X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אחת ממטרותיה של הרפורמה במס הכנסה (תיקון 132 לפקודה) אשר נכנסה לתוקף ב-1 בינואר 2003, הייתה לעודד את העלייה והחזרה לישראל התמריץ החיובי לשם השגת מטרה זו נעשה באמצעות הענקת הטבות מס, בין היתר, לתושבים חוזרים
▪  ▪  ▪
כדאי לחזור

ישראלים השבים ארצה לאחר שנים רבות של מגורים בחו"ל, נהנים ממגוון רחב של זכויות והטבות במס. במאמר זה נסקור חלק מההטבות במס להם זכאים התושבים החוזרים, הטבות המאפשרות להם לצאת כשידיהם נשכרות.
אחת ממטרותיה של הרפורמה במס הכנסה (תיקון 132 לפקודה) אשר נכנסה לתוקף ב-1 בינואר 2003, הייתה לעודד את העלייה והחזרה לישראל. התמריץ החיובי לשם השגת מטרה זו נעשה באמצעות הענקת הטבות מס, בין היתר, לתושבים חוזרים.
בהתאם לרפורמה, יחיד תושב ישראל חייב במס בישראל בגין כלל הכנסותיו, ללא תלות בזהות מקום הפקת ההכנסה. אלא, שתושבים חוזרים נהנים ממספר הקלות בכל הקשור ליישומו של כלל דנן, וזאת באמצעות מספר הטבות מס להם זכאים התושבים החוזרים.
הכנסות פסיביות שהופקו בחו"ל – הכנסה פסיבית הינה הכנסה שאינה תוצר של נגיעה אישית, כגון: הכנסה מהפרשי הצמדה וריבית על פיקדונות, דיבידנדים, דמי שכירות, תמלוגים וכדומה. בעוד שתושבי ישראל חייבים במס בישראל אפילו על הכנסות פסיביות שהופקו מחוץ לישראל, הרי שתושב חוזר ייהנה מפטור ממס על הכנסות מסוג זה מכוח סעיף 14 לפקודת מס הכנסה, המעניק פטור לתושבים חוזרים על הכנסות פסיביות שהפיקו בחו"ל למשך תקופה של חמש שנים מיום שהפכו לתושבי ישראל.
הפטור מותנה בהתקיימותם של שני תנאים:
  • על התושב החוזר לשהות בחו"ל דרך קבע, במשך שלוש שנים לפחות לפני החזרה לישראל.
  • מדובר בנכסים שנרכשו בחו"ל, לאחר שהתושב החוזר חדל להיות תושב ישראל.
פטור ממס על רווחי הון ממכירת נכסים לרבות מניות בחו"ל
סעיף 97(ב) לפקודת מס הכנסה מעניק פטור ממס רווח הון בגין מכירת נכסים (מחוץ לישראל) שרכש התושב החוזר בזמן שהייתו בחו"ל, ולפני עלייתו לארץ. הפטור תקף לתקופה של 10 שנים.
התושב החוזר ייהנה מהפטור, רק אם שהה דרך קבע בחו"ל במשך שלוש שנים רצופות לפחות, לאחר שחדל להיות תושב ישראל. כמו גם הנכס נרכש בחו"ל בתקופת שהייתו מחוץ לישראל, לאחר שחדל להיות תושב ישראל. בנוסף, הנכס אינו מהווה זכות במישרין או בעקיפין לנכס שהיה מצוי בישראל.
נקודה חשובה נוספת הראויה לציון בהקשר זה, הינה קיומה של אמנת מס בינלאומיות. בהנחה שלמדינה הזרה בה התגורר התושב החוזר קיימת אמנה למניעת כפל מס עם ישראל, הפוטרת ממס רווח הון את התושב החוזר, יוכל האחרון ליהנות מפטור ממס בגין רווח ההון, הן במדינה הזרה והן בישראל.
נוכח האמור לעיל, יהיה זה נכון מצידו של התושב החוזר, אשר מתעתד לחזור ארצה, להשקיע ברכישת נכסים מחוץ לישראל, על-מנת לנצל את הפטור דנן.
