X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איתי ברק סוציולוג ארגוני, מנכ"ל חברת הייעוץ Barak consulting group.
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
"איכות מול כמות" אמר בן-גוריון שנתבקש לסכם את ההיסטוריה היהודית תפקוד הדרג הצבאי סדק קשות את מיתוס "הצבא הקטן והאיכותי" החברה הישראלית בין מוטי (אשכנזי) לתומר (בוהדנה) ואיך הגשש החיוור, אסכולת פרנקפורט, וג'קו אייזנברג קשורים לעניין?
▪  ▪  ▪
וינוגרד. בורר מילים [צילום: AP]

יום רביעי. שש ורבע בערב. הודעת השופט וינוגרד. ניתן היה להבחין כי הוא מגייס את כל ניסיונו הדיפלומטי בניסיון "להלך בין הטיפות". מבעד לשורות ביקורתו על צה"ל, היה ברור לקהל השומעים, כי לשונו זהירה וכי הוא בורר את מילותיו בקפידה.
הרבה מונח על הפרק בנושא הביקורת על הדרג הצבאי ותפקודו במלחמה ובשנים שלפניה. בן-גוריון סיכם פעם את ההיסטוריה היהודית בשלוש מילים "איכות מול כמות". לבנון השנייה תרמה להתנפצות מיתוס המעטים מול רבים. במהלכה של המלחמה "הצבא הטכנולוגי המתקדם בעולם" דישדש (כלשון ועדת החקירה) אל מול ארגון טרור, בלי תוכנית פעולה מקיפה ובלי חזון ודוקטרינה תואמת. כתוצאה מכך, שילמו יותר מדי משפחות בדם יקיריהן - צעירים ומבוגרים אשר לא יחלמו עוד.
פעם דיברו פה על "צבא קטן ואיכותי". וינוגרד, באומץ-לב ציבורי מרשים, משך את השמיכה מתחת לתזה. שורשיה של "ההחמצה הגדולה והחמורה" אליה התייחסה הוועדה, ניטעו זמן רב לפני פתיחתה. רובנו היינו שם, שירתנו את המדינה הזאת, מי שלוש שנים ומי פחות - ומי שהיה שם לא הופתע. ב"גבעת חלפון אינה עונה", ידעו הגששים להמחיש היטב את הדופק של הצבא הישראלי, אך מה שמתקבל בחיוך בזמן שלום ורגיעה אינו יכול להימשך בזמן לחימה. מחובתו של ראש המטה הכללי למנוע מתרבות ה"טעיתי, טעה, טעות, טועים, טעינו" לחזור שוב.
במיוחד על-רקע מספרם המתעצם של ג'קו אייזנברג וחבריו, נקטה הוועדה בלשון מאופקת כאילו להזכיר לכולנו, שעדיין מדובר בצבא העם, ואין לנו צבא אחר.

בין פרנקפורט לירושלים

בשנות ה-20 של המאה הקודמת התקבצו הוגים וחוקרים ביקורתיים במכון למחקר חברתי בעיר פרנקפורט אשר בגרמניה. עבודתם שאבה את השראתה מכתבי קרל מרקס, ובמיוחד מהתייחסותו למושג התודעה. אין זו היריעה להיכנס לנבכי הגותם, אך אציין נקודה מרכזית בה.
לטענת חוקרי האסכולה, ההדיוטות (אנחנו, בני העולם ה"מפותח", א.ב.) משוכנעים כי בידנו אפשרות בחירה, בעוד שבפועל, חופש הבחירה שלנו מתייחס רק לברירות שאינן מהותיות. התרבות הפופולרית (עיתונות, טלוויזיה) מעניקה לנו הרגשה כי אנחנו משפיעים ומתפקדים כחלק פעיל ומרכזי בחברה, בעוד שבפועל אפשרות הבחירה שבידנו הינה היכולת לקבוע מי יזכה בכוכב נולד - הקאובוי מהמושב או הגברת מקסימליאן-בלומין.
התודעה הכוזבת מונעת מאיתנו להרים קול מחאה נגד חיילים שנהרגים בלבנון ונגד מלחמה שנויה במחלוקת. מי צריך את הבלאגן הזה כשהיום בערב, בשליחת אס-אם-אס אפשר לבחור בסנדי החדשה מגריז.

