ, אז גם אנחנו וגם המערכת הצבאית מעדיפים ללבן את הדברים היום. לפני פעולה".
לא השאלה האקדמית אם אכן "הכול שפיט" היא העומדת לדיון כי אם שאלה פרקטית הרבה יותר. בין אם נושא כלשהו ראוי להתערבות של בית המשפט העליון וביו אם לאו, יימצא העותר הציבורי או הפרטי שידאג לברר את הסוגייה בבית המשפט העליון ולכן לפני כל פעולה יש לחשוב מה יאמר עליה בבג"צ ולהכין תשובות הולמות. במציאות מטורפת זו לא ניתן כלל לקבל החלטות מבלי לחשוב על הדיון בבג"צ שקרוב לוודאי יקדם לביצוע ההחלטה. אין להתפלא על כך שהמערכת מעוניינת לקבל גיבוי משפטי לכל צעד מאחר ואפילו בג"צ לא יפסול את ההחלטה, הגורמים האחראיים לא ירצו גם לשמוע גערות ונזיפות מאת שופטי העליון.
היועץ המשפטי הבהיר בעדותו גם את השיקול האישי שעושה הקצין הבכיר, שאינו מעוניין להישפט בעתיד במדינה זרה עקב פקודות שנתן בעת שירותו הצבאי. קצין זה שואף לקבל גיבוי משפטי מראש לכל החלטה. בעדותו הציב לנו היועץ דילמה נוספת והיא האם זכאי קצין בכיר השולח חיילים להילחם ואולי גם למות להחליט החלטה צבאית לא נכונה רק מחמת חשש אישי שמא הוא עצמו יתבע לדין בפני טריבונל זר. לטעמי, קצין בכיר המקבל החלטה צבאית לא אופטימאלית, רק בשל החשש שהוא עתיד לשלם מחיר אישי בהעמדתו לדין בחו"ל אינו ראוי לתפקידו אבל זה נושא לדיון אחר.
חזרתי ועיינתי בעדות היועץ המשפטי וגיליתי כי למרות שהוא מודע לבעיות ההתאמה של המשפט הבינלאומי הנוגע לדיני המלחמה ביחס למציאות של טרור, הוא חש הזדהות עמוקה עם כללי המשפט הבינלאומי ומשוכנע שעל ישראל לנהוג לפיהם. איני מעוניין לחלוק כאן על עמדתו העקרונית, אך המציאות שהיועץ מתאר בעדותו היא מציאות כמעט מטורפת ונובעת פחות מהכללים ויותר משיטת הדלת הפתוחה בבית המשפט העליון.
העובדה שכל צעד צבאי או אפילו מדיני אופרטיבי עלול להיבחן בבג"צ, עוד בטרם בוצע, יוצרת מציאות שאי אפשר לתפקד עמה ואסור להשלים אתה. איני מאמין שקיימת מדינה החייבת לנהל את מלחמותיה תחת פיקוח משפטי הדוק כל כך. לא ועדת וינוגרד אמורה לפתור את הדילמות הכרוכות באופן יישום המשפט הבינלאומי בפעולות הצבא והממשלה, אבל חייב גורם כלשהו לגבש מדיניות שפויה בטרם נבגץ את עצמנו לדעת.

תאריך:  25/12/2007   |   עודכן:  25/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יועץ משפטי לכל מג"ד
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
חשוב שיהיה משפטן ליד כל קצין
ילד  |  25/12/07 17:21
2
''הם קיבלו מכתבי אזהרה''
בנימין  |  25/12/07 17:26
3
הַשְכוֹל הוּא שַפַּעַת… ?
לאה 1992  |  25/12/07 17:32
4
היועץ צריך להיות בחזית הקרב...
מרק טווין  |  25/12/07 17:56
5
במצב כזה ישאל עצמו כל קצין
דגרק2'3ק  |  25/12/07 18:35
6
שפיטות-יתר, שפיטות-בחסר
שמחה ניר, עו"ד  |  25/12/07 19:46
7
אומות העולם יציבו לישראל
מצבה מזהב   |  25/12/07 20:40
8
יש מקום להכריז על ישראל כעל
מדינה מטורפת, אף  |  25/12/07 22:32
9
לא יתכןשהבכירים יתחמקו מאחריות
רני שפרן  |  26/12/07 03:13
10
ראי אדמה כי היינו בזבזניים מאד
שאול טשרניחובסקי  |  26/12/07 03:56
11
קטסטרופה
קרטופל  |  26/12/07 10:48
12
עדיף הפקרות
נפתלי אור-נר  |  26/12/07 10:52
13
שלטון כנופיות חוק צריך לעזוב
גולדשטיין  |  28/12/07 16:03
14
פוליטיקה כמקצוע חסר טיפתאחריות
אלכסנדר  |  8/01/08 02:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
הננו-טכנולוגיה מזכירה לכל, כי ישראל היא לא רק שביתות. ישראל היא לא רק אלימות. ישראל היא לא רק טרור פלשתיני. ישראל היא לא רק עוני ואבטלה, קיטורים ודאגות. ישראל היא גם מדינה עם פוטנציאל עצום, שלפחות בתחום המדעי, המתנהל בחדרי חדרים של מעבדות ומוסדות נעלמים, היא בין מובילות הקידמה האנושית ומצדיקה את היותה אור לגויים
יאיר תיבון
ביהמ"ש העליון העביר מסר תומך לשופטת רבקה מקייס: המשיכי להתעלל באבות!
מיכי דרורי, בארי הולצמן
על הרבה חטאים יש מחילה - אך לא על חטא ההתיישבות שנחשב כיום על-ידי המינהל לשוד וגזילה
יוני בן מנחם
ישראל צריכה למצוא דרכים יצירתיות להשיג קלפי מיקוח טובים למשא-ומתן על שחרור גלעד שליט, במקום לשחרר רוצחים מן הכלא דבר שיסכן בעתיד את ביטחונה
מנדי ספדי
הקרקע הפוליטית, והעיבוי העדתי, אמצעי המימון והיכולת הצבאית כבר מוכנה ומושלמת וכולה נתונה להוראותיו של מזכ"ל הארגון חסןנאסראללה להתחלת פעולת ההפיכה, ואולי מהלך זה גם יוציא את נאסראללה מהבידוד בו שרוי מזה שנה
רשימות נוספות
"לשרים לא הייתה תמונה מלאה"  /  משה ריינפלד
"צה"ל לא קלט שזו מלחמה"  /  רותי אברהם
"במלחמה אי אפשר היה לשלוט בהדלפות"  /  איציק וולף
הקרבן האחרון של המשפטיזציה  /  רן חרמש
וינוגרד קרסה  /  צ'לו רוזנברג
מי בעל הבית  /  אריק באך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il