מטוס מנהלים חדש בחברה הוא כמו צעצוע יקר, וההטבות ממנו ברורות. הן מתבטאות בעיקר בתחום הנוחות, אך מבחינות אחרות הוא פחות מרגיע. העלויות הן נושא אחד כזה: מטוס המנהלים אינו זול למשתמש, והעדפתו על טיסה מסחרית בנסיעה לחו"ל תעלה פי כמה וכמה - ואפילו כשמדובר במחלקת עסקים או מחלקה ראשונה.
יציאתה של חברת איי.די.בי של נוחי דנקנר ב"מפת הדרכים" של השימוש במטוס המנהלים החדש שרכשה לפני כשבוע, מעלה סוגייה נוספת. ההפעלה של המטוס עלולה להתלוות בתופעות כואבות שעדיף לרסן אותן כבר בניצניהן. המטוס שנרכש בין השאר כדי לשפר את תדמית החברה ולהכניסה למועדון מפעילי המטוסים הפרטיים המצומצם יחסית בישראל, עלול לגרום דווקא לתופעה הפוכה. שורש הבעייה: כולם רוצים להשתמש במטוס וצריך כללים קשוחים מאוד למניעת עימותים שיהיו מיותרים מאוד להתנהלות החברה.
אסיפה כללית מיוחדת להבהרת השימוש במטוס איי.די.בי תקיים באפריל הקרוב אסיפה כללית מיוחדת במשרדי החברה בקומה ה-41 במרכז עזריאלי, רק לשם קביעת הסדר שלפיו החברה והתאגידים הפרטיים המוחזקים על-ידיה יהיו רשאים לעשות שימוש במטוס - ששייך פורמאלית לאיי.די.בי פיתוח. ההגדרה הבסיסית של ההסכם היא "הפעלה בהתאם לצרכים שלהם, ככל שתאפשר זאת איי.די.בי פיתוח", אבל המורכבות של ההסדר שגובש מוכיחה את הבעייתיות של הנושא הנוצץ הזה.
ראשית, איי.די.בי מנמקת את הסיבות לרכישת המטוס ולהפעלתו היקרה: "האסטרטגיה העסקית של החברה כוללת ביצוע השקעות בחברות מוטות ייצוא וביצוע השקעות בחברות זרות. בתקופה האחרונה גידול ניכר בהיקף פעילותה הבינלאומית של החברה, וכיום יש לה אחזקות ופעילות עסקית עניפה ברחבי העולם בין היתר בתחומי הנדל"ן המניב, בנייה למגורים, תקשורת, אגרו-כימיה וטכנולוגיה - ובכלל זה בארצות הברית, אירופה, הודו ודרום-אמריקה.
"המטוס יסייע לקידום עסקות" היקף הפעילות הקיים והעתידי יוצר צורך משמעותי בנסיעות תדירות של נושאי משרה ובעלי תפקידים ליעדים שונים בחו"ל, שביניהם יעדים אשר כמות ולוח זמני הטיסות אליהם מוגבלים ביותר. השימוש במטוס יאפשר לקבוצה לתכנן את טיסות נושאי המשרה ובעלי התפקידים באופן יעיל, יקל עליהם ויקצר את זמן שהותם בחו"ל. הגמישות בתוכניות הנסיעה שיאפשר השימוש במטוס תביא לחיסכון בזמן הניהולי ובעלויות השהייה בחו"ל, בין
היתר על-ידי ריכוז ביקורים במספר מדינות ויעדים בעולם לפי הצרכים המיוחדים, ובלוח זמנים קצר יחסית. הגמישות תסייע בקידום השקעות ועסקות בחו"ל.
איי.די.בי קובעת כי השימוש במטוס הוא לצרכי הפעילות הבינלאומית של איי.די.בי פיתוח, והיא קובעת הסדר זהה לשימוש במטוס יחול גם בינה ובין החברה לנכסים ולבניין, חברה-בת שלה, כור תעשיות, המוחזקת בידיה, וכן חברות ציבוריות נוספות בשליטתה - כפי שאיי.די.בי פיתוח "תמצא לנכון", בנוסף לתאגידים פרטיים המוחזקים על ידיהן, וכן נושאי משרה בה, לרבות נושאי משרה שהם או קרוביהם בעלי שליטה באיי.די.בי פיתוח.
4,000 דולר לשעת טיסה דירקטוריון החברה אישר בסוף השבוע שעבר את החלטת ההנהלה ו-ועדת הביקורת לגבי הסדר השימוש במטוס. לא רק מנהלים יוכלו לטוס בצ'לנג'ר החדש בשורות החברה, אלא גם "יועצים בקבוצת החברה". כל אחד מהטסים ישלם עבור שעת טיסה סכום של 4,000 דולר, ועל כל שעת שהייה של המטוס ושל צוות המטוס מחוץ לנמל האם בשדה התעופה בן-גוריון ישולמו 2,000 דולר נוספים. ישולם גם "החזר הוצאות מיוחדות ככל שהוצאו בפועל כלפי צדדים שלישיים בקשר עם הטיסה - נגד קבלות".
במקרה של טיסה המשרתת את העניינים של קבוצת החברה ושל מי מהחברות האחרות, יסדירו החברות המשתמשות ביניהן בהסכמה את חלוקת התמורה, ובהיעדר הסכמה תיקבע החלוקה על-ידי איי.די.בי פיתוח "בהתאם לשימוש היחסי". תקופת הסדר השימוש במטוס תהיה חמש שנים החל מאפריל השנה, אבל אם יתעוררו סוגיות תהיה רשאית איי.די.בי פיתוח להביא לסיומו "בכל עת". ועדת הביקורת של החברה תבחן אחת לשנה את תעריפי השימוש במטוס, ובמקרה שהיא תקבע שקיים הבדל מהותי בין תעריפי השימוש במטוס לפי תנאי הסדר השימוש במטוס לבין המחירים המקובלים בשוק, היא תפעל לעידכון התעריפים ואישורם מחדש כנדרש לפי הוראות חוק החברות.
התעריפים נקבעו בתיאום עם מחירי השוק ולהלן שמות מממלאי התפקידים ובעלי העניין העשויים למצוא את עצמם על מטוס המנהלים הטרי ביותר בישראל: יו"ר איי.די.בי נוחי דנקנר, אחותו שלי ברגמן, אברהם לבנת, יצחק מנור ורעייתו רות מנור, וכן - כלשון איי.די.בי "למען הזהירות", צור דבוש. החברות שמנהליהן יזכו במושבים במטוס הן בין השאר גנדן הולדינגס, שהיא בין השאר הבעלים של ישראייר, וכן מנור אחזקות וחברת אברהם לבנת. התעריפים לשימוש במטוס נקבעו בתיאום בין מחירי השוק של חכירת מטוסים מסוגו, לדברי הנהלת איי.די.בי, "תוך התחשבות בהיקפי השימוש הגדולים יחסית הצפויים במטוס".