X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קבצי הנהלת חשבונות במבנה אחיד לשימוש מפקחי המס
▪  ▪  ▪

החל ביום 1 בינואר 2008 כל תוכנות הנהלת החשבונות מחויבות לייצא נתונים בפורמט אחיד בהתאם להנחיות רשות המיסים. לאחר עבודת הכנה ארוכה ויסודית ברשות המיסים, הורה מנהל רשות המיסים בישראל, יהודה נסרדישי, לכל יצרני תוכנות ניהול מערכת חשבונות ממוחשבת ולציבור המשתמשים על השינוי.
חטיבת שומה וביקורת ברשות המיסים הפיקה מסמך "רואים רחוק רואים שקוף" הוראות להפקת קבצים במבנה אחיד. בתי התוכנה פונים בימים אלה לעשרות אלפי משתמשים על-מנת לעדכן את גרסאות התוכנה. תוכנה שלא תעמוד בדרישות מסכנת את המשתמשים בה בפסילת ספרים. משתמש שלא יעדכן את גרסת התוכנה מסתכן אף הוא בפסילת ספרי חשבונותיו.
מה הביא לשינוי?
חברות רבות נדרשות להעביר למפקחי מס הכנסה גיבוי נתוני הנהלת חשבונות. בתקופת תוכנות ה-DOS כוונת מפקחי רשות המיסים היא לגיבוי חשבשבת, תוכנת הנהלת החשבונות הנפוצה ביותר בסביבת DOS. מפקחי מס הכנסה יודעים להשתמש בחשבשבת DOS. מי שמנהל ספריו בתוכנה אחרת מעביר למפקחי מס הכנסה דוחות מודפסים.
התפתחות התוכנות, המעבר לסביבת חלונות ומסדי נתונים מתקדמים, מקשים על רשות המיסים לבצע ביקורות בכלים ממוחשבים.
מה משמעות השינוי?
מפקחי מס הכנסה ידרשו ויקבלו קבצים במבנה אחיד מכל תוכנת הנהלת חשבונות, מערכת שיווק ומלאי. קבצים אלו יכללו את כל התנועות והרישומים השוטפים ממערכת הנהלת החשבונות. קבצים אלו יאפשרו ביקורות יעילות ואחידות. רשות המיסים תפתח ממשקי ביקורת ממוחשבים אחידים. יעילות הביקורת תעלה באופן משמעותי. ההנחיה החדשה תיצור כלי רב עוצמה בידי מפקחי המס.
מה משמעות השינוי לקהל העסקים?
עסקים רבים משתמשים בתוכנות ללא תשלום דמי שירות. חברות התוכנה ישמחו לחדש את הקשר מול לקוחות אלו על-מנת לעדכן את התוכנות.
על כל משתמש לפנות ליצרן תוכנת הנהלת החשבונות בה הוא משתמש, ולקבל אישור מס הכנסה לתוכנה. הנחיה חדשה זו תביא משתמשים רבים לשדרג תוכנות ותיקות לתוכנות מתקדמות יותר.
חברות רבות אינן משתמשות בתוכנות מדף כי אם בתוכנות מותאמות לצרכיהן. תוכנות אלו נבנו על בסיס מסדי נתונים מתקדמים. על חברות אלו לפנות לבתי התוכנה המלווים אותן על-מנת להתאים את התוכנות לדרישות החדשות.
מה משמעות השינוי לציבור רואי החשבון המבקרים את הדוחות הכספיים?
רואי החשבון המבקרים את ספרי החשבונות יוכלו לייעל ולשפר את השרות ללקוחותיהם. כבר כיום יש תוכנות ביקורת וכריית נתונים ששואבות נתונים מספרי החשבונות של הלקוחות לסביבת עבודה אחידה. עד כה היה צורך להגדיר ממשק נפרד מול כל תוכנת הנהלת חשבונות. כעת ניתן יהיה לקבל נתונים בפורמט אחיד מכל תוכנות הנהלת החשבונות.
האם רשות המיסים תצליח לעשות שימוש בקבצים האחידים?
