X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דומה כי כל המוסכמות בתחום מערכת המשפט נשברו בשנה האחרונה לרסיסים. דווקא חזרה למודל של ביהמ"ש העליון כפי שהיה עד לראשית שנות ה-90, אליו מכוון השר פרידמן, מתאים הרבה יותר לדמוקרטיה הישראלית
▪  ▪  ▪
ראוי לכל שבח. שר המשפטים פרידמן [צילום: פלאש 90]

פעם אחר פעם בשבועות האחרונים, בחר הנשיא (בדימ.) אהרן ברק, לתקוף את יוזמותיו של השר דניאל פרידמן. עוד טרם קרה בתולדות מדינת ישראל שנשיא העליון (בדימ.) יתקוף את שר המשפטים על יוזמות חקיקה הנוגעות למורשתו עצמו של אותו נשיא, אבל דומה כי כל המוסכמות והמקובלות בתחום מערכת המשפט נשברו בשנה האחרונה לרסיסים.
לטענת ברק, מטרתו של פרידמן הינה להחזיר מערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית עשרות שנים לאחור. הנשיא ברק גם קרא (לא פחות!) לשרי הממשלה להתנגד ליוזמותיו של השר. נכון כי חלק מיוזמותיו של השר פרידמן מטרתן להחזיר את מערכת המשפט ואת מדינת ישראל לתקופה שלפני ה"מהפכה החוקתית" אותה חולל הנשיא ברק בחמש עשרה השנים האחרונות - מבלי שהכנסת נתנה לכך מנדט ברור, אם בכלל - עת שמלל גבוה על "זכויות אדם" משמש באופן הולך וגובר כציר אוגף כנסת, על-מנת להשליט על השיח הציבורי מלל ליברלי נשגב, המקובל רק על חלק קטן בציבור הישראלי. על דרך של משפטיזציה מואצת ואקטיביזם שיפוטי ללא אח ורע בעולם, הפך הדיון האידיאולוגי-פוליטי בנושאים החברתיים המרכזיים עקר וחסר תכלית. אין ויכוח בין שמרנים לליברלים, כמקובל בכל מקום אחר בעולם המערבי, אלא רק דיון משפטי ברוח רעיונותיו של הנשיא ברק, אשר כל מי שמתנגד להם הופך ל"בעל אג'נדה", רחמנא לצלן, ל"חשוך", או ל"אויב העם".
נשאלת השאלה, האם ה"מהפכה החוקתית", מהפכה שלא הייתה כלל, האם היא אכן משרתת את הדמוקרטיה הישראלית, או שהנה עומדת, למעשה, בניגוד מוחלט לתהליכי הדמוקרטיזציה, הגברת הייצוגיות וריבוי הקולות במערכת הפוליטית, להן היינו עדים בעשרים השנה האחרונות?
האם אין מדובר, למעשה, בנסיון של מיעוט בציבור הישראלי - המיעוט הליברלי, המשכיל והחילוני - באמצעות שליטתו בביהמ"ש העליון בהליך מינוי השופטים, להשליט את עמדותיו האידיאולוגיות על רוב הציבור?
מעבר לשאלה כבדה זו, האם החזרה לאחור, לבית המשפט עליון בצלמם ודמותם של נשיאיו ההיסטוריים, האם יש בה משום פגיעה קטלנית בדמוקרטיה הישראלית, או רגרסיה מסוכנת? האם ביהמ"ש העליון בתקופתם של נשיאיו אגרנט ז"ל, זוסמן ז"ל, קאהן ז"ל, ויבדל"א הנשיאים לנדוי ושמגר, לא מילא את תפקידו? האם הדמוקרטיה הישראלית בתקופתם הייתה דמוקרטיה נכה, או פחותת ערך?
דומה כי התשובה לכך הינה הפוכה דווקא. בתקופת כהונתם של אישים אלו דווקא הונחו היסודות המשפטיים המרכזיים בעולם המשפט הישראלי, ומערכת המשפט לא התיימרה לקבוע את דמות המדינה וערכיה. ביהמ"ש העליון באותה תקופה היה צנוע ביומרותיו, שם ביוזמתו מגבלות קשות על כוחו, הקפיד על הפרדת רשויות מוחלטת, תוך הקפדה בתחום השפיטות, זכות עמידה, ושימוש מושכל וזהיר במונחים של סבירות ומידתיות. קשה להעלות על הדעת את העליון באותן שנים ממגן את שדרות, פוסק אם ניתן להזרים דלק לעזה, או קובע כי הציונות ומוסדותיה סיימו את תפקידם (ראה פס"ד קעדן משנת 1999, עליו אמר הנשיא לנדוי כי הנו "פוסט ציוני").
דומה כי דווקא חזרה למודל של העליון עד לראשית שנות ה-90 מתאים, בכל הכבוד, הרבה יותר לדמוקרטיה הישראלית. ללא יומרות מיותרות, כותרות בעיתונות וניסיונות בלתי פוסקים לקצץ ולרמוס את מעמדן של הרשויות האחרות. אם אכן זוהי כוונתו של השר פרידמן, אזי דיינו והשר ראוי לכל שבח על ניסיון זה, שרק יחזק את הדמוקרטיה הישראלית וגם יחזק את מעמדו של העליון, שהיה בלתי ניתן לערעור כלל, עד לראשית שנות ה-90.

הכותב הינו חבר הועד המרכזי של לשכת עורכי הדין.
תאריך:  06/02/2008   |   עודכן:  06/02/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להחזיר עטרה ליושנה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
האם מדובר על החזרת ראש אֵיבַר
ע. סובול  |  6/02/08 22:51
2
כל מילה ראויה ונכונה ל"ת
א מ רול  |  7/02/08 07:51
3
שר מצויין יש,ראש לשכת עו"דגרוע
בריל  |  7/02/08 13:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
"מלכתחילה לא היה צורך בוועדת וינוגרד. הכל היה ברור מרגע שהוכרזה הפסקת-אש: הכשל, שהיה נחלת דרגים צבאיים ומדיניים - זעק לשמיים"
ערן שפרמן
אלו המצדדים ב'ירושלים המאוחדת' מסרבים להכיר במורכבות הבעיה: גודל התסבוכת שבשליטה על רבע מיליון פלשתינים החיים בתנאים סוציו-אקונומיים מן הגרועים שבמדינת ישראל, ונושמים אווירה של אי-צדק מייאש
דר' דניאל מישורי
שילוט ושליטה במרחב הציבורי: עתירת "פעולה ירוקה" נגד שלטי פרסום בנתיבי איילון כמאבק על נחלת הכלל ועל נופים פתוחים המשמשים מרגוע לנפש
רותי ברקן
דגנים מלאים שייכים למשפחת הצמחים העשבוניים    הם מכילים את כל חלקי הגרעין - את הסובין, הנבט והאנדו ספרם - מאגר העמילן לצמיחת הזרע    בתוך קבוצת הדגנים המלאים נמצאים החיטה, התירס, האורז, שיבולת השועל, השיפון, השעורה, הדוחן ודורה
רפאל רוזנסקי
יש להימנע משתיית מרקים משקיות ואכילת אוכל מהיר, להימנע ממאכלים מטוגנים ומשתיית אלכוהול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il