X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת "יתרו" קובעת את כללי היסוד למינוי שופטים בעם היהודי נטישת עקרונות אלו יוצרת מערכת חולה, כמו זו הקיימת כיום בישראל
▪  ▪  ▪

במה זכה יתרו, גוי וכהן, לעבודה זרה, שפרשת השבוע תיקרא על שמו? ואין זו סתם פרשה, אלא זו בה מופיעים עשרת הדברות - מצוות היסוד הנצחיות של עם ישראל. אומרים חכמינו: יתרו זכה למה שלא זכו אברהם אבינו, משה רבינו ואהרון הכהן - לפרשה על שמו - משום שלימד את משה את חשיבות מינוי השופטים ואת דרכם, בחירתם ועבודתם.
ואכן, בטרם הגיע יתרו לבקר את חתנו, נפל כל הנטל על כתפיו של משה. "וישב משה לשפוט את העם ויעמוד העם על משה מן הבוקר עד הערב", מספרת התורה.
יתרו, שהיה הכהן הראשי של מדין ומתוקף כך בעל ידע וניסיון בסדרי שלטון, הבהיר למשה שזה לא יילך לאורך זמן: "נבול תיבול גם אתה, גם העם הזה אשר עימך, כי כבד ממך הדבר, לא תוכל עשוהו לבדך". אולי אתה מוכן להקריב את עצמך, אבל לא רק אתה תקרוס, אלא גם העם, שיצטרך לעמוד בתור שעות על גבי שעות על-מנת לקבל פסק דין.
עצתו של יתרו ידועה: למנות שופטים, וליתר דיוק - למנות הרבה מאוד שופטים. הוא הציע למנות שופט על כל עשרה מישראל, ואחר כך שופט על כל חמישים, ואחר כך שופט על כל מאה ולבסוף שופט על כל אלף. רש"י עושה עבורנו את החשבון: 78,600 שופטים על 600,000 גברים בני 20-60, וכנראה על 3 מיליון אנשים בכלל.
יש האומרים, ספק בצחוק ספק ברצינות, שהליטיגטוריות המאפיינת את העם היהודי התחילה כבר אז. כאשר יש כל כך הרבה שופטים, טבעי שקל ונוח להגיע אליהם, ומכאן קצרה הדרך לפיתוח אופי תובעני-לוחמני בחיי המשפט.
יכול להיות, אבל יותר סביר לומר, שהיה זה שיעור מאלף בחובתו הראשונה של כל שופט ובחובתה הראשונה של כל מערכת משפט: לספק פיתרון מהיר ככל האפשר.
משה עצמו, כאמור, היה מוכן לשבת כל היום על-מנת לתת תשובות במהירות. ביזור סמכות השיפוט לרזולוציות כה גבוהות, משמעותו היתה שכל עשרה מבני ישראל יכולים לקבל מענה מיידי בכל תחומי המשפט: אזרחי, מסחרי או פלילי.
יתרו לא הסתפק ביצירת המערכת אלא גם קבע את התכונות המאפיינות שופט ראוי לשמו. על השופטים, אמר, להיות "אנשי חיל, יראי אלקים, אנשי אמת, שונאי בצע". מפרש רש"י:
  • אנשי חיל - עשירים, שאין צריכין להחניף ולהכיר פנים.
  • אנשי אמת - אלו בעלי הבטחה, שהם כדאים לסמוך על דבריהם, שעל-ידי כך יהיו דבריהם נשמעים.
  • שונאי בצע - ששונאים את ממונם בדין.
את הביטוי "יראי אלקים" לא מוצא רש"י לנכון לפרש, משום שהוא פשוט: שופט בשר ודם חייב לדעת שיש מעליו שופט עליון, אדון העולמים, הבוחן כליות ולב. ואילו התכונות האחרות מצביעות על שופטים בלתי תלויים, אמינים ומי שהכסף כלל אינו משחק תפקיד אצלם - לא כספם שלהם, קל וחומר לא כספם של אחרים.
ר' נפתלי צבי יהודה ברלין, הנצי"ב מוולוז'ין, מפרש אחרת תכונות אלו:
  • אנשי חיל - אינם יראים מבשר ודם, להעמיד על הצדק.
  • אנשי אמת - ששכלם ישר ונוכח עם האמת.
  • שונאי בצע - יהא טבעו לשנוא עוולה.
גם לנצי"ב ברורה משמעות התכונה "יראי אלקים", והוא מוסיף עליה שוב את עקרון האי-תלות, ומצרף את השכל הישר ואת היושר הטבעי.
הרמב"ם (הלכות סנהדרין, פרק ב') מבדיל בין התכונות הנדרשות לשופט בסנהדרין לבין שופטים מן השורה. יש להסביר, שהיו שני סוגי סנהדרין: בית הדין הגדול בן 71 החברים שישב בירושלים, ובתי משפט מחוזיים בני 23 חברים שישבו בערים המרכזיות.
השופטים מן השורה היו חברים בהרכבים בני שלושה כל אחד, והם עסקו בסכסוכים כספיים יום-יומיים.
הדרישות מחברי הסנהדרין היו גבוהות ביותר: "חכמים ונבונים, מופלגים בחוכמת התורה, בעלי דעה מרובה, יודעים קצת משאר חוכמות כגון רפואות וחשבון ותקופות ומזלות" ועוד. יש גם דרישות חיצוניות: "כשם שבית דין מנוקין בצדק, כך צריכין להיות מנוקין מכל מומי הגוף".
