X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"מה מביא את נהגי המוניות לעבוד לטובת המודיעין, ואיך הופך חברך או שכנך לסוכן של המודיעין? לא קל לחשוף זאת, וזה מה שזורע את הפחד והחשש בלב אזרחי סוריה המדוכאים"
▪  ▪  ▪
בשאר אסד. נחשפו פניו האמיתיות [צילום: AP]

איך אפשר לחיות משותק בצל הפחד? הכוונה בפחד, זה שמאיים על ביטחונך האישי וביטחון משפחתך, והדאגה לשלומך שעלול לקרוס ותשותק תנועתו בגלל הפחד, וזו היא הסיבה שחלק מהפעילים בתחום זכויות האזרח בסוריה החליטו לסגת, אך למרות כל זאת רוב הפעילים ממשיכים במאבק למען עקרונותיהם אפילו שהמחיר של מעצרים איומים ועינויים יהיו מנת חלקם.
באחד מהימים, יצא חוסאם מאחד הפאבים בסוריה לאחר ששתה לא מעט, לקח מונית שתסיעו לביתו ובמהלך הנסיעה התפתחה שיחה על המשטר הסורי. הנהג החל מתלונן על המצב והשיחה גלשה לביקורת נוקבת נגד המשטר הסורי. חוסאם הרגיש נוח לגדף את המשטר והנשיא, שהרי שניהם לבד בתוך רכב נוסע בחלונות סגורים, ואיש לא ישמע את תוכן השיחה שניהלו השניים. אלא מה? הנהג סטה ממסלול נסיעתו והוביל את חוסאם לתחנת המשטרה, שם נחקר באשמת השמצת הנשיא תוך שימוש בעינויים שבסופם נשפט למספר חודשים על השמצת הנשיא הסורי אסד.
עורכת הדין ופעילת זכויות האזרח, רזאן זיתונה, מספרת את הסיפור הזה מביתה בדמשק, ולא רק היא אלא כל פעילי זכויות האזרח בסוריה יכולים לספר סיפורים כאלה שדומים לסיפורו של חוסאם ואף חמורים מהם: מה מביא את נהגי המוניות לעבוד לטובת המודיעין, ואיך הופך חברך או שכנך לסוכן של המודיעין? לא קל לחשוף זאת, וזה מה שזורע את הפחד והחשש בלב אזרחי סוריה המדוכאים. פעילי זכויות האזרח ומתנגדי המשטר בסוריה רגילים לחיות חיי פחד וחוסר ביטחון אישי, בעיקר בתקופת המשטר הקודם של הדיקטאטור חאפז אסד ששלח פעילי זכויות אזרח רבים לבלות עשרות שנים בכלא הסורי, ובדרך כלל כולם עונו בחקירתם. בהזדמנויות אחרות, לאחר מות העריץ הגדול, חאפז, הייתה תקווה רבה, בייחוד כאשר בשאר התמנה לתפקיד הנשיא 2000.
בשאר החל את כהונתו בהבטחות רבות לחופש ביטוי ולדמוקרטיה, ובזמן זה פעילי זכויות האזרח החלו להחתים את האזרחים הסורים על קריאה הדורשת יתר זכויות. כמו כן אירגנו הפגנות ועצרות מחאה, וארגונים נוספים החלו לצמוח כמו פטריות, ולבסוף נחשפו פניו האמיתיות של בשאר, המעצרים והעינויים נמשכו ואף בשנת 2006 נגזר על שבעה פעילים תקופות מאסר ארוכות מעל לשבע שנים.
עורכת הדין, רזאן זיתונה, טוענת כי האסירים שנעצרו במהלך השנה שעברה מעידים על שיתוק של תנועת זכויות האזרח בסוריה, וזאת כתוצאה מהפחד והאימה שהמשטר מטיל עליהם, ומרכז דמשק למחקר זכויות האזרח מאשר שהשיתוק של ארגוני זכויות האזרח נובע מהמצב בסוריה ואימה שמטיל המשטר על פעיליו, עורכת הדין רוזאן מוסיפה, כי הפחד של הפעילים וחששם למשפחותיהם הוא הסיבה המרכזית לשיתוק פעילותם. אחד הפעילים אומר, שהפחד מהעינוי מסתיים לאחר שהעינוי נגמר ונגזר גינך, אך החשש למשפחה וגורלם מלווה אותך כל הזמן, וזה גורם לרבים להפסיק את פעילותם באופן מוחלט.
זוהי שיטה ידועה שכאשר אתה רוצה להשאיר אדם תחת מרותך, אתה זורע בו את הפחד, ולאחר מכן אתה מאיים לפגוע ביקר לו מבני משפחתו ועל-ידי כך האנשים נרתעים מהמשך פעילותם נגד המשטר. אך זיתונה מציעה לפעילי זכויות האזרח את הדבר הבא: "עליכם ללמוד לחיות עם החששות שלכם, כי לא תוכלו להיפטר מהם. הצעד הראשון - עליכם להכיר בפחד ובחשש ועליכם להניח להם להיות חלק ממך. עליכם לדעת שיש לכם רגשות נוספים מלבד הפחד, דבר שיגרום לכם להמשיך בחייכם ובפעילותכם".

תאריך:  12/02/2008   |   עודכן:  12/02/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טרגדיית זכויות האזרח בסוריה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא רק לסוריה, אנחנו בחברה טובה
בוריס ד  |  12/02/08 20:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שריג
למר"צ יש כיום בכנסת חמישה חברים, גלאון היא אחת מהם. לו הבחירות היו נערכות היום וגלאון הייתה בחמישייה הראשונה, הייתה המפלגה זוכה, במקרה הטוב, בשלושה מנדטים. אבל, לו הבחירות היו נערכות היום וגלאון הייתה עומדת בראשה, הרי שהרשימה הייתה נמחקת מהמפה הפוליטית
עמי דור-און
מתקפת הקסאמים על יישובי עוטף עזה, ובעיקר על שדרות, איננה המענה של פליטים מורעבים ומסוגרים ברצועה על החיסולים הממוקדים של ישראל נגד מחוללי הטרור ומשגרי מטר הטילים    מדובר במארב מתוכנן היטב שכל מטרתו למשוך את צה"ל אל מלתעות מלחמה    ניתן אולי לכנותה: "מלחמת עזה הראשונה"
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
לאחרונה אושרו על-ידי ועדת הכספים של הכנסת תיקוני חקיקה במסגרתם יבוטל מס המכירה (בתוקף רטרואקטיבי), ויבוטלו שיעורי מס מופחתים למקרקעין שנרכשו עד שנת 1960. בנוסף - יבוטל חוק התיאומים ואף לכך השלכה גם בתחום מיסוי המקרקעין. להלן ייסקרו חלק מהשלכות התיקונים
עו"ד אברהם פכטר
ישראל לא הצליחה להכניע ולפרק את החיזבאללה בלבנון. ישראל לא מצליחה להכניע ולפרק את החמאס - בעזה. אותן השגיאות חוזרות על עצמן - כושר ההרתעה של ישראל על הפנים - הסכנות מכך לעתיד מי ישורנו
יוסי עבדי
אירועי השבוע האחרון המחישו עד כמה ההסברה הישראלית היא בדיחה עצובה    חמאס יורה לעבר תחנת הכוח באשקלון, ומנסה לשתק את אספקת החשמל באופן מוחלט    ואנחנו? מגיבים בחוסר תגובה    מבולבלים? אז אל תהיו. זו המציאות הכושלת בשלמותה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il