X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש הסבורים כי הבוררות היא שיטה לקויה להכרעת סכסוכים, כי היא סופית וחסומה מפני ערעור. אי אפשר לדחות נימוק זה במחי יד, אך לדעתי, לא הוא המרתיע והמרחיק מתדיינים מבוררות
▪  ▪  ▪
דוד ששון [צילום: זיו שדה]

הבוררות כדרך לפתרון סכסוכים, נכשלה. היא נכשלה דווקא במקום בו הייתה אמורה להצליח. השירות הרע שמספקת מערכת בתי המשפט למתדיינים בין כתליה (בהכללה כמובן), התייחסותה אל המתדיינים כאל טרדנים המפריעים את מנוחתה, הייתה אמורה להבריח אל חיקה של הבוררות חלק גדול, הרבה יותר גדול, מהסכסוכים. אלא שעל אף כל זאת, במדינת ישראל של היום רק מעטים בוחרים לפנות אל מוסד הבוררות.
נשאלת השאלה מדוע. מדוע בעלי דין מעדיפים מערכת המתנכרת אליהם, מתייחסת אליהם בזלזול, מענישה אותם בעונשים כספיים כבדים וחסרי פרופורציה, על פני מערכת אלטרנטיבית, אשר לכאורה בהיותה פרטית, אמורה להאיר פנים לבאים בשעריה ולהעניק להם גם שירות יעיל ומיטבי וגם סימפטיה.
יש הסבורים כי הבוררות היא שיטה לקויה להכרעת סכסוכים, כי היא סופית וחסומה מפני ערעור. אי אפשר לדחות נימוק זה במחי יד, אך לדעתי, לא הוא המרתיע והמרחיק מתדיינים מבוררות.
אני סבור שהסיבה העיקרית שבגינה האזרחים החלוקים אינם נוהים אחר הבוררות היא כי הבוררות כמוסד, כשיטה להכרעה בסכסוכים, לא הציעה במהלך השנים יתרון כלשהו, על פני התדיינות בבית המשפט. אולי אף להפך. עובדה ידועה היא כי רוב הבוררויות מתארכות יתר על המידה, לעתים הן ארוכות אף מניהול משפט ממוצע. בנוסף, רוב הבוררים אינם מוכשרים יותר מאשר שופטינו ובהרבה מקרים אף פחות.
טיב הבוררים נקבע ע"י לשכת עורכי הדין - היא, בדרך כלל, הגורם הממנה. למרבה הצער, הלשכה לא תמיד מקפידה לבחור לתפקיד את הטובים שבבניה. כידוע, במדינתנו הקטנטונת כולם מוכשרים, כולם מעוניינים להיות בוררים והלשכה מנסה לרצות את כולם. אלא שכמו בכל תחום אחר בחיים, כאשר הלקוח (בעל הדין) איננו מרוצה ואיננו מתפעל מן השירות שניתן לו, לא מעריך או מכבד את הבורר ולא רואה בו אדם רם ונישא על אחרים, הסיכוי שיפנה לקנות שוב את השירות הינו קטן ביותר.
לבוררות חיסרון נוסף. מדובר בהליך יקר יחסית ורמת ההוצאות בו איננה בשליטה של המתדיינים. אף אחד לא רוצה לקבל שירות שאת עלותו הוא לא יכול לדעת מראש, וגרוע מכך, הוא אף איננו יכול לשלוט בעלויות.
אלו הסיבות האמיתיות לכישלון מוסד הבוררות.
מהו הפתרון?
הפתרון הרצוי חייב להפוך את מוסד הבוררות ל"ידידותי ללקוח":
1) דרוש מנגנון שיאפשר פיקוח על רמת ההוצאות והעלויות בהן ההליך כרוך.
2) ההליך חייב להתנהל ע"י בוררים מוכשרים.
3) וזהו העניין החשוב מכל, הפתרון חייב לאפשר סיום מהיר של הסכסוך.
לשם כך, יש לנקוט כמה צעדים הכרחיים:
  • לקבוע סדרי דין מתאימים, שיאפשרו ואף יחייבו הכרעה מהירה בסכסוכים. יש לאפשר לבעלי דין לבחור באפשרות לסיים סכסוכים בתוך ימים ספורים, גם אם הדבר בא על חשבון יסודיות ועמקות. למותר לציין כי קיצור משך הבוררות גם יוזיל אותה.
  • לאגד בוררים יחד תחת קורת גג מוסדית אחת, על-מנת להקנות לבוררות אופי ממוסד ומסודר ובכך להגביר את תחושת האמון של המתדיינים.
  • מוסדות הבוררות צריכים להעסיק בוררים מוכשרים, בעלי ניסיון ותודעת שירות גבוהה.

הכותב הוא עו"ד, בורר ומגשר ראשי בחברת "שבת אחים - בית בוררות וגישור מיידי".
תאריך:  24/02/2008   |   עודכן:  24/02/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדיר בנימיני
שר התחבורה ניסה להפעיל "סעיף רדום" בחוק, אשר מעולם לא הופעל בעבר, וזאת תוך רמיסת זכויותיהם הבסיסיות של הנהגים    חכמת החיים ולא רק חכמת חוק ומשפט, לימדה אותנו כי הדרך לגיהינום רצופה לעיתים רבות בכוונות טובות
ראובן לייב
החברים הוותיקים, שלא השתלבו בחיי החברה בתנועה הקיבוצית, החליטו להתארגן וליצור מסגרת חברתית משל עצמם
עו"ד אלי דורון, עו"ד ורו"ח ירון טיקוצקי
"חרף האמברגו הכלכלי שהטילה רוסיה על גרוזיה בשנת 2006, נראה כי גרוזיה מצליחה להתמודד עם החרם הכלכלי בצורה טובה. צמיחתה הכלכלית האיתנה של גרוזיה העולה על 10% בשנת 2007, הצליחה להפתיע את הערכותיהם הפסימיות של רבים"
יוסף דוריאל
רודפי השלום המוצהרים הרסו כל סיכוי לשלום עם שני הדורות הקרובים של ערביי ארץ ישראל    למען תחזוק החלום - עוצמים עיניים ואוטמים אוזניים מול מה שמקלקל את החלום
בועז מושקוביץ
קובה היא אותו חסוס השחור כפחם, שעל ברכיו ישבתי כילד, היא המולאטי הצנום מוניקו שלמד פיזיקה ואנטוניו שחזר אלינו בתקופה אחרת ועזר לסחוב את המזוודות לתחנת הרכבת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il