X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הגם שחוק התובענות הייצוגיות שחוקק בישראל במרס 2006 כולל בתוכו את כל הסממנים שהוצגו לעיל, אין ספק שהמגמה של עירוב בעלי מניות זרים בתביעות ייצוגיות בארצות הברית, עתידה להגיע גם למדינת ישראל, בין היתר הואיל וחברות ישראליות לא מעטות נסחרות בבורסות בארה"ב
▪  ▪  ▪

יותר תובעים זרים מגישים תביעות ייצוגיות בארצות הברית
    מאת
לאחרונה מרגישה מערכת המשפט האמריקנית ביתר שאת את ההשפעות הגוברות והולכות של הגלובליזציה. מחקר חדש מצביע על כך שיותר ויותר משקיעים שאינם אזרחי ארצות הברית משתתפים בתביעות ייצוגיות בארצות הברית, ובחלק מן המקרים אף מתמנים כתובעים ייצוגיים מובילים (lead plaintiffs).
במחקר שנערך ע"י ארגון RiskMetrics נמצאו למעלה מ-182 מקרים בהם משקיעים מוסדיים בינלאומיים ביקשו להיות תובעים מובילים בתביעות ייצוגיות בניירות ערך בתקופה שבין שנת 1996 ועד מרס 2007. ממידע נוסף שנאסף לאחר פרסום הדוח במאי 2007, עולה כי המספר אף גבוה יותר ממה שדווח באותו מחקר.
על-פי המחקר, מאז שנת 2002 משקיעים מוסדיים בינלאומיים ביקשו להתמנות לתובעים ייצוגיים מובילים בלמעלה מ-5% מהתביעות הייצוגיות בניירות ערך שהוגשו בכל שנה בבתי המשפט הפדראליים. מחבר הדוח, אדם סאבט, סבור כי המגמה של מעורבות אקטיבית על-ידי משקיעים בינלאומיים תימשך ואף תתגבר.
אכן, משקיעים זרים מופיעים לאחרונה בתביעות ייצוגיות נגד חברות המאוגדות מחוץ לארצות הברית אך נסחרות בה. דוגמאות בולטות הן Parmalat, Royal Dutch Shell, Nortel Networks ו- Royal Ahold. בתביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה נגד GlaxoSmith-Kline, שבסיסה בבריטניה, בית המשפט האמריקני מינה קרן פנסיה בריטית כתובעת מובילה. קרן זו הועדפה ע"י בית המשפט על פני משקיע מוסדי גרמני, לו היה האינטרס הכלכלי הגדול ביותר בתביעה.
משיכתם של התובעים הלא אמריקנים להליך הייצוגי בארצות הברית נובע מעצם קיומו של הליך התביעה הייצוגית בארצות הברית להבדיל מבמרבית מדינות העולם, כמו גם ממאפיינים ייחודיים של ההליך האמריקני, בין היתר הזמינות של תביעות ייצוגיות מסוג opt-out הכובלות את כל בעלי המניות מלבד אלה שהודיעו על רצונם לצאת מן הקבוצה; שכר טירחה עו"ד המשולם כאחוז מתוך הסכום שנפסק ע"י בית המשפט; והליכי גילוי נרחבים, אשר אינם קיימים בחלק ניכר ממדינות העולם. גורם נוסף שמגביר את התופעה הוא המודעות של עורכי הדין האמריקניים לעניין שמגלים המשקיעים הזרים, והפניות אל אותם משקיעים זרים מצד פירמות אמריקניות מובילות.
הגם שחוק התובענות הייצוגיות שחוקק בישראל במרס 2006 כולל בתוכו את כל הסממנים שהוצגו לעיל, אין ספק שהמגמה של עירוב בעלי מניות זרים בתביעות ייצוגיות בארצות הברית, עתידה להגיע גם למדינת ישראל, בין היתר הואיל וחברות ישראליות לא מעטות נסחרות בבורסות בארה"ב.
סיבה נוספת לכך היא שאחוז ההצלחה של תביעות ייצוגיות בארצות הברית גדול בהרבה מאשר בישראל. לא התפלאתי, לכן, כאשר לאחרונה פנה אלי שותף במשרד עורכי דין גדול בניו-יורק וביקש לקיים שיתוף פעולה על-מנת לקדם תביעות של תובעים ישראלים בתביעות ייצוגיות בארה"ב. פעולות "גיוס" דומות נעשות חדשות לבקרים על-ידי הפירמות הגדולות מול מדינות נוספות בעיקר מיבשת אירופה. ברור לכן, כי הטרנד הבא בישראל יהיה הגשת תובענות ייצוגיות בארצות הברית נגד חברות הנסחרות בבורסות שם.

הכותב הוא דוקטורנט במשפטים באוניברסיטת פנסילבניה, עוסק בתביעות ייצוגיות ובדיני פרוצדורה.
תאריך:  13/02/2008   |   עודכן:  13/02/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר גרטל
זיוף ניסיון בקורות החיים - האם בגלל מועמדים שקרנים או מערכת חולה עם כללי משחק מעוותים?
רוב דה-וויק
בחסרונה של עוצמה צבאית, האיחוד האירופי יכול להציע למזרח התיכון רק פתרונות דיפלומטיים. גם כך, פתרונות אלו לא יועילו עד שלא נגיע למצב של קיפאון באזור
בארי פוזן
הבעיה של התפשטות הנשק הגרעיני במזרח התיכון, תהיה תלויה בעיקר במדיניותה המעשית של ארצות הברית כלפי עירק ואירן
יהונתן דחוח-הלוי
ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה שחוסל בדמשק בפיצוץ מכונית תופת היה אחראי לחטיפת החיילים ולפיגועים בקהילה היהודית בארגנטינה
ירון זכאי
עזה היא פיסת אדמה צרה. כוחות צה"ל מסוגלים להפגיז בדיוק של מטרים בודדים כל נקודה אשר ממנה נורתה רקטה כלשהי. לכאורה יכולים המחבלים לירות רקטות המופעלות בשעון זמן מראש. אולם יכולתנו לזהות כל מקור ירי תהפוך את עזה לעיי חורבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il