ממוטי לתומר

היה זה מוטי אשכנזי, קצין מילואים בדרגת סרן ומפקד מעוז "בודפשט" בצפון תעלת סואץ, אשר הוביל את תנועת המחאה נגד מלחמת יום כיפור. לאחר שחרורו משדה הקרב, נקט אשכנזי בשביתת רעב מול משרד ראש הממשלה, בגפו. בתחילה נתפש אשכנזי כתמהוני שיש להתעלם ממנו. אולם בהתמדה ובעקביות צברה מחאתו של אשכנזי תאוצה, וסחפה אחריה אלפי אזרחים וחיילי מילואים שהגיעו מהחזית וקראו להתפטרות הממשלה. מחאת חיילי המילואים צלחה לבסוף, והביאה להתפטרות ממשלתה של גולדה מאיר במאי 1974.
כמעט שלושים וחמש שנה מאוחר יותר, ינואר 2008, והמציאות לא השתנתה, רק המוטי התחלף בתומר. רב-סרן תומר בוהדנה, שנפצע בקרב בכפר בדרום לבנון, התפרסם בתחילה לאחר שסימן את תנועת הניצחון (וי) עם נחיתתו במנחת המסוקים של רמב"ם. בחלוף הזמן, התחלף סימן הקריאה בתנועת הניצחון בסימן שאלה, שאותו היפנה בעיקר כלפי תפקוד הדרג המדיני.
שנה וחצי לאחר חזרת החיילים משדה הקרב והמחאה עדיין לא מתרוממת. אנשים אינם יוצאים לרחובות, העם לא אומר את דברו. שלושים וחמש שנה מאוחר יותר, אנחנו הרבה יותר ציניים או מיואשים. ערכים כבר אינם מעניינים אותנו, וככל הנראה השלמנו עם העובדה שלא נמצא אותם בפוליטיקה המפלגתית הצרה והאינטרסנטית. ניתן אומנם לראות פה ושם בניצנים של מחאה אזרחית, אך לרוב המחאה מתייחסת לחצר ביתו הפרטית של כל אחד.
מלחמה שנויה במחלוקת, 164 הרוגים, עורף פרוץ ואלפי פליטים שהזדקקו לתרומתו של הגביר ארקדי, לא מוציאים פה אנשים לרחובות, בטח שלא בשלג של סוף ינואר, אז אולי בכל זאת כן השתנינו. לרעה. אבל עוד לא מאוחר לתקן.

תאריך:  31/01/2008   |   עודכן:  01/02/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
וינוגרד, מחאה ואסכולת פרנקפורט
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
עצומה: להקים ועדת חקירה ממלכתי
עצומה  |  1/02/08 08:45
 
- די לבזבוז זמן וכסף על וועדות!
כולם יודעים  |  1/02/08 17:52
2
ג'קו לא קשור לעניין. כבר הובהר
הערה קטנה  |  1/02/08 16:11
3
"שְתי מְדִינוֹת לִשְני עַמִים"
תמרה  |  2/02/08 04:47
4
הדו"ח הלא גמור- ואלופי פלסמה
מרק טווין  |  2/02/08 09:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יובל ברנדשטטר
הוועדה נבהלה ואף סונדלה מפני האפשרות שהדוח יביא לקריסת הממסד, ולכן הגנה על הממסד בדרך הנלוזה ביותר: הפניית האצבע המאשימה לעבר הש.ג., צה"ל. בזה הוכיחה הוועדה כי גם היא חלק מן הממסד השליט
רועי כ"ץ
כיצד הפכה גאורגיה למקרה מבחן מרתק, לקשר שבין החופש לבחור בקלפי ובין כלכלה חופשית
סטייסי פרלמן
"ישראל היא מדינת סטארט-אפ כבר מהקמת הקיבוץ - וזוהי בעצם המורשת שלנו". יוסי ורדי, אבי חברות הסטראט-אפ בארץ, מחמיא ליזמים הישראלים
גור סלומון
כמעט 20 מיליארד קטלוגים מסחריים נשלחים לבתים בארה"ב מדי שנה, וארגוני צרכנות ואיכות הסביבה לא הצליחו להביא לצמצום משמעותי של התופעה. גם תיבת הדואר הישראלית לא נשארת ריקה, אך לנו פחות אכפת
בלפור חקק
מכאיב להיתקל גם בימינו אלה בביקורת ארסית על פעולתו של יאיר מצד יהודים. נדמה לפעמים שאחיו של יוסף לא סולחים לו על חלומותיו גם במותו    דברים לזכרו של יאיר שטרן במלאת 66 להירצחו בידי הבריטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il