ניסיון העבר איננו מעודד. לפני מספר שנים הגיעה רשות המיסים למסקנה כי הדוחות הכספיים המוגשים מדי שנה, מאזן ודוח רווח והפסד, ערוכים בצורות שונות ומגוונות שאינן מתאימות לצרכי הביקורת במס הכנסה. דוחות אלו נערכים על-ידי החברות לפי כללים חשבונאיים מקובלים ואינם מיועדים לרשויות המס. לפיכך, הנחתה רשות המיסים את רוב החברות והעצמאיים בישראל להעביר מדי שנה, בנוסף לדוחות החשבונאיים, דוחות שנתיים מסכמים לפי מבנה אחיד ומחייב שחובר על-ידי רשות המיסים (טופס 6111). כוונת רשות המיסים ליצור כלי השוואתי על בסיס מסד הנתונים שייאספו.
מהלך זה נתקל בהתנגדות רבה ונכפה בסופו של דבר על הציבור. יישומו כרוך בעלויות רבות לנישומים, למיצגים ולבתי התוכנה. רשות המיסים ערכה מפגשים רבים עם רואי חשבון, יועצי מס ואנשי כספים ותוכנה על-מנת להסביר ולקדם את המהלך.
רשות המיסים לא השכילה לקדם מהלך זה בקרב עובדיה ולהגיע עימם להסכמה בדבר שידור נתוני הדוחות למחשביה. כיום נערמים דוחות אלו במשרדי המס האזוריים מאחר ועובדי רשות המיסים אינם מזינים את הנתונים למחשבי מס הכנסה.
רשות המיסים מובילה תהליך אינטראקטיבי חיובי
גלישה באתר רשות המיסים מעלה כי נפתח ערוץ תקשורת ישיר לפניות בתי התוכנה וציבור המשתמשים. רשות המיסים הכינה עבור בתי התוכנה סימולטור לבדיקת הקבצים. פרטים מלאים באתר רשות המיסים.
האינטרס הציבורי יצא נשכר משינוי זה. על רשות המיסים יהיה להשקיע משאבים ובקרות רבים על-מנת להגן על חשאיות הנתונים שיצברו במחשביה.

הכותב הוא רואה חשבון, חבר הנהלת אליוט גרופ ישראל ויו"ר ועדת המחשוב והאינטרנט בלשכת רואי חשבון בישראל.
תאריך:  29/12/2007   |   עודכן:  29/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים קליר
המבוטח שמע חבטה מכיוון תחתית רכבו. לאחר שעתיים הסתבר כי הגיר יצא מכלל פעולה. יבואן הרכב דחה את דרישת המבוטח לתקן את המכונית בטענה כי מדובר בתאונה. חברת הביטוח התנערה מהמבוטח בטענה כי מדובר בפגם בייצור. המבוטח נאלץ לתקן את הנזק על חשבונו. השופטת מיכל ברק נבו, מבית משפט השלום בתל אביב, דנה בשאלה מי אחראי לנזקיו
דפנה נתניהו
לרשימת "קריטריונים" כביכול - כאילו מדובר בגישה מדעית או משפטית, ולא בהתבזוּת חסרת היגיון מדיני או תועלת מעשית - נוספו הפעם קרבנות חדשים: "משתפי-הפעולה" עם ישראל. הכללתם ברשימה החדשה, כלאחר-יד, ללא כל התייחסות מיוחדת, יוצרת את הרושם, ש"משתפי הפעולה" אינם קרבנות חפים מפשע של טרוריסטים, אלא קרבנות של הבחירה האומללה וה"בלתי-מוסרית" שלהם עצמם "לשתף-פעולה" עם מדינת ישראל
רוני פלמר
התכנסות האוכלוסיה ב"מדינת תל אביב", על חשבון הנגב והגליל, היא החטאה של "מפת הדרכים" של הציונות
שרגא עילם
עולה כמובן גם השאלה מדוע בכלל נסוגו אהובי ותשובה מהעסקה השווייצרית הגדולה ואיזה סימנים היו בידי חברי ההנהלה של ילמולי שהעסקה עלולה שלא לצאת לפועל
צ'לו רוזנברג
זהו ריטואל קבוע, רוטינה של שנים רבות. מי שמנצח על כל הפארסה הזו הנקראת הצבעה על תקציב המדינה זהו האוצר ועוזריו הנאמנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il