גם השופטים בהרכבים של השלושה לא יכלו להיות אנשים מן הרחוב. "צריך שיהא בכל אחד מהן שבעה דברים ואלו הן: חוכמה וענווה ויראה ושנאת ממון ואהבת האמת ואהבת הבריות להן ובעלי שם טוב". והרמב"ם ממשיך ומפרט מהו פירושה המעשי של כל מידה כזו.
חשוב לראות מה איננו מופיע בתכונות הנדרשות - לא אלו שציין יתרו (הן לפי פירוש רש"י והן לפי פירוש הנצי"ב) ולא אלו שנפסקו להלכה לדורות: אין שום דרישה לידע משפטי נרחב. תאמרו: זה מובן מאליו. בהחלט ייתכן. תאמרו: לזה מתכוון הרמב"ם באומרו "חכמים ונבונים". בהחלט ייתכן. אך אולי יש סיבה מוסרית עמוקה יותר לשתיקה זו.
מהו תפקידו של שופט? מתן פסקי דין הוא האמצעי ולא המטרה. הענשת העבריין היא האמצעי ולא המטרה. תפקידו של השופט הוא להשכין שלום. כאשר מדובר בסכסוך אזרחי, עליו לפתור את המחלוקת כך שהצדדים יוכלו להשיב על כנם את היחסים הטובים ביניהם. כאשר מדובר בעניין פלילי, עליו להעניש את העבריין כדי שהציבור יוכל לחיות בשלום ובביטחון.
לא במקרה יש לנו בית משפט שלום, שהפך להיות הערכאה המרכזית והחשובה ביותר בחיי היום-יום, ולא במקרה בית הדין היהודי המודרני הראשון בארץ במאה ה-20 נקרא "בית משפט השלום העברי". שופט טוב משכין שלום, ושופט טוב יודע שככל שחולף הזמן מפרוץ הסכסוך או מהתרחשות העבירה - כך נחלשים הסיכויים להשכין שלום.
כדי להיות משכין שלום, אין די בלהיות משפטן טוב. צריך גם - ואולי בעיקר - תכונות אישיות מתאימות. שופט שאינו ירא מאיש, שופט שאינו מתגאה על בעלי הדין, שופט שאינו לוטש את עיניו לממון ולכבוד, שופט בעל מוניטין ואהדה ציבורית - זהו האיש המתאים למשימת השלום.
מתווכחים אצלנו על הדרך למנות שופטים, על הרכב הוועדה, על השפעה פוליטית - וכמעט שלא מדברים על הדבר החשוב באמת: על התכונות הדרושות משופט ראוי לשמו. וגם כאשר מדברים על תכונות כאלו, עוסקים בעיקר בידע המקצועי ובאופי הפסיקה, ולא בטיבו של האדם.
מערכת המשפט שלנו חולה. הסחבת אוכלת בה בכל פה. פסקי דין ניתנים לאחר שנים רבות. שופטים מתגלים כחסרי מזג מתאים. אנשים שאינם מתאימים לכס השיפוט נותרים עליו עשרות שנים. בכירים במערכת עסוקים במלחמות על כבוד והשפעה.
בלי מערכת משפט תקינה, אין חברה בריאה. ובלי חברה בריאה, אין מדינה בת קיימא. ערכי היהדות מציבים מודל ברור ביותר של שופט ראוי לשמו ושל המשימות הניצבות בפניו. עלינו לחזור לערכים אלו בטרם יהיה מאוחר מדי.

תאריך:  24/01/2008   |   עודכן:  24/01/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית משפט יהודי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
נאה דרשת ל"ת
א מ רול  |  25/01/08 00:53
2
כולם כאחד פטורי אחריות מקצועית
ע. סובול  |  25/01/08 10:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
כבר ב-1999 גילה יפתח שפיר ממכון יפה באוניברסיטת תל אביב כי ישראל יכולה לייצר ראשי נפץ גרעיניים קטנים דיים לצורך התאמה לצוללת הישראלית מסוג "דולפין"    יכולת המהלומה השנייה
יהונתן דחוח-הלוי
למעלה משנה וחצי לאחר שנחטף גלעד שליט, וארגון בצלם עדיין נמנע מלהטיל אחריות ישירה על החמאס כארגון החוטף והמחזיק בשבי את החייל הישראלי    בצלם גם נמנע מלסמן מפורשות את הנהגת החמאס כ"פושעת מלחמה" וכ"נושאת באחריות פלילית" לחטיפת שליט    מדוע בעצם מגונן ארגון זכויות אדם על ארגון טרור המפר זכויות אדם ומתפאר ברצח המוני של ישראלים?
אביתר בן-צדף
רק 32% מהמועמדים לשירות בצה"ל הצליחו בבחינות בהבנת הנקרא    ישראל מוציאה הון תועפות לחינוך, אך התוצאות של מבחני ההישגים מתדרדרות בהתמדה, בהשוואה לעולם, והנן ברמה של מדינות העולם השלישי    מומחה בינלאומי לניהול: הקטנת הכיתות ושיפור שכר המורים אינם מניבים שיפור בהישגי התלמידים
עו"ד יפעת מצנר
פרשת קצב עדיין בועטת. נציגי המדינה והסניגורים מיישרים קו באולם הדיונים, וההחלטה בתיק מאיימת על היועץ המשפט
עו"ד מוטי דנוס
השביתה הארוכה בתולדות המדינה הסתיימה על-ידי השופט סטיב אדלר, רבע שעה לפני שצו המניעה שנתן נכנס לתוקף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il