במהלך השנים נקבעו בחקיקת המס מספר פטורים ממס רכישה. כך לדוגמה - נכה, נפגע פעולות איבה או בן משפחה של חיל שנספה במערכה זכאים לפטור ממס רכישה בקשר לרכישת דירה לשם מגורים שלהם. הפטור מוגבל לפעמיים במשך החיים. פטורים מוענקים גם לעולים חדשים, ולאדם שהעתיק מגוריו לצורך עבודתו לאזור פיתוח.
החל מ-15.07.82 תוקנה החקיקה כך שבכל מקום בו הופיע בעבר פטור - חל חיוב בשיעור של 0.5% שעדיין מוסיף ומכונה "פטור". אף שהמדובר בשיעור נמוך (0.5%) - לעיתים שיעור זה עולה על שיעור מס הרכישה הרגיל.
כך, בשנים האחרונות - ובייחוד ב-2007 הוקטן מאוד מס הרכישה על רכישת דירת מגורים יחידה, וזאת בדרך של ריווח המדרגות וקביעת מדרגה של 0% מס עד לסכום של למעלה מ-900,000 ש"ח (907,700 ש"ח נכון להיום). לא בוצע כל עידכון ביחס ל-"פטור" המוענק לנכים או לזכאים אחרים. כתוצאה מכך, ברכישת דירות עד סכום של כ-1,050,000 ש"ח - לא כדאי לנכים ולאחרים הזכאים ל-"פטור" בשיעור של 0.5% לבקש פטור, שכן חישוב המס הרגיל יוביל לתוצאה נמוכה יותר!
מצב דברים זה מעקר לחלוטין את כוונת המחוקק להיטיב עם נכים ואחרים ולהקל עליהם במס הרכישה ביחס למצב הרגיל, והוא דורש אפוא תיקון, והפיכת הפטור לאוכלוסיות אלה לפטור אמיתי ולא לחיוב בשיעור של 0.5%.
זאת ועוד, קיים טעם נוסף המצדיק זאת. כאמור, בראשיתם של דברים אכן חל פטור מלא ביחס לאוכלוסיות הזכאיות ורק ביולי 1982 תוקנה החקיקה והמירה את הפטור המלא בחיוב. הסיבה לתיקון חקיקה זה היה כי באותה עת בוטלה החובה לבייל חוזים למכירת מקרקעין ולפיכך הפטור הומר במס רכישה בשיעור של 0.5%, וזה היה המצב במהלך השנים. החל מ-01.01.06 בוטל לחלוטין מס הבולים - כך שממילא הטעם בהמרת הפטור בחיוב של 0.5% איבד כל רלוונטיות - ועל כן יש היגיון בהשבת הפטור המלא על כנו.
"פטור" בשיעור של 0.5% קיים כיום גם ביחס למקרים נוספים מעבר לאלה שהוזכרו לעיל, ועניינו לא רק ביחס לדירת מגורים: פטור חל ביחס לגופים מסויימים כגון האגודה למען החייל, יד ושם, מגן דוד אדום, האפוטרופוס לנכסי נפקדים, חברות ממשלתיות לשיכון, מוסד ציבורי (מלכ"רים שאושרו לצורך החוק) - בקשר למקרקעין שישמשו את המוסד הציבורי ועוד. גם ביחס לכל אלה המרת החיוב בשיעור של 0.5% ב-0% תהיה רלוונטית.
אנו מודעים לכך כי ייתכן שבמהלך עידכון החקיקה יסבור המחוקק כי פטורים מסוימים אינן מוצדקים עוד ויחליט על שינוי היקפם או ביטולם, ואולם הדבר ראוי שיעשה לאחר דיון ציבורי ומודעות למעשה, ולא בדרך עקיפה לפיה אי עידכון של החקיקה מעקר במקרים לא מעטים הטבות מס.