פטור ממס על ריבית בפיקדון במט"ח בישראל
בצו מס הכנסה (פטור ממס לתושב חוזר על הכנסה מריבית על פיקדון במטבע חוץ), התשס"ד-2003 נקבע, כי תושב חוזר זכאי לפטור ממס על הריבית המופקת מהפקדת מט"ח בתאגיד בנקאי, למשך 5שנים מהיום בו הפך להיות תושב חוזר. על התושב החוזר לעמוד במספר תנאים, אשר חלקם פרוצדוראליים, על-מנת ליהנות מההטבה כאמור:
  • בפיקדון הופקדו סכומי כסף שהיו לתושב החוזר מחוץ לישראל, ומקורם אינו ממכירת נכסים בישראל החייבים במס רווח הון מכוח סעיף 89(ב) לפקודת מס ההכנסה.
  • המט"ח הופקד בישראל בתוך תשעים ימים מיום העברת הכספים לישראל, לאחר שהיה לתושב חוזר או לחילופין עדיין בעת היותו תושב חוץ.
  • התושב החוזר מסר לתאגיד הבנקאי בתוך 14 ימים ממועד הפקדת סכומים בפיקדון, הצהרה על היותו תושב חוזר ועל זכאותו לפטור
  • מדובר בהכנסת ריבית פסיבית (אינה מעסק או משלח יד כמוסבר לעיל)
  • הפיקדון לא שימש למתן הלוואה או כבטוחה להלוואה שנתן התאגיד הבנקאי לקרובו של התושב החוזר
  • הריבית משולמת בעבור התקופה שבה זכאי התושב החוזר לפטור.
לאור הקלות המס שנסקרו לעיל, יוצא אפוא, כי עם הפטריוטיזם של התושבים החוזרים לעלות ארצה לארץ הקודש, יפעלו הם נכון אם במקביל יעשו שימוש מושכל בהקלות שהעניק להם המחוקק ובאמנה למניעת כפל מס בין המדינה הזרה בה חיו לבין ישראל, ככל שכזו קיימת.

הכותבים הינם שותפים במשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי - עורכי דין ונוטריון, המתמחה במשפט מסחרי ומיסויי.
תאריך:  03/02/2008   |   עודכן:  03/02/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
אם מה שאומרת הוועדה אינו חשוב ומשום כך אולמרט אינו חושב שעליו להתפטר, הרי אין זה הגיוני להסתמך על מה שאומרת הוועדה ולטעון, כי מסקנותיה הן טיהור שמו של אולמרט
אריק שיש
לעיתים קרובות שתי התופעות מתקיימות במקביל    המשותף לשתי התופעות הוא תפקוד העיניים המהווה חלק אינטגרלי ומרכזי בפעולת שתי המערכות    טיפול מוצלח בבעיות היציבה מוביל במקרים רבים לפתירתן של בעיות קשב וריכוז
ד"ר יובל ברנדשטטר
אף אחת מתנועות המחאה שהתקשורת רוצה ביקרן איננה מוכנה להכיר בקשר שבין פוסט-ציונות, שחיתות ציבורית, והפקרת האזרח. אף אחת מתנועות המחאה לא מקשרת בין הכנת הצבא לגירוש היהודים, לבין כשלון הצבא בבואו להגן על היהודים. אף אחת איננה מקשרת את הפקרת לב הארץ בידי הארגון לשחרור פלשתין, לבין הפיכת צפון הארץ וצפונה למטווח פלשתיני
עו"ד יוסף שטח
יש כבר דוח. החלק החשוב בו מתייחס דווקא לצורך בשינוי ערכים לאומי, צה"לי וחברתי. חשוב וחיוני לבצע את ההמלצות האלה, שממילא אינן קשורות לפוליטיקאי זה או אחר. חשש שתידרש ועדת אנשי רוח וחברה, לבדוק מדוע כעם אנו נוהגים כבמצעד האיוולת?
אברהם שרון
ידענו שאין נסים. ידענו שאין נפלאות. ידענו שפישלנו. ידענו שזלזלנו. הוועדה לא חידשה לנו דבר. היא רק איששה ואישרה - באותיות של קידוש מחדל - עד כמה עמוק וחריף היה הבור שכרינו לעצמנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il